Forrige kapitel Til forsiden Næste kapitel
Krone
Undervisningsministeriets logo







5. Det fremadrettede indikatorarbejde

Indikatorerne i denne publikation er et udgangspunkt for at følge udviklingen på voksen- og efteruddannelsesområdet. Der er imidlertid brug for opfølgende initiativer for at sikre endnu bedre redskaber til overvågning af indsatsen. I det kommende år er der planlagt tre initiativer til forbedring af indikatorsystemet:

Et forbedret datagrundlag. Der er behov for et forbedret datagrundlag på VEU-området. Der er brug for regelmæssige, opdaterede kilder til belysning af den virksomhedsinterne VEU-aktivitet, brugernes oplevede effekter af VEU-deltagelse samt barrierer for VEU-deltagelse. En spørgeskemaundersøgelse skal bidrage til at afdække disse spørgsmål. Det giver samtidig mulighed for, at resultaterne fra denne undersøgelse kan samkøres med registeroplysninger. Eksempelvis kan aktiviteten belyses ud fra brugernes uddannelsesbaggrund, jobfunktion mv.

Udvikling af nye indikatorer. Der skal udvikles nye indikatorer til indikatorsystemet. Det skal ske på baggrund af resultater fra spørgeskemaundersøgelsen, registersamkøring mv. Konkret foreslås følgende indikatorer:

  • Makroorienterede indikatorer, der kan vise baggrundsoplysninger for VEU-deltagerne (beskæftigelsesstatus, uddannelsesbaggrund, jobfunktion mv.).
  • En indikator for udviklingen i antallet af private virksomheder og offentlige institutioner, der gennemfører systematisk uddannelsesplanlægning.
  • I forlængelse af overenskomstforhandlingerne i foråret 2007 søges opstillet én eller flere indikatorer, der kan belyse den af arbejdsmarkedets parter igangsatte aktivitet.
  • Indikatorer rettet mod effekter af VEU-aktiviteten.
  • En indikator, der kan belyse aktiviteten for læse- og stavesvage.
  • En indikator, der kan belyse barrierer for VEU-aktiviteter.

Igangsættelse af effektanalyser. Endelig sættes et arbejde i gang, der skal føre til en forbedret viden om effekterne af VEU-indsatsen:

  • Analyser, der måler effekterne af den eksisterende VEU-aktivitet.
  • Analyser, der viser effekten af VEU-aktiviteten for marginalgrupper (ved en udvidelse/indskrænkning af indsatsen).
  • Et bedre datagrundlag for at belyse effekterne af den private VEUaktivitet.
  • En højere detaljeringsgrad i effektstudierne, så kurserne analyseres på baggrund af fagindhold.

 

groslash;n streg Denne side indgår i publikationen " Mål for voksen- og efteruddannelserne"
© Undervisningsministeriet 2007

Forrige kapitel Til forsiden Næste kapitel
Til sidens top