Forrige kapitel Til forsiden Næste kapitel
Krone
Undervisningsministeriets logo







1. Målsætninger og indikatorer for voksen- og efteruddannelse

En kortlægning af indsatsen på voksen- og efteruddannelsesområdet (VEU) har vist, at den danske voksen- og efteruddannelsesindsats har en række styrker og svagheder. Kortlægningen er foretaget af det såkaldte Trepartsudvalg, som består af repræsentanter for henholdsvis regeringen og arbejdsmarkedets parter.

Med udgangspunkt i kortlægningen er regeringen og arbejdsmarkedets parter blevet enige om at opstille en række målsætninger, som skal styrke VEU-indsatsen i fremtiden.

De udvalgte målsætninger er:

  1. Voksen- og efteruddannelsesindsatsen skal styrkes.
  2. Arbejdsstyrkens kompetencer skal løftes.
  3. Voksen- og efteruddannelsesindsatsen skal være effektiv og fleksibel for alle på arbejdsmarkedet. Den skal understøtte gode jobmuligheder for den enkelte, en god konkurrenceevne og høj beskæftigelse og velstand i samfundet.
  4. Det offentlige skal sikre grundlaget for, at alle på arbejdsmarkedet har gode grundlæggende færdigheder.
  5. Arbejdsmarkedets parter skal understøtte udviklingen af arbejdsstyrkens kompetencer. Det gælder især i forhold til den erhvervsrettede voksen- og efteruddannelsesindsats og i forhold til at øge motivationen og stimulere efterspørgslen.

På baggrund af målsætningerne er der opstillet en række indikatorer, som tjener til at belyse, om målsætningerne bliver realiseret.

Målsætningerne er udvalgt med henblik på at sikre en fornuftig samfundsøkonomisk prioritering af voksen- og efteruddannelsesindsatsen. Indikatorerne søger at give et retvisende indblik i omfanget af voksenog efteruddannelsesindsatsen, sammensætning og antallet af deltagere samt effekterne af indsatsen.

Udvælgelsen af indikatorer skal desuden sikre et overskueligt og dækkende system, der vil kunne fungere i en løbende overvågning af indsatsen.

Arbejdet med indikatorer på voksen- og efteruddannelsesområdet er et dynamisk projekt, som endnu er i etableringsfasen. I de kommende år bliver målingen af voksen- og efteruddannelsesindsatsen udvidet, især i forhold til effekterne af indsatsen.

Skemaet viser en oversigt over de fem målsætninger, og hvilke indikatorer der bruges til at måle, om de opnås.


 

groslash;n streg Denne side indgår i publikationen "Mål for voksen- og efteruddannelserne"
© Undervisningsministeriet 2007

Forrige kapitel Til forsiden Næste kapitel
Til sidens top