Forrige kapitel Til forsiden Næste kapitel
Krone
Undervisningsministeriets logo







Fem indsatsområder

Kompetencecentrene er det dynamiske centrum for aktiviteter og initiativer, der kan fremme samarbejdet om kompetenceudvikling og efteruddannelse og dermed understøtte den regionale erhvervsudvikling.

De har rod i lokalsamfundet og tager afsæt i de lokale og regionale behov og strukturer, når de samarbejder med virksomhederne, uddannelsesinstitutionerne, de regionale vækstfora og de arbejdsmarkedspolitiske aktører med videre.

Men der er også en række aktiviteter, som alle kompetencecentrene skal gennemføre.


Figuren viser samspillet mellem kompetencecentre og deres samarbejdspartnere. De fælles kerneaktiviteter retter sig mod forskellige målgrupper.

Undervisningsministeriet har defineret fem fælles kerneaktiviteter for centrene:

  1. De skal samarbejde med virksomheder om kompetenceudvikling og uddannelsesplanlægning.
    Det kan for eksempel ske ved, at centrene går i dialog med virksomhederne om deres kompetencebehov, udvikler modeller og planer, som virksomhederne kan bruge – eller at de selv står for en del af planlægningen. Et center kan også etablere virksomhedsnetværk og være tovholder for dem.

  2. De skal udarbejde analyser og etablere netværksaktiviteter i samarbejde med uddannelsesinstitutioner og de relevante aktører på arbejdsmarkedet og i erhvervslivet.
    Hvor ligger vækstpotentialet i regionen for eksempel? Hvilke kompetencebehov er der? Og hvordan får man de forskellige aktører med hver deres ekspertise til at spille sammen?

  3. De skal afprøve metoder til vejledning og kompetenceafklaring over for virksomheder og især de kortuddannede medarbejdere.
    Det kan for eksempel være sammen med virksomheder, der overvejer at flytte produktion til udlandet eller står over for at indføre ny teknologi og produktion. Her kan centret være sparringspartner for virksomheden og de ansatte og hjælpe med kompetenceafklaring og afdække muligheder for omplacering og opkvalificering.

  4. De skal udvikle praksisnære voksen- og efteruddannelsestilbud og nye læringsformer.
    Det kan for eksempel være uddannelsestilbud, hvor der er en stærk sammenhæng mellem undervisningens indhold og kursisternes daglige arbejde. Eller metoder til at hjælpe virksomheder med at kvalificere og systematisere den interne oplæring. Eller de kan analysere virksomhedens interne læringsmiljø og være med til at udvikle det.

  5. De skal gennemføre organisations- og kompetenceudvikling på skolerne.
    De involverede skoler gennemlever et stort mentalt og organisatorisk skift, når de går fra at være kursusleverandører til at være kompetencepartnere. Centrene skal derfor bidrage til, at lærere og uddannelseskonsulenter får de nødvendige kvalifikationer og kompetencer.

 

groslash;n streg Denne side indgår i publikationen " Voksen- og efteruddannelse i centrum "
© Undervisningsministeriet 2006

Forrige kapitel Til forsiden Næste kapitel
Til sidens top