|
 |
Fem indsatsområder
Kompetencecentrene er det dynamiske centrum
for aktiviteter og initiativer, der kan fremme
samarbejdet om kompetenceudvikling og
efteruddannelse og dermed understøtte den
regionale erhvervsudvikling.
De har rod i lokalsamfundet og tager afsæt i de
lokale og regionale behov og strukturer, når de
samarbejder med virksomhederne, uddannelsesinstitutionerne,
de regionale vækstfora og de arbejdsmarkedspolitiske aktører med videre.
Men der er også en række aktiviteter, som alle
kompetencecentrene skal gennemføre.

Figuren viser samspillet mellem kompetencecentre og deres samarbejdspartnere.
De fælles kerneaktiviteter retter sig mod forskellige målgrupper.
Undervisningsministeriet har defineret fem fælles kerneaktiviteter for centrene:
- De skal samarbejde med virksomheder om kompetenceudvikling
og uddannelsesplanlægning.
Det kan for eksempel ske ved, at centrene går i dialog med virksomhederne om deres kompetencebehov,
udvikler modeller og planer, som virksomhederne kan bruge – eller at de selv står for en
del af planlægningen. Et center kan også etablere virksomhedsnetværk og være tovholder for dem.
- De skal udarbejde analyser og etablere netværksaktiviteter i
samarbejde med uddannelsesinstitutioner og de relevante aktører
på arbejdsmarkedet og i erhvervslivet.
Hvor ligger vækstpotentialet i regionen for eksempel? Hvilke kompetencebehov er der? Og
hvordan får man de forskellige aktører med hver deres ekspertise til at spille sammen?
- De skal afprøve metoder til vejledning og kompetenceafklaring over for
virksomheder og især de kortuddannede medarbejdere.
Det kan for eksempel være sammen med virksomheder, der overvejer at flytte produktion til
udlandet eller står over for at indføre ny teknologi og produktion. Her kan centret være sparringspartner
for virksomheden og de ansatte og hjælpe med kompetenceafklaring og afdække
muligheder for omplacering og opkvalificering.
- De skal udvikle praksisnære voksen- og efteruddannelsestilbud
og nye læringsformer.
Det kan for eksempel være uddannelsestilbud, hvor der er en stærk sammenhæng mellem undervisningens
indhold og kursisternes daglige arbejde. Eller metoder til at hjælpe virksomheder med
at kvalificere og systematisere den interne oplæring. Eller de kan analysere virksomhedens interne
læringsmiljø og være med til at udvikle det.
- De skal gennemføre organisations- og kompetenceudvikling på skolerne.
De involverede skoler gennemlever et stort mentalt og organisatorisk skift, når de går fra at være
kursusleverandører til at være kompetencepartnere. Centrene skal derfor bidrage til, at lærere og
uddannelseskonsulenter får de nødvendige kvalifikationer og kompetencer.
Denne side indgår i publikationen " Voksen- og
efteruddannelse
i centrum " © Undervisningsministeriet 2006
|
 |