Handlemuligheder
På de følgende sider er der oplistet nogle
muligheder, som de forskellige aktører – det
vil sige skolebestyrelsen, skolelederen, læreren
og forældrene – med fordel kan benytte i
bestræbelserne på at minimere problemer
med manglende disciplin. Aktørernes handlemuligheder
skal ses i lyset af kommunalbestyrelsens
overordnede ansvar, da det er
kommunalbestyrelsen, som fastlægger mål og
rammer for og fører tilsyn med folkeskolernes
virksomhed.
Den enkelte kommune er ansvarlig for, at
der til børn, hvis udvikling kræver særlige
hensyn eller støtte, kan tilbydes specialundervisning
og anden specialpædagogisk
bistand efter en pædagogisk-psykologisk
vurdering.
Hvis et barn ikke kan rummes i et almindeligt
skolemiljø, er det kommunalbestyrelsens ansvar
at sikre, at der stilles et andet undervisningstilbud
til rådighed så hurtigt som muligt.
Hvad kan skolelederen gøre?
Lederen bør
- Være initiativtageren til at udarbejde et
klart værdigrundlag for skolen.
- Turde tage ansvar, sætte mål, vejlede og
følge op.
- Være synlig blandt elever og pædagogisk
personale.
- Sørge for vejledning af det pædagogiske
personale om regelsættet (bekendtgørelsen)
og vejledning om vigtigheden af godt forældresamarbejde.
- Sørge for, at eventuelt tilknyttet pædagogisk
personale ud over lærerne inddrages
på lige fod med lærerne i forhold til elementer
vedrørende elevers disciplin mv.
- Sørge for, at der er et lærings- og undervisningsmiljø,
som gør det muligt at tage
hensyn til den enkelte elevs udvikling og
behov.
- Forebygge disciplinære problemer, blandt
andet ved at iværksætte pædagogiske samtaler
med medarbejderne og sørge for en
fælles linje blandt lærerne i forhold til
disciplinære problemer.
- Sørge for, at der handles konsekvent og
følges op på elevers overtrædelse af de fælles
spilleregler.
- Sørge for, at der ved barnets skolestart
foregår et samarbejde mellem skolen og
forældrene og – så vidt muligt – mellem
skolen og den afgivende institution.
Skolelederen er ansvarlig for skolens virksomhed
over for kommunalbestyrelsen og skolebestyrelsen.
Skolens leder har endvidere den
administrative og pædagogiske ledelse af
skolen og træffer alle konkrete afgørelser
vedrørende skolens elever. Det daglige ledelsesmæssige
ansvar, som skolelederen har,
indebærer, at han/hun også har ansvar for, at
der er et godt miljø uden mobning på skolen.
Lederen bør også have fokus på ordentlig
adfærd og sørge for frugtbare samarbejdsrelationer
på voksenplan, da de voksne er
vigtige rollemodeller for eleverne.
Allerede før et barns skolestart kan skolen
sørge for, at der bliver afholdt et møde med
den kommende klasses forældre, hvor der
udveksles forventninger til hinanden. Når de
gensidige forventninger er diskuteret, er der
grundlag for, at skolen og forældrene i fællesskab
drøfter, hvordan børnene får en forståelse
af deres forpligtelse over for fællesskabet
og af skolens spilleregler.
Det er lederen, der tegner skolen indadtil og
udadtil, og lederen bør være synlig på skolen
blandt personale og elever. Det betyder
blandt andet, at lederen besøger de enkelte
klasser.
En klar og synlig ledelse og et klart værdigrundlag
er meget vigtige elementer i forhold
til spørgsmål om elevernes adfærd.
Forskningsprojektet “De gode eksempler”
viser, at skoler, som har et klart værdigrundlag,
klarer sig fagligt bedst. Skolerne med de
højeste faglige præstationer i denne undersøgelse
havde fokus på ledelse, faglighed og
disciplin. Yderligere er det skoler med et
klart værdigrundlag, der er bedst til at bryde
den sociale arv. Det har også vist sig, at skoler
med meget mobning ofte har en svag og
uklar ledelse, hvor lærerne – eventuelt som
følge heraf – samarbejder dårligt, og der er
mangel på enighed om væremåde over for
eleverne.
Lederen har en helt afgørende opgave i forhold
til at få skabt et fælles værdigrundlag på
skolen, sådan at der kan sendes tydelige og klare signaler til eleverne om forventningerne
til den sociale adfærd. Lederen bør fra børnenes
allerførste skoledag oplyse om, hvilke
værdier den pågældende skole har med hensyn
til samvær og god adfærd.
De principper for, hvordan der skal reageres
over for eleverne ved overtrædelse af ordensreglerne,
som skolebestyrelsen måtte have
fastsat, er retningsgivende for lederens (og
det pædagogiske personales) handlemåde,
men det er skolelederen, som i det konkrete
tilfælde træffer beslutning.
Det er lederens opgave at sørge for, at alle
nye lærere og øvrigt pædagogisk personale
bliver vejledt om de overordnede regler i bekendtgørelsen om god orden i folkeskolen.
Det er også lederens opgave at vejlede personalet
om, at tæt kontakt med forældrene er
et vigtigt middel til at opretholde disciplin.
Lederen har endvidere en meget væsentlig
opgave med at bakke op om medarbejderne i
situationer med disciplinære problemer og at
få skabt en fælles linje blandt lærere og
øvrigt pædagogisk personale i forhold til
disciplinære problemer. Lederen har ansvar
for, at miljøet på skolen er af en sådan art, at
personalet ikke føler utryghed ved at tale om
disciplinære problemer. Tabuisering i forbindelse
med disciplinære problemer bør undgås,
og lederen har et stort ansvar for, at der
på skolen er en sådan atmosfære, at der kan
tales åbent om disciplinære problemer. En
større åbenhed om, hvordan undervisningen
forløber i klasserne, kan blandt andet ske,
ved at lederen kommer på besøg i skolens
klasseværelser.
Endelig bør lederen – også som forebyggende
foranstaltning mod uro og dårlig adfærd –
sørge for, at lærings- og undervisningsmiljøet
på skolen er af en sådan art, at det i høj grad
er muligt at tage hensyn til den enkelte elevs
udvikling og behov.
Hvad kan skolebestyrelsen
gøre?
Skolebestyrelsen bør
- Overveje at lade ordensreglerne (også)
indeholde værdiregelsæt med normer for
god opførsel.
- Fastsætte principper for sanktioner ved
elevers overtrædelse af ordensreglerne.
- Fastsætte principper for skole-hjem-samarbejdet,
så de gensidige forventninger kan
indfries.
- Udarbejde ordensreglerne i samarbejde
med eleverne samt skolens øvrige parter.
- Bidrage til, sammen med lederen, lærerne
og det øvrige pædagogiske personale, at
ordensreglerne er kendt af alle elever.
- Revidere ordensreglerne med passende
mellemrum.
- Opfordre til, at hver klasse udarbejder
klassens samværsregler.
- Opfordre og tilskynde til gensidigt samarbejde
mellem forældre og skole.
Der er ingen grund til – hverken i forhold til
folkeskolelovens bestemmelser eller af andre
hensyn – at skolebestyrelserne alene fastsætter
regler om rent praktiske forhold, for
eksempel om børnene må være inde eller
ude, om cykelparkering og lignende. Skolebestyrelserne
bør arbejde for, at der ud over
disse praktiske anvisninger også fastsættes
ordensregler, som indeholder samværsregler
med normer for god opførsel, herunder
normer for, hvordan man omgås hinanden.
Og her bør man gøre sig meget umage med,
at reglerne bliver et udtryk for netop denne
skoles fælles værdier, kultur og eventuelle
særlige problemer. Selv om værdiregelsættene
på den ene side skal være almene dannelsesregler
– regler for god opførsel – bør de dog
på den anden side ikke blive alt for overordnede.
Overordnede regler kan nemlig have
en tendens til at blive intetsigende, så de
reelt ikke fungerer som rettesnore. Det drejer
sig således om at finde en balance mellem
det overordnede og det specifikke.
Derfor skal ordensreglerne heller ikke betragtes
som statiske. De skal derimod med passende
mellemrum tages op og eventuelt revideres,
så de hele tiden passer til den virkelighed, der
er på skolen.
Ordensreglerne bør for eksempel tage højde
for dagens virkelighed, præget af børns brug
af mobiltelefoner, herunder mobiltelefoner med indbygget kamera, samt adgang til internetsider,
som kan misbruges til mobning.
Processen i forbindelse med fastsættelse af
ordensregler er meget vigtig. Det nytter ikke
meget, at der er fastsat nok så velgennemtænkte
ordensregler, hvis eleverne ikke har
forståelse for dem. For at eleverne forstår
reglerne og deres betydning, er det vigtigt, at
de er med til at udarbejde dem og føler ejerskab
til dem. Når det er tilfældet, vil eleverne
være meget mere tilbøjelige til at overholde reglerne, og dermed sker der en egentlig forankring
af reglerne i skolekulturen.
Ordensreglerne skal udarbejdes i et samarbejde,
som i det mindste omfatter skolebestyrelsen,
skolens leder, pædagogisk råd,
elevrådet samt eleverne i øvrigt. For at få det
bedst mulige ud af processen er det vigtigt,
at skolebestyrelsen på forhånd overvejer,
hvordan processen skal forløbe, og på hvilken
måde de forskellige parter skal inddrages
og medvirke ved udarbejdelsen.
Skolebestyrelsen har også mulighed for at
fastsætte principper for, hvordan der skal
gribes ind, når eleverne overtræder ordensreglerne.
Denne mulighed ser det ud til, at
skolebestyrelserne i alt for ringe omfang har
benyttet. De principper, skolebestyrelsen
fastsætter, skal selvfølgelig holde sig inden
for bekendtgørelsens rammer.
Ud over de ordensregler, som skolebestyrelsen
med inddragelse af de øvrige parter fastsætter,
kan skolebestyrelsen opfordre til, at
den enkelte klasse fastsætter klassens samværsregler.
Hvor skolens ordensregler, herunder
adfærdsregler og værdiregelsæt, gælder
for alle elever på skolen, kan den enkelte
klasse inden for rammerne af disse udarbejde
klassens egne regler, der tager højde for de
helt specielle forhold, der gælder i denne
klasse.
Hvad kan lærerteamet gøre?
Den enkelte lærer i lærerteamet bør
- Gribe tidligt ind ved elevers uhensigtsmæssige
adfærd og sætte ind med klare og
kendte konsekvenser.
- Medvirke til at skabe og opretholde et
godt samarbejde med forældrene samt
drøfte gensidige forventninger med forældrene.
- Oplyse om og drøfte med klassen skolens
ordensregler, herunder samværsregler.
- Medvirke ved udarbejdelse af klassens egne
samværsregler.
- Være sig bevidst, at læreren er en rollemodel.
- Orientere lederen tidligst muligt om disciplinære
problemer.
- Drøfte håndtering af disciplinære problemer
med kolleger.
- Være fagligt engageret og godt funderet og
tilpasse undervisningsformerne til elevernes
modenhedsniveau.
I mødet med klassen er det – uanset hvilken
opdragelsesmæssig ballast eleverne har med
sig – læreren, som skal påtage sig lederskabet
og tage ansvar for de sociale normer i klassen.
I mødet med klassens forældre er det ligeledes
læreren, som skal tage initiativet til at skabe
et fornuftigt samarbejde med forældrene, hvor
der er rum for, at disciplinære og adfærdsmæssige
problemer i klassen bliver drøftet med
henblik på løsning af problemerne. Læreren
kan også tilskynde forældrene til at danne
forældrenetværk.
Læreren kan foreslå, at der ved hvert forældremøde
indgår et fast punkt om børnenes trivsel
og samvær på dagsordenen. Det er vigtigt, at
læreren er åben over for problemer og konflikter
– både i forhold til eleverne og i forhold
til forældrene. I den sammenhæng er
det vigtigt, at læreren undgår at opfatte problemer
som et tabu. Privatisering af adfærdsmæssige
problemer i en klasse er ikke hensigtsmæssigt,
men vil i stedet ofte forværre problemerne.
Medmindre andet aftales, er det derfor
en god idé at sætte navn på de børn, der
tales om. Drøftelse af adfærdsmæssige problemer,
hvor bestemte børn bliver nævnt,
skal selvfølgelig ske med respekt for den
tavshedspligt, som læreren er underlagt, ligesom
læreren skal være meget opmærksom på,
at enkelte elever ikke bliver “hængt ud” eller
omtalt på en måde, som krænker barnet og
forældrene.
Det er væsentligt, at læreren er sig bevidst, at
han/hun i kraft af sin funktion er rollemodel
og autoritet for børnene. Læreren skal derfor
altid udvise en hensigtsmæssig adfærd og
anvende en ordentlig sprogbrug, da det ellers
ikke kan forventes, at eleverne opnår forståelse
for god adfærd og et ordentligt sprog. I
forbindelse med udarbejdelse af klassens
samværsregler, som læreren bør tage initiativ
til bliver udarbejdet, bør læreren også drøfte skolens ordensregler (og samværsregler) med
eleverne.
Læreren skal orientere lederen så tidligt som
muligt ved situationer, der tegner til at
udvikle sig til alvorlige adfærdsmæssige problemer,
da det er skolens leder, som har det
overordnede ansvar for alle konkrete beslutninger
om den enkelte elev. Inddragelse af
lederen på så tidligt et tidspunkt som muligt
forøger mulighederne for at handle effektivt
og hensigtsmæssigt i det konkrete tilfælde.
åbenhed om disciplinære problemer er vigtigt
for at løse problemerne. åbenheden
omfatter også lærerne indbyrdes, idet nogle
problemer kan løses gennem fælles drøftelser.
I øvrigt er engagement og god faglig fundering
fra lærerside en forudsætning for, at der
bliver den nødvendige ro i undervisningen. I
den sammenhæng er det væsentligt, at læreren
er opmærksom på, om de valgte undervisningsformer
svarer til elevernes modenhedsniveau.
For eksempel kan gruppearbejde
resultere i uro, når eleverne ikke har den tilstrækkelige
modenhed og ansvarsbevidsthed
til at arbejde uden direkte lærerstyring. Tilsvarende
kan for få eller for korte pauser
resultere i øget uro.
Hvad kan eleverne gøre?
Eleverne kan
- I elevrådet sætte fokus på problemer vedrørende
skolemiljøet.
- Iværksætte elevrådskampagner, der skaber
dialog om, hvad eleverne vil med skolen.
- Være med til at sætte grænser ved andre
elevers uacceptable adfærd – især de mere
anonyme elever.
Eleverne selv kan gøre meget for at medvirke
til god trivsel og til et godt undervisningsmiljø.
Når få elever ødelægger undervisningen
for de mange, kan dette flertal af elever
være med til at ændre situationen. For
eksempel kan eleverne iværksætte kampagner
og lignende, hvor der arbejdes med spørgsmålet
om elevholdning til skolen. Tidligere
anonyme elever kan stå i spidsen for en
anden udvikling, der påvirker arbejdsmoralen og det sociale miljø på skolen i positiv
retning. Disse elever kan være med til at
opstille nogle rammer og grænser for, hvilken
adfærd man finder acceptabel og vil
tolerere. Det er meget vigtigt, at en sådan
kampagne er elevernes egen kampagne. Den
bør derfor have rødder i elevrådet. Det
væsentlige er, at budskabet kommer fra andre elever på skolen, der ønsker et bedre
skolemiljø.
Desuden er det vigtigt med opbakning fra
skolebestyrelse, lærere og leder, hvis eleverne
skal kunne påvirke skolens udvikling.
Hvad kan forældrene gøre?
Forældrene bør
- Opdrage barnet til at behandle andre, som
barnet gerne selv vil behandles.
- Følge med i og støtte barnet i dets skolegang.
- Deltage i forældremøder, skole-hjem-samtaler
og øvrige fælles arrangementer.
- Respektere skolen som en arbejdsplads for
både elever, lærere og øvrigt pædagogisk
personale.
- Være loyale over for skolen og ikke tale
dårligt om det pædagogiske personale og
andre elever.
- Planlægge ferie, fritidsinteresser og arbejde,
så det ikke medfører, at deres børn er fraværende
fra undervisningen.
Langt de fleste borgere i Danmark er af den
opfattelse, at lærerne skal bruge deres tid på
at undervise, og at opdragelse til gengæld er
forældrenes ansvar. Det fremgår af en undersøgelse,
Gallup i 2005 har foretaget for
Kommunernes Landsforening.
Der kan næppe være tvivl om, at forældrenes
engagement er afgørende i forhold til at opretholde
ro og disciplin i skolen. Det betyder
omvendt ikke, at lærerne ikke har en vigtig
rolle at spille. For at komme uro, dårlig
adfærd og mobning til livs er det imidlertid
helt nødvendigt, at forældrene aktivt går ind
i løsningen af disciplinære problemer og ikke
udelukkende overlader dette til skolen. Og
forældrenes interesse for skolen bør strække
sig videre end til deres eget barns velbefindende.
At børnene møder til tiden, er udhvilede og
har spist morgenmad er nødvendige, men
ikke tilstrækkelige forudsætninger for, at
skoledagen bliver god, tryg og udbytterig.
En meget væsentlig forudsætning er, at børnene
er opdraget, så de er i stand til at sidde
stille, lade andre end sig selv komme til orde,
og at de taler ordentligt til andre elever og
lærerne. Manglende opdragelse betyder manglende
respekt for andres grænser og udvidelse
af eget domæne på bekostning af andres.
Krænkende udtalelser kan opleves lige så
svidende som fysiske overgreb. Uanset om
slagene falder verbalt eller fysisk, går det ud
over de svageste elever.
Forældrene er de helt centrale rollefigurer i
forhold til barnets udvikling, adfærd og holdninger.
Forældrenes egen adfærd er således
den vigtigste påvirkning for barnet. Undersøgelser viser, at forældrenes, og især den
vigtigste omsorgspersons, følelsesmæssige
engagement er af afgørende betydning for
børns udvikling.
Forældrene bør inden barnets skolestart tale
med barnet om, hvad skolelivet indebærer,
og om, hvilke forventninger skolen har til
børn om, at de skal kunne sidde stille, lade
andre børn komme til orde og i det hele taget
kunne indgå i et fællesskab. Livet i skolen er
baseret på, at børnene kan indgå i fællesskabet,
og det er forældrenes opgave at drage
omsorg for, at denne forudsætning er
opfyldt.
Det er af stor betydning, at forældrene også
gør en indsats for at lære de øvrige børn i
klassen og deres forældre at kende. Hvis der
opstår problemer, vil det være langt lettere
for forældrene at medvirke til løsning af problemerne,
når forældrene ikke er fremmede
for hinanden.
Forældrenes loyalitet over for skolen og
lærerne er essentiel. Forældre bør derfor altid
i barnets påhør udtale sig respektfuldt, da
nedgørende betragtninger om en lærer selvsagt
ikke vil bidrage til, at barnet finder det
nødvendigt at respektere denne lærer. Også
forældrenes holdning til at bede børnene fri
fra skole har indvirkning på, i hvilken grad
børnene får respekt for skolen og undervisningen.
Forældrene bør således nøje overveje,
hvornår der er tilstrækkelig anledning til at
anmode skolen om ekstraordinær frihed for
barnet.
Denne side indgår i publikationen " Vejledning om disciplin,
god adfærd og trivsel
i folkeskolen" som kapitel 4 af 9
© Undervisningsministeriet 2006