Disciplinens rolle
Alt i alt kan det udledes af de gennemførte
undersøgelser, at der til stadighed er behov
for en indsats fra flere sider for at opnå et
godt undervisningsmiljø, der er præget af
gensidig respekt og fravær af forstyrrende
adfærd og mobning. Det kan også udledes,
at det ofte er de få elever, som er med til at
sabotere undervisningen for de mange. En
overdreven tolerance over for de elever, som
er med til at sabotere undervisningen, bør
indskrænkes til fordel for det flertal af elever,
som ikke forårsager uro eller udviser dårlig
adfærd.
Det er i den sammenhæng, disciplinen bliver
det væsentlige omdrejningspunkt. Ordet
“disciplin” har for nogle en odiøs klang og
vækker mindelser om “den sorte skole”. Der
er imidlertid ikke tale om, at skolerne skal
genindføre spanskrøret eller kadaverdisciplinen.
Lærerens ret til fysisk afstraffelse af eleverne
blev også ophævet ved lov i 1967. Men
det drejer sig om, at eleverne skal lære, at
skolen er en arbejdsplads, hvor der må tages
gensidige hensyn til hinanden.
Trivsel, læring, selvværd og social kompetence
er nøglebegreber i forhold til god ro og orden
i skolen. For børn, som før skolestart ikke
har lært en hensigtsmæssig adfærdskodeks,
vil den sociale kompetence være mangelfuld, og indre ansvarlighed (selvdisciplin) vil ikke
være en selvfølge, der er internaliseret i barnet.
Oparbejdelse af elevens indre ansvarlighed
er derfor en udfordring, som skolen i
samarbejde med forældrene må tage op med
henblik på at mindske behovet for ydre
autoriteter.
Under alle omstændigheder er det væsentligt,
at der sættes ind med disciplinære foranstaltninger
hurtigt og konsekvent, når elever
udviser dårlig adfærd. Der er flere vægtige
grunde til at sætte fokus på disciplinens rolle
i folkeskolen:
- Disciplin drejer sig blandt andet om at
skabe tryghed for alle elever i skolen. Manglende
disciplin kan resultere i, at der ikke i
tide skrides ind over for elevers mobning og
grove chikanerier af andre elever. Alle børn
skal kunne føle sig trygge i skolen og ikke
være bange for at færdes uden for klasseværelset
i frikvarteret af frygt for andre elever.
- Disciplin har at gøre med demokratisk
dannelse. Et demokrati og retssamfund som
det danske fungerer først og fremmest, fordi
der i fællesskab udarbejdes spilleregler, og at
det har konsekvenser for de borgere, som ikke overholder de fælles spilleregler, det vil
sige lovgivningen. Eleverne i folkeskolen skal
også lære, at det har konsekvenser, hvis man
tilsidesætter fællesskabet og de spilleregler,
der er vedtaget på skolen.
- Disciplin er derudover en nødvendighed i
forhold til at skabe respekt om skolen og om
lærernes arbejde. Uden tilstrækkelig disciplin,
ro og gensidig respekt er det svært for skolen
at skabe koncentration om kerneopgaven,
nemlig undervisningen. Samtidig bliver det
vanskeligt for eleverne at få noget ud af
undervisningen. OECD’s PISA-undersøgelse
fra 2004 viser også, at eleverne selv vurderer
ro som afgørende for, at de får det fulde udbytte
af undervisningen. Disciplin er den eneste
enkeltstående faktor ved skolebaggrunden,
der har statistisk signifikant indflydelse på,
hvor meget eleverne lærer. Det viste undersøgelsen
af matematikundervisningen i rapporten
om 15-16-årige skoleelevers kunnen i 41
lande.
De problemer, der kan afledes af manglende
disciplin, er mangeartede: Disrespekt mellem
eleverne indbyrdes og mellem elever og lærere,
mobning, dårlig sprogbrug – i det hele taget
uacceptabel og selvcentreret opførsel. Hertil
kommer et lavt fagligt udbytte. Når en skole
bliver nødsaget til at bruge uforholdsmæssig meget tid på opdragelsesmæssige og adfærdsregulerende
funktioner, går der tid fra undervisningen
– hvilket kan være uopretteligt for
elevernes fortsatte uddannelses- og jobmuligheder
og føre til samfundsmæssig marginalisering.
Denne side indgår i publikationen " Vejledning om disciplin,
god adfærd og trivsel
i folkeskolen" som kapitel 2 af 9
© Undervisningsministeriet 2006