Hvad er problemet – omfang og udbredelse?
Gennem de seneste år er der gennemført flere
forskellige undersøgelser om folkeskolens vilkår
i relation til elevernes opførsel – om uro,
mobning, skolernes brug af sanktioner mv.
En af de mest omfattende er en undersøgelse
fra 1997, lavet for Undervisningsministeriet,
om udbredelsen og omfanget af uro i folkeskolen.
Undersøgelsen omfattede 20 procent
af landets folkeskoler, tilfældigt udvalgt, og
viste, at cirka 10 procent af folkeskolens elever
regelmæssigt forstyrrer undervisningen for sig
selv og andre. To procent, det vil sige i gennemsnit
cirka én elev i hver anden klasse,
forstyrrer stort set hele tiden, og én procent
af eleverne ønsker lærerne at få placeret uden
for de almindelige klasser.
Undersøgelsen viste, at uroen optræder med
størst hyppighed i starten af skoleforløbet,
og at drenge er langt mere urolige end piger.
Der blev peget på, at elever med faglige problemer
kan forstyrre, fordi de ikke kan følge
med, men at også fagligt stærke elever, som
keder sig, kan være uromagere. Endvidere, at
elever med sociale og emotionelle vanskeligheder
kan virke stærkt forstyrrende, og at det
samme i en del tilfælde gælder tosprogede
elever.
Det fremgik af undersøgelsen, at der er store
forskelle i graden af uro fra skole til skole og
fra klasse til klasse, ligesom der er forskelle
fra fag til fag. Endvidere viste der sig at være
forskelle fra by til land og fra landsdel til
landsdel. Uroen var størst på skolerne i byerne,
og den var almindeligvis også størst på skolerne
i de østlige dele af Danmark. Skolestørrelsen
havde kun en meget lille betydning i
retning af, at der sås mere uro på store skoler
end på små. Det viste sig, at klassestørrelsen
– modsat gængs opfattelse – ikke havde større
betydning.
Af nyere undersøgelser vedrørende uro, mobning
og skolers brug af sanktioner kan blandt
andet henvises til forskningsprojektet “De
gode eksempler” fra 20041, et udviklingsprojekt
om mobning2, udført af Rådgivende
Sociologer for Dansk Center for Undervisningsmiljø
og Undervisningsministeriet i
2003, samt en undersøgelse fra 2005, gennemført
af Skole og Samfund i samarbejde
med Danmarks Skolelederforening3.
Denne side indgår i publikationen " Vejledning om disciplin,
god adfærd og trivsel
i folkeskolen " som kapitel 1 af 9
© Undervisningsministeriet 2006