Forord
I sommeren 2005 nedsatte undervisningsminister
Bertel Haarder “Udvalg om disciplin,
god adfærd og mobning i folkeskolen”.
Udvalget, der består af repræsentanter fra
skolens verden, blev nedsat på baggrund af
de senere års debat om uro, dårlig adfærd,
manglende disciplin og mobning i folkeskolen.
Ministeren pegede på væsentligheden
af, at der sættes ind, når elever tyranniserer
hinanden med uro og mobning, og at det
ikke er acceptabelt, hvis forældre føler sig
presset til at tage deres børn ud af skolen,
fordi der ikke bliver grebet ind over for
mobning og problemer med grovheder
mellem eleverne.
Denne vejledning, som udsendes til alle
landets folkeskoler, er et resultat af arbejdet i
“Udvalg om disciplin, god adfærd og mobning
i folkeskolen”. Udvalget har gennem sit
arbejde også fundet behov for visse regelændringer
på området, hvilket vi har afgivet
indstilling til undervisningsministeren om.
Det er tanken, at vejledningen skal virke som
inspiration for skolerne og forældrene. Jeg
anser et klart værdigrundlag som en nødvendig
forudsætning for en velfungerende skole.
Et vigtigt budskab i forskningsprojektet “De
gode eksempler” fra 2004 var påvisningen af,
at de skoler, der opnåede de bedste resultater,
var kendetegnet ved et klart værdigrundlag – ligesom de også var bedst til at bryde den
negative sociale arv. For skoler, der har et
klart værdigrundlag, vil tydelige og kendte
regler om adfærd og omgangstone være en
naturlig følge.
Vejledningen beskriver konkrete handlemuligheder
for forældrene, skolebestyrelsen, skolelederne,
lærerne og det øvrige pædagogiske
personale i forhold til at forbedre elevernes
adfærd og trivsel i vore folkeskoler. Vejledningen
indeholder også konkrete eksempler
på, hvornår det kan være på sin plads at
anvende forskellige sanktioner over for eleverne.
Desuden formidles en række gode eksempler
fra skoler, som er nået langt med at skabe ro
og disciplin. Eksempler, som – håber vi – kan
give inspiration for andre skoler. Eksemplerne
illustrerer mangfoldigheden i de muligheder,
skolerne har, for at gøre noget ved problemer
med manglende disciplin. For der findes ikke
nogen simpel eller entydig opskrift på, hvordan
skoler skal handle i specifikke situationer.
Det afhænger ganske af den enkelte skoles
særlige problemer. Men uanset hvilken skole
det drejer sig om, bør der være klare retningslinjer
for, hvad der er acceptabelt, og hvad
der ikke er acceptabelt – og konsekvenserne
ved overtrædelse af reglerne bør være klare
og kendte.
Det viser sig, at der heldigvis er mange skoler,
der har fastsat retningslinjer for god adfærd
eller har iværksat tiltag mod mobning. Bagerst
i hæftet er indsat en liste over skoler, der har
gjort en aktiv indsats i den retning. Listen
omfatter de skoler, der ved et rundspørge har
meldt tilbage, at de har retningslinjer på
området. Der vil derfor være mange skoler i
landet, der ikke kan genfinde sig selv på listen,
selvom de har fastsat sådanne retningslinjer.
Men oversigten viser det glædelige, at der på
rigtig mange skoler gøres en indsats for at
opnå eller opretholde god trivsel. Og vi håber,
at oversigten vil være en hjælp for skolerne,
idet vi opfordrer til, at man med vejledningen
finder anledning til at gennemdrøfte egen
praksis og erfaringsudveksle med andre skoler.
Jeg håber, denne vejledning vil give skolerne
ideer til at håndtere de udfordringer, der er i
dagens skoleliv. Samtidig vil jeg takke alle
dem, der har bidraget med input og perspektiver
på de mangeartede problemstillinger,
der er knyttet til spørgsmål om uro, god
adfærd og mobning i folkeskolen.
KATHRINE LILLEØR
Formand for Udvalg om disciplin, god adfærd
og mobning i folkeskolen
Marts 2006
Medlemmer af Udvalg om disciplin, god adfærd og mobning i folkeskolen
Formand: Sognepræst, ph.d. Kathrine Lilleør
Lederforeningen i Danmarks Lærerforening: Viceskoleinspektør Lotte Hansen
Danske Skoleelever: Formand Alexander G. Petersen
Danmarks Skolelederforening: Skoleinspektør Preben Kimergård
Skole og Samfund: Næstformand Solveig Gaarsmand
Børne- og kulturchefforeningen: Skolechef Kirsten Berntsen
Danmarks Lærerforening: Hovedbestyrelsesmedlem, lærer Peter Hess-Nielsen
Udpeget af undervisningsministeren: Skoleleder Henning Grønborg, Bakkeskolen i Esbjerg
Udpeget af undervisningsministeren: Skoleinspektør Lise W. Egholm, Rådmandsgades Skole i København
Denne side indgår i publikationen " Vejledning om disciplin,
god adfærd og trivsel
i folkeskolen " som Forord
© Undervisningsministeriet 2006