|
 |
Bilag 1: Mål og niveauer i dansk som andetsprog
Indhold
Dansk som andetsprog F/I, basis
Dansk som andetsprog F/I, alment niveau
Dansk som andetsprog F/I, udvidet niveau
Mål og niveauer i dansk som andetsprog
I det følgende gives nogle uddybende forklaringer på, hvad uddannelsesmålene for
de tre arbejdsmarkedsuddannelser i dansk som andetsprog indebærer. Den fuldstændige
beskrivelse af de tre arbejdsmarkedsuddannelser kan ses på
www.efteruddannelse.dk
- Dansk som andetsprog for F/I, basis (45572)
- Dansk som andetsprog for F/I, alment niveau (45573)
- Dansk som andetsprog for F/I, udvidet niveau (45574)
Dansk som andetsprog F/I, basis
De sproglige færdigheder, der arbejdes med på dette niveau, er primært at lytte, at
tale og at læse og kun i mindre grad at skrive.
På basisniveauet er deltagernes generelle ordforråd begrænset, og deres mundtlige
og skriftlige kommunikation er præget af en lav grad af kompleksitet og korrekthed
i dagligdags kommunikationssituationer.
Uddannelsen er for personer, der har dansksproglige forudsætninger svarende til
minimum en bestået "Prøve i Dansk 1", jævnfør danskuddannelse efter Lov om
danskuddannelse for voksne udlændinge med flere.
Uddannelsen vil primært finde anvendelse på særlige uddannelser for flygtninge
og indvandrere, hvor undervisningen er præget af et begrænset – eller let tilgængeligt
– teoretisk indhold. Det vil typisk være uddannelser, hvor en væsentlig del af
undervisningen foregår i værksteder eller faglokaler med praktiske aktiviteter. I
sådanne tilfælde vil sprogtilegnelsen blive stimuleret af den tætte sammenhæng
mellem sprog og praktisk handling.
I det følgende uddybes uddannelsesmålet for dansk som andetsprog på basisniveau.
1.
Deltagerne har et elementært kendskab til relevant specifikt fagsprog og kan
anvende det til at forstå og kommunikere mundtligt om fagområdets centrale
begreber, for eksempel materialer, maskiner, udstyr og arbejdsprocesser.
(Basisniveau)
Det indebærer, at:
- Deltagerne har et elementært ordforråd med hensyn til benævnelser og
udtryk i fagområdets specifikke fagsprog, således at deltagerne kan anvende
disse færdigheder i tilegnelsen af faget.
- Deltagerne på et elementært niveau kan anvende specifikt fagsprog til at
kommunikere mundtligt i praktiske samarbejdssituationer som for eksempel
i værksteder og på arbejdspladser.
- Deltagerne kan forstå simple mundtlige og skriftlige instruktioner inden for
fagområdet, herunder sikkerhedsregler og -anvisninger, og overføre dem til
praktiske handlinger.
- Deltagerne kan forstå hovedindholdet i enkle, av-baserede undervisningsmaterialer
med fagligt indhold, for eksempel i forbindelse med instruktioner
eller belysning af faglige emner.
2.
Deltagerne har et elementært kendskab til alment fagsprog og kan anvende
det til at forstå og kommunikere mundtligt om almene processer, handlinger,
tilstande og egenskaber inden for fagområdet. Heri indgår anvendelse af
relevante begreber inden for regning, matematik og forskellige afbildningsformer.
(Basisniveau)
Det indebærer, at:
- Deltagerne på et elementært niveau kan anvende relevante verber og adjektiver
i forbindelse med beskrivelser af processer, handlinger, tilstande og
egenskaber inden for fagområdet samt anvende præpositioner i forhold til
positioner, retninger og tid.
- Deltagerne har et elementært kendskab til relevante grammatiske konstruktioner,
så de forstår og kan anvende aktiv, passiv og imperativ. De kan
anvende elementære regler for orddannelse (sammensætninger og afledninger)
samt de oftest benyttede synonymer og antonymer.
- Deltagerne kan identificere almene fagsproglige strukturer i specifikt fagsprog
med henblik på at overføre sproget til nye situationer.
- Deltagerne har et elementært kendskab til de fire regnearter, decimaltal,
brøker samt benævnelser for mål og vægt. Desuden at deltagerne har et
elementært kendskab til tegning, målforhold og afbildning (for eksempel
tabeller og grafiske fremstillinger) og kan anvende disse færdigheder til
løsning af enkle opgaver inden for pågældende fagområde.
3.
Deltagerne har et elementært kendskab til det danske sprogs grammatik og
kan i nogen grad gøre brug heraf i den faglige og almene kommunikation.
(Basisniveau)
Det indebærer, at:
- Deltagerne på et elementært niveau kan anvende sprogets ordklasser og
sætningsled.
- Deltagerne kender og i nogen grad kan anvende verber, substantiver og
adjektiver i deres forskellige former, samt oftest benyttede præpositioner.
- Deltagerne i nogen grad kan anvende regler for sætningsstrukturer, for
eksempel ligefrem og omvendt ordstilling samt hoved- og bisætninger.
- Deltagerne kan anvende kommunikationsstrategier såsom spørgeteknik og
omskrivninger.
- Deltagerne kan forstå og i nogen grad anvende typiske grammatiske former
i det handlingsorienterede proces- og instruktionssprog, såsom: a) "man skal
til at gøre noget" (= fremtid), b) "man er ved at gøre noget" eller "man er i
gang med at gøre noget" (= kontinuer nutid) og c) "man har gjort noget" (=
førnutid).
- Deltagerne kan identificere og anvende formelt og uformelt sprog i forskellige
situationer som for eksempel faglige tekster, skriftlige arbejdsinstruktioner,
filmoptagelser, værkstedssnak, instruktioner og samtale mellem
kolleger m.m.
4.
Deltagerne kan på et elementært niveau kommunikere på dansk om planlægning
og udførelse af arbejdsprocesser, og de kan søge og formidle relevante
informationer, blandt andet ved hjælp af it.
(Basisniveau)
Det indebærer, at:
- Deltagerne kan planlægge og udføre mindre komplicerede arbejdsprocesser
individuelt og i samarbejde med andre.
- Deltagerne skriftligt kan formulere simple tekster i form af for eksempel
korte beskeder og instruktioner om konkrete fagrelevante emner.
- Deltagerne på et elementært niveau kan indsamle fagrelevant information
fra for eksempel faglitteratur, biblioteker og internettet og formidle faglig
information til enkeltpersoner og i grupper.
- Deltagerne i grupper på et elementært niveau kan anvende forskellige
former for mundtlig og skriftlig formidling, for eksempel i form af oplæg,
referater og plancher.
- Deltagerne på et elementært niveau kan anvende it til simple opgaver,
herunder tekstbehandling, informationssøgning, planlægning og formidling
af fagrelevante emner.
5.
Deltagerne kan på et elementært niveau anvende deres flerkulturelle kompetencer
til at orientere sig i forhold til det danske arbejdsmarked og branchens
arbejdspladskultur.
(Basisniveau)
Det indebærer, at:
- Deltagerne kan reflektere over egen baggrund og situation, og at de kan
indgå i forskellige sociale og kulturelle sammenhænge.
- Deltagerne kan kommunikere om deres egen situation i Danmark, formulere
sig forståeligt om egen baggrund (uddannelses- og erhvervsmæssigt,
kulturelt og personligt) og sammenholde dette med oplevelser og erfaringer
i Danmark.
- Deltagerne kan indgå i enkel kommunikation på arbejdspladser og uddannelsesinstitutioner
om forskellige normer og kulturer i tilknytning hertil.
6.
Deltagerne har et elementært kendskab til det danske arbejdsmarked og
uddannelsessystem og kan orientere sig i forhold til jobmuligheder og
eventuelt yderligere uddannelse.
(Basisniveau)
Det indebærer, at:
- Deltagerne har et elementært kendskab til de grundlæggende strukturer og
mekanismer på det danske arbejdsmarked, for eksempel med hensyn til
arbejdsmarkedets parter, organisationer og aftaleformer.
- Deltagerne har et elementært kendskab til udviklingen i samfundets og
brancheområdets teknologi og kvalifikationskrav. De kan vurdere sig selv i
forhold hertil og kan kommunikere mundtligt om disse områder.
- Deltagerne på et elementært niveau kan kommunikere om konkrete oplevelser
og erfaringer fra virksomhedsbesøg, praktikophold eller arbejde.
- Deltagerne i samarbejde med andre kan orientere sig om aktuelle
uddannelsesmuligheder og -krav i forhold til det givne fagområde, således at
de bliver i stand til at søge relevant viden eller efteruddannelse i forhold til
jobområdet.
Dansk som andetsprog F/I, alment niveau
De sproglige færdigheder, der arbejdes med på dette niveau, er primært at lytte, at
tale og at læse og i nogen grad at skrive.
På det almene niveau har deltagerne et relativt bredt ordforråd, og deres mundtlige
og skriftlige kommunikation er præget af en vis grad af kompleksitet og
korrekthed i dagligdags kommunikationssituationer.
Uddannelsen er for personer, der har dansksproglige forudsætninger svarende til,
at de har gennemført det meste af Danskuddannelse 2, eventuelt har bestået
"Prøve i dansk 2", jævnfør danskuddannelse efter Lov om danskuddannelse for
voksne udlændinge med flere.
Uddannelsen vil primært finde anvendelse på særlige uddannelsesforløb for flygtninge
og indvandrere, hvor undervisningen er præget af et relativt begrænset –
eller relativt let tilgængeligt – teoretisk indhold. Det vil typisk være uddannelser,
hvor en væsentlig del af undervisningen foregår i værksteder eller faglokaler med
praktiske aktiviteter. I sådanne tilfælde vil sprogtilegnelsen blive stimuleret af den
tætte sammenhæng mellem sprog og praktisk handling.
I det følgende uddybes uddannelsesmålet for dansk som andetsprog på alment
niveau.
- Deltagerne har et relativt godt kendskab til relevant specifikt fagsprog og
kan anvende det til at forstå og kommunikere mundtligt og skriftligt om
fagområdets centrale begreber, for eksempel materialer, maskiner, udstyr og
arbejdsprocesser.
(Alment niveau)
Det indebærer, at:
- Deltagerne har et relativt bredt ordforråd med hensyn til benævnelser og
udtryk i fagområdets specifikke fagsprog, således at deltagerne kan anvende
disse færdigheder i tilegnelsen af faget.
- Deltagerne kan anvende relevant specifikt fagsprog til at kommunikere i
praktiske samarbejdssituationer som for eksempel i værksteder og på arbejdspladser.
- Deltagerne kan forstå, gengive og arbejde efter mundtlige og skriftlige
instruktioner af relativ let sværhedsgrad inden for fagområdet, herunder
sikkerhedsregler og -anvisninger.
- Deltagerne kan forstå og delvist anvende fagområdets jargon og
arbejdspladssprog i forbindelse med maskiner, udstyr, processer og samarbejde/
samvær.
- Deltagerne kan forstå indholdet i relativt enkle, av-baserede undervisningsmaterialer
med fagligt indhold, for eksempel i forbindelse med instruktioner
eller belysning af faglige emner.
- Deltagerne kan udforme skriftlige beskeder, arbejdsbeskrivelser og -instruktioner
om konkrete fagrelevante emner.
-
Deltagerne har et relativt godt kendskab til alment fagsprog og kan anvende
det til at forstå og kommunikere mundtligt og skriftligt om almene processer,
handlinger, tilstande og egenskaber inden for fagområdet. Heri indgår
anvendelse af relevante begreber inden for regning, matematik, naturfag
samt forskellige afbildningsformer.
(Alment niveau)
Det indebærer, at:
- Deltagerne uden væsentlige, meningsforstyrrende fejl kan anvende verber og
adjektiver i forbindelse med beskrivelser af processer, handlinger, tilstande
og egenskaber inden for fagområdet samt anvende præpositioner i forhold
til positioner, retninger og tid.
- Deltagerne har et alment kendskab til relevante grammatiske konstruktioner,
så de forstår og kan anvende aktiv, passiv og imperativ. Og de kan
anvende elementære regler for orddannelse (sammensætninger og afledninger),
relevante synonymer og antonymer samt faste (idiomatiske) udtryk.
- Deltagerne kan anvende principperne for over- og underbegreber. Eksempelvis
er "en mop" inden for rengøringsfaget overbegreb for "minimop",
"fladmop", "wetmop", "saksmop", "trevlemop" osv.
- Deltagerne har et grundlæggende kendskab til de fire regnearter, decimaltal,
brøker samt benævnelser for mål og vægt. Desuden har deltagerne et grundlæggende
kendskab til tegning, målforhold og afbildning (for eksempel
tabeller og grafiske fremstillinger) samt relevante naturfaglige begreber.
Deltagerne kan anvende disse færdigheder til løsning af relativt enkle opgaver
inden for pågældende fagområde.
-
Deltagerne har et relativt godt kendskab til det danske sprogs grammatik og
kan gøre brug heraf i den faglige og almene kommunikation.
(Alment niveau)
Det indebærer, at:
- Deltagerne uden væsentlige, meningsforstyrrende fejl kan anvende sprogets
ordklasser og sætningsled.
- Deltagerne uden væsentlige, meningsforstyrrende fejl kan anvende verber,
substantiver, adjektiver og præpositioner i deres forskellige former.
- Deltagerne i såvel analyse som i daglig kommunikation kan anvende regler
for sætningsstrukturer, for eksempel ligefrem og omvendt ordstilling samt
hovedsætninger og bisætninger.
- Deltagerne kan anvende forskellige kommunikationsstrategier, såsom
spørgeteknik og omskrivninger.
- Deltagerne kan forstå og anvende typiske grammatiske former i det
handlingsorienterede proces- og instruktionssprog såsom: a) "man skal til at
gøre noget" (= fremtid), b) "man er ved at gøre noget" eller "man er i gang
med at gøre noget" (= kontinuer nutid) og c) "man har gjort noget" (=
førnutid).
- Deltagerne kender forskellen på formelt og uformelt sprog og kan anvende
denne viden i forskellige situationer som for eksempel faglige tekster, skriftlige
arbejdsinstruktioner, filmoptagelser, værkstedssnak, instruktioner og
samtale mellem kolleger m.m.
- Deltagerne i nogen grad kan systematisere deres viden om forskellige kategorier
af konkrete og abstrakte begreber.
- Deltagerne kan relativt selvstændigt kommunikere på dansk om planlægning
og udførelse af arbejdsprocesser, og de kan søge og formidle relevant
information, blandt andet ved hjælp af it.
(Alment niveau)
Det indebærer, at:
- Deltagerne kan planlægge og udføre normalt forekommende arbejdsprocesser
individuelt og i samarbejde med andre.
- Deltagerne på et alment niveau kan indsamle fagrelevant information fra for
eksempel faglitteratur, biblioteker og internettet og formidle faglig information
til enkeltpersoner og i grupper. Herunder er de i stand til at bruge
sproget til at fremlægge, systematisere, kritisere, foreslå og konkludere på
fagrelevante emner.
- Deltagerne kan anvende forskellige former for mundtlig og skriftlig formidling,
for eksempel oplæg, referater, korte artikler, plancher og billeder.
- Deltagerne kan skrive korte faglige referater og meddelelser uden væsentlige,
meningsforstyrrende fejl.
- Deltagerne på et grundlæggende niveau kan anvende it i forbindelse med
almindeligt forekommende opgaver, herunder tekstbehandling, informationssøgning,
planlægning og formidling af fagrelevante emner.
- Deltagerne kan anvende deres flerkulturelle kompetencer til at handle
relevant i forhold til det danske arbejdsmarked og branchens arbejdspladskultur.
(Alment niveau)
Det indebærer, at:
- Deltagerne har en bevidsthed om egen baggrund og situation og kan fungere
i forskellige sociale og kulturelle sammenhænge.
- Deltagerne kan indgå i kommunikation på arbejdspladser og uddannelsesinstitutioner
om kulturelle værdier som baggrund for sprog, egne normer og
traditioner i relation til dansk kultur og andre kulturer.
- Deltagerne kan sammenholde egne forudsætninger med de krav, som det
danske samfund stiller til dem.
- Deltagerne i samarbejde med andre kan afdække eventuelle kulturelle og
holdningsmæssige barrierer hos sig selv og andre og i det danske samfund.
- Deltagerne i samarbejde med andre kan formulere brugbare handlemuligheder
for sig selv og andre i relation til de sociale og kulturelle forudsætninger.
- Deltagerne har et alment kendskab til det danske arbejdsmarked og uddannelsessystem
og kan indgå aktivt i job og eventuelt yderligere uddannelse.
(Alment niveau)
Det indebærer, at:
- Deltagerne har et relativt godt kendskab til strukturer og mekanismer på det
danske arbejdsmarked, for eksempel med hensyn til arbejdsmarkedets
parter, organisationer og aftaleformer.
- Deltagerne har et relativt godt kendskab til udviklingen i samfundets/
fagområdets teknologi og kvalifikationskrav. De kan vurdere sig selv i forhold
hertil og kan kommunikere mundtligt om disse områder.
- Deltagerne uden væsentlige, meningsforstyrrende fejl kan kommunikere om
iagttagelser og erfaringer fra virksomhedsbesøg, praktikophold eller arbejde
og sammenholde dem med tidligere erfaringer og viden.
- Deltagerne selvstændigt og i samarbejde med andre kan orientere sig om
aktuelle uddannelsesmuligheder og -krav i forhold til det aktuelle fagområde,
således at de bliver i stand til at søge relevant viden eller efteruddannelse
i forhold til jobområdet.
Dansk som andetsprog F/I, udvidet niveau
De sproglige færdigheder, der arbejdes med på dette niveau, er alle fire elementer
inden for sproglig kompetence: at lytte, at tale, at læse og at skrive.
På det udvidede niveau er deltagernes generelle ordforråd bredt, og deres mundtlige
og skriftlige kommunikation er præget af en relativ høj grad af kompleksitet
og korrekthed i dagligdags kommunikationssituationer.
Uddannelsen er for personer, der har dansksproglige forudsætninger svarende til,
at de som minimum har bestået "Prøve i dansk 2" jævnfør danskuddannelse efter
Lov om danskuddannelse for voksne udlændinge med flere.
Uddannelsen vil primært finde anvendelse på arbejdsmarkedsuddannelser med et
stort – eller svært tilgængeligt – teoretisk indhold.
I det følgende uddybes uddannelsesmålet for dansk som andetsprog på udvidet
niveau
- Deltagerne har et godt kendskab til relevant specifikt fagsprog og behersker
i store træk anvendelsen heraf i mundtlig og skriftlig kommunikation om
fagområdets centrale begreber, for eksempel materialer, maskiner, udstyr og
arbejdsprocesser.
(Udvidet niveau)
Det indebærer, at:
- Deltagerne har et bredt ordforråd med hensyn til benævnelser og udtryk i
fagområdets specifikke fagsprog, således at de selvstændigt kan anvende disse
færdigheder i tilegnelsen af ny faglig viden.
- Deltagerne behersker specifikt fagsprog og kan anvende det til at kommunikere
i praktiske samarbejdssituationer som for eksempel i værksteder og på
arbejdspladser.
- Deltagerne kan forstå, gengive og arbejde efter fagområdets mundtlige og
skriftlige instruktioner, herunder sikkerhedsregler og -anvisninger.
- Deltagerne kan forstå og anvende uformelt og formelt sprog, herunder
jargon, arbejdspladssprog og teorisprog.
- Deltagerne kan forstå og anvende indholdet i av-baserede undervisningsmaterialer
med fagligt indhold, for eksempel i forbindelse med instruktioner
eller belysning af faglige emner.
- Deltagerne kan udforme skriftlige arbejdsbeskrivelser, instruktioner og
mindre rapporter om fagrelevante emner.
- Deltagerne har et godt kendskab til alment fagsprog og behersker i store
træk anvendelsen heraf i mundtlig og skriftlig kommunikation om almene
processer, handlinger, tilstande og egenskaber inden for fagområdet. Heri
indgår anvendelse af relevante begreber inden for regning, matematik,
naturfag samt forskellige afbildningsformer.
(Udvidet niveau)
Det indebærer, at:
- Deltagerne i store træk behersker mundtlig og skriftlig anvendelse af verber
og adjektiver i forbindelse med beskrivelser af processer, handlinger, tilstande
og egenskaber inden for fagområdet samt anvendelse af præpositioner
i forbindelse med beskrivelse af positioner, retninger og tid.
- Deltagerne har et godt kendskab til relevante grammatiske konstruktioner,
så de i store træk behersker anvendelse af aktiv, passiv og imperativ. Og at de
kan anvende reglerne for orddannelse (sammensætninger og afledninger),
relevante synonymer og antonymer samt faste (idiomatiske) udtryk.
- Deltagerne behersker principperne for over- og underbegreber. Eksempelvis
er "en mop" inden for rengøringsfaget overbegreb for "minimop", "fladmop",
"wetmop", "saksmop", "trevlemop" osv.
- Deltagerne har et godt kendskab til terminologi vedrørende faglig regning,
det vil sige de fire regnearter, decimaltal, brøker, procent, areal og rumfang
samt benævnelser for mål og vægt. Deltagerne har desuden et godt kendskab
til begreber inden for tegning, målforhold og afbildning (for eksempel
tabeller og grafiske fremstillinger) samt relevante naturfaglige begreber. Deltagerne kan selvstændigt anvende disse færdigheder til løsning af de
almindeligt forekommende opgaver inden for det pågældende fagområde.
-
Deltagerne har et godt kendskab til det danske sprogs grammatik og behersker
i store træk anvendelsen heraf i den faglige og almene kommunikation.
(Udvidet niveau)
Det indebærer, at:
- Deltagerne i store træk behersker brugen af sprogets ordklasser.
- Deltagerne i store træk behersker brugen af sætningers syntaks og
informationsstruktur.
- Deltagerne behersker forskellige kommunikationsstrategier såsom spørgeteknik
og omskrivninger.
- Deltagerne behersker anvendelsen af typiske grammatiske former i det
handlingsorienterede proces- og instruktionssprog.
- Deltagerne kan bruge formelt og uformelt sprog i forskellige situationer.
- Deltagerne kan inddrage deres passive viden om sprog i aktive sproghandlinger.
-
Deltagerne kan selvstændigt kommunikere på dansk om planlægning og
udførelse af arbejdsprocesser, og de kan søge og formidle relevant information,
blandt andet ved hjælp af it.
(Udvidet niveau)
Det indebærer, at:
- Deltagerne kan planlægge og udføre arbejdsprocesser individuelt og i samarbejde
med andre.
- Deltagerne kan indsamle fagrelevant information fra for eksempel faglitteratur,
biblioteker og internettet og formidle det til enkeltpersoner og i grupper.
Herunder at de er i stand til selvstændigt at bruge sproget til at fremlægge,
systematisere, kritisere, foreslå og konkludere på fagrelevante emner.
- Deltagerne kan anvende forskellige former for formidling og afpasse sprogbrug,
indhold og udtryk efter situationen.
- Deltagerne kan skrive referater, ugerapporter, ansøgninger og mindre,
faglige rapporter.
- Deltagerne kan anvende oplæg, plancher, billeder og lyd m.m. til formidling
af såvel gruppearbejde som individuelle opgaver.
- Deltagerne selvstændigt kan anvende it i informationssøgning, planlægning
og formidling af fagrelevante emner.
- Deltagerne kan anvende deres flerkulturelle kompetencer til at handle
relevant og selvstændigt i forhold til det danske arbejdsmarked og branchens
arbejdspladskultur.
(Udvidet niveau)
Det indebærer, at:
- Deltagerne har en bevidsthed om egen baggrund og situation og kan fungere
selvstændigt i forskellige sociale og kulturelle sammenhænge.
- Deltagerne kan kommunikere såvel mundtligt som skriftligt om kulturelle
værdier som baggrund for sprog, egne normer og traditioner i relation til
dansk kultur og andre kulturer.
- Deltagerne kan sammenholde egne kulturelle forudsætninger med de krav,
som det danske samfund stiller til dem.
- Deltagerne selvstændigt og i samarbejde med andre kan afdække eventuelle
kulturelle og holdningsmæssige barrierer hos sig selv og andre og i det
danske samfund.
- Deltagerne selvstændigt og i samarbejde med andre kan formulere brugbare
handlemuligheder for sig selv og andre i relation til de sociale og kulturelle
forudsætninger.
- 6.
Deltagerne har et bredt kendskab til det danske arbejdsmarked og uddannelsessystem
og kan indgå aktivt og selvstændigt i job og eventuelt yderligere
uddannelse.
(Udvidet niveau)
Det indebærer, at:
- Deltagerne har et bredt kendskab til de grundlæggende strukturer og mekanismer
på det danske arbejdsmarked, for eksempel med hensyn til arbejdsmarkedets
parter, organisationer og aftaleformer.
- Deltagerne har et godt kendskab til udviklingen i samfundets/fagområdets
teknologi og kvalifikationskrav. De kan vurdere sig selv i forhold hertil og
kan kommunikere mundtligt og skriftligt om disse områder.
- Deltagerne kan kommunikere mundtligt og skriftligt om iagttagelser og
erfaringer fra virksomhedsbesøg, praktikophold eller arbejde og sammenholde
dem med tidligere erfaringer og viden.
- Deltagerne selvstændigt kan orientere sig om aktuelle uddannelsesmuligheder
og -krav i forhold til det aktuelle fagområde, således at de bliver
i stand til at søge relevant viden eller efteruddannelse i forhold til jobområdet.
Denne side indgår i publikationen "Håndbog i AMU's tilbud til flygtninge og indvandrere " © Undervisningsministeriet 2006
|
 |