![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() |
![]() 4 Foranstaltninger og indretningTabel 4.1 Oversigt over de hyppigst anvendte tilbud i folkeskolens vidtgående specialundervisning i udvalgt skoleår for 1.-10. klasse.Forkortelser for foranstaltninger: A: Specialskoler inkl. landsdels- og landsdækkendeB: Special- og centerklasser C: Almindelige klasser (enkeltintegrerede) D: Undervisning på opholdssted / døgninstitution
Note: Københavns Kommune besluttede for skoleåret 2001/02, at henføre eleverne på døgninstitutioner (kolonne D) til undervisning i henhold til § 20, stk. 1, da udgifterne var mindre end det kommunale takstbeløb. 1 Bemærk at summen af elever i Tabel 4.1 ikke altid stemmer overens med antallet af elever opgjort i TAbel 2.2. Det skyldes bl.a., at der kun er medtaget de hyppigst forekommende tilbud. 2 I forbindelse med indberetning for skoleåret 2003/04 har Storstrøms Amt påpeget at elevtallet for skoleåret 1991/92 er meget højt, når det tages i betragtning, at Amtets specialskoler på det tidspunkt var næsten afviklet. Tabel 4.1 viser de seneste 5 års udvikling, sammenholdt med 1991/92, i hvilken foranstaltning eleverne i den vidtgående specialundervisning i folkeskolen tilgodeses. Langt hovedparten af de ca. 9.800 elever, som er omfattet af denne undervisning i 2003/04 er elever enten i en specialskole eller i en specialklasse/ centerklasse. Det er kun for de seneste fire skoleår, at det er muligt at segregere elevgruppen med undervisning på døgninstitutioner. Elevtallet i denne gruppe er præget af et meget varieret elevtal indberettet fra Københavns Kommune. Der er siden begyndelsen af 90'er sket en udvikling i retning af, at relativt flere elever undervises i specialklasser. Men også antallet af elever i specialskoler har været konstant stigende i perioden. Fra 1999/00 til 2003/04 har den gennemsnitlige procentvise ændring pr. år været 3,7 pct. for elever der undervises i specialskoler men kun 1,2 pct. for elever der undervises i special/ centerklasser. Andelen, der undervises som enkeltintegrerede elever var markant faldende fra 1999/00 og til 2001/02, med en efterfølgende stigning i 2002/03 på ca. 33 %. Antallet af elever som undervises som enkeltintegrerede elever er faldet det seneste år og der er således registeret en gennemsnitlige procentvise ændring pr. år på 8,0 pct. siden 1999/00. Figur 4.1 Udvikling i de hyppigst anvendte tilbudNote: Undervisning på opholdssted og døgninstitution indgik første gang i skoleåret 2000/01. Ser man på amterne imellem, er der imidlertid stor forskel på hvordan eleverne undervises. De fire nedenstående figurer illustrerer amternes brug af de fire hyppigst anvendte tilbud i folkeskolens vidtgående specialundervisning i skoleåret 2003/04, og viser, hvordan amtet ligger i forhold til landsgennemsnittet. Landgennemsnittet er brugt som vandret skillelinje for det enkelte tilbud og er oplyst i noten under figuren. Således illustreres, hvilke amter der ligger over og hvilke der under landsgennemsnittet. Figur 4.2 Andel af elever der er tilgodeses via Specialskoler inkl. lands- og landsdækkendeNote: Landsgennemsnit: 48,8 %. Figur 4.3 Andel af elever der er tilgodeses via special- og centerklasserNote: Landsgennemsnit: 36,2 %. Figur 4.4 Andel af elever der er tilgodeses via Almindelige klasser (enkeltintegrerede)Note: Landsgennemsnit: 9,8 %. Figur 4.5 Andel af elever der er tilgodeses via undervisning på opholdsted/døgninstitutionNote: Landsgennemsnit: 5,3 %. Af Figur 4.2 ses det at specielt Sønderjyllands Amt og Århus Amt tilgodeser elever i den vidtgående specialundervisning gennem specialskoler. Figur 4.3 viser at Storstrøms Amt og Ribe Amt i høj grad har deres elever, i den vidtgående specialundervisning, placeret i special- og centerklasser. Bornholms Regionskommune tilgodeser, set i forhold til landsgennemsnittet, en stor del af eleverne via almindelige klasser (enkeltintegreret), jf. Figur 4.4, og Frederiksborg og Sønderjyllands amter bruger i større omfang end de øvrige amter, undervisning på opholdssted/ døgninstitution. Tabel 4.2 Procentfordelingen af elever indenfor de fire (tre for årene før 2000/01) specialundervisningskategorier jf. tabel 4.1
Antallet af elever, der modtager vidtgående specialundervisning på opholdssteder er relativt beskedent, og udgør i 2003/04 5 pct., svarende til det halve af antallet af enkeltintegrerede elever, som faldt fra skoleåret 1997/98 til skoleåret 2000/01, og de efterfølgende år har ligget på 10 pct. med 2001/02 som eneste undtagelse. Tabel 4.3 Den procentvise fordeling af eleverne i folkeskolens vidtgående specialundervisning på årgang/klassetrin relateret til elevens fødselsår.
1 Landsgennemsnittet 02/03 er i denne publikation blevet korrigeret for manglende data. Tallene er derfor ikke identiske med Landsgennemsnittet 02/03 som ses i publikationen "Folkeskolens vidtgående specialundervisning 1991/92-2002/03". I Tabel 4.3 er vist, hvordan eleverne fordeler sig på årgang/klassetrin relateret til elevens fødselsår. Det fremgår, at der er betydelige variation på elevernes fordeling på årgang mellem de enkelte amter. Fx har Viborg Amt 10,2 pct. i 1. klasse, mens Bornholms Regionskommune kun har 5,8 pct., mens landsgennemsnittet er 8,1 pct. Udviklingen på landsplan i forhold til skoleåret 2003/2004 år er vist nederst i Tabel 4.3. Tabel 4.4 Den procentvise fordeling af elever i handikapkategorier i udvalgte skoleår.
For tallene vedr. de sidste fire skoleår gælder, at læse-, sprog-, tale-vanskeligheder kategorien dækker over to kategorier i amternes indberetninger, nemlig "svære læsevanskeligheder" og "sprog- og talevanskeligheder". Figur 4.6 Den relative vækst indenfor de forskellige handikapkategorierFølgende tendenser fremgår af tabel 4.4 og figur 4.6: 1. Andelen af elever med generelle indlæringsvanskeligheder har været nogenlunde konstant i gennem det meste af registreringsperioden. Der er sket en niveauforskydning de seneste fire skoleår. Gruppen omfatter langt de fleste elever, og udgør 45 pct. af alle elever i den vidtgående specialundervisning. 2. Andelen af elever med svære adfærds/psykiske vanskeligheder steg kraftigt i 2002/03 efter en periode med svag vækst. Samme gruppe er faldet svagt fra 2002/03 til 2003/04, men ligger stadig væsentligt over det niveau der ses ved registreringsperiodens start. 3. Andelen af elever med læse/sprog/tale- vanskeligheder er mere end halveret siden registreringens start og udgør nu mindre end en tiendedel af det samlede antal elever. For det seneste år registreres en stigning for første gang siden 1996/97. 4. Andelen med bevægelsesvanskeligheder viser en svagt faldende tendens gennem årene, men da det er et relativt beskedent antal vil selv små udsving give relativt store udsving på indekset. 5. Andelen af elever med synsvanskeligheder er fordoblet fra 1985/86 til 1991/92. Forklaringen er bl.a. at amternes synskonsulent og andre ordninger udbyggedes i dette tidsrum. Med et kraftigt fald inden for de seneste tre år er disse elevers absolutte andel dog stadig beskeden. 6. Det absolutte antal af hørehæmmede er næsten halveret siden 1985/86. Fra 2000/01 til 2002/03 var andelen af disse elever faldende. I 2003/04 er der ikke registeret nogen nævneværdig ændring og andelen udgør omkring 5 pct. af det samlede antal specialundervisningselever ligesom det var tilfældet året forinden. 7. Gruppen "Andet" udgør i fleste tilfælde autistiske elever og elever med DAMP. Tallet kan i tidligere år være påvirket af, at Vejle Amt har brugt denne gruppe til registrering af udenamtsanbragte elever.
|
![]() |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
![]() ![]() ![]() Til sidens top |