![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() |
![]() 5 Indretning af den vidtgående specialundervisningFor de tre tabeller 5.1, 5.2 og 5.3 gælder, at der er en indbyrdes sammenhæng i opgørelsen, således at et fald i den ene form vil medføre en vækst i en eller begge af de andre former. I tabel 5.1 er der for de seneste to år vist hvordan de enkelte amter har indrettet deres specialundervisning i form af oplysninger om antal specialskoler, og deres elever opdelt efter, om skolerne drives i amtskommunalt regi eller primærkommunalt regi. Der foreligger nu tal for fire år og man kan derfor se tendenserne i udviklingen. Der foreligger dog ikke oplysninger for samtlige amter. Man skal være opmærksom på, at der kan være sket en ændret registreringsmetode i amterne. For de amter, hvor oplysningerne foreligger kan det konstateres, at Århus Amt har reduceret antallet af institutioner markant fra 2001/02 til 2002/03.. Det ses af , at antallet af kommunalt drevne institutioner er faldet gennem hele perioden. Dette fald er mest markant fra skoleåret 2000/01 til skoleåret 2001/02, hvor antallet blev halveret. Dette hænger sammen med, hvordan Københavns Kommune indplacere deres institutioner. Tabel 5.1 Indretning af den vidtgående specialundervisning - Selvstændige specialskoler
1 Det må formodes at der i 2003/04 er sket en fejl i indberetningen af selvstændige specialskoler i Københavns Kommune. 2 I Vestsjællands Amt er landsdækkende undervisning ikke inkluderet i opgørelsen. Tabel 5.2 og Tabel 5.3 viser henholdsvis antallet af specialundervisningscentre/specialklasserækker og antal gruppeordninger/gruppeintegration/enkeltintegrerede og elever i den vidtgående specialundervisning, der benytter disse. Ses der bort fra de amter, hvor der ikke foreligger oplysninger, kan det bl.a. konstateres, at Ribe Amt som reducerede antallet af specialundervisningscentre/specialklasserækker kraftigt fra 2000/01 til 2002/03 men har øget antallet det seneste år. Ligeledes har Fyns Amt, Sønderjyllands Amt, Vejle Amt samt Århus Amt oprettet flere centre end året forinden. Kun Københavns Kommune og Nordjyllands Amt har færre centre i 2003/04 end i 2002/03. Tabel 5.2 Indretning af den vidtgående specialundervisning - Specialundervisningscentre
I forbindelse med vurdering af tallene Tabel 5.2 i er det vigtigt at man lægger fokus på elevsiden og ikke så meget på institutionssiden, da den af naturlige årsager er vanskelig at afgrænse. Tabel 5.3 Indretning af den vidtgående specialundervisning - Antal gruppeordninger /gruppeintegration/enkeltintegrerede (elever)
Tabel 5.4 Antal børnehaveklassebørn i den vidtgående specialundervisning i folkeskolen
Note: Det er foretaget enkelte korrektioner i elevtallet set i forhold til den forrige udgave af denne publikation. Undervisningsministeriet har siden skoleåret 2000/01 bedt amterne om at indberette antal børnehaveklassebørn i den vidtgående specialundervisning. Tabel 5.4 viser, at der på landsplan skete et fald fra 2001/02 til 2002/03 i antallet af børnehaveklassebørn i den vidtgående specialundervisning i folkeskolen, hvilket til dels hang sammen med manglende indberetninger. Det kan dog konstateres, at der i Frederiksborg Amt næsten skete en halvering i antallet. Ribe Amt havde ligeledes færre børnehaveklassebørn henvist, mens Vejle Amt havde den største vækst blandt de amter hvor der blev registreret en tilgang af børnehaveklassebørn i den vidtgående specialundervisning. I 2003/04 er der på landsplan sket en samlet stigning på over 150 elever set i forhold til året forinden og således overstiger væksten forrige års fald og antallet af børnehaveklassebørn i den vidtgående specialundervisning er højere i 2003/04 end i 2001/02. Specielt i Vestsjællands Amt og Københavns Amt er der registeret en kraftig vækst, men også Frederiksborg og Fyns Amter har en haft en relativ kraftig vækst. Nordjyllands Amt, Københavns Kommune og Vejle Amt har alle haft et mindre fald i antallet af børnehaveklassebørn i den vidtgående specialundervisning i folkeskolen.
|
![]() |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
![]() ![]() ![]() Til sidens top |