![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() |
![]() 3 Udviklingen i frekvensen af elever i den vidtgående specialundervisningI Tabel 3.1 er udregnet en frekvens, som viser antallet af børn i den vidtgående specialundervisning i procent af det samlede antal børn og unge i aldersgruppen 6-16 årige (1.-10. klasse) fordelt på amter. Tabel 3.1 Frekvensen af elever i vidtgående specialundervisning i folkeskolens 1. – 10. klasse
1 Ændringen i procent er beregnet for perioden 1991/92 til 2003/04 undtagen for Vestsjællands Amt hvor den procentvise ændring er beregnet for perioden 94/95 til 03/04. 2 Vestsjællands Amt indsendte ikke oplysninger for 1999, hvorfor frekvensen for 1999 er udregnet på baggrund af landstallene. Frekvensen er således regnet ud som det forrige års frekvens plus den gennemsnitlige landsstigning for 1999, som var på 0,04 %. 3 Roskilde Amt tilbyder ikke 11. skoleår, hvorfor frekvensen i amtet er undervurderet i Tabel 3.1. Det fremgår af tabellen, at der er store forskelle i såvel frekvens som udvikling i frekvens mellem de enkelte amter. De største stigninger over perioden findes i Bornholms Regionskommune, Vestsjællands Amt og i Fyns Amt, med stigninger på op til 138,49 pct. fra 1991/92 til 2003/04. Kontrasten hertil er Ribe og Århus Amt, hvor periodens stigning kun ligger henholdsvis 19,96 og 11,87 pct. over udgangsåret. Det er Bornholms Regionskommune, der har den højeste frekvens med 2,19 i 2003/04, hvilket er en stigning på 0,5 procent point i forhold til året før. Her skal man dog være opmærksom på, at selv små udsving i elevtallet vil slå kraftigt igennem. Årene forinden havde Københavns Kommune den højeste frekvens. Det skal her nævnes at året 2000/01 er atypisk, idet Københavns Kommune dette ene år ikke havde § 20.2-elever med ophold på døgninstitutioner, jf. noten til Tabel 4.1. Man skal dog, som tidligere nævnt, være varsom med at sammenligne på tværs af amterne og årene imellem, idet indberetningsstrukturen har ændret sig flere gange undervejs. Desuden er der i amterne forskel på, hvilket år man startede med at registrere. Dette kan ikke udelukkes at påvirke udviklingen i landsfrekvensen i perioden 1985-2003, der er et afbildet i Tabel 3.1. Figur 3.1 Elever i den vidtgående specialundervisning i procent af det samlede antal børn i aldersgruppen 6-16 årigeTabel 3.2 Udvikling i frekvensen af elever i den vidtgående specialundervisning i folkeskolen
Tabel 3.2 gengiver for perioden 1991/92 – 2003/04, udviklingen i landsfrekvensen af elever i den vidtgående specialundervisning. Det var moderate stigninger i landsfrekvensen til og med 1991/92, jf. Figur 3.1. Derefter ses markante stigninger fra år til år indtil 1999/00, hvorefter udviklingen er stabiliseret, endda med et fald fra 1999/00 til 2000/01, der hænger sammen med de ændrede regler på området. Fra 2001/02 til 2002/03 ses igen en stigning i frekvensen, som dermed er på niveau med skoleåret 1999/00. Denne stigning er stoppet og der registreres et lille fald i frekvensen af elever i vidtgående specialundervisning i folkeskolen fra 2002/03 til 2003/04. Tabel 3.3 Antallet af elever (svært handicappede), som modtager særlig tilrettelagt specialundervisning ved frie grundskoler
Note. Tallene kan umiddelbart kun sammenlignes med de to foregående udgaver af " Folkeskolens vidtgående specialundervisning". Tallene i denne udgave er tilsvarende baseret på oplysninger om de af ministeriet visiterede elever i frie grundskoler i, hvilket ikke er tilfældet i udgaverne før 2001/02. Tabel 3.3 viser, at antallet af elever, der modtager særlig støtte ved private skoler siden 1995/96, har været svagt stigende. Frekvensen er beregnet som den procentvise andel elever af det samlede antal elever i de frie grundskoler. At frekvensen ved de frie grundskoler ligger på et niveau, der er mindre end det halve af folkeskolens, hænger bl.a. sammen med, at de frie grundskoler, modsat folkeskolen, ikke har en forpligtelse til at optage alle børn, der søger skolerne. Den største ændring fra 2002/03 til 2003/04 er registreret i Århus Amt med en stigning på 35 elever, dernæst kommer Københavns og Frederiksborg amter der begge har en stigning på 16 elever. I Vejle og Roskilde amter samt i Frederiksberg Kommune er der fra skoleåret 2002/03 til 2003/04 registreret et fald i antallet af elever som modtager særlig tilrettelagt specialundervisning ved frie grundskoler. Det er tale om små elevtalsfald.
|
![]() |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
![]() ![]() ![]() Til sidens top |