Forrige kapitel Til forsiden Næste kapitel
Krone
Undervisningsministeriets logo

8. Kurser for elever med særlige forudsætninger







Det er kendetegnende for den brede og almene oplysning, som foregår på folkehøjskolerne, at den retter sig til alle interesserede, uanset forudsætninger, køn, uddannelser, erhverv m.m. Af § 15, stk. 2, i lov om frie kostskoler fremgår det, at kurserne skal være åbne for alle, der opfylder aldersbetingelserne, og som betaler i overensstemmelse med gældende bestemmelser. Deltagelse kan dog gøres betinget af højere alder, men ikke af bestemte kundskaber, uddannelser, stillinger, erhverv eller ansættelsesforhold i en virksomhed og lignende eller af medlemskab af bestemte foreninger eller organisationer. I bemærkningerne til lovforslaget står der, at bestemmelsen også var gældende i den forudgående lovgivning, og at den sikrer, at skolerne er åbne for alle med forskellige forudsætninger.

Udvalget finder, at folkehøjskolens kurser i almindelighed skal være åbne for alle, der opfylder aldersbetingelserne, og som betaler i overensstemmelse med gældende regler. Deltagelse kan dog gøres betinget af højere alder, sådan som det traditionelt har været tilladt.

Højskolerne står imidlertid med forskellige vanskeligheder. I praksis har det vist sig, at det kan være vanskeligt at tilrettelægge alle kurser, så de i virkeligheden er åbne for alle – såvel for deltagere uden forudsætninger som for deltagere med forudsætninger. Desuden er der befolkningsgrupper i Danmark, som traditionelt ikke benytter sig af højskolerne tilbud, og som derfor ikke modtager skoleformens tilbud om folkelig oplysning.

For at folkehøjskolens hovedsigte også kan være et tilbud til sådanne grupper, forslår udvalget, at op til 15 pct. af årseleverne kan opnås på kurser, som er tilrettelagt for deltagere med særlige forudsætninger. Udgangspunktet herfor er dog, at sådanne kurser på alle måder i øvrigt er omfattet af højskolelovens almindelige bestemmelser, herunder hovedsigtet. Udvalget er opmærksom på, at forslaget indebærer, at en del af de kurser, der i dag gennemføres uden for loven, vil blive berettiget til tilskud.

Kurser under 15 pct.-reglen kan f.eks. indebære, at eleverne skal have særlige faglige forudsætninger på grund af det faglige kursusniveau, have en særlig uddannelsesmæssig baggrund, være i besiddelse af særligt udstyr, f.eks. musikinstrument, have en bestemt civilstand eller en indvandrer- eller flygtningebaggrund.

Udvalget har drøftet, om der er særlige forudsætninger, som ikke berettiger til gennemførelse af kurser omfattet af 15 pct.reglen. Udvalget er enig i, at højskolerne uden for tilskudsgrundlaget er velegnede til virksomhedskurser for ansatte fra samme virksomhed eller koncern, men at virksomhedskurser ikke kan omfattes af tilskudsgrundlaget.

Udvalget har desuden drøftet, om medlemskab af bestemte foreninger eller organisationer kan være en forudsætning for kurser, der er omfattet af 15 pct.-reglen. Udvalget finder, at kurser, som afholdes for medlemmer af bestemte foreninger og organisationer, kan medvirke til, at folkehøjskolens hovedsigte bredes ud til andre befolkningsgrupper end dem, der traditionelt bruger højskolerne. Udvalget indstiller, at kurser, der forudsætter medlemskab af bestemte foreninger eller organisationer, kan omfattes af 15 pct.-reglen. Udvalget finder dog, at foreningers eller organisationers årsmøder, landsmøder, generalforsamlinger, medlemsmøder eller lignende ikke kan afholdes under eller i umiddelbar tilknytning til et statsstøttet højskolekursus under 15 pct.-reglen uanset, at kurset i øvrigt overholder alle højskolelovens bestemmelser, herunder om hovedsigtet. Der må ikke være tvivl om, at ansvaret for et kursus' planlægning og gennemførelse altid alene er højskolens, selv om kurset afholdes i et tæt samarbejde med andre.

For at opnå tilskud er det efter gældende regler en betingelse, at en højskole gennemfører lange kurser i mindst 20 uger om året. Udvalget mener, at en højskole godt kan gennemføre lange kurser, der er tilrettelagt for deltagere med særlige forudsætninger, men kurser, der er omfattet af 15 pct.-reglen, kan ikke indgå i opfyldelsen af mindstekravet om lange kurser i 20 uger. Mindstekravet skal alene kunne opfyldes af lange kurser, der er åbne for alle.

Forslag:

  1. Højst 15 pct. af årseleverne kan opnås på kurser, som er tilrettelagt for elever med særlige forudsætninger og med et indhold, som er omfattet af højskolelovens almindelige bestemmelser, herunder hovedsigtet.
  2. Virksomhedskurser er ikke omfattet af 15 pct.-reglen.
  3. Kurser, der er omfattet af 15 pct.-reglen, kan ikke indgå i opfyldelsen af mindstekravet om lange kurser i 20 uger.

 

groslash;n streg Denne side indgår i publikationen "Rapport fra Højskoleudvalget" som kapitel 8 af 16
© Undervisningsministeriet 2005

Forrige kapitel Til forsiden Næste kapitel
Til sidens top