Forrige kapitel Til forsiden Næste kapitel
Krone
Undervisningsministeriets logo

4. Arbejdsstyrken under ét







I dette kapitel opgøres den samlede danske arbejdsstyrke (15-69-årige) på; højeste fuldførte uddannelse, køn og 10-års-aldersintervaller. Den samlede arbejdsstyrke består af: beskæftigede plus ledige målt i uge 48.

I kapitel 5 opgøres arbejdsstyrken på både beskæftigede og på ledige. Pga. Danmarks Statistiks registeromlægning i 2002, skal ændringerne i arbejdsstyrken fra 2001 og 2002 tages med forbehold.

4.1 Arbejdsstyrken og uddannelse

Af tabel 3.4.3 fremgik det, at den samlede befolkning i 2002 udgjorde 3.800.968 personer, heraf udgjorde antallet i arbejdsstyrken 70,5% eller 2.681.434 personer. Antallet uden for arbejdsstyrken udgjorde således 29,5% eller 1.119.534 personer.

I tabel 4.1.1 opgøres det samlede antal personer i arbejdsstyrken på højeste fuldførte uddannelse fra 1997 til 2002.

Det ses tydeligt, at et mindre antal i arbejdsstyrken, alene havde fuldført en grundskoleuddannelse. I 2002 var det ca. 680.200 personer. Fra 1997 til 2002 faldt antallet pænt med 12,1%.

Rundt regnet 40% af 2002-arbejdsstyrken (ca. 1,067 mio. personer) havde en erhvervsfaglig uddannelse. Fra 1997 til 2002 steg antallet endvidere med 2,4%.

I 2002 havde ca. 692.300 personer i arbejdsstyrken en videregående uddannelse, heraf havde 53,1% en mellemlang videregående uddannelse. I 1997 var der ca. 600.100 personer med et videregående uddannelsesforløb. Antallet steg således pænt med i perioden (en stigning på 15,4%).

Antal af personer i arbejdsstyrken med en uoplyst uddannelsesbaggrund steg fra ca. 41.200 personer i 1997 til ca. 47.000 personer i 2002. Dette svarer til en stigning på 14,1%.

Tabel 4.1.1 Det samlede antal personer i arbejdsstyrken fordelt på højeste fuldførte uddannelseshovedgruppe fra 1997 til 2002.

  1997 1998 1999 2000 2001 2002*
Alle uddannelser 2.655.740 2.668.387 2.675.695 2.685.979 2.685.957 2.681.434
Grundskole, 8.-10. klasse 773.700 754.677 737.631 716.705 699.163 680.247
Almengymnasiale udd. 136.156 138.548 138.200 135.800 135.467 133.108
Erhvervsgymnasiale udd. 62.953 63.702 63.729 62.443 61.800 62.107
Erhvervsfagl. hovedforløb 1.041.590 1.052.319 1.058.064 1.065.339 1.071.329 1.066.608
Korte videregående udd. 106.815 110.555 112.716 115.674 118.622 122.278
Mellemlange videreg. udd. 328.914 337.530 345.392 353.694 362.708 367.647
Bacheloruddannelser 23.594 24.650 25.673 26.942 28.648 29.317
Kandidatuddannelser 134.671 140.454 145.417 150.435 156.742 163.100
Ph.d., m.v. 6.133 6.963 7.733 8.567 9.145 9.995
Uoplyst uddannelse 41.214 38.989 41.140 50.380 42.333 47.027

* Fra 2001 til 2002 er der sket registeromlægning se evt. www.dst.dk/Vejviser/dokumentation/Varedeklarationer/emnegruppe/emne.aspx?sysrid=848&timespath=4.

I tabel 4.1.2 og figur 4.1.1 fordeles arbejdsstyrken procentuelt på højeste fuldførte uddannelseshovedgruppe fra 1997 til 2002.

Arbejdsstyrkens uddannelsesniveau steg i den betragtede periode. Det ses ved at: andelen med alene en grundskoleuddannelse i arbejdsstyrken faldt fra 29,1% i 1997 til 25,4% i 2002. Derimod lå andelen med en gymnasial baggrund nogenlunde stabilt. Det ses tillige, at omkring 39-40% af arbejdsstyrken havde en erhvervsfaglig uddannelse og ca. 26,0% havde en videregående uddannelse. For de videregående uddannelser ses en stigende andel af personer i arbejdsstyrken, i 1997 udgjorde de ca. 23,0%.

Slutteligt ses, at andelen med en uoplyst uddannelsesbaggrund lå mellem 1,5% og 1,9% af arbejdsstyrken.

Tabel 4.1.2 Den procentuelle fordeling af antallet af personer i arbejdsstyrken fordelt på højeste fuldførte uddannelseshovedgruppe fra 1997 til 2002.

  1997 1998 1999 2000 2001 2002*
Alle uddannelser 100,0 100,0 100,0 100,0 100,0 100,0
Grundskole, 8.-10. klasse 29,1 28,3 27,6 26,7 26,0 25,4
Almengymnasiale uddannelser 5,1 5,2 5,2 5,1 5,0 5,0
Erhvervsgymnasiale uddannelser 2,4 2,4 2,4 2,3 2,3 2,3
Erhvervsfaglige hovedforløb 39,2 39,4 39,5 39,7 39,9 39,8
Korte videregående uddannelser 4,0 4,1 4,2 4,3 4,4 4,6
Mellemlange videregående udd. 12,4 12,7 12,9 13,2 13,5 13,7
Bacheloruddannelser 0,9 0,9 1,0 1,0 1,1 1,1
Kandidatuddannelser 5,1 5,3 5,4 5,6 5,8 6,1
Ph.d., m.v. 0,2 0,3 0,3 0,3 0,3 0,4
Uoplyst uddannelse 1,6 1,5 1,5 1,9 1,6 1,8

Pga. afrundinger kan summerne afvige.
* Fra 2001 til 2002 er der sket registeromlægning se evt. www.dst.dk/Vejviser/dokumentation/Varedeklarationer/emnegruppe/emne.aspx?sysrid=848&timespath=4.

Af figur 4.1.1 fremgår de ovenfor nævnte udviklingstendenser fra 1997 til 2002 tydeligt. Samlet blev arbejdsstyrken bedre uddannet i perioden.

Figur 4.1.1 Arbejdsstyrken opgjort procentuelt på højeste fuldførte uddannelseshovedgruppe fra 1997 til 2002.

Figur 4.1.1 Arbejdsstyrken opgjort procentuelt på højeste fuldførte uddannelseshovedgruppe fra 1997 til 2002.

* Se note under tabel 4.1.2.

I tabel 4.1.3 opgøres arbejdsstyrken procentuelt fordelt på detaljeret uddannelsesgrupper fra 1997 til 2002. Tabellen viser således en yderligere detaljering af uddannelsesniveauet, som blev beregnet i tabel 4.1.1.

Af de 25,4% i arbejdsstyrken, der havde fuldført grundskolens 8. til 10. klassetrin som højeste uddannelse, havde 10,4% fuldført 10. klassetrin. I 1997 stod de for 11,0% af de 29,1% i arbejdsstyrken, der havde 10. klassetrin. En mindre, men stigende, andel af disse havde fuldført 10. klassetrin på efterskole.

I alt havde 5,0% i arbejdsstyrken en almengymnasial uddannelse heraf stod 3,7% for en matematisk eller sproglig linje. De erhvervsgymnasialt uddannede udgjorde 2,3% af arbejdsstyrken, heraf havde 1,6% en flerårig højere handelseksamen.

Det skal erindres, at der blandt de mange i arbejdsstyrken med alene en grundskole– eller en gymnasial uddannelse vil der være en betydelig andel, som i det livslange forløb tager efter en voksen- eller efteruddannelse, eller bliver opskolet i deres karriere på arbejdsmarkedet. En række af disse uddannelser blev tidligere ikke registreret i Danmarks Statistik. Det gjaldt AMU-kurser, Forvaltningshøjskolen mv. Disse uddannelser er nu med i det relativt nyoprettede kursistregister, og en del historiske data er også lagt ind, men i det integrerede elevregister, som danner grundlag for denne analyse, vil mange som alene har opnået kompetence, via voksen- og efteruddannelsessystemet, være registret som grundskoleuddannede/uoplyst uddannede.

I 2002 udgjorde den store gruppe af erhvervsfagligt uddannede 39,8% af arbejdsstyrken. 16,0% havde en handels- eller kontoruddannelse, 4,2% en håndværks- og teknikuddannelse og 3,4% en social- og sundhedsuddannelse. For sidstnævnte gruppe ses en stigende andel af arbejdsstyrken (i 1997 udgjorde de 2,7%).

Der var i alt 4,6% i 2002-arbejdsstyrken, som havde fuldført en kort videregående uddannelse, 1,7% af disse havde en kort teknisk uddannelse.

I 2002 udgjorde personer med en mellemlang videregående uddannelse 13,7% af arbejdsstyrken, Andelen af arbejdsstyrken steg hvert år, i 1997 var tallet 12,4%. Af uddannelserne under området ses, at folkeskolelærere og pædagoger var flest med hhv. 2,9% og 3,2%. Sygeplejersker og diplomingeniører udgjorde hhv. 1,8% og 1,7% af arbejdsstyrken.

Hovedparten som havde fuldført en bacheloruddannelse, fortsætter på en kandidatoverbygningsuddannelse. Derfor var der kun 1,1% i arbejdsstyrken med alene en bacheloruddannelse.

Fra 1997 til 2002 voksede andelen af kandidatuddannede i arbejdsstyrken med 1 procentpoint for at udgøre 6,1% i 2002. For hovedparten af uddannelserne var der tale om små andele af arbejdsstyrken. Erhvervsøkonomer og civilingeniører udgjorde hver især 0,7% af 2002-arbejdsstyrken, og de lægevidenskabelige kandidater udgjorde 0,6% - denne andel var konstant.

Tabel 4.1.3 Arbejdsstyrken procentuelt fordelt på højeste fuldførte uddannelsesundergruppe fra 1997 til 2002.

  1997 1998 1999 2000 2001 2002*
Alle uddannelser 100,0 100,0 100,0 100,0 100,0 100,0
Grundskole, 8.-10. klasse 29,1 28,3 27,6 26,7 26,0 25,4
8. klasse 11,5 10,8 10,2 9,5 9,0 8,5
9. klasse 6,2 6,2 6,2 6,1 6,1 6,1
10. klasse 9,5 9,4 9,3 9,1 8,9 8,7
8. klasse efterskole 0,0 0,0 0,0 0,0 0,0 0,0
9. klasse efterskole 0,4 0,4 0,4 0,4 0,4 0,4
10. klasse efterskole 1,5 1,5 1,6 1,6 1,6 1,7
Almengymnasiale uddannelser 5,1 5,2 5,2 5,1 5,0 5,0
Gymnasiet, matematikere 2,1 2,2 2,2 2,1 2,2 2,2
Gymnasiet, sproglige 1,6 1,6 1,6 1,6 1,5 1,5
Hf 1,2 1,2 1,2 1,1 1,1 1,1
Studenterkursus 0,2 0,2 0,2 0,2 0,2 0,2
Åben uddannelse, gymn. niveau 0,1 0,1 0,1 0,1 0,1 0,1
Erhvervsgymnasiale uddannelser 2,4 2,4 2,4 2,3 2,3 2,3
Hhx 1,7 1,7 1,7 1,6 1,6 1,6
1-årig hhx 0,5 0,5 0,5 0,5 0,5 0,5
Htx 0,1 0,1 0,2 0,2 0,2 0,2
Adgangseksamen til diplomingeniør 0,0 0,0 0,0 0,0 0,0 0,0
Erhvervsfaglige hovedforløb 39,2 39,4 39,5 39,7 39,9 39,8
Hovedforløb, handel 7,1 7,1 7,1 7,0 7,0 7,0
Hovedforløb, kontor 9,2 9,1 9,1 9,0 9,0 9,0
Hovedforløb, håndværk og teknik 4,3 4,3 4,3 4,2 4,2 4,2
Hovedforløb, bygge og anlæg 4,1 4,1 4,1 4,1 4,1 4,1
Hovedforløb, teknologi og kommunikation 3,4 3,4 3,4 3,5 3,5 3,5
Hovedforløb, service 1,4 1,4 1,4 1,4 1,4 1,4
Hovedforløb, mekanik, transp. & logistik 2,9 3,0 3,0 3,0 3,0 3,1
Hovedforløb, levnedsmidler 2,4 2,5 2,5 2,5 2,5 2,5
Hovedforløb, jordbrug 0,5 0,5 0,5 0,5 0,5 0,5
Pædagogisk grunduddannelse m.v. . 0,0 0,0 0,1 0,1 0,1
Social- og sundhedshjælper 0,9 1,1 1,2 1,3 1,4 1,5
Social- og sundhedsassistent 1,8 1,8 1,8 1,9 1,9 1,9
Erhvervsfaglig videreuddannelse 0,9 0,9 0,9 0,9 0,9 0,9
Erhvervsfaglige uddannelser, øvrige 0,4 0,4 0,4 0,4 0,4 0,4
Korte videregående uddannelser 4,0 4,1 4,2 4,3 4,4 4,6
Akademi- og markedsøkonomer m.v. 0,3 0,4 0,4 0,4 0,5 0,5
Politi- og fængselsuddannelser 0,4 0,4 0,4 0,4 0,4 0,4
Erhvervssprog 0,5 0,5 0,5 0,5 0,5 0,5
Kunstneriske uddannelser 0,2 0,2 0,2 0,2 0,2 0,2
Tekniske uddannelser 1,6 1,7 1,7 1,7 1,7 1,7
It-uddannelser 0,1 0,1 0,1 0,2 0,2 0,3
Transportuddannelser 0,0 0,0 0,0 0,0 0,0 0,0
Levnedsmidler og husholdning 0,2 0,2 0,2 0,2 0,2 0,3
Jordbrug og fiskeri 0,2 0,2 0,2 0,2 0,2 0,2
Sundhedsuddannelser m.v. 0,4 0,4 0,4 0,4 0,4 0,4
Åben uddannelse 0,1 0,1 0,1 0,1 0,1 0,1
Mellemlange videregående udd. 12,4 12,7 12,9 13,2 13,5 13,7
HD 0,6 0,6 0,6 0,6 0,6 0,6
Socialrådgiver 0,3 0,3 0,4 0,4 0,4 0,4
Erhvervssproglig diplomuddannelse 0,1 0,1 0,1 0,1 0,1 0,1
Kunstneriske uddannelser 0,0 0,0 0,1 0,1 0,1 0,1
Journalist 0,2 0,2 0,2 0,2 0,2 0,2
Diplomingeniør 1,6 1,6 1,6 1,7 1,7 1,7
Grafonom 0,0 0,0 0,0 0,0 0,0 0,0
Søfart 0,5 0,5 0,5 0,5 0,5 0,4
Bygningskonstruktør 0,4 0,4 0,4 0,4 0,5 0,5
Sygeplejerske 1,7 1,7 1,7 1,7 1,7 1,8
Sygeplejerske videreuddannelse 0,3 0,3 0,3 0,3 0,3 0,3
Jordemoder 0,0 0,0 0,0 0,0 0,0 0,1
Fysio-/ergoterapeut 0,4 0,4 0,4 0,4 0,4 0,5
Øvrige sundhedsuddannelser 0,1 0,1 0,1 0,1 0,1 0,1
Bioanalytiker 0,3 0,3 0,3 0,3 0,3 0,3
Sundhed, diplomuddannelser . . . . 0,0 0,0
Folkeskolelærer 2,8 2,8 2,9 2,9 2,9 2,9
Pædagog 2,5 2,6 2,7 2,9 3,0 3,2
Øvrige læreruddannelser 0,2 0,2 0,2 0,2 0,2 0,3
Forsvarsuddannelser 0,2 0,2 0,2 0,2 0,2 0,2
Videreuddannelse og åben udd. 0,1 0,2 0,2 0,2 0,2 0,2
Øvrige uddannelser 0,1 0,1 0,1 0,1 0,1 0,1
Bacheloruddannelser 0,9 0,9 1,0 1,0 1,1 1,1
Jura 0,0 0,0 0,0 0,0 0,0 0,0
HA 0,1 0,1 0,1 0,1 0,1 0,1
Samfund 0,3 0,3 0,3 0,4 0,4 0,4
Erhvervssprog 0,2 0,2 0,2 0,2 0,2 0,2
Sprog 0,0 0,0 0,0 0,0 0,0 0,0
Kunst 0,0 0,0 0,0 0,0 0,0 0,0
Bibliotekar 0,2 0,2 0,2 0,2 0,2 0,2
Psykologi 0,0 0,0 0,0 0,0 0,0 0,0
Humaniora 0,0 0,0 0,0 0,0 0,1 0,1
Naturvidenskab 0,0 0,0 0,0 0,0 0,0 0,1
Landbrugsvidenskab m.v. 0,0 0,0 0,0 0,0 0,0 0,0
Sundhed . . . . . 0,0
Kandidatuddannelser 5,1 5,3 5,4 5,6 5,8 6,1
Jura 0,5 0,5 0,5 0,5 0,5 0,5
Erhvervsøkonomi 0,5 0,5 0,6 0,6 0,6 0,7
Forvaltning m.v. 0,5 0,5 0,5 0,5 0,6 0,6
Erhvervssprog 0,1 0,1 0,1 0,1 0,1 0,1
Sprog 0,2 0,2 0,2 0,2 0,2 0,2
Teologi 0,1 0,1 0,1 0,1 0,1 0,1
Kunstneriske uddannelser 0,1 0,1 0,1 0,1 0,1 0,1
Kunstneriske uddannelser, (Kulturmin.) 0,1 0,1 0,1 0,1 0,1 0,1
Bibliotekar 0,0 0,0 0,0 0,0 0,0 0,0
Psykologi 0,1 0,1 0,1 0,1 0,1 0,2
Humaniora 0,5 0,5 0,5 0,5 0,5 0,6
Civilingeniør 0,7 0,7 0,7 0,7 0,7 0,7
Landinspektør 0,0 0,0 0,0 0,0 0,0 0,0
Arkitekt 0,2 0,2 0,2 0,3 0,3 0,3
Naturvidenskab 0,4 0,5 0,5 0,5 0,5 0,6
Landbrugsvidenskab m.v. 0,2 0,2 0,2 0,2 0,2 0,2
Veterinærvidenskab 0,1 0,1 0,1 0,1 0,1 0,1
Sygepleje, biomekanik m.v. 0,0 0,0 0,0 0,0 0,0 0,0
Farmaceut 0,1 0,1 0,1 0,1 0,1 0,1
Tandlæge 0,2 0,2 0,2 0,2 0,2 0,2
Lægevidenskab 0,6 0,6 0,6 0,6 0,6 0,6
Pædagogik 0,1 0,1 0,1 0,1 0,1 0,1
Samfund/økonomi/administration, master . 0,0 0,0 0,0 0,0 0,0
Ph.d., m.v. 0,2 0,3 0,3 0,3 0,3 0,4
Samfund 0,0 0,0 0,0 0,0 0,0 0,0
Humaniora 0,0 0,0 0,0 0,0 0,0 0,0
Teknik 0,1 0,1 0,1 0,1 0,1 0,1
Naturvidenskab 0,1 0,1 0,1 0,1 0,1 0,1
Veterinær/landbr.vid. 0,0 0,0 0,0 0,0 0,0 0,0
Sundhed 0,0 0,0 0,1 0,1 0,1 0,1
Pædagogik 0,0 0,0 0,0 0,0 0,0 0,0
Kunstneruddannelser på solistniveau 0,0 0,0 0,0 0,0 0,0 0,0
Uoplyst uddannelsesbaggrund 1,6 1,5 1,5 1,9 1,6 1,8

Pga. afrundinger kan summerne afvige.
* Fra 2001 til 2002 er der sket registeromlægning se evt. www.dst.dk/Vejviser/dokumentation/Varedeklarationer/emnegruppe/emne.aspx?sysrid=848&timespath=4.

4.2 Arbejdsstyrkens kønsfordeling

I dette afsnit fordeles arbejdsstyrken på køn og højeste fuldførte uddannelse fra 1997 til 2002, målt i uge 48.

Om end en svagt stigende, men en stigende andel af den danske arbejdsstyrke udgøres af kvinder. Det fremgår af tabel 4.2.1 og tabel 4.2.2.

Af arbejdsstyrkens 2.681.434 personer i 2002 var: 1.424.157 mænd og 1.257.277 kvinder. For kvinderne ses en stigende andel i arbejdsstyrken. Fra 1997 til 2002 steg kvindernes andel fra 46,3% til 46,9%.

Tabel 4.2.1 Den samlede arbejdsstyrke opdelt på mænd og kvinder fra 1997 til 2002.

  1997 1998 1999 2000 2001 2002*
Mænd 1.426.486 1.431.067 1.430.289 1.431.417 1.428.301 1.424.157
Kvinder 1.229.254 1.237.320 1.245.406 1.254.562 1.257.656 1.257.277
I alt 2.655.740 2.668.387 2.675.695 2.685.979 2.685.957 2.681.434

* Fra 2001 til 2002 er der sket registeromlægning se evt. www.dst.dk/Vejviser/dokumentation/Varedeklarationer/emnegruppe/emne.aspx?sysrid=848&timespath=4.

Tabel 4.2.2 Den samlede arbejdsstyrke procentuelt fordelt på mænd og kvinder fra 1997 til 2002.

  1997 1998 1999 2000 2001 2002*
Mænd 53,7 53,6 53,5 53,3 53,2 53,1
Kvinder 46,3 46,4 46,6 46,7 46,8 46,9
Mænd og kvinder 100,0 100,0 100,0 100,0 100,0 100,0

Pga. afrundinger kan summerne afvige.
* Fra 2001 til 2002 er der sket registeromlægning se evt. www.dst.dk/Vejviser/dokumentation/Varedeklarationer/emnegruppe/emne.aspx?sysrid=848&timespath=4.

Ovenstående fordeling ligger noget fra den fordeling, som vi tidligere gennemgik for befolkningen i samme aldersgruppe. Dette illustreres i figur 4.2.1, hvor befolkningen og arbejdsstyrken sammenlignes procentuel på køn.

Der er markante forskelle kønnene imellem, men det ses dog, at kvinderne udgjorde en stigende andel af arbejdsstyrken, men at flere mænd end kvinder af befolkningen befandt sig i arbejdsstyrken.

Figur 4.2.1 Befolkningen og arbejdsstyrken procentuelt fordelt på køn og sammenlignet fra 1997 til 2002.

Figur 4.2.1 Befolkningen og arbejdsstyrken procentuelt fordelt på køn og sammenlignet fra 1997 til 2002.

* Fra 2001 til 2002 er der sket registeromlægning se evt. www.dst.dk/Vejviser/dokumentation/Varedeklarationer/emnegruppe/emne.aspx?sysrid=848&timespath=4.

I tabel 4.2.3 opgøres arbejdsstyrken procentuelt på køn og uddannelseshovedgrupper fra 1997 til 2002. Det samlede antal, som ligger til grund for beregningen, blev opgjort i tabel 4.2.1.

De største forskelle i kønsfordelingen ses på de erhvervsfaglige uddannede, hvor mændene havde den markant største andel af arbejdsstyrken (22,6% i 2002), og på de mellemlange videregående uddannelser hvor kvinderne udgjorde den største andel (8,4% i 2002).

En mindre forskel ses for de kandidatuddannede. Mændene udgjorde dog en større andel i arbejdsstyrken end kvinderne, men igen ses, at kvinderne indtog en stigende andel af de kandidatuddannede i arbejdsstyrken (stigning på 0,6 procentpoint fra 1997 til 2002).

Tabel 4.2.3 Arbejdsstyrken procentuelt fordelt på højeste fuldførte uddannelseshovedgruppe og køn fra 1997 til 2002.

  1997 1998 1999 2000 2001 2002*
Alle uddannelser Mænd 53,7 53,6 53,5 53,3 53,2 53,1
Alle uddannelser Kvinder 46,3 46,4 46,6 46,7 46,8 46,9
Alle uddannelser I alt 100,0 100,0 100,0 100,0 100,0 100,0
Grundskole, 8.-10. klasse Mænd 15,4 15,1 14,7 14,3 14,0 13,7
Grundskole, 8.-10. klasse Kvinder 13,7 13,2 12,8 12,4 12,0 11,7
Grundskole, 8.-10. klasse I alt 29,1 28,3 27,6 26,7 26,0 25,4
Almengymnasiale uddannelser Mænd 2,4 2,4 2,4 2,4 2,4 2,3
Almengymnasiale uddannelser Kvinder 2,8 2,8 2,8 2,7 2,7 2,6
Almengymnasiale udd. I alt 5,1 5,2 5,2 5,1 5,0 5,0
Erhvervsgymnasiale udd. Mænd 1,2 1,2 1,2 1,2 1,2 1,2
Erhvervsgymnasiale udd. Kvinder 1,2 1,2 1,2 1,2 1,2 1,2
Erhvervsgymnasiale udd. I alt 2,4 2,4 2,4 2,3 2,3 2,3
Erhvervsfaglige hovedforløb Mænd 22,8 22,8 22,7 22,7 22,8 22,6
Erhvervsfaglige hovedforløb Kvinder 16,5 16,6 16,8 17,0 17,1 17,1
Erhvervsfaglige hovedforløb I alt 39,2 39,4 39,5 39,7 39,9 39,8
Korte videregående udd. Mænd 2,1 2,2 2,3 2,3 2,4 2,5
Korte videregående udd. Kvinder 1,9 1,9 2,0 2,0 2,0 2,1
Korte videregående udd. I alt 4,0 4,1 4,2 4,3 4,4 4,6
Mellemlange videreg. udd. Mænd 5,1 5,1 5,2 5,2 5,3 5,3
Mellemlange videreg. udd. Kvinder 7,3 7,5 7,7 8,0 8,2 8,4
Mellemlange videreg. udd. I alt 12,4 12,7 12,9 13,2 13,5 13,7
Bacheloruddannelser Mænd 0,4 0,4 0,4 0,4 0,5 0,5
Bacheloruddannelser Kvinder 0,5 0,5 0,6 0,6 0,6 0,6
Bacheloruddannelser I alt 0,9 0,9 1,0 1,0 1,1 1,1
Kandidatuddannelser Mænd 3,2 3,3 3,4 3,5 3,6 3,7
Kandidatuddannelser Kvinder 1,8 1,9 2,0 2,1 2,3 2,4
Kandidatuddannelser I alt 5,1 5,3 5,4 5,6 5,8 6,1
Ph.d., m.v. Mænd 0,2 0,2 0,2 0,2 0,2 0,3
Ph.d., m.v. Kvinder 0,1 0,1 0,1 0,1 0,1 0,1
Ph.d., m.v. I alt 0,2 0,3 0,3 0,3 0,3 0,4
Uoplyst uddannelse Mænd 1,0 0,9 1,0 1,1 1,0 1,1
Uoplyst uddannelse Kvinder 0,6 0,6 0,6 0,8 0,6 0,7
Uoplyst uddannelse I alt 1,6 1,5 1,5 1,9 1,6 1,8

Pga. afrundinger kan summerne afvige.
* Fra 2001 til 2002 er der sket registeromlægning se evt. www.dst.dk/Vejviser/dokumentation/Varedeklarationer/emnegruppe/emne.aspx?sysrid=848&timespath=4.

4.3 Arbejdsstyrkens aldersfordeling

I dette afsnit opgøres arbejdsstyrken på 10-års-aldersintervaller og højeste fuldførte uddannelse fra 1997 til 2002 målt i uge 48. De 15-19-årige opgøres dog separat.

Af tabel 4.3.1 og figur 4.3.1 fremgår det, at den største aldersgruppe i 2002-arbejdsstyrken var de 30-39-årige med ca. 721.400 personer, efterfulgt af de 40-49-årige med ca. 666.800 personer. Disse to aldersgrupper udgjorde tilsammen 51,8% af arbejdsstyrken, Næsten samme andel ses i 1997.

Bemærkelsesværdigt var det, at gruppen af 60-69-årige udgjorde en konstant stigende andel af arbejdsstyrken. I 1997 var 4,5% af arbejdsstyrken i denne aldersgruppe. Mod 5,4% i 2002.

Den modsatte tendens ses for den yngste aldersgruppe, som i 1997 udgjorde 2,3% af arbejdsstyrken mod 2,0% i 2002. Denne tendens ses for øvrigt også for de 20-29-årige, som udgjorde 20,5% af arbejdsstyrken i 1997 mod 17,3% i 2002.

Tabel 4.3.1 Den samlede arbejdsstyrke procentuelt fordelt på 10-års-aldersintervaller fra 1997 til 2002.

  1997 1998 1999 2000 2001 2002*
Alle uddannelser:  
15-19-årige 61.120 58.837 55.728 51.465 50.802 52.621
20-29-årige 544.855 533.743 519.757 506.624 484.369 464.562
30-39-årige 718.827 723.849 725.973 726.764 726.125 721.376
40-49-årige 660.946 657.975 658.369 661.364 664.438 666.791
50-59-årige 551.546 575.302 596.757 613.898 626.411 630.296
60-69-årige 118.446 118.681 119.111 125.864 133.812 145.788
15-69-årige i alt 2.655.740 2.668.387 2.675.695 2.685.979 2.685.957 2.681.434

* Fra 2001 til 2002 er der sket registeromlægning se evt. se evt. www.dst.dk/Vejviser/dokumentation/Varedeklarationer/emnegruppe/emne.aspx?sysrid=848&timespath=4.

Af figuren fremgår det tydeligt, at der er sket et skred imod at arbejdsstyrken havde en lidt stigende andel i de ældste aldersgrupper, i de syv år som her fokuseres på.

Figur 4.3.1 Arbejdsstyrken fordelt på 10-års-aldersintervaller opgjort fra 1997 til 2002.

Figur 4.3.1 Arbejdsstyrken fordelt på 10-års-aldersintervaller opgjort fra 1997 til 2002.

* Fra 2001 til 2002 er der sket registeromlægning se evt. www.dst.dk/Vejviser/dokumentation/Varedeklarationer/emnegruppe/emne.aspx?sysrid=848&timespath=4.

Fordeles arbejdsstyrken på køn og 10-års-aldersintervaller (tabel 4.3.2) ses at, de 30-49-årige i 2002 udgjorde 50,5% af mændenes arbejdsstyrke, hvorimod kvindernes andel i samme aldersgrupper var 53,3%.

Også for den ældste aldersgruppe ses en interessant fordeling, kun 4,1% af kvinderne var i arbejdsstyrken, hvorimod mændene havde 6,7%. Det ses dog, for begge køns vedkommende, at fra 1997 til 2002 var der en stigende andel af arbejdsstyrken i gruppen af 60-69-årige.

Til gengæld udgjorde gruppen af kvinder i alderen 30-59-årige 77,1%, hvor mændenes var 73,7%.

I figuren illustreres fordelingen på køn og aldersintervaller i 2002. Det viste sig tillige, at kvindernes andel i de to yngste aldersgrupper var lavere end den andel, man så hos mændene, fx udgjorde de 15-19-årige mænd 2,2% af deres arbejdsstyrke mod kvindernes andel på 1,7%.

Tabel 4.3.2 Den samlede arbejdsstyrke opdelt på køn og 10-års-aldersintervaller fra 1997 til 2002.

  1997 1998 1999 2000 2001 2002*
Mænd: 1.426.486 1.431.067 1.430.289 1.431.417 1.428.301 1.424.157
15-19-årige 37.739 36.254 34.090 31.609 30.997 31.745
20-29-årige 293.664 287.318 279.602 271.749 259.753 248.954
30-39-årige 376.950 379.754 379.777 379.382 378.462 375.598
40-49-årige 341.628 339.792 339.254 340.670 341.589 342.599
50-59-årige 300.110 310.932 319.269 325.879 330.621 330.529
60-69-årige 76.395 77.017 78.297 82.128 86.879 94.732
Kvinder: 1.229.254 1.237.320 1.245.406 1.254.562 1.257.656 1.257.277
15-19-årige 23.381 22.583 21.638 19.856 19.805 20.876
20-29-årige 251.191 246.425 240.155 234.875 224.616 215.608
30-39-årige 341.877 344.095 346.196 347.382 347.663 345.778
40-49-årige 319.318 318.183 319.115 320.694 322.849 324.192
50-59-årige 251.436 264.370 277.488 288.019 295.790 299.767
60-69-årige 42.051 41.664 40.814 43.736 46.933 51.056
Mænd: 100,0 100,0 100,0 100,0 100,0 100,0
15-19-årige 2,6 2,5 2,4 2,2 2,2 2,2
20-29-årige 20,6 20,1 19,5 19,0 18,2 17,5
30-39-årige 26,4 26,5 26,6 26,5 26,5 26,4
40-49-årige 23,9 23,7 23,7 23,8 23,9 24,1
50-59-årige 21,0 21,7 22,3 22,8 23,1 23,2
60-69-årige 5,4 5,4 5,5 5,7 6,1 6,7
Kvinder: 100,0 100,0 100,0 100,0 100,0 100,0
15-19-årige 1,9 1,8 1,7 1,6 1,6 1,7
20-29-årige 20,4 19,9 19,3 18,7 17,9 17,1
30-39-årige 27,8 27,8 27,8 27,7 27,6 27,5
40-49-årige 26,0 25,7 25,6 25,6 25,7 25,8
50-59-årige 20,5 21,4 22,3 23,0 23,5 23,8
60-69-årige 3,4 3,4 3,3 3,5 3,7 4,1

* Fra 2001 til 2002 er der sket registeromlægning se evt. www.dst.dk/Vejviser/dokumentation/Varedeklarationer/emnegruppe/emne.aspx?sysrid=848&timespath=4.

Figur 4.3.2 Mænd og kvinders procentuelle fordeling af arbejdsstyrken i 2002. Hvert køns arbejdsstyrke = 100%.

Figur 4.3.2 Mænd og kvinders procentuelle fordeling af arbejdsstyrken i 2002. Hvert køns arbejdsstyrke = 100%.

www.dst.dk/Vejviser/dokumentation/Varedeklarationer/emnegruppe/emne.aspx?sysrid=848&timespath=4.

I tabel 4.3.3 suppleres aldersgrupperingerne med personerne i arbejdsstyrkens højeste fuldførte uddannelse fra 1997 til 2002.

I 2002 havde 80,7% af de 15-19-årige i arbejdsstyrken (ca. 42.500 personer) alene en grundskoleuddannelse, hvorimod det kun var 26,2% (55.700 personer) af de 20-29-årige, der havde dette uddannelsesniveau.

Af gruppen af 30-39-årige i 2002-arbejdsstyrken havde 30,3% en videregående uddannelse. De sidste 7 år blev denne aldersgruppe højere uddannet. Det ses bl.a. fordi andelen med en videregående uddannelse var 26,1% i 1997.

For den ældste gruppe af 60-69-årige ses, at hver tredje i arbejdsstyrken i 2002 havde grundskolen som uddannelsesniveau, i 1997 var det 41,2%.

25,7% af de 60-69-årige i 2002-arbejdsstyrken havde en videregående uddannelse, i 1997 var det kun 22,4%.

Tabel 4.3.3 Arbejdsstyrken opdelt på højeste fuldførte uddannelseshovedgrupper opgjort på 10-års-aldersintervaller fra 1997 til 2002.

  1997 1998 1999 2000 2001 2002*
15-19-årige            
Alle uddannelser 61.120 58.837 55.728 51.465 50.802 52.621
Grundskole, 8.-10. klasse 49.316 47.323 44.841 41.464 41.061 42.452
Almengymnasiale udd. 8.483 8.040 7.664 6.677 6.620 6.630
Erhvervsgymnasiale udd. 1.497 1.571 1.439 1.266 1.257 1.401
Erhvervsfaglige hovedforløb 992 1.036 700 607 561 527
Korte videregående udd. - - - - - -
Mellemlange videregående udd. - - - - - -
Bacheloruddannelser - - - - - -
Kandidatuddannelser - - - - - -
Ph.d., m.v. - - - - - -
Uoplyst uddannelse 825 859 1.078 1.450 1.301 1.611
20-29-årige            
Alle uddannelser 544.855 533.743 519.757 506.624 484.369 464.562
Grundskole, 8.-10. klasse 150.459 144.281 140.670 133.523 127.416 121.619
Almengymnasiale udd. 65.931 66.144 63.932 60.687 57.805 55.730
Erhvervsgymnasiale udd. 38.535 38.126 36.905 34.475 32.453 31.403
Erhvervsfaglige hovedforløb 210.561 205.538 196.920 191.559 183.673 172.046
Korte videregående udd. 19.073 19.174 18.392 18.026 17.660 17.679
Mellemlange videregående udd. 30.575 31.426 32.560 33.705 34.271 33.440
Bacheloruddannelser 8.043 7.861 7.525 7.362 7.558 7.180
Kandidatuddannelser 13.868 14.416 14.721 14.874 15.224 15.169
Ph.d., m.v. 418 470 462 499 389 286
Uoplyst uddannelse 7.392 6.307 7.670 11.914 7.920 10.010
30-39-årige            
Alle uddannelser 718.827 723.849 725.973 726.764 726.125 721.376
Grundskole, 8.-10. klasse 169.502 163.389 156.428 149.236 143.119 136.066
Almengymnasiale udd. 32.618 33.251 33.598 33.549 34.025 32.881
Erhvervsgymnasiale udd. 15.591 16.063 16.671 17.157 17.479 17.431
Erhvervsfaglige hovedforløb 301.924 307.227 309.445 309.242 309.557 305.020
Korte videregående udd. 34.014 35.432 36.515 37.555 38.878 40.319
Mellemlange videregående udd. 97.040 98.321 99.552 99.966 101.844 102.848
Bacheloruddannelser 8.581 9.435 10.375 11.343 12.285 12.817
Kandidatuddannelser 45.214 47.531 49.485 51.533 54.444 57.714
Ph.d., m.v. 2.976 3.338 3.663 4.007 4.172 4.597
Uoplyst uddannelse 11.367 9.862 10.241 13.176 10.322 11.683
40-49-årige            
Alle uddannelser 660.946 657.975 658.369 661.364 664.438 666.791
Grundskole, 8.-10. klasse 176.434 173.170 171.369 169.989 169.138 166.146
Almengymnasiale udd. 19.864 20.867 21.764 22.498 23.348 23.286
Erhvervsgymnasiale udd. 4.223 4.658 5.203 5.888 6.796 7.915
Erhvervsfaglige hovedforløb 264.914 261.991 261.432 261.123 262.149 263.702
Korte videregående udd. 29.366 29.965 30.346 30.967 31.596 32.498
Mellemlange videregående udd. 109.507 109.681 109.856 110.390 110.604 110.199
Bacheloruddannelser 4.609 4.702 4.831 4.982 5.168 5.402
Kandidatuddannelser 40.458 40.827 40.954 41.370 41.744 42.312
Ph.d., m.v. 1.980 2.230 2.514 2.777 3.141 3.489
Uoplyst uddannelse 9.591 9.884 10.100 11.380 10.754 11.842
50-59-årige            
Alle uddannelser 551.546 575.302 596.757 613.898 626.411 630.296
Grundskole, 8.-10. klasse 179.247 179.606 179.228 176.453 171.495 165.249
Almengymnasiale udd. 8.203 9.133 10.052 11.074 12.180 12.778
Erhvervsgymnasiale udd. 2.472 2.615 2.812 2.933 3.075 3.126
Erhvervsfaglige hovedforløb 224.225 237.061 249.147 259.116 267.613 271.530
Korte videregående udd. 20.714 22.193 23.427 24.678 25.676 26.375
Mellemlange videregående udd. 77.192 82.641 87.437 92.400 97.186 100.458
Bacheloruddannelser 2.048 2.333 2.601 2.891 3.225 3.448
Kandidatuddannelser 27.158 29.468 31.679 33.624 35.666 37.222
Ph.d., m.v. 709 857 1.004 1.169 1.303 1.441
Uoplyst uddannelse 9.578 9.395 9.370 9.560 8.992 8.669
60-69-årige            
Alle uddannelser 118.446 118.681 119.111 125.864 133.812 145.788
Grundskole, 8.-10. klasse 48.742 46.908 45.095 46.040 46.934 48.715
Almengymnasiale udd. 1.057 1.113 1.190 1.315 1.489 1.803
Erhvervsgymnasiale udd. 635 669 699 724 740 831
Erhvervsfaglige hovedforløb 38.974 39.466 40.420 43.692 47.776 53.783
Korte videregående udd. 3.643 3.785 4.032 4.448 4.810 5.407
Mellemlange videregående udd. 14.600 15.461 15.986 17.233 18.803 20.702
Bacheloruddannelser 311 317 340 363 412 470
Kandidatuddannelser 7.973 8.212 8.578 9.034 9.664 10.683
Ph.d., m.v. 50 68 90 115 140 182
Uoplyst uddannelse 2.461 2.682 2.681 2.900 3.044 3.212

* Fra 2001 til 2002 er der sket registeromlægning se evt. www.dst.dk/Vejviser/dokumentation/Varedeklarationer/emnegruppe/emne.aspx?sysrid=848&timespath=4.

 

groslash;n streg Denne side indgår i publikationen "Befolkning, uddannelse og arbejdsmarked 1997 til 2002" som kapitel 4 af 9
© Undervisningsministeriet 2004

Forrige kapitel Til forsiden Næste kapitel
Til sidens top