|
 |
4. Arbejdsstyrken under ét
I dette kapitel opgøres den samlede danske arbejdsstyrke (15-69-årige) på; højeste fuldførte uddannelse, køn og 10-års-aldersintervaller. Den samlede arbejdsstyrke består af: beskæftigede plus ledige målt
i uge 48.
I kapitel 5 opgøres arbejdsstyrken på både beskæftigede og på ledige. Pga. Danmarks Statistiks registeromlægning i 2002, skal ændringerne i arbejdsstyrken fra 2001 og 2002 tages med forbehold.
4.1 Arbejdsstyrken og uddannelse
Af tabel 3.4.3 fremgik det, at den samlede befolkning i 2002 udgjorde 3.800.968 personer, heraf udgjorde antallet i arbejdsstyrken 70,5% eller 2.681.434 personer. Antallet uden for arbejdsstyrken
udgjorde således 29,5% eller 1.119.534 personer.
I tabel 4.1.1 opgøres det samlede antal personer i arbejdsstyrken på højeste fuldførte uddannelse fra 1997 til 2002.
Det ses tydeligt, at et mindre antal i arbejdsstyrken, alene havde fuldført en grundskoleuddannelse. I 2002 var det ca. 680.200 personer. Fra 1997 til 2002 faldt antallet pænt med 12,1%.
Rundt regnet 40% af 2002-arbejdsstyrken (ca. 1,067 mio. personer) havde en erhvervsfaglig uddannelse. Fra 1997 til 2002 steg antallet endvidere med 2,4%.
I 2002 havde ca. 692.300 personer i arbejdsstyrken en videregående uddannelse, heraf havde 53,1% en mellemlang videregående uddannelse. I 1997 var der ca. 600.100 personer med et videregående
uddannelsesforløb. Antallet steg således pænt med i perioden (en stigning på 15,4%).
Antal af personer i arbejdsstyrken med en uoplyst uddannelsesbaggrund steg fra ca. 41.200 personer i 1997 til ca. 47.000 personer i 2002. Dette svarer til en stigning på 14,1%.
Tabel 4.1.1 Det samlede antal personer i arbejdsstyrken fordelt på højeste fuldførte uddannelseshovedgruppe fra 1997 til 2002.
Alle uddannelser |
2.655.740 |
2.668.387 |
2.675.695 |
2.685.979 |
2.685.957 |
2.681.434 |
Grundskole, 8.-10. klasse |
773.700 |
754.677 |
737.631 |
716.705 |
699.163 |
680.247 |
Almengymnasiale udd. |
136.156 |
138.548 |
138.200 |
135.800 |
135.467 |
133.108 |
Erhvervsgymnasiale udd. |
62.953 |
63.702 |
63.729 |
62.443 |
61.800 |
62.107 |
Erhvervsfagl. hovedforløb |
1.041.590 |
1.052.319 |
1.058.064 |
1.065.339 |
1.071.329 |
1.066.608 |
Korte videregående udd. |
106.815 |
110.555 |
112.716 |
115.674 |
118.622 |
122.278 |
Mellemlange videreg. udd. |
328.914 |
337.530 |
345.392 |
353.694 |
362.708 |
367.647 |
Bacheloruddannelser |
23.594 |
24.650 |
25.673 |
26.942 |
28.648 |
29.317 |
Kandidatuddannelser |
134.671 |
140.454 |
145.417 |
150.435 |
156.742 |
163.100 |
Ph.d., m.v. |
6.133 |
6.963 |
7.733 |
8.567 |
9.145 |
9.995 |
Uoplyst uddannelse |
41.214 |
38.989 |
41.140 |
50.380 |
42.333 |
47.027 |
* Fra 2001 til 2002 er der sket registeromlægning se evt.
www.dst.dk/Vejviser/dokumentation/Varedeklarationer/emnegruppe/emne.aspx?sysrid=848×path=4.
I tabel 4.1.2 og figur 4.1.1 fordeles arbejdsstyrken procentuelt på højeste fuldførte uddannelseshovedgruppe fra 1997 til 2002.
Arbejdsstyrkens uddannelsesniveau steg i den betragtede periode. Det ses ved at: andelen med alene en grundskoleuddannelse i arbejdsstyrken faldt fra 29,1% i 1997 til 25,4% i 2002. Derimod lå andelen
med en gymnasial baggrund nogenlunde stabilt. Det ses tillige, at omkring 39-40% af arbejdsstyrken havde en erhvervsfaglig uddannelse og ca. 26,0% havde en videregående uddannelse. For de
videregående uddannelser ses en stigende andel af personer i arbejdsstyrken, i 1997 udgjorde de ca. 23,0%.
Slutteligt ses, at andelen med en uoplyst uddannelsesbaggrund lå mellem 1,5% og 1,9% af arbejdsstyrken.
Tabel 4.1.2 Den procentuelle fordeling af antallet af personer i arbejdsstyrken fordelt på højeste fuldførte uddannelseshovedgruppe fra 1997 til 2002.
Alle uddannelser |
100,0 |
100,0 |
100,0 |
100,0 |
100,0 |
100,0 |
Grundskole, 8.-10. klasse |
29,1 |
28,3 |
27,6 |
26,7 |
26,0 |
25,4 |
Almengymnasiale uddannelser |
5,1 |
5,2 |
5,2 |
5,1 |
5,0 |
5,0 |
Erhvervsgymnasiale uddannelser |
2,4 |
2,4 |
2,4 |
2,3 |
2,3 |
2,3 |
Erhvervsfaglige hovedforløb |
39,2 |
39,4 |
39,5 |
39,7 |
39,9 |
39,8 |
Korte videregående uddannelser |
4,0 |
4,1 |
4,2 |
4,3 |
4,4 |
4,6 |
Mellemlange videregående udd. |
12,4 |
12,7 |
12,9 |
13,2 |
13,5 |
13,7 |
Bacheloruddannelser |
0,9 |
0,9 |
1,0 |
1,0 |
1,1 |
1,1 |
Kandidatuddannelser |
5,1 |
5,3 |
5,4 |
5,6 |
5,8 |
6,1 |
Ph.d., m.v. |
0,2 |
0,3 |
0,3 |
0,3 |
0,3 |
0,4 |
Uoplyst uddannelse |
1,6 |
1,5 |
1,5 |
1,9 |
1,6 |
1,8 |
Pga. afrundinger kan summerne afvige.
* Fra 2001 til 2002 er der sket registeromlægning se evt.
www.dst.dk/Vejviser/dokumentation/Varedeklarationer/emnegruppe/emne.aspx?sysrid=848×path=4.
Af figur 4.1.1 fremgår de ovenfor nævnte udviklingstendenser fra 1997 til 2002 tydeligt. Samlet blev arbejdsstyrken bedre uddannet i perioden.
Figur 4.1.1 Arbejdsstyrken opgjort procentuelt på højeste fuldførte uddannelseshovedgruppe fra 1997 til 2002.

* Se note under tabel 4.1.2.
I tabel 4.1.3 opgøres arbejdsstyrken procentuelt fordelt på detaljeret uddannelsesgrupper fra 1997 til 2002. Tabellen viser således en yderligere detaljering af uddannelsesniveauet, som blev beregnet i tabel
4.1.1.
Af de 25,4% i arbejdsstyrken, der havde fuldført grundskolens 8. til 10. klassetrin som højeste uddannelse, havde 10,4% fuldført 10. klassetrin. I 1997 stod de for 11,0% af de 29,1% i arbejdsstyrken, der
havde 10. klassetrin. En mindre, men stigende, andel af disse havde fuldført 10. klassetrin på efterskole.
I alt havde 5,0% i arbejdsstyrken en almengymnasial uddannelse heraf stod 3,7% for en matematisk eller sproglig linje. De erhvervsgymnasialt uddannede udgjorde 2,3% af arbejdsstyrken, heraf havde
1,6% en flerårig højere handelseksamen.
Det skal erindres, at der blandt de mange i arbejdsstyrken med alene en grundskole– eller en gymnasial uddannelse vil der være en betydelig andel, som i det livslange forløb tager efter en voksen- eller
efteruddannelse, eller bliver opskolet i deres karriere på arbejdsmarkedet. En række af disse uddannelser blev tidligere ikke registreret i Danmarks Statistik. Det gjaldt AMU-kurser, Forvaltningshøjskolen
mv. Disse uddannelser er nu med i det relativt nyoprettede kursistregister, og en del historiske data er også lagt ind, men i det integrerede elevregister, som danner grundlag for denne analyse, vil mange som
alene har opnået kompetence, via voksen- og efteruddannelsessystemet, være registret som grundskoleuddannede/uoplyst uddannede.
I 2002 udgjorde den store gruppe af erhvervsfagligt uddannede 39,8% af arbejdsstyrken. 16,0% havde en handels- eller kontoruddannelse, 4,2% en håndværks- og teknikuddannelse og 3,4% en social- og
sundhedsuddannelse. For sidstnævnte gruppe ses en stigende andel af arbejdsstyrken (i 1997 udgjorde de 2,7%).
Der var i alt 4,6% i 2002-arbejdsstyrken, som havde fuldført en kort videregående uddannelse, 1,7% af disse havde en kort teknisk uddannelse.
I 2002 udgjorde personer med en mellemlang videregående uddannelse 13,7% af arbejdsstyrken, Andelen af arbejdsstyrken steg hvert år, i 1997 var tallet 12,4%. Af uddannelserne under området ses, at
folkeskolelærere og pædagoger var flest med hhv. 2,9% og 3,2%. Sygeplejersker og diplomingeniører udgjorde hhv. 1,8% og 1,7% af arbejdsstyrken.
Hovedparten som havde fuldført en bacheloruddannelse, fortsætter på en kandidatoverbygningsuddannelse. Derfor var der kun 1,1% i arbejdsstyrken med alene en bacheloruddannelse.
Fra 1997 til 2002 voksede andelen af kandidatuddannede i arbejdsstyrken med 1 procentpoint for at udgøre 6,1% i 2002. For hovedparten af uddannelserne var der tale om små andele af arbejdsstyrken.
Erhvervsøkonomer og civilingeniører udgjorde hver især 0,7% af 2002-arbejdsstyrken, og de lægevidenskabelige kandidater udgjorde 0,6% - denne andel var konstant.
Tabel 4.1.3 Arbejdsstyrken procentuelt fordelt på højeste fuldførte uddannelsesundergruppe fra 1997 til 2002.

Alle uddannelser |
100,0 |
100,0 |
100,0 |
100,0 |
100,0 |
100,0 |
Grundskole, 8.-10. klasse |
29,1 |
28,3 |
27,6 |
26,7 |
26,0 |
25,4 |
8. klasse |
11,5 |
10,8 |
10,2 |
9,5 |
9,0 |
8,5 |
9. klasse |
6,2 |
6,2 |
6,2 |
6,1 |
6,1 |
6,1 |
10. klasse |
9,5 |
9,4 |
9,3 |
9,1 |
8,9 |
8,7 |
8. klasse efterskole |
0,0 |
0,0 |
0,0 |
0,0 |
0,0 |
0,0 |
9. klasse efterskole |
0,4 |
0,4 |
0,4 |
0,4 |
0,4 |
0,4 |
10. klasse efterskole |
1,5 |
1,5 |
1,6 |
1,6 |
1,6 |
1,7 |
Almengymnasiale uddannelser |
5,1 |
5,2 |
5,2 |
5,1 |
5,0 |
5,0 |
Gymnasiet, matematikere |
2,1 |
2,2 |
2,2 |
2,1 |
2,2 |
2,2 |
Gymnasiet, sproglige |
1,6 |
1,6 |
1,6 |
1,6 |
1,5 |
1,5 |
Hf |
1,2 |
1,2 |
1,2 |
1,1 |
1,1 |
1,1 |
Studenterkursus |
0,2 |
0,2 |
0,2 |
0,2 |
0,2 |
0,2 |
Åben uddannelse, gymn. niveau |
0,1 |
0,1 |
0,1 |
0,1 |
0,1 |
0,1 |
Erhvervsgymnasiale uddannelser |
2,4 |
2,4 |
2,4 |
2,3 |
2,3 |
2,3 |
Hhx |
1,7 |
1,7 |
1,7 |
1,6 |
1,6 |
1,6 |
1-årig hhx |
0,5 |
0,5 |
0,5 |
0,5 |
0,5 |
0,5 |
Htx |
0,1 |
0,1 |
0,2 |
0,2 |
0,2 |
0,2 |
Adgangseksamen til diplomingeniør |
0,0 |
0,0 |
0,0 |
0,0 |
0,0 |
0,0 |
Erhvervsfaglige hovedforløb |
39,2 |
39,4 |
39,5 |
39,7 |
39,9 |
39,8 |
Hovedforløb, handel |
7,1 |
7,1 |
7,1 |
7,0 |
7,0 |
7,0 |
Hovedforløb, kontor |
9,2 |
9,1 |
9,1 |
9,0 |
9,0 |
9,0 |
Hovedforløb, håndværk og teknik |
4,3 |
4,3 |
4,3 |
4,2 |
4,2 |
4,2 |
Hovedforløb, bygge og anlæg |
4,1 |
4,1 |
4,1 |
4,1 |
4,1 |
4,1 |
Hovedforløb, teknologi og kommunikation |
3,4 |
3,4 |
3,4 |
3,5 |
3,5 |
3,5 |
Hovedforløb, service |
1,4 |
1,4 |
1,4 |
1,4 |
1,4 |
1,4 |
Hovedforløb, mekanik, transp. & logistik |
2,9 |
3,0 |
3,0 |
3,0 |
3,0 |
3,1 |
Hovedforløb, levnedsmidler |
2,4 |
2,5 |
2,5 |
2,5 |
2,5 |
2,5 |
Hovedforløb, jordbrug |
0,5 |
0,5 |
0,5 |
0,5 |
0,5 |
0,5 |
Pædagogisk grunduddannelse m.v. |
. |
0,0 |
0,0 |
0,1 |
0,1 |
0,1 |
Social- og sundhedshjælper |
0,9 |
1,1 |
1,2 |
1,3 |
1,4 |
1,5 |
Social- og sundhedsassistent |
1,8 |
1,8 |
1,8 |
1,9 |
1,9 |
1,9 |
Erhvervsfaglig videreuddannelse |
0,9 |
0,9 |
0,9 |
0,9 |
0,9 |
0,9 |
Erhvervsfaglige uddannelser, øvrige |
0,4 |
0,4 |
0,4 |
0,4 |
0,4 |
0,4 |
Korte videregående uddannelser |
4,0 |
4,1 |
4,2 |
4,3 |
4,4 |
4,6 |
Akademi- og markedsøkonomer m.v. |
0,3 |
0,4 |
0,4 |
0,4 |
0,5 |
0,5 |
Politi- og fængselsuddannelser |
0,4 |
0,4 |
0,4 |
0,4 |
0,4 |
0,4 |
Erhvervssprog |
0,5 |
0,5 |
0,5 |
0,5 |
0,5 |
0,5 |
Kunstneriske uddannelser |
0,2 |
0,2 |
0,2 |
0,2 |
0,2 |
0,2 |
Tekniske uddannelser |
1,6 |
1,7 |
1,7 |
1,7 |
1,7 |
1,7 |
It-uddannelser |
0,1 |
0,1 |
0,1 |
0,2 |
0,2 |
0,3 |
Transportuddannelser |
0,0 |
0,0 |
0,0 |
0,0 |
0,0 |
0,0 |
Levnedsmidler og husholdning |
0,2 |
0,2 |
0,2 |
0,2 |
0,2 |
0,3 |
Jordbrug og fiskeri |
0,2 |
0,2 |
0,2 |
0,2 |
0,2 |
0,2 |
Sundhedsuddannelser m.v. |
0,4 |
0,4 |
0,4 |
0,4 |
0,4 |
0,4 |
Åben uddannelse |
0,1 |
0,1 |
0,1 |
0,1 |
0,1 |
0,1 |
Mellemlange videregående udd. |
12,4 |
12,7 |
12,9 |
13,2 |
13,5 |
13,7 |
HD |
0,6 |
0,6 |
0,6 |
0,6 |
0,6 |
0,6 |
Socialrådgiver |
0,3 |
0,3 |
0,4 |
0,4 |
0,4 |
0,4 |
Erhvervssproglig diplomuddannelse |
0,1 |
0,1 |
0,1 |
0,1 |
0,1 |
0,1 |
Kunstneriske uddannelser |
0,0 |
0,0 |
0,1 |
0,1 |
0,1 |
0,1 |
Journalist |
0,2 |
0,2 |
0,2 |
0,2 |
0,2 |
0,2 |
Diplomingeniør |
1,6 |
1,6 |
1,6 |
1,7 |
1,7 |
1,7 |
Grafonom |
0,0 |
0,0 |
0,0 |
0,0 |
0,0 |
0,0 |
Søfart |
0,5 |
0,5 |
0,5 |
0,5 |
0,5 |
0,4 |
Bygningskonstruktør |
0,4 |
0,4 |
0,4 |
0,4 |
0,5 |
0,5 |
Sygeplejerske |
1,7 |
1,7 |
1,7 |
1,7 |
1,7 |
1,8 |
Sygeplejerske videreuddannelse |
0,3 |
0,3 |
0,3 |
0,3 |
0,3 |
0,3 |
Jordemoder |
0,0 |
0,0 |
0,0 |
0,0 |
0,0 |
0,1 |
Fysio-/ergoterapeut |
0,4 |
0,4 |
0,4 |
0,4 |
0,4 |
0,5 |
Øvrige sundhedsuddannelser |
0,1 |
0,1 |
0,1 |
0,1 |
0,1 |
0,1 |
Bioanalytiker |
0,3 |
0,3 |
0,3 |
0,3 |
0,3 |
0,3 |
Sundhed, diplomuddannelser |
. |
. |
. |
. |
0,0 |
0,0 |
Folkeskolelærer |
2,8 |
2,8 |
2,9 |
2,9 |
2,9 |
2,9 |
Pædagog |
2,5 |
2,6 |
2,7 |
2,9 |
3,0 |
3,2 |
Øvrige læreruddannelser |
0,2 |
0,2 |
0,2 |
0,2 |
0,2 |
0,3 |
Forsvarsuddannelser |
0,2 |
0,2 |
0,2 |
0,2 |
0,2 |
0,2 |
Videreuddannelse og åben udd. |
0,1 |
0,2 |
0,2 |
0,2 |
0,2 |
0,2 |
Øvrige uddannelser |
0,1 |
0,1 |
0,1 |
0,1 |
0,1 |
0,1 |
Bacheloruddannelser |
0,9 |
0,9 |
1,0 |
1,0 |
1,1 |
1,1 |
Jura |
0,0 |
0,0 |
0,0 |
0,0 |
0,0 |
0,0 |
HA |
0,1 |
0,1 |
0,1 |
0,1 |
0,1 |
0,1 |
Samfund |
0,3 |
0,3 |
0,3 |
0,4 |
0,4 |
0,4 |
Erhvervssprog |
0,2 |
0,2 |
0,2 |
0,2 |
0,2 |
0,2 |
Sprog |
0,0 |
0,0 |
0,0 |
0,0 |
0,0 |
0,0 |
Kunst |
0,0 |
0,0 |
0,0 |
0,0 |
0,0 |
0,0 |
Bibliotekar |
0,2 |
0,2 |
0,2 |
0,2 |
0,2 |
0,2 |
Psykologi |
0,0 |
0,0 |
0,0 |
0,0 |
0,0 |
0,0 |
Humaniora |
0,0 |
0,0 |
0,0 |
0,0 |
0,1 |
0,1 |
Naturvidenskab |
0,0 |
0,0 |
0,0 |
0,0 |
0,0 |
0,1 |
Landbrugsvidenskab m.v. |
0,0 |
0,0 |
0,0 |
0,0 |
0,0 |
0,0 |
Sundhed |
. |
. |
. |
. |
. |
0,0 |
Kandidatuddannelser |
5,1 |
5,3 |
5,4 |
5,6 |
5,8 |
6,1 |
Jura |
0,5 |
0,5 |
0,5 |
0,5 |
0,5 |
0,5 |
Erhvervsøkonomi |
0,5 |
0,5 |
0,6 |
0,6 |
0,6 |
0,7 |
Forvaltning m.v. |
0,5 |
0,5 |
0,5 |
0,5 |
0,6 |
0,6 |
Erhvervssprog |
0,1 |
0,1 |
0,1 |
0,1 |
0,1 |
0,1 |
Sprog |
0,2 |
0,2 |
0,2 |
0,2 |
0,2 |
0,2 |
Teologi |
0,1 |
0,1 |
0,1 |
0,1 |
0,1 |
0,1 |
Kunstneriske uddannelser |
0,1 |
0,1 |
0,1 |
0,1 |
0,1 |
0,1 |
Kunstneriske uddannelser, (Kulturmin.) |
0,1 |
0,1 |
0,1 |
0,1 |
0,1 |
0,1 |
Bibliotekar |
0,0 |
0,0 |
0,0 |
0,0 |
0,0 |
0,0 |
Psykologi |
0,1 |
0,1 |
0,1 |
0,1 |
0,1 |
0,2 |
Humaniora |
0,5 |
0,5 |
0,5 |
0,5 |
0,5 |
0,6 |
Civilingeniør |
0,7 |
0,7 |
0,7 |
0,7 |
0,7 |
0,7 |
Landinspektør |
0,0 |
0,0 |
0,0 |
0,0 |
0,0 |
0,0 |
Arkitekt |
0,2 |
0,2 |
0,2 |
0,3 |
0,3 |
0,3 |
Naturvidenskab |
0,4 |
0,5 |
0,5 |
0,5 |
0,5 |
0,6 |
Landbrugsvidenskab m.v. |
0,2 |
0,2 |
0,2 |
0,2 |
0,2 |
0,2 |
Veterinærvidenskab |
0,1 |
0,1 |
0,1 |
0,1 |
0,1 |
0,1 |
Sygepleje, biomekanik m.v. |
0,0 |
0,0 |
0,0 |
0,0 |
0,0 |
0,0 |
Farmaceut |
0,1 |
0,1 |
0,1 |
0,1 |
0,1 |
0,1 |
Tandlæge |
0,2 |
0,2 |
0,2 |
0,2 |
0,2 |
0,2 |
Lægevidenskab |
0,6 |
0,6 |
0,6 |
0,6 |
0,6 |
0,6 |
Pædagogik |
0,1 |
0,1 |
0,1 |
0,1 |
0,1 |
0,1 |
Samfund/økonomi/administration, master |
. |
0,0 |
0,0 |
0,0 |
0,0 |
0,0 |
Ph.d., m.v. |
0,2 |
0,3 |
0,3 |
0,3 |
0,3 |
0,4 |
Samfund |
0,0 |
0,0 |
0,0 |
0,0 |
0,0 |
0,0 |
Humaniora |
0,0 |
0,0 |
0,0 |
0,0 |
0,0 |
0,0 |
Teknik |
0,1 |
0,1 |
0,1 |
0,1 |
0,1 |
0,1 |
Naturvidenskab |
0,1 |
0,1 |
0,1 |
0,1 |
0,1 |
0,1 |
Veterinær/landbr.vid. |
0,0 |
0,0 |
0,0 |
0,0 |
0,0 |
0,0 |
Sundhed |
0,0 |
0,0 |
0,1 |
0,1 |
0,1 |
0,1 |
Pædagogik |
0,0 |
0,0 |
0,0 |
0,0 |
0,0 |
0,0 |
Kunstneruddannelser på solistniveau |
0,0 |
0,0 |
0,0 |
0,0 |
0,0 |
0,0 |
Uoplyst uddannelsesbaggrund |
1,6 |
1,5 |
1,5 |
1,9 |
1,6 |
1,8 |
Pga. afrundinger kan summerne afvige.
* Fra 2001 til 2002 er der sket registeromlægning se evt.
www.dst.dk/Vejviser/dokumentation/Varedeklarationer/emnegruppe/emne.aspx?sysrid=848×path=4.
4.2 Arbejdsstyrkens kønsfordeling
I dette afsnit fordeles arbejdsstyrken på køn og højeste fuldførte uddannelse fra 1997 til 2002, målt i uge 48.
Om end en svagt stigende, men en stigende andel af den danske arbejdsstyrke udgøres af kvinder. Det fremgår af tabel 4.2.1 og tabel 4.2.2.
Af arbejdsstyrkens 2.681.434 personer i 2002 var: 1.424.157 mænd og 1.257.277 kvinder. For kvinderne ses en stigende andel i arbejdsstyrken. Fra 1997 til 2002 steg kvindernes andel fra 46,3% til
46,9%.
Tabel 4.2.1 Den samlede arbejdsstyrke opdelt på mænd og kvinder fra 1997 til 2002.
Mænd |
1.426.486 |
1.431.067 |
1.430.289 |
1.431.417 |
1.428.301 |
1.424.157 |
Kvinder |
1.229.254 |
1.237.320 |
1.245.406 |
1.254.562 |
1.257.656 |
1.257.277 |
I alt |
2.655.740 |
2.668.387 |
2.675.695 |
2.685.979 |
2.685.957 |
2.681.434 |
* Fra 2001 til 2002 er der sket registeromlægning se evt.
www.dst.dk/Vejviser/dokumentation/Varedeklarationer/emnegruppe/emne.aspx?sysrid=848×path=4.
Tabel 4.2.2 Den samlede arbejdsstyrke procentuelt fordelt på mænd og kvinder fra 1997 til 2002.
Mænd |
53,7 |
53,6 |
53,5 |
53,3 |
53,2 |
53,1 |
Kvinder |
46,3 |
46,4 |
46,6 |
46,7 |
46,8 |
46,9 |
Mænd og kvinder |
100,0 |
100,0 |
100,0 |
100,0 |
100,0 |
100,0 |
Pga. afrundinger kan summerne afvige.
* Fra 2001 til 2002 er der sket registeromlægning se evt.
www.dst.dk/Vejviser/dokumentation/Varedeklarationer/emnegruppe/emne.aspx?sysrid=848×path=4.
Ovenstående fordeling ligger noget fra den fordeling, som vi tidligere gennemgik for befolkningen i samme aldersgruppe. Dette illustreres i figur 4.2.1, hvor befolkningen og arbejdsstyrken sammenlignes
procentuel på køn.
Der er markante forskelle kønnene imellem, men det ses dog, at kvinderne udgjorde en stigende andel af arbejdsstyrken, men at flere mænd end kvinder af befolkningen befandt sig i arbejdsstyrken.
Figur 4.2.1 Befolkningen og arbejdsstyrken procentuelt fordelt på køn og sammenlignet fra 1997 til 2002.

* Fra 2001 til 2002 er der sket registeromlægning se evt.
www.dst.dk/Vejviser/dokumentation/Varedeklarationer/emnegruppe/emne.aspx?sysrid=848×path=4.
I tabel 4.2.3 opgøres arbejdsstyrken procentuelt på køn og uddannelseshovedgrupper fra 1997 til 2002. Det samlede antal, som ligger til grund for beregningen, blev opgjort i tabel 4.2.1.
De største forskelle i kønsfordelingen ses på de erhvervsfaglige uddannede, hvor mændene havde den markant største andel af arbejdsstyrken (22,6% i 2002), og på de mellemlange videregående
uddannelser hvor kvinderne udgjorde den største andel (8,4% i 2002).
En mindre forskel ses for de kandidatuddannede. Mændene udgjorde dog en større andel i arbejdsstyrken end kvinderne, men igen ses, at kvinderne indtog en stigende andel af de kandidatuddannede i
arbejdsstyrken (stigning på 0,6 procentpoint fra 1997 til 2002).
Tabel 4.2.3 Arbejdsstyrken procentuelt fordelt på højeste fuldførte uddannelseshovedgruppe og køn fra 1997 til 2002.

Alle uddannelser |
Mænd |
53,7 |
53,6 |
53,5 |
53,3 |
53,2 |
53,1 |
Alle uddannelser |
Kvinder |
46,3 |
46,4 |
46,6 |
46,7 |
46,8 |
46,9 |
Alle uddannelser |
I alt |
100,0 |
100,0 |
100,0 |
100,0 |
100,0 |
100,0 |
Grundskole, 8.-10. klasse |
Mænd |
15,4 |
15,1 |
14,7 |
14,3 |
14,0 |
13,7 |
Grundskole, 8.-10. klasse |
Kvinder |
13,7 |
13,2 |
12,8 |
12,4 |
12,0 |
11,7 |
Grundskole, 8.-10. klasse |
I alt |
29,1 |
28,3 |
27,6 |
26,7 |
26,0 |
25,4 |
Almengymnasiale uddannelser |
Mænd |
2,4 |
2,4 |
2,4 |
2,4 |
2,4 |
2,3 |
Almengymnasiale uddannelser |
Kvinder |
2,8 |
2,8 |
2,8 |
2,7 |
2,7 |
2,6 |
Almengymnasiale udd. |
I alt |
5,1 |
5,2 |
5,2 |
5,1 |
5,0 |
5,0 |
Erhvervsgymnasiale udd. |
Mænd |
1,2 |
1,2 |
1,2 |
1,2 |
1,2 |
1,2 |
Erhvervsgymnasiale udd. |
Kvinder |
1,2 |
1,2 |
1,2 |
1,2 |
1,2 |
1,2 |
Erhvervsgymnasiale udd. |
I alt |
2,4 |
2,4 |
2,4 |
2,3 |
2,3 |
2,3 |
Erhvervsfaglige hovedforløb |
Mænd |
22,8 |
22,8 |
22,7 |
22,7 |
22,8 |
22,6 |
Erhvervsfaglige hovedforløb |
Kvinder |
16,5 |
16,6 |
16,8 |
17,0 |
17,1 |
17,1 |
Erhvervsfaglige hovedforløb |
I alt |
39,2 |
39,4 |
39,5 |
39,7 |
39,9 |
39,8 |
Korte videregående udd. |
Mænd |
2,1 |
2,2 |
2,3 |
2,3 |
2,4 |
2,5 |
Korte videregående udd. |
Kvinder |
1,9 |
1,9 |
2,0 |
2,0 |
2,0 |
2,1 |
Korte videregående udd. |
I alt |
4,0 |
4,1 |
4,2 |
4,3 |
4,4 |
4,6 |
Mellemlange videreg. udd. |
Mænd |
5,1 |
5,1 |
5,2 |
5,2 |
5,3 |
5,3 |
Mellemlange videreg. udd. |
Kvinder |
7,3 |
7,5 |
7,7 |
8,0 |
8,2 |
8,4 |
Mellemlange videreg. udd. |
I alt |
12,4 |
12,7 |
12,9 |
13,2 |
13,5 |
13,7 |
Bacheloruddannelser |
Mænd |
0,4 |
0,4 |
0,4 |
0,4 |
0,5 |
0,5 |
Bacheloruddannelser |
Kvinder |
0,5 |
0,5 |
0,6 |
0,6 |
0,6 |
0,6 |
Bacheloruddannelser |
I alt |
0,9 |
0,9 |
1,0 |
1,0 |
1,1 |
1,1 |
Kandidatuddannelser |
Mænd |
3,2 |
3,3 |
3,4 |
3,5 |
3,6 |
3,7 |
Kandidatuddannelser |
Kvinder |
1,8 |
1,9 |
2,0 |
2,1 |
2,3 |
2,4 |
Kandidatuddannelser |
I alt |
5,1 |
5,3 |
5,4 |
5,6 |
5,8 |
6,1 |
Ph.d., m.v. |
Mænd |
0,2 |
0,2 |
0,2 |
0,2 |
0,2 |
0,3 |
Ph.d., m.v. |
Kvinder |
0,1 |
0,1 |
0,1 |
0,1 |
0,1 |
0,1 |
Ph.d., m.v. |
I alt |
0,2 |
0,3 |
0,3 |
0,3 |
0,3 |
0,4 |
Uoplyst uddannelse |
Mænd |
1,0 |
0,9 |
1,0 |
1,1 |
1,0 |
1,1 |
Uoplyst uddannelse |
Kvinder |
0,6 |
0,6 |
0,6 |
0,8 |
0,6 |
0,7 |
Uoplyst uddannelse |
I alt |
1,6 |
1,5 |
1,5 |
1,9 |
1,6 |
1,8 |
Pga. afrundinger kan summerne afvige.
* Fra 2001 til 2002 er der sket registeromlægning se evt.
www.dst.dk/Vejviser/dokumentation/Varedeklarationer/emnegruppe/emne.aspx?sysrid=848×path=4.
4.3 Arbejdsstyrkens aldersfordeling
I dette afsnit opgøres arbejdsstyrken på 10-års-aldersintervaller og højeste fuldførte uddannelse fra 1997 til 2002 målt i uge 48. De 15-19-årige opgøres dog separat.
Af tabel 4.3.1 og figur 4.3.1 fremgår det, at den største aldersgruppe i 2002-arbejdsstyrken var de 30-39-årige med ca. 721.400 personer, efterfulgt af de 40-49-årige med ca. 666.800 personer. Disse to
aldersgrupper udgjorde tilsammen 51,8% af arbejdsstyrken, Næsten samme andel ses i 1997.
Bemærkelsesværdigt var det, at gruppen af 60-69-årige udgjorde en konstant stigende andel af arbejdsstyrken. I 1997 var 4,5% af arbejdsstyrken i denne aldersgruppe. Mod 5,4% i 2002.
Den modsatte tendens ses for den yngste aldersgruppe, som i 1997 udgjorde 2,3% af arbejdsstyrken mod 2,0% i 2002. Denne tendens ses for øvrigt også for de 20-29-årige, som udgjorde 20,5% af
arbejdsstyrken i 1997 mod 17,3% i 2002.
Tabel 4.3.1 Den samlede arbejdsstyrke procentuelt fordelt på 10-års-aldersintervaller fra 1997 til 2002.
Alle uddannelser: |
|
15-19-årige |
61.120 |
58.837 |
55.728 |
51.465 |
50.802 |
52.621 |
20-29-årige |
544.855 |
533.743 |
519.757 |
506.624 |
484.369 |
464.562 |
30-39-årige |
718.827 |
723.849 |
725.973 |
726.764 |
726.125 |
721.376 |
40-49-årige |
660.946 |
657.975 |
658.369 |
661.364 |
664.438 |
666.791 |
50-59-årige |
551.546 |
575.302 |
596.757 |
613.898 |
626.411 |
630.296 |
60-69-årige |
118.446 |
118.681 |
119.111 |
125.864 |
133.812 |
145.788 |
15-69-årige i alt |
2.655.740 |
2.668.387 |
2.675.695 |
2.685.979 |
2.685.957 |
2.681.434 |
* Fra 2001 til 2002 er der sket registeromlægning se evt. se evt.
www.dst.dk/Vejviser/dokumentation/Varedeklarationer/emnegruppe/emne.aspx?sysrid=848×path=4.
Af figuren fremgår det tydeligt, at der er sket et skred imod at arbejdsstyrken havde en lidt stigende andel i de ældste aldersgrupper, i de syv år som her fokuseres på.
Figur 4.3.1 Arbejdsstyrken fordelt på 10-års-aldersintervaller opgjort fra 1997 til 2002.

* Fra 2001 til 2002 er der sket registeromlægning se evt.
www.dst.dk/Vejviser/dokumentation/Varedeklarationer/emnegruppe/emne.aspx?sysrid=848×path=4.
Fordeles arbejdsstyrken på køn og 10-års-aldersintervaller (tabel 4.3.2) ses at, de 30-49-årige i 2002 udgjorde 50,5% af mændenes arbejdsstyrke, hvorimod kvindernes andel i samme aldersgrupper var
53,3%.
Også for den ældste aldersgruppe ses en interessant fordeling, kun 4,1% af kvinderne var i arbejdsstyrken, hvorimod mændene havde 6,7%. Det ses dog, for begge køns vedkommende, at fra 1997 til 2002
var der en stigende andel af arbejdsstyrken i gruppen af 60-69-årige.
Til gengæld udgjorde gruppen af kvinder i alderen 30-59-årige 77,1%, hvor mændenes var 73,7%.
I figuren illustreres fordelingen på køn og aldersintervaller i 2002. Det viste sig tillige, at kvindernes andel i de to yngste aldersgrupper var lavere end den andel, man så hos mændene, fx udgjorde de
15-19-årige mænd 2,2% af deres arbejdsstyrke mod kvindernes andel på 1,7%.
Tabel 4.3.2 Den samlede arbejdsstyrke opdelt på køn og 10-års-aldersintervaller fra 1997 til 2002.

Mænd: |
1.426.486 |
1.431.067 |
1.430.289 |
1.431.417 |
1.428.301 |
1.424.157 |
15-19-årige |
37.739 |
36.254 |
34.090 |
31.609 |
30.997 |
31.745 |
20-29-årige |
293.664 |
287.318 |
279.602 |
271.749 |
259.753 |
248.954 |
30-39-årige |
376.950 |
379.754 |
379.777 |
379.382 |
378.462 |
375.598 |
40-49-årige |
341.628 |
339.792 |
339.254 |
340.670 |
341.589 |
342.599 |
50-59-årige |
300.110 |
310.932 |
319.269 |
325.879 |
330.621 |
330.529 |
60-69-årige |
76.395 |
77.017 |
78.297 |
82.128 |
86.879 |
94.732 |
Kvinder: |
1.229.254 |
1.237.320 |
1.245.406 |
1.254.562 |
1.257.656 |
1.257.277 |
15-19-årige |
23.381 |
22.583 |
21.638 |
19.856 |
19.805 |
20.876 |
20-29-årige |
251.191 |
246.425 |
240.155 |
234.875 |
224.616 |
215.608 |
30-39-årige |
341.877 |
344.095 |
346.196 |
347.382 |
347.663 |
345.778 |
40-49-årige |
319.318 |
318.183 |
319.115 |
320.694 |
322.849 |
324.192 |
50-59-årige |
251.436 |
264.370 |
277.488 |
288.019 |
295.790 |
299.767 |
60-69-årige |
42.051 |
41.664 |
40.814 |
43.736 |
46.933 |
51.056 |
Mænd: |
100,0 |
100,0 |
100,0 |
100,0 |
100,0 |
100,0 |
15-19-årige |
2,6 |
2,5 |
2,4 |
2,2 |
2,2 |
2,2 |
20-29-årige |
20,6 |
20,1 |
19,5 |
19,0 |
18,2 |
17,5 |
30-39-årige |
26,4 |
26,5 |
26,6 |
26,5 |
26,5 |
26,4 |
40-49-årige |
23,9 |
23,7 |
23,7 |
23,8 |
23,9 |
24,1 |
50-59-årige |
21,0 |
21,7 |
22,3 |
22,8 |
23,1 |
23,2 |
60-69-årige |
5,4 |
5,4 |
5,5 |
5,7 |
6,1 |
6,7 |
Kvinder: |
100,0 |
100,0 |
100,0 |
100,0 |
100,0 |
100,0 |
15-19-årige |
1,9 |
1,8 |
1,7 |
1,6 |
1,6 |
1,7 |
20-29-årige |
20,4 |
19,9 |
19,3 |
18,7 |
17,9 |
17,1 |
30-39-årige |
27,8 |
27,8 |
27,8 |
27,7 |
27,6 |
27,5 |
40-49-årige |
26,0 |
25,7 |
25,6 |
25,6 |
25,7 |
25,8 |
50-59-årige |
20,5 |
21,4 |
22,3 |
23,0 |
23,5 |
23,8 |
60-69-årige |
3,4 |
3,4 |
3,3 |
3,5 |
3,7 |
4,1 |
* Fra 2001 til 2002 er der sket registeromlægning se evt.
www.dst.dk/Vejviser/dokumentation/Varedeklarationer/emnegruppe/emne.aspx?sysrid=848×path=4.
Figur 4.3.2 Mænd og kvinders procentuelle fordeling af arbejdsstyrken i 2002. Hvert køns arbejdsstyrke = 100%.

www.dst.dk/Vejviser/dokumentation/Varedeklarationer/emnegruppe/emne.aspx?sysrid=848×path=4.
I tabel 4.3.3 suppleres aldersgrupperingerne med personerne i arbejdsstyrkens højeste fuldførte uddannelse fra 1997 til 2002.
I 2002 havde 80,7% af de 15-19-årige i arbejdsstyrken (ca. 42.500 personer) alene en grundskoleuddannelse, hvorimod det kun var 26,2% (55.700 personer) af de 20-29-årige, der havde dette
uddannelsesniveau.
Af gruppen af 30-39-årige i 2002-arbejdsstyrken havde 30,3% en videregående uddannelse. De sidste 7 år blev denne aldersgruppe højere uddannet. Det ses bl.a. fordi andelen med en videregående
uddannelse var 26,1% i 1997.
For den ældste gruppe af 60-69-årige ses, at hver tredje i arbejdsstyrken i 2002 havde grundskolen som uddannelsesniveau, i 1997 var det 41,2%.
25,7% af de 60-69-årige i 2002-arbejdsstyrken havde en videregående uddannelse, i 1997 var det kun 22,4%.
Tabel 4.3.3 Arbejdsstyrken opdelt på højeste fuldførte uddannelseshovedgrupper opgjort på 10-års-aldersintervaller fra 1997 til 2002.

15-19-årige |
|
|
|
|
|
|
Alle uddannelser |
61.120 |
58.837 |
55.728 |
51.465 |
50.802 |
52.621 |
Grundskole, 8.-10. klasse |
49.316 |
47.323 |
44.841 |
41.464 |
41.061 |
42.452 |
Almengymnasiale udd. |
8.483 |
8.040 |
7.664 |
6.677 |
6.620 |
6.630 |
Erhvervsgymnasiale udd. |
1.497 |
1.571 |
1.439 |
1.266 |
1.257 |
1.401 |
Erhvervsfaglige hovedforløb |
992 |
1.036 |
700 |
607 |
561 |
527 |
Korte videregående udd. |
- |
- |
- |
- |
- |
- |
Mellemlange videregående udd. |
- |
- |
- |
- |
- |
- |
Bacheloruddannelser |
- |
- |
- |
- |
- |
- |
Kandidatuddannelser |
- |
- |
- |
- |
- |
- |
Ph.d., m.v. |
- |
- |
- |
- |
- |
- |
Uoplyst uddannelse |
825 |
859 |
1.078 |
1.450 |
1.301 |
1.611 |
20-29-årige |
|
|
|
|
|
|
Alle uddannelser |
544.855 |
533.743 |
519.757 |
506.624 |
484.369 |
464.562 |
Grundskole, 8.-10. klasse |
150.459 |
144.281 |
140.670 |
133.523 |
127.416 |
121.619 |
Almengymnasiale udd. |
65.931 |
66.144 |
63.932 |
60.687 |
57.805 |
55.730 |
Erhvervsgymnasiale udd. |
38.535 |
38.126 |
36.905 |
34.475 |
32.453 |
31.403 |
Erhvervsfaglige hovedforløb |
210.561 |
205.538 |
196.920 |
191.559 |
183.673 |
172.046 |
Korte videregående udd. |
19.073 |
19.174 |
18.392 |
18.026 |
17.660 |
17.679 |
Mellemlange videregående udd. |
30.575 |
31.426 |
32.560 |
33.705 |
34.271 |
33.440 |
Bacheloruddannelser |
8.043 |
7.861 |
7.525 |
7.362 |
7.558 |
7.180 |
Kandidatuddannelser |
13.868 |
14.416 |
14.721 |
14.874 |
15.224 |
15.169 |
Ph.d., m.v. |
418 |
470 |
462 |
499 |
389 |
286 |
Uoplyst uddannelse |
7.392 |
6.307 |
7.670 |
11.914 |
7.920 |
10.010 |
30-39-årige |
|
|
|
|
|
|
Alle uddannelser |
718.827 |
723.849 |
725.973 |
726.764 |
726.125 |
721.376 |
Grundskole, 8.-10. klasse |
169.502 |
163.389 |
156.428 |
149.236 |
143.119 |
136.066 |
Almengymnasiale udd. |
32.618 |
33.251 |
33.598 |
33.549 |
34.025 |
32.881 |
Erhvervsgymnasiale udd. |
15.591 |
16.063 |
16.671 |
17.157 |
17.479 |
17.431 |
Erhvervsfaglige hovedforløb |
301.924 |
307.227 |
309.445 |
309.242 |
309.557 |
305.020 |
Korte videregående udd. |
34.014 |
35.432 |
36.515 |
37.555 |
38.878 |
40.319 |
Mellemlange videregående udd. |
97.040 |
98.321 |
99.552 |
99.966 |
101.844 |
102.848 |
Bacheloruddannelser |
8.581 |
9.435 |
10.375 |
11.343 |
12.285 |
12.817 |
Kandidatuddannelser |
45.214 |
47.531 |
49.485 |
51.533 |
54.444 |
57.714 |
Ph.d., m.v. |
2.976 |
3.338 |
3.663 |
4.007 |
4.172 |
4.597 |
Uoplyst uddannelse |
11.367 |
9.862 |
10.241 |
13.176 |
10.322 |
11.683 |
40-49-årige |
|
|
|
|
|
|
Alle uddannelser |
660.946 |
657.975 |
658.369 |
661.364 |
664.438 |
666.791 |
Grundskole, 8.-10. klasse |
176.434 |
173.170 |
171.369 |
169.989 |
169.138 |
166.146 |
Almengymnasiale udd. |
19.864 |
20.867 |
21.764 |
22.498 |
23.348 |
23.286 |
Erhvervsgymnasiale udd. |
4.223 |
4.658 |
5.203 |
5.888 |
6.796 |
7.915 |
Erhvervsfaglige hovedforløb |
264.914 |
261.991 |
261.432 |
261.123 |
262.149 |
263.702 |
Korte videregående udd. |
29.366 |
29.965 |
30.346 |
30.967 |
31.596 |
32.498 |
Mellemlange videregående udd. |
109.507 |
109.681 |
109.856 |
110.390 |
110.604 |
110.199 |
Bacheloruddannelser |
4.609 |
4.702 |
4.831 |
4.982 |
5.168 |
5.402 |
Kandidatuddannelser |
40.458 |
40.827 |
40.954 |
41.370 |
41.744 |
42.312 |
Ph.d., m.v. |
1.980 |
2.230 |
2.514 |
2.777 |
3.141 |
3.489 |
Uoplyst uddannelse |
9.591 |
9.884 |
10.100 |
11.380 |
10.754 |
11.842 |
50-59-årige |
|
|
|
|
|
|
Alle uddannelser |
551.546 |
575.302 |
596.757 |
613.898 |
626.411 |
630.296 |
Grundskole, 8.-10. klasse |
179.247 |
179.606 |
179.228 |
176.453 |
171.495 |
165.249 |
Almengymnasiale udd. |
8.203 |
9.133 |
10.052 |
11.074 |
12.180 |
12.778 |
Erhvervsgymnasiale udd. |
2.472 |
2.615 |
2.812 |
2.933 |
3.075 |
3.126 |
Erhvervsfaglige hovedforløb |
224.225 |
237.061 |
249.147 |
259.116 |
267.613 |
271.530 |
Korte videregående udd. |
20.714 |
22.193 |
23.427 |
24.678 |
25.676 |
26.375 |
Mellemlange videregående udd. |
77.192 |
82.641 |
87.437 |
92.400 |
97.186 |
100.458 |
Bacheloruddannelser |
2.048 |
2.333 |
2.601 |
2.891 |
3.225 |
3.448 |
Kandidatuddannelser |
27.158 |
29.468 |
31.679 |
33.624 |
35.666 |
37.222 |
Ph.d., m.v. |
709 |
857 |
1.004 |
1.169 |
1.303 |
1.441 |
Uoplyst uddannelse |
9.578 |
9.395 |
9.370 |
9.560 |
8.992 |
8.669 |
60-69-årige |
|
|
|
|
|
|
Alle uddannelser |
118.446 |
118.681 |
119.111 |
125.864 |
133.812 |
145.788 |
Grundskole, 8.-10. klasse |
48.742 |
46.908 |
45.095 |
46.040 |
46.934 |
48.715 |
Almengymnasiale udd. |
1.057 |
1.113 |
1.190 |
1.315 |
1.489 |
1.803 |
Erhvervsgymnasiale udd. |
635 |
669 |
699 |
724 |
740 |
831 |
Erhvervsfaglige hovedforløb |
38.974 |
39.466 |
40.420 |
43.692 |
47.776 |
53.783 |
Korte videregående udd. |
3.643 |
3.785 |
4.032 |
4.448 |
4.810 |
5.407 |
Mellemlange videregående udd. |
14.600 |
15.461 |
15.986 |
17.233 |
18.803 |
20.702 |
Bacheloruddannelser |
311 |
317 |
340 |
363 |
412 |
470 |
Kandidatuddannelser |
7.973 |
8.212 |
8.578 |
9.034 |
9.664 |
10.683 |
Ph.d., m.v. |
50 |
68 |
90 |
115 |
140 |
182 |
Uoplyst uddannelse |
2.461 |
2.682 |
2.681 |
2.900 |
3.044 |
3.212 |
* Fra 2001 til 2002 er der sket registeromlægning se evt.
www.dst.dk/Vejviser/dokumentation/Varedeklarationer/emnegruppe/emne.aspx?sysrid=848×path=4.
Denne side indgår i publikationen "Befolkning, uddannelse og arbejdsmarked 1997 til 2002" som kapitel 4 af 9 © Undervisningsministeriet 2004
|
 |