Forrige kapitel Til forsiden Næste kapitel
Krone
Undervisningsministeriets logo

6. De næste skridt







Øget anerkendelse af realkompetence i uddannelsessystemet vil understøtte regeringens indsats for at fremme beskæftigelse og velfærd i det danske samfund. Det skal give bedre muligheder for, at den enkelte mere fleksibelt kan dygtiggøre sig og erhverve sig kompetencer, som efterspørges på arbejdsmarkedet.

Nye muligheder for at få anerkendt sin faktiske viden og færdigheder vil være et vigtigt bidrag til at fremme den enkeltes deltagelse i livslang læring og spiller derfor en vigtig rolle i fornyelsen af det danske uddannelsessystem.

Øget anerkendelse af realkompetence vil også understøtte mobiliteten på arbejdsmarkedet og være et vigtigt dansk bidrag til at realisere de fælles målsætninger i det europæiske samarbejde om øget mobilitet og adgang til livslang læring. Det vil bringe Danmark i front på området.

Regeringen vil derfor tage initiativ til, at der skabes bedre adgang til at få vurderet og anerkendt alle former for realkompetencer inden for uddannelserne.

Det skal ske ved, at der på relevante områder

  • indføres bedre muligheder for at anerkende realkompetence i uddannelserne, hvor der ikke allerede findes bestemmelser herom. Udbygningen gennemføres gradvist og først i voksen- og efteruddannelserne med virkning fra senest 1. august 2006. På en del områder er lovændring ikke nødvendig, men på enkelte områder vil det forudsætte lovændring eksempelvis indførelse af et fælles koncept til individuel kompetencevurdering på tværs af uddannelsesområderne AMU og GVU.
     
  • udarbejdes handlingsplaner for udbygningen på de enkelte uddannelsesområder inden 1. januar 2006.
     
  • iværksættes forsøgsarbejde på uddannelsesinstitutioner og udvikles metoder og principper mv., der sikrer pålidelighed og kvalitet.
     
  • udvikles redskaber, der understøtter dokumentation af realkompetencer. Undervisningsministeriet tager initiativ hertil i samarbejde med arbejdsmarkedets parter og repræsentanter for de folkeoplysende og frivillige organisationer mv.

Regeringen vil samtidig tage initiativ til, at

  • information og vejledning om anerkendelse af realkompetence skal medtænkes i vejledningssystemet og indgå i arbejdet i det trepartsudvalg om livslang opkvalificering og uddannelse for alle på arbejdsmarkedet, som regeringen har nedsat.
     
  • der iværksættes informations- og oplysningsaktiviteter til borgere og virksomheder og skabes adgang til it-understøttet information på den nye vejledningsportal "Uddannelsesguiden".

 

groslash;n streg Denne side indgår i publikationen "Anerkendelse af realkompetencer i uddannelserne - Redegørelse til Folketinget" som kapitel 6 af 6
© Undervisningsministeriet 2004

Forrige kapitel Til forsiden Næste kapitel
Til sidens top