Forrige kapitel Til forsiden Næste kapitel
Krone
Undervisningsministeriets logo

4. Fra vejledning til anerkendelse af realkompetence







Billede: Tre piger løser opgave foran PC

Vurdering og anerkendelse af realkompetence står og falder med, at der anvendes metoder, som sikrer en pålidelig vurdering af den enkeltes realkompetencer. Det er helt afgørende for, at der er tillid til vurderingen, og at resultatet anerkendes i uddannelsessystemet og på arbejdsmarkedet. Kompetencevurdering i uddannelsessystemet stiller også krav om en kvalificeret vejledning og støtte til dokumentation af den enkeltes realkompetence.

Figuren viser processen i forbindelse med en kompetencevurdering:

Processen i forbindelse med en kompetencevurdering:

For den enkelte skal muligheder for vejledning, dokumentation, vurdering og anerkendelse fremstå som et sammenhængende tilbud. Det kan illustreres som vist i figuren.

Vejledning
Der skal være gode muligheder for at få vejledning i forhold til vurdering og anerkendelse af realkompetence i uddannelserne. Uddannelsesinstitutionerne må vejlede om muligheder og regler, således at den enkelte kan få afklaret ønsker og mål, herunder hvilket uddannelsesniveau der er tale om, og hvilken faglig retning vurderingen retter sig mod.

Information og vejledning skal også kunne tilbydes inden for vejledningssystemet og i samarbejde med andre relevante vejledningsaktører. Den enkelte skal kunne henvises til en relevant uddannelsesinstitution, og der bør skabes adgang til elektronisk baseret information om muligheder for kompetencevurdering.

Personlig dokumentation for realkompetencer
Den enkelte skal sørge for indsamling af relevant dokumentation for erhvervede realkompetencer, som kan indgå i kompetencevurderingen. Det kan være dokumentation fra arbejdsgivere, fra kursus- og uddannelsesaktiviteter og folkeoplysende undervisning mv., eller det kan være egne vurderinger af relevante erfaringer fra eksempelvis arbejde i en frivillig organisation mv. Der skal gennem vejledningssystemet skabes nem adgang til redskaber, som understøtter dokumentationen.

Kompetencevurdering
En kompetencevurdering gennemføres typisk af en uddannelsesinstitution og baseres på den enkeltes dokumentation af realkompetencer. Vurderingen må bygge på en vifte af forskellige metoder og værktøjer med henblik på, at den enkeltes realkompetence kan demonstreres og vurderes på en sikker måde i forhold til uddannelsens faglighed. Efter behov skal det kunne foregå som et kompetenceafklarende forløb af op til nogle dages varighed. Der skal også lægges vægt på andre bedømmelsesformer end traditionelle prøver, og hvor det er relevant, vil det også kunne foregå på en virksomhed mv.

Metoder, som kan anvendes til vurdering af realkompetence, kan være:

  • Skriftlig dokumentation af kompetencer i form af et CV eller en personlig dokumentationsmappe mv., som kan indgå i vurderingen.
  • Strukturerede interview i de forskellige faser af vurderingsprocessen, herunder bl.a. brug af vurderingsskemaer i forhold til mål og fagligt indhold i den ønskede uddannelse.
  • Observation og bedømmelse af ansøgerens færdigheder og kompetencer. Det kan bl.a. være løsning af konkrete faglige opgaver, som er relevante i forhold til de kompetencer, uddannelsen sigter mod.
  • Test og prøver til vurdering af den enkeltes teoretiske viden og praktiske færdigheder.

En kompetencevurdering vil ofte omfatte en kombination af forskellige metoder, som er tilpasset den enkeltes uddannelsesvalg og forudsætninger. På denne og næste side gives to eksempler på, hvordan processen fra vejledning til anerkendelse af realkompetence kan forløbe.

I forbindelse med en kompetencevurdering vil uddannelsesinstitutionen normalt skulle udstede et "kompetencebevis", dvs. en attest, der dokumenterer resultatet af vurderingen, hvis den enkelte ønsker det.

Eksempel

Tove Hansen har i mange år arbejdet som ufaglært kontorassistent i en større eksportvirksomhed og ønsker at få papir på det, hun kan. Hun har efter aftale med sin arbejdsplads henvendt sig til den lokale handelsskole for at få en kompetencevurdering inden for kontorområdet:


Vejledningssamtale på skolen:

  • Information om kontoruddannelsen og afklaring af uddannelsesretning
  • Aftale om kompetencevurdering
  • Udlevering af skema til kompetencedokumentation

Indsamling af dokumentation for realkompetencer:

  • TH's uddannelsesbeviser for tidligere skoleuddannelse
  • Hendes egen beskrivelse af joberfaring og kompetencer
  • Udtalelser fra arbejdsgivere og fra foreningsarbejde
  • Dokumentation for intern efteruddannelse, AMU-kurser og aftenskoleundervisning i engelsk

Kompetencevurdering – 3 dage:

  • Gennemgang af TH's dokumentationsmappe
  • Afprøvning af praktiske og teoretiske færdigheder, herunder pc-test og fagprøve i engelsk
  • Afsluttende samtale og samlet vurdering af realkompetencer i forhold til kontoruddannelsen

Anerkendelse af Tove Hansens realkompetence:

  • Efg-basisår, AMU-kurser og interne it-kurser
  • Beskæftigelse i regnskabs- og pers.administration
  • Aftenskolekursus i engelsk
  • Kasserer i større sportsklub

Uddannelsesplan for en grundlæggende voksenuddannelse på 14 uger på kontorområdet:

  1. Edb trin 3 og regneark trin 1 (AMU-kurser)
  2. Specialefag i salg og markedsføring, kvalitet og service og planlægningsværktøjer (eud-enkeltfag)
  3. Afsluttende fagprøve

Anerkendelse af realkompetence
Anerkendelse af den enkeltes kompetencevurdering afhænger både af formålet med og vurderingen af den enkeltes realkompetence i forhold til en uddannelse. Anerkendelsen kan give adgang til en ønsket uddannelse eller afkortning af et uddannelsesforløb, eller den kan resultere i udstedelse af formel dokumentation i form af uddannelsesbeviser.

Når der er tale om optagelse på en uddannelse eller afkortning af et uddannelsesforløb, vil uddannelsesinstitutionen som hidtil have et fagligt ansvar for at træffe afgørelse om den konkrete vurdering og anerkendelse.

Giver en kompetencevurdering grundlag for udstedelse af uddannelsesbeviser alene på baggrund af anerkendelse af realkompetence, må anerkendelsen af vurderingen foretages af institutionsuafhængige organer inden for de enkelte uddannelsesområder, fx eksterne censorer, faglige udvalg eller andre særlige bedømmelsesorganer.

På sigt kan det nærmere overvejes, om der generelt er behov for at etablere en institutionsuafhængig adgang til anerkendelse af realkompetencevurderinger, som kan implementeres inden for de enkelte uddannelsesområder.

Eksempel

Thomas Berg har arbejdet 10 år som faglært blikkenslager og ønsker at starte egen virksomhed som autoriseret VVS-installatør inden for gasområdet. Han har kontaktet studievejledningen på det nærmeste erhvervsakademi og fået tilsendt materiale om den toårige installatøruddannelse og muligheder for at få afkortet uddannelsen.


Indsamling af dokumentation for realkompetencer:

  • TB's uddannelsesbeviser for tidligere skolegang, uddannelse og kurser
  • Beskrivelse af og dokumentation for erhvervserfaring og kompetencer inden for VVS-gasområdet
  • Dokumentation for lederuddannelse i idrætsforening

Ansøgning om optagelse på installatøruddannelsen:

  • Ansøgning om afkortning af uddannelsen
  • Et udfyldt vurderingsskema
  • TB's dokumentation for relevante kvalifikationer og kompetencer

Vejledningssamtale og kompetencevurdering – 1 dag:

- Gennemgang af vurderingsskema og dokumentationsmateriale - Test i kvalitetsstyring og kalkulation - Afsluttende samtale og samlet vurdering af godskrivning

Anerkendelse af Thomas Bergs realkompetence:

  • PC-kørekort, A-certifikat og kursus i organisation i teknonomuddannelsen
  • Erhvervserfaring og kompetencer inden for tilbudsgivning, kvalitetsstyring og regnskab
  • Lederuddannelse i Danske Gymnastik- og Idrætsforeninger

Installatøruddannelsen afkortet med 20 uger:

  1. Afkortning i informationsteknik, virksomhedsteknik/kalkulation
  2. Afkortning i faget kvalitet
  3. Afkortning i organisation
  4. Afsluttende speciale

 

groslash;n streg Denne side indgår i publikationen "Anerkendelse af realkompetencer i uddannelserne - Redegørelse til Folketinget" som kapitel 4 af 6
© Undervisningsministeriet 2004

Forrige kapitel Til forsiden Næste kapitel
Til sidens top