Forrige kapitel Til forsiden Næste kapitel
Krone
Undervisningsministeriets logo

Hvad er det nu det nye AMU skal?







Nogle få citater fra ministeriets egen publikation "Det ny AMU" skal tjene som en slags retningsgivende indgangsbøn til dette debatoplæg:

"Et tæt samspil mellem virksomhed, medarbejderne og uddannelsesinstitution bliver et helt centralt udgangspunkt."

"Den erhvervsrettede uddannelse skal hele tiden være relevant i forhold til nye teknologier, ændrede produktionsprocesser og nye måder at organisere arbejdet på"

"Ved at sætte fokus på de kompetencer der er relevante for arbejdsmarkedet, åbnes der op for at tænke kompetenceudvikling som en proces der effektivt kobler formaliseret uddannelse og læring på arbejdspladsen."

"De knap 140 kompetencebeskrivelser, som retter sig mod let genkendelige jobområder på det danske arbejdsmarked, vil give virksomheder og medarbejdere et godt grundlag for at gå i dialog om behovet for den konkrete kompetenceudvikling."

"Også medarbejdere har meget forskellige uddannelsesbehov….Hvis der er usikkerhed om det konkrete uddannelsesbehov, kan den enkelte medarbejder gennem AMU få afklaret sine kompetencer"

"Det nye AMU-koncept decentraliserer yderligere beslutninger til uddannelsesinstitutionerne, herunder beslutningen om hvordan prioriteringen af uddannelserne bedst muligt afspejler virksomhedernes og medarbejdernes behov"

"Institutioner der er godkendt til FKB (fælles kompetencebeskrivelser) er forpligtet til at udforme en politik for hvordan institutionen vil sikre at arbejdsmarkedets behov i regionen bliver tilgodeset. Bestyrelsen på den enkelte institution beslutter udbudspolitikken på baggrund af et oplæg fra institutionens leder."

 

groslash;n streg Denne side indgår i publikationen "Parternes nye roller i det nye AMU - oplæg til inspiration og drøftelse" som kapitlet "Hvad er det nu det nye AMU skal?"
© Undervisningsministeriet 2004

Forrige kapitel Til forsiden Næste kapitel
Til sidens top