Forrige kapitel Til forsiden Næste kapitel
Krone
Undervisningsministeriets logo

Baggrund







Roller, relationer…
Parterne skal have nye roller i det nye AMU, ikke mindst i lyset af at ansvaret for uddannelsesindsatsen i det nye AMU er yderligere decentraliseret. De decentrale partsorganer – bestyrelserne og de lokale uddannelsesudvalg – får hermed en nøglerolle i videreudviklingen af partsstyret.

Nye roller indebærer nye relationer. Dette oplæg handler derfor ikke bare om parterne på centralt og decentralt niveau, men i høj grad også om de andre aktører og ikke mindst parternes relationer til disse aktører der tilsammen er sat til at virkeliggøre intentionerne i det nye AMU. Aktørerne er primært følgende:

  • Skolerne som AMU-udbydere
  • Skolernes bestyrelse
  • Skolernes lokale uddannelsesudvalg
  • Virksomhederne – ledelse og medarbejderne
  • Efteruddannelsesudvalg Undervisningsministeriet

…og processer
Nye relationer skabes ikke pr. dekret, men gennem processer der er meningsfulde for deltagerne.

Partsstyret er en væsentlig grundpille i AMU
Dette debatoplæg er skrevet ud fra en overbevisning om at partsstyret er en god ting. Partsstyret bidrager til legitimitet i forhold til virksomheder, medarbejdere og deres organisationer. Det er med til at skabe gode muligheder for at AMU følger tæt med i de udviklinger i arbejdslivet som arbejdsmarkedsuddannelserne skal forholde sig til.

I EU-sammenhænge har parternes indflydelse på de erhvervsrettede uddannelser i Danmark i mange år været et forbillede for hvordan den sociale dialog om erhvervsrettede uddannelser kan foregå.

Meningen med dette debatoplæg er at stimulere til en videreudvikling af partsstyret. Det skal tjene som øjenåbner og debatgrundlag i forhold til nye roller og nye relationer mellem partsorganerne på centralt og decentralt niveau, virksomheder, skoleledelser og Undervisningsministeriet i det nye AMU.

De kritiske bemærkninger der indgår i dette debatoplæg, er skrevet ud fra den ovennævnte grundforståelse: at partsstyret grundlæggende er en god ting, og at der er brug for et kritisk blik med henblik på at udvikle et reelt partsstyre også på decentralt plan.

Oplægget er blevet udarbejdet på baggrund af tilgængeligt skriftligt materiale om det nye AMU, CARMA-rapporten "Forbundne kar og åbne sind" og Kubix' forkendskab til AMU.

 

groslash;n streg Denne side indgår i publikationen "Parternes nye roller i det nye AMU - oplæg til inspiration og drøftelse" som kapitlet "Baggrund"
© Undervisningsministeriet 2004

Forrige kapitel Til forsiden Næste kapitel
Til sidens top