![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() |
![]() ForordArbejdsmarkedets parter har altid haft en stor betydning for AMU-systemet. Parterne har tilført systemet værdifuld viden og opbakning og har dermed været med til at skabe et unikt voksen- og efteruddannelsessystem for ufaglærte og faglærte medarbejdere i Danmark. Det gælder parterne på centralt niveau – efteruddannelsesudvalgene og Rådet for Erhvervsrettet Voksen- og Efteruddannelse – og på lokalt niveau gælder det skolebestyrelser og lokale uddannelsesudvalg. Det nye AMU-koncept trådte i kraft i januar 2004. I den forbindelse er parternes roller igen blevet tilpasset, så parterne bedst muligt kan medvirke til at understøtte dynamikken og decentraliseringen i et moderne uddannelsessystem, som opererer på et arbejdsmarked i stadig forandring. CARMA's rapport "Forbundne Kar og Åbne Sind" fra 2003 peger på, at en vigtig årsag til det positive samspil mellem elektronikvirksomhederne og AMU Nordjylland har været et aktivt medspil fra arbejdsmarkedets parter i form af efteruddannelsesudvalget, mens samspillet med de lokale partsrepræsentanter har spillet en mindre rolle. Rapporten anbefaler, at der dagsordenssættes en diskussion af parternes rollefordeling, bl.a. for at sikre kvalifikationsudviklinger inden for de nye fælles kompetencebeskrivelser . Undervisningsministeriet ønsker med dette oplæg at give inspiration til de forskellige partsorganers drøftelser af, hvordan rollerne bedst udfyldes i fremtiden. Oplægget er udarbejdet af Bruno Clematide fra Kubix ApS, og det præsenterer bl.a. et optimalt billede af et dynamisk samspil mellem virksomheder, skoler og parter fra det øjeblik, hvor et nyt uddannelsesbehov opstår, til det erkendes, omsættes, opfyldes og effektmåles. Et andet billede viser, hvordan de lokale uddannelsesudvalg kan komme i gang med at fungere på en engagerende måde, og dermed kan undgå at blive en pligtøvelse for såvel skolen som de lokale parter. Rådet for Erhvervsrettet Voksen- og Efteruddannelse har drøftet oplægget på et møde i juni 2004. Rådet konstaterede, at der med den nye AMU-lovgivning er sket en ønskværdig decentralisering af AMU på mange områder, og at oplægget om parternes rolle i det nye AMU udgør en god inspirationskilde for de aktører, som arbejder med AMU på både lokalt og centralt niveau. Villy Hovard Pedersen
|
![]() |
![]() ![]() ![]() Til sidens top |