![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() |
![]() 6. FælleskatalogetArbejdsmarkedsuddannelser med generelle tværgående mål, der ikke specifikt kan genereres ud fra ét jobområde, samles i et fælleskatalog. Fælleskataloget etablerer således en ramme om udviklingen inden for det tværgående uddannelsesområde og sikrer dermed, at dobbeltudvikling inden for området undgås. Arbejdsmarkedsuddannelserne i fælleskataloget skal indgå i mindst én fælles kompetencebeskrivelse. I modsat fald bortfalder de. Fælleskataloget er ikke en fælles kompetencebeskrivelse, og en uddannelsesinstitution kan derfor ikke godkendes til at udbyde fælleskataloget. Godkendelse til at udbyde arbejdsmarkedsuddannelser fra fælleskataloget gives sammen med godkendelsen til at udbyde den fælles kompetencebeskrivelse, som den pågældende arbejdsmarkedsuddannelse fra fælleskataloget måtte være optaget i. Se opslaget: Udbud og markedsføring. Uddannelser i fælleskataloget beskrives, udbydes, gennemføres og kvalitetssikres efter samme regler som de øvrige arbejdsmarkedsuddannelser. 1. Generelle tværgående arbejdsmarkedsuddannelserBegrebet "generelle tværgående" omfatter indhold som: almene kulturteknikker, arbejdsmiljø, generel arbejdsmarkedsorientering, kommunikation, samarbejde og arbejdsorganisering i virksomheden, kompetenceudvikling i virksomheden, arbejde med kvalitet i virksomheden m.v. Netop på grund af disse uddannelsers generelle karakter er det væsentligt, at titel og indhold beskrives med tydelig reference til AMU's udviklingsmålgruppe og således, at uddannelsesinstitutionerne kan tilrettelægge undervisningen med udgangspunkt i udviklingsmålgruppens jobfunktioner. Generelle tværgående arbejdsmarkedsuddannelser udvikles af efteruddannelsesudvalg og/eller Undervisningsministeriet. Der sigtes mod, at udvikling sker i fællesskab mellem Undervisningsministeriet og ét eller flere efteruddannelsesudvalg, eller i fællesskab mellem flere efteruddannelsesudvalg. Det efteruddannelsesudvalg, der har udviklet en generel tværgående arbejdsmarkedsuddannelse, har det fortsatte udviklings- og revisionsansvar. Undervisningsministeriet har udviklings- og revisionsansvar for de generelle tværgående arbejdsmarkedsuddannelser, ministeriet har udviklet, med mindre andet er aftalt. Efteruddannelsesudvalgene tilknytter arbejdsmarkedsuddannelser fra fælleskataloget til den enkelte fælles kompetencebeskrivelse efter behov. Men Undervisningsministeriet har et særligt ansvar for at sikre, at arbejdsmarkedsuddannelser i fælleskataloget optages i de fælles kompetencebeskrivelser. 2. HenvisningerBekendtgørelse nr. 802 af 22. september 2003 om fælles kompetencebeskrivelser for erhvervsrettet voksen- og efteruddannelse og om arbejdsmarkedsuddannelser, kapitel 2.
|
![]() |
![]() ![]() ![]() Til sidens top |