![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() |
![]() 3. Bedømmelse og prøver i arbejdsmarkedsuddannelserneBedømmelse udføres af læreren i forbindelse med afslutning af en arbejdsmarkedsuddannelse. Bedømmelsen fastslår, om deltageren har nået arbejdsmarkedsuddannelsens handlingsorienterede mål. Bedømmelsen kan være lærerens bedømmelse på baggrund af kursistens deltagelse i undervisningen, eller bedømmelsen kan være en mere formaliseret prøve. Det påhviler uddannelsesinstitutionen at sikre, at deltagerne inden kursusstart – eller ved kursusstart – er bekendt med uddannelsens handlingsorienterede mål og dermed med grundlaget for bedømmelsen. Formålet med bedømmelsen er at sikre, at deltagerne gennem en arbejdsmarkedsuddannelse har nået uddannelsens mål og derved opnået den landsdækkende kompetence. Bedømmelsen danner grundlag for udstedelse af uddannelsesbevis eller certifikat. Enhver kan uden at have deltaget i undervisningen aflægge en prøve, der indgår i udbudt arbejdsmarkedsuddannelse, som afsluttes med prøve, med mindre andet er fastsat af Undervisningsministeren. 1. Rollefordelingen ved bedømmelseEfteruddannelsesudvalget kan opstille særlige krav til bedømmelse af arbejdsmarkedsuddannelser, der kan føre til certifikatudstedelse. Sådanne krav anføres under fanen Målformulering i 2004.efteruddannelse.dk. Læreren foretager en bedømmelse af deltagerne og attesterer på uddannelsesinstitutionens vegne på uddannelsesbeviset, at deltageren har nået uddannelsens mål. Uddannelsesinstitutionen udsteder et uddannelsesbevis til deltageren og indberetter til Undervisningsministeriet, hvor mange deltagere, der har gennemført med bevis. 2. Bedømmelse og fleksible afholdelsesformerFleksible afholdelsesformer, særlig åbent værkstedundervisning og fjernundervisning, kan betyde, at lærerne ikke har mulighed for at følge den enkelte deltager så tæt som ved almindelig klasseundervisning. I sådanne tilfælde må læreren have en skærpet opmærksomhed på, om deltagerne har nået uddannelsens mål. Ved fjernundervisning skal det endvidere tydeligt fremgå af fjernundervisningsmaterialet, hvilke arbejdsmarkedsuddannelser og enkeltfag undervisningen omfatter, og hvorledes den enkelte deltagers mål-opfyldelse bedømmes. 3. PrøverPrøveformerne skal være tilpasset de voksne deltageres uddannelsesforventning og uddannelsernes erhvervsrettede formål. Da uddannelserne er af kort varighed, forventes censorer ikke at komme i spil, med mindre det er påkrævet til et certifikat. Ved enkelte uddannelser, der fører frem til et certifikat, kan der være centralt stillede prøver. Kun hvis det særligt fremgår af den godkendte arbejdsmarkedsuddannelse, kan certifikatprøven aflægges inden for arbejdsmarkedsuddannelsens rammer. Elektronisk undervisningsmateriale indeholder ofte øvelser, hvis gennemførelse kan understøtte læreren i bedømmelsen af deltagerne. Det er tilladt at anvende it-baseret prøvemateriale i de arbejdsmarkedsuddannelser, hvor indholdet er egnet hertil. 4. KaraktererVed bedømmelse af arbejdsmarkedsuddannelser er der normalt tale om to grader: bevis eller ikke bevis. 5. Kvalitetsstyring og effektmålingSe opslaget: Kvalitetssikring 6. EnkeltfagSe opslaget: Enkeltfag. 7. HenvisningerLov nr. 446 af 10. juni 2003 om arbejdsmarkedsuddannelser m.v., kapitel 4 Bekendtgørelse nr. 802 af 22. september 2003 om fælles kompetencebeskrivelser for erhvervsrettet voksen- og efteruddannelse og om arbejdsmarkedsuddannelser, kapitel 2.
|
![]() |
![]() ![]() ![]() Til sidens top |