![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() |
![]() Det er aldrig for sent– om undervisning af unge sent ankomne i ungdomsskolenResumé Det er aldrig for sent er en artikelsamling om undervisning af unge sent ankomne i ungdomsskolen. Ungdomsskoletilbuddet har i en årrække blandt andet omfattet særlig tilrettelagt undervisning for unge indvandrere i dansk sprog, dansk kultur og danske samfundsforhold for unge mellem 14 og 18 år. Med en ændring af ungdomsskolelovgivningen fik ungdomsskolerne mulighed for at tilbyde undervisning i dansk for udlændinge mellem 18 og 25 år, hvis kommunalbestyrelsen beslutter dette. Med artikelsamlingen ønsker Undervisningsministeriet at videregive en række erfaringer fra det hidtidige arbejde med undervisning af sent ankomne unge i ungdomsskolen samt at give inspiration til arbejdet fremover. Erfaringerne er indsamlet i syv forskellige kommuner, og der gives eksempler på givtige tværkommunale samarbejder.
Indhold:Sent ankomne tosprogede – et portræt af en blandet gruppe! Dansk som andetsprog – et fagområde også i ungdomsskolen Helsingørmodellen – de Internationale Ungdomsklasser på Helsingør Ungdomsskole “Sproggangen” ved Holstebro kommunale Ungdomsskole PULS – Personlig Udvikling Læring Socialisering, Kolding Nord Ungdomsskole Multiskolen, Hedensted og Juelsminde Undervisning af sent ankomne flygtninge og indvandrere i Lyngby-Taarbæk Kommunes Ungdomsskole Den koordinerede integrationsindsats for tosprogede unge i Aalborg Risingprojektet Hvad kan vi lære af det – og hvad så? Kolofon Undervisningsministeriet © Undervisningsministeriet 2004 TILBAGE TIL UNDERVISNINGSMINISTERIETS STARTSIDE |
![]() |
![]() ![]() Til sidens top |