Virksomhedsanalysens forståelsesramme
I dette afsnit præsenteres analysens empiriske kontekst og begrebsramme. Først drejer det sig om beskæftigelsesudviklingen, dernæst om virksomheds- og kursustypegrupperne og endelig om en forståelsesramme for elektronikindustriens kvalifikationsbehov.
Beskæftigelsesudviklingen i den nordjyske elektronikindustri
Generelt er beskæftigelsen i Nordjylland i perioden 1992-1999 vokset med 6,3% mod 6,2% på landsplan. Men væksten i elektronikindustrien har været overgennemsnitlig. Det, der gør mønstret unikt for Nordjylland op gennem 1990’erne er, at mens dele af den traditionelle industri har haft tilbagegang i beskæftigelsen, er nyere videnintensive erhverv vokset kraftigt i perioden 1992 - 1999. IT service er vokset med 71,4%, telekommunikationsservice med 97,9% og elektronikindustrien med 54,1%, hvor væksten for elektronikindustrien på landsplan er på 8,9%. Disse tre områder samt dele af engroshandlen har det til fælles, at de alle har fokus på informations- og kommunikationsteknologi –IKT sektoren.
I 1999 repræsenterede denne sektor 8.304 beskæftigede i Nordjylland, svarende til 3,4% af den samlede beskæftigelse i regionen. Gennem 1992-1999 havde den en vækst på 63,5% mod 6,3% i den samlede beskæftigelse i Nordjylland. Væksten i den nordjyske IKT sektor var næsten dobbelt så stor som på landsplan (33,7%), men den udgør dog fortsat kun lidt under en 1/13 af den samlede IKT beskæftigelse i Danmark.
Men det centrale i denne rapports sammenhæng er, at denne status er udtryk for, at en betydelig beskæftigelsesmæssig vækst har fundet sted siden starten af 1990‘erne.
Anvendere af elektronikkurser på AMU-Nordjylland
I forhold til en clusterteoretisk tilgang kan elektronikbranchen i Nordjylland inddeles i følgende branchegrupper:
- Mobil- og trådløs kommunikation
- Maritimkommunikation og navigation
- Tele- og landbaseret satellitkommunikationsudstyr
- Fremstilling og udvikling af elektroniske komponenter (primært printkort)
Men hvis man går videre fra denne erhvervsstatistiske inddeling til at prøve at vurdere behovet for arbejdskraft med kvalifikationer indenfor elektronik-området, så bredes billedet ud. Sådanne kvalifikationer finder også anvendelse i en lang række brancher udenfor hvad der ovenfor blev defineret som elektronikbrancher. Det handler om, at virksomheder, der investerer i IKT-udstyr, også får behov for at få uddannet medarbejdere til at implementere, betjene og vedligeholde IKT-udstyr –og eventuelt også oplære andre medarbejdere hertil. Som potentielle brugere af AMU-elektronikkurser vil der således også være en gruppe af ikke-elektronikindustri-virksomheder. Selve elektronikindustrien synes analytisk at kunne opdeles i to hovedtyper – innovations- og produktudviklende virksomheder og produktionsproces-udviklende virksomheder.
Virksomhederne indenfor produktinnovationskategorien er overvejende baseret på udvikling af nye produkter indenfor mobil- og maritimkommunikation beregnet på salg til det store forbrugermarked –man engagerer sig kun undtagelsesvist (med ”Flextronics” som en undtagelse) selv i masseproduktion. I den anden kategori, de procesinnovative, arbejder virksomhederne overvejende med komponentfremstilling hvilket betyder, at de hovedsageligt fungerer som underleverandører, der skal leve op til høje og ofte varierende kvalitetskrav, ofte i form af småserieproduktion, der kan have karakter af produktudvikling i samarbejde med kunden – og det fordrer løbende udvikling af selve fremstillingsprocessen.
Hermed er der peget på 3 forskellige typer af ”anvendere” af elektronikkurser blandt virksomhederne. Hertil kommer en fjerde kategori, nemlig personer, der selv, som led i erhvervsskifte – eller som led i aktivering m.v. – efterspørger pladser på elektronikkurser.
I notat 1 er der foretaget en analyse af AMU-Nordjyllands kursusstatistik, hvor deltagerne er søgt opdelt i fire hovedtyper af ”brugere”:
- Mobil-elektronikindustrien
- Printpladefremstilling
- Elektronikudstyrsbrugere fra alle slags ikke-elektronikindustri-virksomheder
- Elektronikuddannelse som led i op- eller omkvalificering
De fire kategorier repræsenterer samtidig en forskellig profil i forhold til hvilke dele af elektronikområdets kursusstruktur, der overvejende tages i anvendelse. Der kan indenfor kategorierne med varierende vægt være tale om at tilgodese forskellige personalepolitiske formål (rekruttering, fastholdelse, udvikling og afvikling).
I notat 2 er der redegjort for, at der er ca. 21 virksomheder, der står
for 75% af den virksomhedstilmeldte aktivitet på AMU-Nordjylland,
og i alt er der registreret 318 forskellige virksomhedsbrugere
i perioden 1990-2003. Ca. 58% af de virksomhedstilmeldte kursusdeltagere
på elektronikområdet kommer fra Nordjylland, hvorimod
de resterende 42% er deltagere fra virksomheder beliggende i andre
amter.
Kursus- og uddannelsestyper i elektronikbranchen
Udover det samlede deltagerantal er det også blevet analyseret hvor mange forskellige kursustyper brugervirksomhederne tager i anvendelse.
Ved at foretage en mere specifik analyse af både hvilken slags kursustyper virksomhederne aktuelt gør brug af, men også hvilke typer de over tid har gjort brug af, kan det fortælle både noget mere bredt om, hvorvidt udviklingen i elektronikbranchen går i retning af bredere og/eller højere kvalifikationskrav og det kan give væsentlige indikationer på de enkelte virksomheders personalepolitiske strategi(er).
Med det formål er der søgt opstillet en kategorisering af AMU-elektronikkursus-udbuddet i forhold til forskellige målgrupper og jobfunktioner som en given kursustype retter sig imod.
Det førte, efter drøftelser med elektronikfaglærerne ved AMU-Nordjylland, til formulering af tre hovedkategorier (for mere detaljeret beskrivelse af faginddelingen henvises der til notat 2), hvor
- Kategori A-kurser sigter på at opfylde basale indgangskvalifikationskrav
– eller er dele af et oplæringsprogram for ”almindelige”
operatører
- Kategori B-kurser sigter på at uddybe øvede operatørers
færdigheder, så mere avancerede og omstillingskrævende
jobfunktioner kan varetages
- Kategori C-kurser, som kvalificerer til
mere specialiserede, og samtidig indsigtskrævendejobfunktioner
og/eller giver brede og høje
kvalifikationer til at indgå i
en fleksibel kærne- /elitearbejdsstyrke
Denne tredelte kategorisering kan - med en vis forsigtighed - relateres til taksonomien for kvalifikationskrav for de procesafhængige kvalifikationer, der som nævnt i notat 1, er kvalifikationer, som direkte er knyttet til og nødvendige for udførslen af en bestemt arbejdsfunktion:
- Elektronikkurser på niveau A skulle således modsvare kvalifikationskrav på det sensomotoriske niveau, hvor jobbet er udformet således, at der findes én korrekt/ mest effektiv måde at udføre arbejdsopgaven på, der indlæres ved instruktion eller efterligning og som efter nogen øvelse efterhånden bliver ”automatiseret” og kan udføres refleksagtigt uden nogen form for bevidst tankemæssig styring. Men øvelsen kan tage lang tid og være svær at opnå – det er ikke alle, der fx har finmotorik og et syn, der sætter dem i stand til at lave præcisionslodning under mikroskop.
- Elektronikkurser på niveau B skulle modsvare kvalifikationskrav på det perceptivt-rutiniserede niveau, hvorved der forstås krav om evne til at kunne reagere på signaler, fx en maskines lyd, ved hjælp af kendskab til nogle kendte situationer og fast indarbejdede vurderingsmønstre. Det forudsætter således, at man har etableret en grundlæggende forståelse af samspillet mellem forskellige materialer og arbejdsredskaber på feltet – altså ”hvis det-og det – så gør jeg det-og- det”- know-how. Dette omfatter altså paratviden om forskellige ting, f.eks. teknisk sensibilitet, kendskab til materialer, bearbejdningsprocesser og værktøj – men som valg mellem kendte alternativer, ikke noget der kræver selvstændig analyse eller eksperimentelle fremgangsmåder. Dette trin omfatter desuden kvalifikationer som kommunikationsevne og organisationskendskab.
- Elektronikkurser på niveau C skulle modsvare kvalifikationskrav på tænkekravsniveauet.Sådanne krav bliver relevant i situationer som ikke i forvejen er kendte, hvor de på forhånd kendte handlemåder og spilleregler ikke rækker til, men hvor der er brug for at kombinere viden fra forskellige områder og forholde sig eksperimentelt og analyserende. Evner som bliver ønskelige, når der skal arbejdes med nye materialer, helt andre bearbejdningsmetoder eller når der opstår uventede fejl eller helt nye arbejdssituationer i selve arbejdsforløbet.
Derved kan der også identificeres forskellige mønstre i sammensætningen af virksomhedernes brug af kurser på hhv. A-, B-, og C-niveauet, der kan give en indikator på hvilke forskellige personalepolitiske strategier, som virksomhederne forfølger.
Sådanne forskelle i strategier kan statistikken imidlertid kun give et fingerpeg om – og det er for at gå i dybden med at afdække sammenhængen mellem personalepolitiske strategier og kvalifikationsefterspørgsel, at den statistiske analyse udvides med case-studier af fire udvalgte elektronikvirksomheder.
Udover brugen af AMU-elektronikkurserne ”enkeltvis”, så findes der forskellige sammenhængende forløb. Et af de nyere er elektronikmedarbejderuddannelsen (EMU):
AMU-Nordjylland har i samarbejde med B&O, Danfoss, Grundfos og BB Eletronics været med til at udvikle en elektronikmedarbejderuddannelse, som består af tre trin, der kan tages separat og som ikke nødvendigvis skal tages alle tre. Yderligere kan uddannelsen, hvis alle tre trin tages, give merit til elektronikteknikeruddannelsen. Elektronikmedarbejderuddannelsen er bygget op på følgende måde:
Trin 1: 12 uger plus 4 ugers praktikperiode
Profil: Basis medarbejder i produktion – montage (Grundkursus i elektronik, SMD1 (håndtering af overfladekomponenter), Reparation/modifikation af print, ESD, Epoxy, Brug af måleinstrumenter, Mekanisk montage, Basis Dansk)
Trin 2: 10 uger plus 4 ugers praktikperiode
Profil: Nøglemedarbejder i produktion – SMD (Komponentkendskab, PC-bruger, kvalitetsstyring i virksomheden, SMD
2 (Arbejdsprocessen ved en SMD-produktion), SPC dataopsamling og statistik, SMD 3 (Kvalitets- og procesoptimering), SMD-reparation, Basis Engelsk)
Trin 3: 10 uger plus 4 ugers praktikperiode
Profil: Nøglemedarbejder i produktion – Reparationsassistent/Team Koordinator (Kunde og leverandørforhold, Omstillingseffektivitet, systematisk problemløsning, logistik i produktion, produktionsstyring og samarbejde, Loddeinspektion, Q-lodning, systematisk test og fejlfinding, Teknisk engelsk)
|
Trin 1 i elektronikmedarbejderuddannelsen svarer således i grove træk til det førnævnte A-niveau, trin 2 til B-niveauet og trin 3 til C-niveauet – men altså hér samlet i én uddannelse, hvor der dog er trinvise afstigningsmuligheder, hvilket i anvendelsen indtil nu har vist sig at være hovedreglen.
Den faglærte industrioperatøruddannelse, som kan have et tilsvarende indhold, men hvor der er tale om en voksen-erhvervsuddannelse, der indebærer, at der tegnes kontrakt om det samlede uddannelsesforløb har imidlertid kun opnået beskeden anvendelse.
Endelig – og nok så tungtvejende, målt på antal deltagere – findes der et sammenhængende forløb med 12 ugers elektronikkurser (stort set svarende til A-niveauet) plus fire ugers virksomhedspraktik. Dette forløb er meget brugt i aktiveringssammenhæng – og de 4 ugers virksomhedspraktik har vist sig ofte at være en god adgangsbillet til evt. ansættelse i den aktuelle praktikvirksomhed, hvor det bl.a. betragtes som et stort plus, at kursisten således straks ved ansættelsen har de fornødne kvalifikationer på A-niveau.
Baggrunden
for udviklingen af elektronikindustriens kvalifikationsbehov
Indenfor en industrisociologisk forskningstradition vil man
interessere sig for hvorledes udviklingen af produkter og teknik
– og de økonomiseringsstrategier, som den foregår indenfor –
forandrer produktionsprocesserne og de arbejdsfunktioner, der skal
udføres af medarbejderne. Det er en udbredt forestilling, at med
mere og mere avanceret teknologi øges kvalifikationskravene –
det ensformige og fysisk belastende arbejde overtages af
maskinerne og det menneskelige arbejde skulle følgelig blive præget
af behov for større/højere kompetencer. Men det er en grov
forsimpling.
Forløberen for elektronikindustrien, radio- og TV-branchen,
illustrerer forløb, hvor produkterne blev mere og mere
avancerede, men hvor fremstillingen af radio- og TV-apparatet som
masseproduktion blev præget af en ekstremt vidtdrevet
arbejdsdeling efter et tayloristisk samlebåndsprincip. Arbejdet
blev præget af EGA, ensformigt gentaget arbejde, med meget korte
cyklustider og udført af nødtørftigt oplærte ”lodde-damer”
– mens radiomekanikere o.l. faglærte grupper efterhånden alene
spillede en rolle i udviklings-, reparations- og
vedligeholdelsessammenhæng.
En sådan polariserings- og
dekvalificeringstendens gjorde sig gældende op til slutningen af
70‘erne –og behovet for kvalifikationer til de mange timelønnede
medarbejdere indskrænkede sig til at dreje sig om indøvelse af færdigheder
på et sensomotorisk niveau. Personalepolitisk var den
fremherskende fleksibilitetsform numerisk fleksibilitet (”hyr-og-fyr”-princippet)
og ved nedgang i afsætningsmulighederne var det ikke noget
problem at fyre medarbejdere, for man kunne hurtigt få fat i dem
igen eller oplære nogle ny, hvis konjunkturen igen gik opad.
Arbejdsmiljøet var heller ikke det bedste – og operatørarbejdet
var et lavtlønsområde.
Sidst i 70‘erne/først i 80‘erne skete der nogle grundlæggende
tekniske forandringer – med introduktionen af mikrochips og
trykte kredsløb, SMD (surface Mounted Devices) o.s.v.
Konsekvenserne af disse tekniske nybrud blev midt i 80‘erne
undersøgt i en industrisociologisk undersøgelse, gennemført af
DTI-Erhvervspædagogik (Clematide & Knoblauch 1987). Denne
undersøgelse påviste eksemplarisk hvorledes der mellem
virksomheder indenfor elektronikindustrien med næsten identisk
teknik/produktionsapparat kunne afdækkes meget forskellig
udformning af jobprofiler og arbejdsorganisation – og dermed
meget forskellige kvalifikationskrav.
Dette betegnes hyppigt som elasticitetstesen – at samme
teknik kan forenes med forskellige former for arbejdsorganisation
og dermed forskellige kvalifikationskrav.
Vi vil knytte an til dette begrebsapparat og metoden omkring
beskrivelsen af jobprofiler og hvilke kvalifikationskrav de indebærer
som elementer i det samlede produktionsflow i en virksomhed. Dog
vil vi foretage nogle modifikationer af den operationalisering af
grundbegreberne, oprindelig udformet af tyske industrisociologer
(Horst Kern, Michael Schumann, Martin Baethge m.fl.), som
Clematide og Knoblauch foretog i 1987.
Mere grundlæggende er problemet dog, at Clematide og Knoblauch
alene anvendte en industri-sociologisk tilgang – hvor vi mener,
at det er nødvendigt at anvende en arbejds-sociologisk tilgang og
– for en opgave af nærværende type – også en
organisationssociologisk og en netværksteoretisk-politologisk
tilgang.
Selvom vi mener den industrisociologiske tilgang er nødvendig
og leverer fundamentet for at afvise en teknologi-determinisme og
påpege, at der eksisterer en ”elasticitet” dvs. nogle
muligheder for at kunne have valgt andre måder at udforme
jobkonstruktioner og arbejdsorganisation på, så må det også
tilføjes, at den ikke er tilstrækkelig. Det er den
ikke, fordi den blot konstaterer, at virksomheder med
sammenlignelige teknisk-økonomiske rammebetingelser har valgt
arbejdsorganisationsformer, der indebærer forskellige
kvalifikationskrav - uden at komme nærmere ind på hvad der kunne
forklare forskellene. Men den er nødvendig, fordi den
leverer præcise redskaber til at analysere, hvorledes den givne
arbejdsorganisation indebærer en fordeling af kvalifikationskrav
knyttet til de enkelte jobkonstruktioner. Dermed kan det
specificeres hvilke kvalifikationer de forskellige grupper af
medarbejdere (mindst) må være i besiddelse af for at kunne udføre
deres job.
I og med, at den industri-sociologiske tilgang ikke
undersøger hvilke kvalifikationer/kompetencer arbejdsstyrken
besidder, hvilke kvalifikationer, der forefindes på
arbejdsmarkedet – samt hvordan kvalifikationer er blevet og kan
blive produceret i grund- og efteruddannelser og ved intern oplæring,
så mangler der en væsentlig brik i forklaringen af hvilke
jobprofiler, der overhovedet er realistiske valg for en
virksomhed. Det betyder med andre ord, at industri-sociologien
så at sige kun ser halvdelen af problemstillingen – den mangler
i analysen at inddrage arbejdsstyrkens kvalifikationer og
holdninger samt tilstedeværelsen af differentierede typer af
arbejds-evne og arbejds-vilje. Når dette også
inddrages, så foretrækker vi at tale om en arbejds-sociologisk
tilgang.
Derfor vil vi i rapporten også inddrage
forhold, der karakteriserer det nordjyske arbejdsmarked og den
opkvalificering, som over en længere årrække er sket ved summen
af virksomhedernes og AMU-systemets indsatser, som en af de
rammefaktorer, der spiller ind på case-virksomhedernes valg af
arbejdsorganisation – og dermed jobprofiler. Det udgør
baggrunden for hvilke valgperspektiver, som case-virksomhederne
har til rådighed – men konkret står den enkelte virksomheds
aktuelle teknik, produktionsproces og markedsstrategi, kombineret
med den aktuelle situation på det regionale (del)arbejdsmarked,
naturligvis i forgrunden.
I analysen af de fire case-virksomheder har vi bestræbt os på
at få et helhedsorienteret billede af de relevante
kvalifikationskrav ved det samlede produktionsproces-flow - dvs.
hele forløbet omfattende arbejdsforberedelse, producerende
funktioner, kontrolfunktioner, vedligeholdelses-, fejlfindings- og
reparationsfunktioner. Til dette skelner Clematide & Knoblauch
mellem to hovedkategorier af kvalifikationer, de procesafhængige
og de procesuafhængige. Sondringen har nemlig den kvalitet at
anvise et – industrisociologisk – grundlag for den trin- og
niveaudeling for kvalifikationskrav, som vi har brugt som
udgangspunkt for at drøfte en typologisering (og ”trindeling”
) af AMU-systemets elektronikkurser jf. side 9.
De procesafhængige kvalifikationer er, som nævnt tidligere,
kvalifikationer der direkte er knyttet til og nødvendige for udførslen
af en bestemt arbejdsfunktion (arbejds-evne). De procesuafhængige
kvalifikationer kan ikke direkte sættes i forbindelse med en
bestemt arbejdsfunktion, og har heller ikke nogen binding til en
konkret arbejdsproces ved en bestemt produktionsteknik. Som
eksempel på sådanne kvalifikationer nævnes fleksibilitet,
ansvarsbevidsthed og motivation hos Clematide & Knoblauch. Det
kunne uddybes med, at disse krav er sammenhængende med hvordan
arbejdsorganisationen er udformet – og dermed hvilke
frihedsgrader, den enkelte medarbejder har i sit job og hvilke
behov og muligheder, der er for at koordinere, planlægge og
kvalitetsvurdere sit arbejde i samarbejde med kollegaer og
overordnede i produktionsprocessen. Med andre ord: faktorer, der
influerer på individets oplevelse af værdsættelsen af sin
arbejdsindsats – altså arbejds-viljen.
Men arbejds-viljen er selvfølgelig ikke frit i luften svævende
– den må være relateret til oplevelsen af om ens arbejds-evne,
målt på dimensionerne for de procesafhængige kvalifikationer, får
rimelige udfoldelsesmuligheder eller om de enten underudnyttes
eller overbelastes. Især i tilfælde af arbejdsorganisationer,
der bygger på selvstyrende grupper/teams, synes tilpas brede
kvalifikationer at være en nødvendig forudsætning forud for en
bearbejdning af holdningerne til at acceptere skiftende
job-funktioner efter et jobrotationsprincip.
Derfor er den arbejdsdeling, som virksomhederne hver især har
valgt, en afgørende faktor for hvilke kvalifikationskrav, der
eksisterer til den enkelte medarbejder.
Virksomhedernes valg af arbejdsorganisation bygger således på
vurderinger af både:
- Arbejds-evner, kvalifikationsfordelingen i medarbejderstaben
og
- Arbejds-vilje, hvilke mønstre for arbejdsmotivation, der præger
de forskellige grupper indenfor medarbejderstaben
Arbejdsfunktionerne kan splittes op eller samles i sammenhængende
job på forskellige måder - og graden af denne arbejdsdeling er
afgørende for de kvalifikationskrav som den enkelte medarbejder
stilles overfor. Det betyder med andre ord, at hvis der ikke
foreligger kendskab til hvordan virksomhederne organiserer deres
arbejdsdeling, så vil det umiddelbart ikke være muligt at sige
noget præcist om medarbejdernes eksisterende kvalifikationer på
den ene side og virksomhedens krav tilkvalifikationer
på den anden side – og i forlængelse af dette ej heller noget
om, hvorvidt den offentlige uddannelsesindsats for ikke-faglærte
og faglærte har understøttet virksomhedsudviklingen indenfor
elektronikbranchen i Nordjylland.
Og omvendt, så kan man ikke uden viden om hvilke
kvalifikationer, der forefindes eller som der rimeligt hurtig kan
oplæres/uddannes sige noget om, hvilke valgmuligheder hvad angår
fremtidige jobkonstruktioner, som ville udgøre realistiske,
personalepolitiske strategier for virksomhederne.
Viden herom forudsætter, at der tages højde for såvel den
aktuelle kvalifikationsstruktur i den enkelte virksomheds
medarbejderstab som kvalifikationsstrukturen på arbejdsmarkedet
– ligesom potentialet til at ændre på
kvalifikationsstrukturerne gennem de efteruddannelsesudbud, der er
til rådighed, må inddrages i vurderingen. I vores analyse vil vi
først søge at belyse arbejdsdelingsmønstre og
kvalifikationsstruktur i case-virksomhederne.
Selvom der gennemgående fra alle fire casevirksomheder
udtrykkes stor tilfredshed med AMU‘s elektronikkurser, så ses
det tydeligt, hvilket også kommer til udtryk i næste afsnit, at
det er meget forskellige kvalifikationsbehov på virksomhedsside,
der ligger bag.
Virksomhed A‘s behov for nogle bredt og dybt kvalificerede
medarbejdere ved SMD-automaterne kan fx uddybes med følgende
citat:
”Hvis vi ikke havde
efteruddannelsessystemet i Aalborg, så ville det kræve
meget i huset at få folk lært op – det ville være en
uoverskuelig situation. F.eks. så betyder det meget at vi
ved vores SMD-maskiner kun behøver to medarbejdere,
hvorimod de ude østpå skal bruge fem medarbejdere. Det har
noget med omkostninger at gøre. Hvis vi skulle tage alle
medarbejdere fra gaden, så kunne vi ikke nøjes med to på
SMD-linjen, så ville vi også skulle bruge fem
medarbejdere. Hvis medarbejderne skulle skoles her på
virksomheden så er det en meget stor omkostning.”
(Produktionschefen på Virksomhed A) |
Dette citat rummer måske nøglen til at forstå hvorfor og
under hvilke omstændigheder en bedre kvalificeret arbejdskraft
har en højere værdi - og dermed kan bære en højere løn og
stadig være konkurrencedygtig.
Det handler nemlig ikke kun om det kvantitative – at lønnen
for en statisk betragtning ville kunne tåle at være 2 ½ gange
større end ”ude i Østen”. De ”5 ude i Østen” – må
formodes også at indgå i en meget mere arbejdsdelt organisation,
have mere specialiserede jobs, hvor oplæringen er rutiniseret og
regelstyret, hvilket indebærer større nødvendighed af
detailplanlægning og arbejdsledelse, instruktion og overvågning.
Og dermed også større sårbarhed overfor ukendte problemer,
vanskeligheder ved at give sig i kast med helt ny opgavetyper, som
følger ved hyppige skift af printpladetyper og ved hyppige behov
for omstillinger, teknisk innovation og ændringer i kvalitetskrav
i overensstemmelse med ”kræsne” aftageres behov – som er
det markedssegment, som virksomhed A sigter på.
For at realisere Virksomhed A’s markedsstrategi, så er tilgængeligheden
af elektronikkurser på et avanceret niveau et vigtigt vilkår for
konkurrencedygtigheden. Det er altså af stor betydning, at
kursusdeltagerne på AMU kan lære nyt og samtidig bedst muligt
kan videreudvikle deres kompetencer i forhold til de eksisterende
og ændrede jobfunktioner på arbejdsmarkedet. Denne form for
praksisnær kompetenceudvikling synes ud fra vores casestudier i høj
grad at kunne foregå, hvis der eksisterer en optimal forbindelse
mellem det kursusdeltagerne lærer på jobbet og det som de lærer
på uddannelsesinstitutionen. Dette vil vi i de følgende afsnit
redegøre nærmere for, men inden da vil hovedresultater fra
analysen af de fire casevirksomheder blive præsenteret.

Denne side indgår i publikationen "Forbundne Kar og Åbne Sind" som kapitel 4 af 14
© Undervisningsministeriet 2003
|