Til forrige side Til forsiden Til næste side
 
 

Undervisningsministeriets logoRapportens datagrundlag og struktur

 

 

 

Undersøgelsen er tilrettelagt som et overvejende kvalitativt pilotstudium. Fremfor at lave en repræsentativ undersøgelse af AMU-anvendelsen, er det valgt at gå i dybden med at undersøge udbuds- og efterspørgselsrelationen centreret omkring et mindre udsnit af elektronikvirksomheder, der i betydelig grad anvender AMU-kurserne.

Der er helt konkret gennemført casestudier i fire virksomheder. Disse er udvalgt efter nøjere studier af kursiststatistikken på AMU-Nordjylland. På de udvalgte virksomheder er der gennemført interviewing af ledelsen ved den personaleansvarlige, af tillidsrepræsentanten der hvor det har været muligt samt et antal - typisk fire - menige produktionsmedarbejdere. Derudover er der foregået en rundvisning på virksomheden. Endelig er der anvendt tilgængeligt skriftligt materiale om den pågældende virksomhed.

Aktøranalysen er baseret på interviews med repræsentanter for Nordjyllands Amt, Arbejdsformidlingen, Teknisk Skole, Industriens Arbejdsmarkedsuddannelser, forskere ved Aalborg Universitet samt ikke mindst AMU-Nordjylland. For sidstnævntes vedkommende er såvel ledelsen som menige medarbejdere omfattet.

Endelig er der gennemført observation af undervisningen på en række elektronikkurser på AMU-Nordjylland og i den forbindelse er der foretaget interviewning af såvel ansatte som ledige kursister.

Rapporten er bygget op således, at vi først præsenterer vores analytiske forståelsesramme. Derefter præsenteres hovedresultater fra virksomhedsundersøgelsen. Denne efterfølges af en netværksanalyse af aktørsamarbejdet og afslutningsvis er der et afsnit med anbefalinger.

Denne side indgår i publikationen "Forbundne Kar og Åbne Sind" som kapitel 3 af 14


© Undervisningsministeriet 2003
 
Til forrige side Til forsiden Til næste side

Til sidens top