 |
 |
I dette afsnit skal opsummeres nogle af de væsentligste konklusioner fra
publikationen, som rummer potentialer i forhold til udvikling af eudområdet.
- Behov for øget fokus på den situationsspecifikke læring og på den generelle
læring. Det meget fagligt orienterede perspektiv på læring, som er almindeligt
inden for almindelig uddannelsestænkning, synes på nogle måder at være for begrænset
i forhold til en praktikbaseret uddannelse. Især synes dette fokus at ske på bekostning
af forståelsen af nødvendigheden af situationsspecifik læring og mere generelle og
personlige læreprocesser. De situationsspecifikke læreprocesser synes at være
nødvendige i en praktikbaseret uddannelse for overhovedet at få adgang til de
læringsressourcer, som eksisterer i praksisfællesskabet, og for at sikre lærlinges
trivsel på praktikstedet, herunder etableringen af de nødvendige oplæringsrelationer.
- Lærlingenes egne måder at orientere sig i uddannelsen. Undersøgelsen peger
på, at den enkelte lærlings måde at styre igennem og forholde sig til uddannelsen er
meget væsentlig for det faglige udbytte, for lærlingens trivsel mv. Det er et generelt
karakteristika ved uddannelse, at der ofte ses bort fra elevens tidligere erfaringer, mål
og intentioner med uddannelsen. Inden for eud-området giver dette ofte konflikter, fordi
lærlingenes ofte negative orienteringsmåde over for de boglige aspekter af uddannelsen
kan føre til en kraftig distancering fra skolekonteksten. Der synes inden for dette
område at mangle muligheder for lærlinge, som ønsker at defokusere de boglige og
teoretiske aspekter, enten på grund af interesse eller evner. Det ønske, som eksisterer
fra politisk hold, om at uddannelserne skal have en væsentlig almendannende funktion, og
at uddannelsen skal sikre mulighed for en boglig eller teoretisk overbygning på
uddannelsen, er problematisk for nogle lærlinge.
- Læringens sociale indlejring. Et andet aspekt, som fortjener et øget fokus i
tilrettelæggelsen af eud, er de sociale relationers store betydning for de
læringsmæssige processer. For de fleste lærlinge er gode sociale relationer en
nødvendig forudsætning for at indgå i oplæringsmæssige sammenhænge, hvilket dels kan
forklares ud fra, hvem der vælger eud, og dels kan forklares ud fra organiseringen af
oplæringen med deltagelse i sociale praksisfællesskaber.
- Modning og personlig udvikling som væsentlige aspekter i starten af et eud-forløb. Både
fra lærer-, mester- og lærlingeside gives der udtryk for, at der er behov for en vis
modning og personlig udvikling, når de unge lærlinge starter på eud (gælder ikke for
voksenlærlinge). Det gælder en række forskellige udviklingsområder såsom
ansvarlighed, selvtillid, evnen til at omgås andre, målrettethed mv. Især på
skoleopholdene kommer den ringe modenhed til udtryk. Disse modnings- og
udviklingsprocesser foregår først og fremmest i kraft af deltagelsen i
virksomhedskonteksten. Der er således en tendens til, at de første skoleperioder forud
for praktikken er domineret af relativt umodne samværsformer og grundlægger nogle
samværsformer i skolekonteksten, som er uhensigtsmæssige for det læringsmæssige
udbytte. Det kan derfor overvejes, i tilrettelæggelsen af eud, om praktikvirksomhedernes
udviklende og opdragende funktion kan bruges mere målrettet i starten af uddannelsen,
eventuelt ved at oplæringen i højere grad starter i virksomhederne (altså en
opprioritering af praktikindgangsvejen). Som det er nu, synes der at være en tendens til,
at de mest umodne af lærlingene, som er mindst afklaret med erhvervsvalget, benytter
skoleadgangsvejen, mens de mere målrettede og modne lærlinge starter i praktik. Dermed
skabes grundlag for en skolekultur, der først brydes med langt inde i uddannelsen.
- Opgaveløsning som den centrale læreaktivitet. Det er et utvetydigt resultat fra
undersøgelsen, at lærlingene foretrækker læreforløb, der centreres om praktisk
opgaveløsning, og hvor andre læreaktiviteter som forklaring, demonstration, refleksion,
dialog og tilbagemelding kan inddrages fleksibelt og alsidigt. På skolen er der en
tendens til, at forklaring er den centrale læreaktivitet, og at praktisk opgaveløsning
er mere perifær. Dette er sandsynligvis en medvirkende årsag til mange lærlinges
distancering fra skolekonteksten. Der er en tendens til, at lærlinge med ringe interesse
eller evne for de teoretiske aspekter er mere utilfredse med skolekonteksten end andre
lærlinge. Uddannelsespolitisk kan man stille det spørgsmål, om det ikke
samfundsmæssigt er hensigtsmæssigt at sikre nogle praktisk orienterede
uddannelsesmuligheder, hvor der gives plads til en defokusering af den abstrakte/boglige/
teoretiske side, som er dominerende inden for næsten alle uddannelsesområder.
- Matchning af lærlinge og praktiksteder. Der synes at være meget lidt
opmærksomhed på matchingen mellem lærlinge og virksomheder. Der er i publikationen
peget på, at lærlingene identitetsmæssigt og læringsmæssigt har forskellige
orienteringsretninger, og at disse orienteringsretninger spiller en væsentlig rolle for
lærlingens tilgang til læringsaktiviteter og -miljø. Der fremføres tidligere i
publikationen en antagelse om, at forskellige oplæringsmiljøer skaber forskelligt rum
for forskellige orienteringsretninger, og at den enkelte praktikvirksomhed tendentielt
bedre understøtter visse orienteringsretninger end andre. Det er et område, som kræver
yderligere undersøgelse, men kan formodes at spille en central rolle for lærlingenes
trivsel, faglige udbytte, eventuelle frafald fra uddannelsen eller skift af praktiksted.

Denne side indgår i publikationen "Vekseluddannelse i
håndværksuddannelser" som kapitel 12 af 14
© Undervisningsministeriet 2002
|
 |