Forrige kapitel Forsiden  Næste kapitel
[ Undervisningsministeriets logo ]

7. Dansk for voksne udlændinge

 

Dansk som andetsprog for voksne udlænding tilbydes alle udlændinge, som får opholdstilladelse i Danmark.

L 487 afløste lov om Indvandrerundervisning for voksne, der blev varetaget af amterne. I forbindelse med at Integrationsloven trådte i kraft, overgik ansvaret for undervisningen til de enkelte kommuner. I dag foregår undervisningen på forskellige sprogcentre i kommunerne. Der er i alt 51 sprogcentre, som har tilknyttet en eller flere sprogskoler.

L 487 om undervisning i dansk som andetsprog for voksne udlændinge m.fl og sprogcentre trådte i kraft den 1. januar 1999 samtidig med integrationsloven.

Aktiviteten i danskundervisningen

Antallet af kursister har generelt været jævnt stigende fra begyndelsen af 1990'erne til i 1997 at udgøre ca. 50.000 kursister. De sidste par år er antallet af kursister dog faldet med ca. 7.000 kursister, hvilket blandt andet kan forklares med, at det ekstraordinært store optag af kursister fra det tidligere Jugoslavien i årene 1993 - 1996 er ved at afslutte undervisningen.

Efter L 487 trådte i kraft er det gennemsnitlige tilbud af undervisningstimer pr. kursist steget. Det gennemsnitlige antal tilbudte lektioner pr. kursist var indtil 1997 faldet fra 368 timer pr. kursist i 1993 til 238 i 1997. I 1999 er dette tal igen steget til 300 lektioner pr. kursist.

Antallet af kursister var i 1999 ca. 43.500, som hver blev tilbudt 300 undervisningstimer.

Undervisningen

Undervisningsministeriets undervisningsmodel opdeler undervisningen i tre spor.
Kursister placeres på det enkelte spor efter deres sproglige kunnen som del af en individuel handlingsplan udarbejdet af kommunen eller AF.
Spor 1: For latinske-, funktionelle- og ægte analfabeter (alfa kursister).
Spor 2: For kursister med en kort skolebaggrund. Sporet kan afsluttes med Almenprøve 1.
Spor 3: For kursister med en længere skolebaggrund. Sporet kan afsluttes med Almenprøve 2, som kan suppleres med den arbejdsmarkedsforberedende prøve (DAF-modulprøve), eller den uddannelsesforberedende prøve. Sidstnævnte er dansksprogligt adgangsniveau til de videregående uddannelser.

Størstedelen af kursisterne følger undervisning på spor 3.

Kursisternes baggrund

Henvisningsbaggrund indikerer hvilke forskellige økonomiske støtteforanstaltninger og lovgivninger kursisterne befinder sig under. Der er blandt andet integrationsloven og reglerne for aktiv arbejdsmarkedspolitik og aktiv socialpolitik. Desuden forsørger en stor del af kursisterne sig selv, idet de enten tjener penge til opholdet, får studiestøtte, eller familien betaler for dem. Derudover kan arbejdsgivere betale for kurserne, hvis udenlandske medarbejdere behøver danskkundskaber.

10% af kursisterne er under Integrationsloven. De to største grupper er enten selvforsørgende eller er under Lov om aktiv social politik.

Størstedelen af kursisterne er henvist efter loven om aktiv socialpolitik. Ca. 44% af kursisterne kommer herfra. De selvforsørgende udgør i dag ca. 34% af kursisterne. Hver tiende kursist er henvist til undervisning på et sprogcenter i henhold til integrationsloven (ca. 11%). Gruppen af de AF-henviste er den mindste gruppe og udgør ca. 5%.

Op mod 50% er mellem 25 og 34 år. To ud af tre er kvinder.

Kursisternes aldersfordeling viser en relativ ung population, hvor størstedelen er mellem 25 og 35 år. Knap 7% er mere end 50 år. Der er relativt flere kvinder end mænd i undervisningen. Knap to ud af tre kursister er kvinder. Dette afspejler sig endvidere i kønsfordelingen blandt de forskellige nationaliteter, hvor kvinder inden for stort set alle nationaliteter er i flertal. Dette gælder dog ikke engelske, tyrkiske og irakiske statsborgere.

 

Tabel 7.1 Udviklingen i aktiviteten på sprogcentrene 1993 til 1999

1993 1994 1995 1996 1997 1998 1999
Antal kursister 24.421 33.019 40.186 43.802 51.214 49.884 43.595
T-Timer pr. kursist 368 298 257 280 238 250 300
Årsværk 1) 11.890 12.996 13.646 16.214 16.141 16.340 17.223

1) Et årsværk er 756 tilbudte undervisningstimer.

Kilde: Undervisningsministeriet

 

Figur 7.2 Udviklingen i kursister, årsværk og undervisningstimer pr kursist 1993 til 1999. 1993= indeks 100.

Kilde: Undervisningsministeriet

 

Tabel 7.2 Antal deltagere og årsværk fordelt efter undervisningens spor 1999

Undervisningsspor Kursister i pct. Fravær i % Kursistårsværk
Andet 0 22 1.034
Spor 1 17 22 2.208
Spor 2 34 23 6.355
Spor 3 49 21 7.625
Total 100 22 17.223

Kilde: Undervisningsministeriet

Antal
Pct.
Henvist af AF 2.261 4,7%
Integrationslov 5.249 10,9%
Aktiv socialpolitik 21.238 43,9%
Rekvireret undervisning 211 0,4%
Selvforsørger 16.335 33,8%
Øvrige deltagere 3.038 6,3%
I alt 48.332 100,0%

Kilde: Undervisningsministeriet

 

Figur 7.2 Deltagernes henvisningbaggrund fordelt efter spor 1999

Kilde: Undervisningsministeriet

 

Figur 7.3. Aldersfordelingen for deltagerne 1999

Kilde: Undervisningsministeriet

 

Figur 7.4 Deltagernes køn 199

Kilde: Undervisningsministeriet

 

Figur 7.5 Deltagernes kønsfordeling og nationalitet 1999

Note: Der er udvalgt nationaliteter hvor mere end 500 personer har deltaget i danskundervisningen.

Kilde: Undervisningsministeriet

 

Denne side indgår i publikationen "Voksenuddannelse i tal " som kapitel 7 af 11
© Undervisningsministeriet 2002

 Forrige kapitel Forsiden  Næste kapitel
Til sidens top