![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() |
![]() 7. Dansk for voksne udlændingeDansk som andetsprog for voksne udlænding tilbydes alle udlændinge, som får opholdstilladelse i Danmark. L 487 afløste lov om Indvandrerundervisning for voksne, der
blev varetaget af amterne. I forbindelse med at Integrationsloven trådte
i kraft, overgik ansvaret for undervisningen til de enkelte kommuner.
I dag foregår undervisningen på forskellige sprogcentre
i kommunerne. Der er i alt 51 sprogcentre, som har tilknyttet en eller
flere sprogskoler. L 487 om undervisning i dansk som andetsprog for voksne udlændinge m.fl og sprogcentre trådte i kraft den 1. januar 1999 samtidig med integrationsloven. Aktiviteten i danskundervisningenAntallet af kursister har generelt været jævnt stigende fra begyndelsen af 1990'erne til i 1997 at udgøre ca. 50.000 kursister. De sidste par år er antallet af kursister dog faldet med ca. 7.000 kursister, hvilket blandt andet kan forklares med, at det ekstraordinært store optag af kursister fra det tidligere Jugoslavien i årene 1993 - 1996 er ved at afslutte undervisningen. Efter L 487 trådte i kraft er det gennemsnitlige tilbud af undervisningstimer pr. kursist steget. Det gennemsnitlige antal tilbudte lektioner pr. kursist var indtil 1997 faldet fra 368 timer pr. kursist i 1993 til 238 i 1997. I 1999 er dette tal igen steget til 300 lektioner pr. kursist. Antallet af kursister var i 1999 ca. 43.500, som hver blev tilbudt 300 undervisningstimer. UndervisningenUndervisningsministeriets undervisningsmodel opdeler undervisningen
i tre spor. Størstedelen af kursisterne følger undervisning på spor 3. Kursisternes baggrundHenvisningsbaggrund indikerer hvilke forskellige økonomiske støtteforanstaltninger og lovgivninger kursisterne befinder sig under. Der er blandt andet integrationsloven og reglerne for aktiv arbejdsmarkedspolitik og aktiv socialpolitik. Desuden forsørger en stor del af kursisterne sig selv, idet de enten tjener penge til opholdet, får studiestøtte, eller familien betaler for dem. Derudover kan arbejdsgivere betale for kurserne, hvis udenlandske medarbejdere behøver danskkundskaber. 10% af kursisterne er under Integrationsloven. De to største grupper er enten selvforsørgende eller er under Lov om aktiv social politik. Størstedelen af kursisterne er henvist efter loven om aktiv socialpolitik. Ca. 44% af kursisterne kommer herfra. De selvforsørgende udgør i dag ca. 34% af kursisterne. Hver tiende kursist er henvist til undervisning på et sprogcenter i henhold til integrationsloven (ca. 11%). Gruppen af de AF-henviste er den mindste gruppe og udgør ca. 5%. Op mod 50% er mellem 25 og 34 år. To ud af tre er kvinder. Kursisternes aldersfordeling viser en relativ ung population, hvor størstedelen er mellem 25 og 35 år. Knap 7% er mere end 50 år. Der er relativt flere kvinder end mænd i undervisningen. Knap to ud af tre kursister er kvinder. Dette afspejler sig endvidere i kønsfordelingen blandt de forskellige nationaliteter, hvor kvinder inden for stort set alle nationaliteter er i flertal. Dette gælder dog ikke engelske, tyrkiske og irakiske statsborgere.
Tabel 7.1 Udviklingen i aktiviteten på sprogcentrene 1993 til 1999
1) Et årsværk er 756 tilbudte undervisningstimer. Kilde: Undervisningsministeriet
Figur 7.2 Udviklingen i kursister, årsværk og undervisningstimer pr kursist 1993 til 1999. 1993= indeks 100. Kilde: Undervisningsministeriet
Tabel 7.2 Antal deltagere og årsværk fordelt efter undervisningens spor 1999
Kilde: Undervisningsministeriet
Kilde: Undervisningsministeriet
Figur 7.2 Deltagernes henvisningbaggrund fordelt efter spor 1999 Kilde: Undervisningsministeriet
Figur 7.3. Aldersfordelingen for deltagerne 1999 Kilde: Undervisningsministeriet
Figur 7.4 Deltagernes køn 199 Kilde: Undervisningsministeriet
Figur 7.5 Deltagernes kønsfordeling og nationalitet 1999 Note: Der er udvalgt nationaliteter hvor mere end 500 personer har deltaget i danskundervisningen. Kilde: Undervisningsministeriet
|
![]() | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
![]() ![]() ![]() Til sidens top |