Forrige kapitel Forsiden  Næste kapitel
[ Undervisningsministeriets logo ]

2. Oversigt: Deltagerbaggrund

 

På grund af uddannelsestilbudenes forskelle i indhold henvender de sig til forskellige målgrupper.

Kønsfordelingen

Deltagernes kønsfordeling er forskellig alt efter voksenuddannelsestilbud - se figur 2.1. Overordnet kan man konstatere, at mændene især er i flertal på erhvervsrettede uddannelser, som AMU og VEUD. Omvendt er kvinderne i flertal på uddannelser som husholdnings- og håndarbejdskurser, daghøjsko-ler, aftenskolerne og VUC.

På folkehøjskolernes lange kurser er 85% af deltagerne under 30 år. På avu er flere end 40% af deltagerne over 30 år.

Aldersfordeling
I figur 2.2 ses aldersfordeling opgjort i 10 års intervaller. På folkehøjskoler-nes lange kurser er 85% af deltagerne under 30 år. På avu er næsten 80% af deltagerne over 30 år. På hf-enkeltfag er deltagerne generelt yngre end på avu, idet kun ca. 55% er over 30 år.

Deltagernes uddannelsesbaggrund
Da der er betydelige forskelle i det faglige udgangspunkt på de forskellige voksenuddannelsestilbud, retter de sig også til forskellige grupper med for-skellige uddannelsesmæssige forudsætninger.

På daghøjskoler og de almene voksenuddannelser har ca. halvdelen af delta-gere ingen uddannelse ud over grundskolen. På hf-enkeltfag findes den stør-ste andel af højtuddannede deltagere. Næsten 20% på hf-e har en kort, mel-lemlang eller lang videregående uddannelse. På højskoler udgør denne gruppe kun 4%, på AMU 8%, og på daghøjskoler 10%.

På AMU har 53% af deltagerne en erhvervsuddannelse, og på åben uddan-nelse på erhvervsskoler har 55% en erhvervsuddannelse (se tabel 2.1). Gen-nemgående for disse uddannelser er, at de i høj grad er erhvervsrettede og består af forholdsvis kortvarige forløb.

Højskolerne har flest deltagere med en almengymnasial eksamen, 41%. Her antages at være en nøje sammenhæng med deltagernes lave aldersprofil - de fleste af deltagerne vil sandsynligvis fortsætte i det traditionelle uddannel-sessystem efter højskoleopholdet.

Deltagernes arbejdsmarkedsstatus
Som ved deltagernes uddannelse, danner der sig et klart mønster, når man ser på deltagernes arbejdsmarkedsstatus. Her spiller kursernes varighed en stor rolle, ligesom det er afgørende, om der er tale om heltids- eller fritids-undervisning.

I tabel 2.2 er deltagere i arbejde fordelt efter arbejdsstedets ejerforhold. De offentligt ansatte fordeler sig forholdsvis jævnt ud over de forskellige vok-senuddannelsestilbud, mens de privat ansatte er koncentreret på åben ud-dannelse og på AMU-uddannelser. For deltagere på højskoler er der tale om ganske unge mennesker, som generelt vil have haft en forholdsvis løs til-knytning til arbejdsmarkedet.

Det samme mønster går igen, hvis man ser på arbejdsstedets branche (se ta-bel 2.3). For åben uddannelse gælder det specielt, at der er relativt mange deltagere fra den finansielle sektor. AMU tiltrækker i langt højere grad end de øvrige kurser deltagere fra industrien, bl.a. fordi der udbydes en række grunduddannelser inden for disse fag.

51% af deltagerne på AMU i 1999 havde året før en bruttoind-komst på 2-300.000 kr. Der var kun 7% af deltagerne på høj-skolerne og 14% på daghøjskolerne, som tjente det samme be-løb

I tabel 2.4 ses i hvilket omfang deltagerne var berørt af ledighed året før de-res deltagelse i voksen- og efteruddannelse. Over halvdelen, 56%, af delta-gerne på daghøjskolerne havde i et eller andet omfang været ramt af arbejdsløshed og 5,9% var arbejdsløse i mere end 90% af året. 22% stod uden for arbejdsstyrken - dvs. var under uddannelse, på efterløn eller på anden vis ikke til rådighed for arbejdsmarkedet.

På åben uddannelse og på AMU-uddannelser var størstedelen af deltagerne i fuldtidsbeskæftigelse året før. Fælles for begge uddannelser er desuden, at næsten ingen af deltagerne stod uden for arbejdsstyrken. Derimod var 22% på avu og 23% på hf-enkeltfag ikke til rådighed for arbejdsmarkedet.


Deltagernes indkomstsforhold

51% af deltagerne på AMU i 1999 havde året før en bruttoindkomst på 2-300.000 kr. (se tabel 2.6). Tallet hænger sammen med at 71% af deltagerne på AMU var i beskæftigelse. Der var kun 7% af deltagerne på højskole og 14% på daghøjskolerne, som tjente samme beløb. Det hænger sammen med, at en stor del af deltagerne var uden for arbejdsstyrken.

Figur 2.1. Kønsfordelingen i voksenuddannelserne 1999

Kilde: Undervisningsministeriet
* Tal fra 1998

 

Figur 2.2. Aldersfordelingen for voksenuddannelserne 1999

Kilde: Danmarks Statistik

 

Tabel 2.1. Uddannelsesbaggrund for deltagerne ved voksenuddannelser 1999

Daghøjskoler AMU Højskoler VUC(avu) VUC(hf) Åben udd.(erhv.sk.)
Grundskole 52,0% 33,9% 32,7% 44,4% 32,4% 12,8%
Almen gymnasial udd. 8,2% 3,5% 41,2% 2,7% 16,3% 5,0%
Erhvervsuddannelse 25,5% 52,7% 15,4% 36,3% 29,8% 54,9%
Kort videregående udd. 2,9% 4,8% 1,0% 3,3% 4,7% 7,8%
Mellemlang videreg. udd. 5,7% 2,5% 2,8% 8,8% 11,2% 13,1%
Lang videregående udd. 1,2% 0,6% 0,5% 1,5% 3,3% 4,6%
Uoplyst mv. 4,5%

1,9%

6,5% 2,9% 2,4% 1,8%
Ialt 100,0% 100,0% 100,0% 100,0% 100,0% 100,0%

Kilde: Danmarks Statistik

 

Tabel 2.2. Deltagere fordelt efter arbejdsstedets ejerforhold 1999

Daghøjskoler AMU Højskoler (lange kurser) VUC (AVU) VUC (hf) Åben udd.(erhv.sk.)
Offentligt ansatte 12,0% 19,6% 12,7% 17,1% 21,2% 14,6%
Privat ansatte 20,0% 63,1% 32,2% 30,0% 32,8% 69,9%
Øvrige 1,4% 8,4% 2,6% 2,0% 3,1% 3,1%
Uoplyst 66,7% 8,9% 52,5% 50,9% 42,9% 12,4%
Alle 100% 100% 100% 100% 100% 100%

Kilde: Danmarks Statistik

 

Tabel 2.3. Deltagere fordelt efter branche

Daghøjskoler AMU Højskoler VUC (AVU) VUC (hf) Åben udd.(erhv.sk.)
Landbrug og fiskeri 0,9% 2,5% 1,9% 1,5% 1,0% 1,1%
Industri 4,4% 28,9% 4,7% 9,9% 5,5% 14,2%
Bygge- og anlægsvirksomhed 0,6% 5,1% 1,3% 1,8% 1,1% 2,1%
Handel og restauration 6,0% 12,7% 11,6% 7,0% 10,2% 14,5%
Transport og kommunikation 1,5% 13,1% 2,4% 2,7% 3,4% 5,1%
Finansiering og forretning 4,1% 5,8% 5,4% 5,1% 6,9% 27,4%
Offentlige/personlige tjenesteydelser 15,7% 22,8% 19,5% 21,0% 28,6% 22,7%
Uoplyst 66,8% 9,1% 53,2% 51,1% 43,4% 12,9%
I alt 100% 100% 100% 100% 100% 100%

Kilde: Danmarks Statistik

 

Tabel 2.4. Beskæftigelsesgrad 1998 for deltagere i 1999

Daghøjskoler AMU Højskoler VUC(avu) VUC(hf) Åben udd.(erhv.sk.)
Beskæftigede 17,2% 70,9% 48,4% 37,5% 45,0% 73,2%
Uden beskæftigelse 22,0% 1,6% 27,9% 22,3% 23,3% 3,0%
0<ledighedsgrad<0.1 8,9% 11,5% 5,0% 7,2% 6,6% 6,3%
0.1<ledighedsgrad<0.2 7,0% 3,8% 3,3% 4,1% 4,3% 2,7%
0.2<ledighedsgrad<0.3 6,6% 2,8% 3,0% 3,6% 3,2% 2,5%
0.3<ledighedsgrad<0.4 5,5% 2,2% 1,6% 3,0% 2,5% 2,0%
0.4<ledighedsgrad<0.5 5,4% 1,8% 1,2% 3,1% 2,4% 1,8%
0.5<ledighedsgrad<0.6 4,3% 1,3% 0,7% 2,6% 1,9% 1,6%
0.6<ledighedsgrad<0.7 5,2% 1,1% 0,8% 2,9% 2,4% 1,9%
0.7<ledighedsgrad<0.8 3,8% 0,8% 0,5% 2,0% 1,2% 1,2%
0.8<ledighedsgrad<0.9 3,4% 0,7% 0,4% 2,0% 1,1% 1,1%
0.1<ledighedsgrad<1.0 5,9% 1,0% 0,7% 4,8% 2,6% 1,8%
Berørt af ledighed 55,9% 27,0% 17,1% 35,4% 28,3% 23,0%
Uoplyst 4,9% 0,5% 6,5% 4,8% 3,4% 0,7%
I alt 100% 100% 100% 100% 100% 100%

Note: Tabellen vedrører kun regulær ledighed. Den tid deltagerne har været aktiverede i arbejds-markedsforanstaltninger registreres ikke som ledighed.
Kilde: Danmarks Statistik

 

Tabel 2.5. Deltagerne fordelt efter arbejdsstedets størrelse 1999

1999 Daghøjskoler AMU Højskoler VUC (AVU) VUC (hf) Åben udd.(erhv.sk.)
1 - 4 beskæftigede 6,9% 7,5% 5,6% 7,3% 6,0% 8,3%
5 - 19 beskæftigede 22,8% 15,5% 29,2% 19,7% 22,0% 23,1%
20 - 49 beskæftigede 22,7% 17,3% 20,6% 20,5% 20,7% 19,4%
50 - 99 beskæftigede 23,8% 18,5% 11,2% 22,1% 19,9% 14,8%
100 - 199 beskæftigede 10,4% 12,9% 10,9% 11,1% 10,9% 14,2%
200 - 499 beskæftigede 7,0% 14,2% 11,6% 9,2% 9,2% 10,5%
500+ beskæftigede 6,4% 14,2% 10,8% 10,2% 11,3% 9,7%
Alle 100% 100% 100% 100% 100% 100%

Note: Deltagere hvis arbejdssted ikke kan placeres ud fra antal beskæftigede tæller ikke med.
Kilde: Danmarks Statistik

 


Tabel 2.6. Bruttoindkomst 1998 for deltagere i 1999

1999 Daghøjskoler AMU Højskoler VUC (avu) VUC (hf) Åben udd.(erhv.sk.)
Under 100.000 25,5% 3,4% 58,3% 17,7% 27,1% 5,6%
100.000-199.999 55,7% 29,8% 32,5% 44,2% 39,8% 26,4%
200.000-299.999 14,2% 51,1% 7,2% 27,6% 23,0% 40,7%
300.000-399.999 3,8% 12,6% 1,7% 7,9% 7,5% 18,0%
400.000-499.999 0,6% 2,0% 0,2% 1,6% 1,5% 5,7%
500.000 eller mere 0,3% 1,0% 0,1% 1,0% 1,1% 3,6%
I alt 100% 100% 100% 100% 100% 100%

Kilde: Danmarks Statistik


 

Denne side indgår i publikationen "Voksenuddannelse i tal " som kapitel 2 af 11
© Undervisningsministeriet 2002

 Forrige kapitel Forsiden  Næste kapitel
Til sidens top