![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() |
![]() 1. Oversigt: Årselever og udgifterDe offentlige voksenuddannelser dækker et relativt stort område af hele efteruddannelses- og opkvalificeringsområdet. Der eksisterer på nuværende tidspunkt en række offentlige tilbud til voksne, som behøver bedre kvalifikationer til arbejdsmarkedet. Disse kan enten være at kortuddannede får mulighed for at tage en erhvervsrettet uddannelse (Voksen erhvervsuddannelse, Åben uddannelse m.m.), eller at uddannede får mulighed for yderligere at kvalificere sig til arbejdsmarkedet. Publikationen belyser nøgletal i udviklingen i økonomi samt antallet af deltagere inden for en lang række af voksenuddannelserne siden 1993. Desuden belyses deltagernes baggrund i kapitlerne for de enkelte områder. Anvendte begreberEn CPR-kursist er en kursist, der har deltaget i undervisningen mindst én gang i løbet af de første tre uger efter holdstarten. En CPR-kursist kan kun tælle med én gang i løbet af et kursusår. En holdkursist er en kursist, der har haft mindst et fremmøde
i løbet af holdets første tre uger. En holdkursist tæller
én gang for hvert hold, han deltager på. En årskursist svarer som hovedregel til 925 undervisningstimer, dvs. at antallet af årskursister findes ved at dividere kursustimetallet med 925. Årsværket for dansk-undervisning for voksne udlændinge er imidlertid defineret som 756 timer pr. år, mens det for læsekurser for voksne er 700 timer pr. år.
|
1993
|
1994
|
1995
|
1996
|
1997
|
1998
|
1999
|
2000
|
|
Daghøjskolerne |
5.600
|
7.300
|
9.575
|
10.281
|
12.687
|
13.454
|
9.456
|
7.840
|
AMU- uddannelser |
11.300
|
11.700
|
11.500
|
11.620
|
13.940
|
17.425
|
13.660
|
13.376
|
Folkehøjskolerne, lange kurser 1) |
5.598
|
6.049
|
5.983
|
5.515
|
4.742
|
4.319
|
4.123
|
4.136
|
Folkehøjskolerne, korte kurser 1) |
1.771
|
1.729
|
1.595
|
1.522
|
1.330
|
1.326
|
1.261
|
1.278
|
VUC, hf-kurser |
12.739
|
12.034
|
13.553
|
13.996
|
13.154
|
13.915
|
14.446
|
14.185
|
VUC, AVU-kurser |
13.652
|
14.006
|
14.745
|
15.595
|
14.256
|
14.570
|
15.920
|
16.254
|
Åben udd. (videregående udd.) 2) |
10.479
|
11.214
|
13.727
|
14.781
|
16.081
|
13.990
|
14.183
|
14.430
|
Åben udd. (erhv.skoler./SOSU) 7) |
13.346
|
12.994
|
16.232
|
17.438
|
17.262
|
27.819
|
17.617
|
11.220
|
VEUD 3) |
-
|
-
|
1.420
|
760
|
1.144
|
1.928
|
2.579
|
2.492
|
Husholdn.- og håndarbejdsskoler |
1.217
|
1.145
|
1.183
|
1.098
|
849
|
826
|
772
|
771
|
Dansk som andetsprog 4) |
11.890
|
12.996
|
13.647
|
16.214
|
16.141
|
16.464
|
17.223
|
19.225
|
Specialundervisning for voksne 5) |
-
|
-
|
1.153
|
1.182
|
1.197
|
1.738
|
1.282
|
-
|
Læsekurser for voksne |
-
|
-
|
-
|
292
|
460 | 511 | 531 | 453 |
Søfartsstyrelsens udd. |
-
|
-
|
-
|
-
|
28
|
172
|
135
|
147
|
Kulturministeriets udd. |
-
|
-
|
-
|
205
|
235
|
179
|
149
|
165
|
Strukturdirektoratets udd. 6) |
180
|
195
|
240
|
190
|
160
|
150
|
75
|
53
|
I alt |
87.772
|
91.362
|
104.553
|
110.689
|
113.666
|
128.786
|
113.412
|
1) Lange kurser er på 12 uger eller mere - korte kurser er på
under 12 uger.
2) Inkl. efteruddannelse af lærere og pædagoger.
3) Omfatter kun deltagere, som har udløst tillægsydelse.
4) Der går 756 timer per årsværk
5) Der forelå ved redaktionens afslutning endnu ikke tal for 2000.
6) Ministeriet for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri. Kurser for
jordbrugere
7) Inkl. PGU-meritårselever og omskolingsudd. for hjemmehjælpere
Kilde: Undervisningsministeriet
Kilde: Undervisningsministeriet
Staten, amterne og kommunerne brugte ca. 7 mia. kr. i 1999 på drift af voksen- og efteruddannelse. Disse bruttoudgifter svarer til ca. 10% af de samlede offentlige uddannelsesudgifter, hvis man ser bort fra de forskellige tilknyttede godtgørelsesordninger som SU, uddannelsesorlov o.l.
Udgifterne til voksen- og efteruddannelse har været konstant stigende frem til 1998. I perioden 1993 til 1998 er udgifterne steget med ca. 40 % eller ca. 2,3 mia.kr. Fra 1998 til 1999 er udgifterne faldet med ca. 11% eller omkring 900 mio. kr. Som det fremgår af tabel 1.2 er det særligt udgiftsudviklingen på daghøjskolerne, AMU-uddannelserne og åben uddannelse, som alle havde betydelige aktivitetsfald i 1999, der har medvirket til udgiftsfaldet. På AMU faldt udgifterne i 1999 med 17%, udgifterne til åben uddannelse faldt ca. 30%, og på daghøjskolernes faldt udgifterne næsten 40%. Et af de få områder med udgiftsvækst var dansk for voksne udlændinge, hvortil de offentlige udgifter steg omkring 20%.
I 1999 var AMU-uddannelserne den største udgiftspost blandt voksen- og efteruddannelserne. De udgjorde 27% af de samlede udgifter. I de tidligere år har AMU-området også været den mest udgiftstunge på området, bl.a. på grund af de kostbare maskiner, materialer m.m., der benyttes i undervisningen. Den næststørste udgiftspost var i 1999 VUC, der tegnede sig for 17% af de samlede udgifter (se figur 1.2).
Tabel 1.2 Udgifter (mio.kr.) 1993-2000, 2000-prisniveau (reguleret efter
forbrugerprisindekset)
|
1993
|
1994
|
1995
|
1996
|
1997
|
1998
|
1999
|
2000
|
Daghøjskolerne 1) | 353 | 446 | 627 | 577 | 770 | 808 | 499 | 532 |
AMU 2) | 1693 | 1849 | 1897 | 1866 | 2032 | 2412 | 1939 | 1313 |
Folkehøjskolerne | 634 | 639 | 648 | 618 | 597 | 553 | 549 | 535,2 |
VUC | 960 | 1.016 | 1.079 | 1.088 | 1.130 | 1.171 | 1.175 | 992,5 |
Åben uddannelse 3) | 478 | 561 | 921 | 1.073 | 965 | 1.116 | 758 | 760,3 |
VEUD 4) | - | 23 | 20,4 | 9,9 | 10,3 | 17,8 | 25,5 | 23,9 |
Husholdnings- og håndarbejdsskoler | 88 | 91,6 | 88,5 | 87,2 | 77,8 | 72,4 | 76,8 | 79,5 |
Dansk som andetsprog 5) | 331 | 371 | 423 | 621 | 639 | 696 | 852 | 894 |
Specialundervisning for voksne | 561 | 564 | 557 | 574 | 580 | 618 | 673 | - |
Læsekurser for voksne | - | - | - | 20,8 | 28,9 | 33,6 | 32,8 | - |
Aftenskolerne (folkeopl.loven) | 509 | 514 | 487 | 489 | 488 | 478 | 484 | - |
Søfartsstyrelsens udd. | - | - | - | - | 3,9 | 22 | 17,4 | - |
Kulturministeriets udd. | - | - | - | 19,9 | 19,1 | 17,7 | 17,6 | - |
Kurser for jordbrugere 6) | - | - | - | - | 10,7 | 9,3 | 4,8 | 3,3 |
I alt | 5.605 | 6.075 | 6.748 | 7.044 | 7.352 | 8.025 | 7.104 |
1) Den kommunale andel af udgifterne før 1996 er skønnet.
2) Hovedparten stemmer fra FL § 17.42 ekskl. anlægsudgifter
og deltagerstøtte. Dertil kommer div. udgifter til bl.a. læreruddannelse,
udvikling og voksenuddannelsespulje. Endelig har AF og kommunerne i
2000 måttet afholde et ukendt beløb til AMU-uddannelse
for ledige i forbindelse med finansieringsomlægningen omtalt andetsteds.
3) Inkl. efteruddannelse af lærere, pædagoger, SOSU, PGU-merritårselever
og omskolingsudd. for hjemmehjælpere.
4) Omfatter kun tillægstaxametret for voksendeltagere.
5) For 1993-99 regnes med en timepris på 61,70kr. For 2000 61,60
kr. Indbefatter kursister under Integrationsloven, kursister henvist
under lov om aktiv arbejdsmarkedspolitik og lov om aktiv social politik,
selvforsørgere, samt øvrige kursister.
6) Ministeriet for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri. Strukturdirektoratets
uddannelse.
Udgiftstallene for 2000 er endnu ufuldstændige. De fleste områder, ministeriet ved redaktionens afslutning har modtaget udgiftstal for, ser ud til at fastholde udgiftsniveauet fra 1999. En række nye tiltag med virkning fra 2000 har ændret udgiftsstrukturen på nogle af voksenuddannelserne. F.eks. indgik læsekurser for voksne i en overgangsfase, inden Forberedende Voksenuddannelse (FVU) blev indført i 2001. Som led i finansieringsomlægningen af lediges deltagelse i uddannelse, der trådte i kraft 1/1 2000, skal AF og kommunerne fremover selv betale driftsudgifter til uddannelse, når de aktiverer henholdsvis dagpenge- og kontanthjælpsmodtagere til uddannelse. Dette har bl.a. fået betydning for udgifterne til AMU-uddannelserne, der således er faldet ca. 30% i 2000.
Figur 1.2 Fordelingen af off. udfigter til voksen- og efteruddannelse
1999
Kilde: Undervisningsministeriet
Udover de ca. 7 mia mia.kr. som i 1999 blev brugt på voksen- og efteruddannelse, blev der brugt yderligere 6,8 mia.kr. på forskellige godtgørelsesordninger.
Disse udgifter udgøres hovedsageligt af tre store poster under Beskæftigelsesministeriet og Undervisningsministeriet: Uddannelsesydelse og uddannelsesgodtgørelse for ledige, AMU-godtgørelse og uddannelsesorlovsydelse. Særligt henvendt til kortuddannede i fast beskæftigelse findes desuden Voksenuddannelsestøtten (VUS), som forvaltes af SU-styrelsen. For uddannelsesorlov og VUS gælder, at modtageren skal være fyldt 25 år for at være berettiget til ydelsen. Godtgørelsesordninger ligger normalt på niveau med højeste dagpengesats.
Tabel 1.3. Godtgørelsesudgifter (mio. kr.) 1994-2000, 2000-prisniveau
|
1994
|
1995
|
1996
|
1997
|
1998
|
1999
|
2000
|
Udd.ydelse og -godtgørelse | 1.653 | 1.302 | 2.290 | 2.046 | 1.824 | 3.871 | 3.963 |
AMU-godtgørelse | 1.098 | 1.042 | 1.093 | 1.531 | 1.799 | 1.141 | 865 |
Uddannelsesorlov | 1.470 | 4.046 | 4.026 | 2.947 | 2.791 | 1.663 | 892 |
VUS | 198 | 175 | 133 | 128 | 131 | 138 | 110 |
I alt | 4.419 | 6.565 | 7.542 | 6.651 | 6.545 | 6.815 | 5.830 |
Fra 1994 til 1999 steg udgifter til godtgørelse med ca. 50% eller 2,1 mia.kr. Fra 1999 til 2000 er der sket et fald på ca. 15%. Stigningen fra 1998 til 1999 dækker over, at uddannelsesydelse og -godtgørelse for ledige steg med 2 mia.kr, mens AMU-godtgørelse faldt med 0,7 mia.kr. og uddannelsesorlovsydelse faldt med 1,1 mia.kr.
Ændringerne skyldtes primært en finansieringsomlægning
i 3. fase af arbejdsmarkedsreformen. Dels blev forsørgelsesindsatsen
overfor ledige strammet op 1/1-1999. Og dels samledes udgifter til at
forsørge ledige under aktivrammen. At udgifterne til godtgørelsesordninger,
særligt AMU-godtgørelse og uddannelsesorlov, følgende
er faldet mellem 1999 og 2000 skal bl.a. søges i det forhold,
at mange ledige nu modtager uddannelsesgodtgørelse i stedet
for orlovsydelse, samt at AMU-aktiviteten generelt er faldet.
Denne side indgår
i publikationen "Voksenuddannelse i tal
" som kapitel 1 af 11
© Undervisningsministeriet 2002