Forrige kapitel  Forsiden  Næste kapitel
[ Undervisningsministeriets logo ]

Forord





Med artikelsamlingen "Sådan gør vi" ønsker Undervisningsministeriet at videregive indhøstede erfaringer med tilbud til tosprogede børn i og uden for dagtilbud i henhold til folkeskolelovens § 4a.

Tidligere var § 4a-tilbud primært rettet mod tosprogede småbørn uden for dagtilbud, hvorfor ministeriet med denne udgave ønsker at sætte fokus på erfaringerne med sprogstimulering af tosprogede småbørn i daginstitutioner i henhold til § 4a, stk. 4.

I relation til "Bedre Integration" – en samlet handlingsplan, som regeringen udsendte februar 2000, er det ministeriets håb, at erfaringerne både fra kommuner med få og mange tosprogede børn kan blive til inspiration for andre i det videre arbejde med gennemførelsen af § 4a i alle kommuner med tosprogede småbørn.

Gennemførelsen af § 4a vil senest i folketingsåret 2002-2003 blive vurderet i en redegørelse om erfaringerne, som undervisningsministeren fremlægger for Folketinget.

Følgende har ydet bidrag med artikler til samlingen: Ledende psykolog Freddy Sahl, ledende psykolog Gregers Petersen, projektledere Anni Kristoffersen og Tove Larsen, sprogvejleder Ann Ern, konsulent Lise-Lotte Krusell, projektleder Merethe Daugaard, specialpædagogisk konsulent Irene Berri, sprogkonsulent Mette Isager og konsulent for tosprogede børn og unge Jørgen Mygind.

Mette Isager og Jørgen Mygind har redigeret artikelsamlingen.

Susanne T. Gruno / Erik Thorsen
Konst. direktør   Konst. kontorchef

[Billede: Eleverne samles om leg omkring bordet]


Denne side indgår i publikationen "Sådan gør vi" som forord
© Undervisningsministeriet 2001

 Forrige kapitel  Forsiden  Næste kapitel
Til sidens top