![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() |
![]() 8. Produktionsskole og voksenuddannelse
Produktionsskolerne giver uddannelsestilbud til unge under 25 år, som har gennemført grundskolen, og som ikke har gennemført en ungdomsuddannelse. Det særlige ved disse skoler er, at undervisningen tager udgangspunkt i praktisk arbejde og indbygger teoretiske fag efter behov, dvs. at klasseundervisning stort set ikke forekommer på disse skoler. I dag findes der lidt over 100 produktionsskoler i Danmark med et meget varierende elevtal. I Danmark er der en lang og stærk tradition for folkeoplysning og voksenuddannelse. Den voksenuddannelse, der medtages her, er offentligt finansieret og reguleret ved lov, men herudover findes en lang række private tilbud. Der er en bred vifte af tilbud til voksne om undervisning i almene fag som fx dansk regning/matematik, historie og sprog. Undervisning af denne type er almen voksenundervisning (avu), hf-enkeltfag, læsekurser for voksne, indvandrerundervisning, fritidskurser under lov om folkeoplysning, folke- og daghøjskolekurser. Der er også en lang række tilbud om direkte erhvervsrettede uddannelser for personer med varierende uddannelsesbaggrund. Eksempler herpå er arbejdsmarkedsuddannelserne (AMU/korte specifikt brancheorienterede kurser), voksenerhvervsuddannelser (særlige voksenforløb på de ordinære erhvervsuddannelser) og åben uddannelse (åu/deltidsuddannelser til fx merkonom og HD, enkeltfagskurser fra deltids- og heltidsuddannelser i øvrigt samt korte koncentrerede kurser). En del af uddannelserne er kompetencegivende, fx enkeltfagsundervisning, der afsluttes med en prøve. Og en del af de længere uddannelser er hele afsluttede uddannelser, fx datanom, teknonom, HD og bachelor under åben uddannelse. Enkelte af de kompetencegivende AMU-kurser kan også stykkes sammen til en egentlig kompetencegivende uddannelse. Voksenuddannelserne kan være offentligt og/eller privat finansierede. Men der er i princippet indført en vis brugerbetaling, dog ikke på AMU. På VUC og daghøjskoler betales fx mindre brugerbetaling, end hvad der betales på åben uddannelse og folkehøjskoler. Undervisningsomfanget inden for de forskellige typer voksenuddannelse varierer fra ganske få timer til samlede fuldtidsundervisningsforløb af flere års varighed. Undervisningen foregår dels i fritiden, dels i arbejdstiden. En del undervisning på åben uddannelse foregår i dag som fjernundervisning. 8.1 ProduktionsskolerI det følgende afsnit beskrives centrale tal for produktionsskolerne for årerne 1997 til 1999, for årsværk frem til 2000. Indledningsvis fremgår det af tabel 8.1.1, at aktiviteten fra 1996 til 2000 steg med omkring 400 årselever. Dette svarer til en stigning på ca. 10%. I det følgende beskrives elevernes baggrund, som alder, køn, skoleopholdets længde m.m. Alder I tabel 8.1.2 opgøres alderen og aldersfordelingen for produktionsskoledeltagerne fra 1997 til 1999. Betragtes alderssammensætningen blandt deltagerne, har der kun været små udsving, når der ses på fordelingen over og under 18 år. Betragtes udviklingen inden for de enkelte aldersintervaller, ses de relativt største udsving blandt de yngste og dem på 25 år og derover. I 1999 var der kun halvt så mange deltagere på 14 år og derunder som året før, og andelen på 25 år og derover blev ca. halveret. I de mellemliggende aldersintervaller har ændringerne været relativt beskedne. Opholdenes varighed I tabel 8.1.3 opgøres varigheden af produktionsskoleopholdet i perioden 1997 til 1999. Med hensyn til deltagerforløbenes varighed har udviklingen været nogenlunde stabil, når elevernes fordeling på de udvalgte varighedsintervaller lægges til grund. Dog faldt andelen med ophold af under 1 måneds varighed markant i 1999. I 1999 ses desuden en bevægelse i retning af relativt flere ophold af ½-1 års varighed. Der var desuden en svag tendens til, at en stadig større andel af eleverne deltog i forløb, der varede længere end ét år. Fra 1997 til 1999 steg andelen med 2 procentpoint svarende til en stigning på små 30%. Tidligere opgørelser viser, at der i 1991 ligesom i 1997 var ca. 7% af eleverne, der havde ophold på over 1 år. Kønsfordeling I figur 8.1.1 opgøres kønsfordelingen på produktionsskolerne fra 1997 til 1999. Kønsfordelingen har stort set været den samme for de tre år. Rundt regnet udgjorde kvinderne 44% af eleverne. Deltagerbaggrund Som det ses af tabel 8.1.4, kommer hovedparten af produktionsskolernes elever gennem det frie optag. Andelen har endda været stigende fra 73% i 1997 til 80% i 1999. Derimod var andelen af kommunalt aktiverede faldet kraftigt, så det i 1999 var under 6% af det samlede antal udslusede deltagere, der var aktiveret gennem kommunen. Arbejdsformidlingen benytter stort set ikke produktionsskolerne til aktivering, mens andelen, der deltog som led i den fri ungdomsuddannelse (fuu), blev fordoblet fra 1998 til 1999. Udslusningsresultat Tabel 8.1.5 vises produktionsskoledeltagernes destination efter afsluttet forløb (udslusningsresultatet) fra 1997 til 1999. I 1999 fik 26% af eleverne en eller anden form for SU-berettigende uddannelse. Dette svarede til en stigning på 37% i forhold til 1997. Det største spring skete dog fra 1998 til 1999. For langt de fleste af dem, der efter et produktionsskoleophold påbegyndte på en SU-berettigende uddannelse, vil der reelt være tale om overgang til en form for erhvervsfaglig uddannelse eller den frie ungdomsuddannelse. Derudover tiltrak også SOSU-uddannelserne en del produktionsskoleelever. Tal fra 1. halvår 2000 tyder på, at stadig flere efterfølgende påbegynder en SU-berettigende uddannelse. Deltagerbaggrund og udslusningsresultat I tabel 8.1.6 vises deltagernes udslusning fordelt på uddannelsesbaggrund, i 1999 opdelt på elevernes højeste fuldførte baggrund. Generelt var deltagere med fuldført 10. klasse langt mere tilbøjelige til at gå videre i en SU-berettigende uddannelse end de øvrige grupper. Andelen steg fra 27 til 33% i løbet af de tre år. Den andel, der efterfølgende kommer i arbejde, har konstant ligget lidt under en fjerdedel, mens udslusning til ledighed har svinget omkring 14%. Deltagere med 9. klasse i bagagen er også blevet mere tilbøjelige til at fortsætte med en SU-berettigende uddannelse. I 1999 var det 23%, der fortsatte ad denne vej. De to foregående år var det kun omkring 18%. Med hensyn til efterfølgende at komme i arbejde ligner 9. klassegruppen dem med 10. klasse, mens arbejdsløshedsfrekvensen var markant højere - ca. hver femte havner efterfølgende i ledighed. For deltagere med 8. klasse som højeste fuldførte uddannelse var andelen, der efterfølgende påbegyndte en SU-berettigende uddannelse, faldet fra 12 til 8%. Ledigheden har ligget stabilt på 23-24%, mens udslusning til arbejde faldt fra ca. 19 til 16%. Desuden var der i 1999 13% fra denne gruppe, der efter produktionsskoleopholdet gik tilbage til folkeskolen. I 1997 og 1998 gjaldt dette kun for hhv. 1 og 5%. Tabel 8.1.1
Kilde: DOPstatistik. Tabel 8.1.2
Kilde: Udtræk fra skolernes halvårlige statistikindberetning. Figur 8.1.1
Kilde: DOPstatistik. Tabel 8.1.5
* Herunder beskæftigelse med tilskud Tabel 8.1.6
Kilde: DOP-statistik. 8.2 Voksenuddannelse Aktiviteten på voksenuddannelserneI dette afsnit beskrives den overordnede aktivitet inden for de forskellige voksenuddannelser. I tabel 8.2.1 opgøres årselever/studenterårsværk for voksenuddannelserne fra 1993 til 1999. Den samlede aktivitet i den offentlige voksen- og efteruddannelse var i 1999 ca. 113.000 årselever. I perioden 1993 til 1998 steg aktiviteten med ca. 9% pr. år. Fra 1993 til 1998 steg antallet af årselever med ca. 41.100. Siden 1998 er aktiviteten faldet med ca. 12% eller 16.000 årselever. Den samlede nedgang skyldes primært et fald i aktivitet på åben uddannelse (erhvervsskoler og SOSU-skoler), daghøjskoler og AMUuddannelser. På åben uddannelse (erhvervsskoler og SOSU-skoler) Faldt aktiviteten med 36%, bl.a. som følge af en drastisk nedgang i deltagelsen på pc-brugeruddannelsen. På daghøjskolerne kan faldet på 30% begrundes med indførelsen af et aktivitetsloft på 9.800 årselever. Faldet i aktiviteten på 22% på AMU-uddannelser skyldes bl.a. en begrænsning af lediges muligheder for at deltage i AMU samt indførelsen af tilskudsrammer. Ud over de beskrevne voksenuddannelsestilbud findes kommunalt finansieret aftenskoleundervisning under folkeoplysningsloven, som omfattede ca. 30.000 årselever. I 1999 var der således tilsammen over 142.000 årselever i den offentlige voksenuddannelse. Derudover findes private uddannelsestilbud til voksne. En del af de uddannelsessøgende har samtidigt været aktive i arbejdsstyrken - som beskæftigede eller som arbejdssøgende - eftersom dele af voksenundervisningen har fundet sted i deltagernes fritid. Det gælder især for åben uddannelse, de korte højskolekurser og aftenskoleundervisningen. Som det fremgår af figur 8.2.1, ses der ved indeksberegning af udviklingen på de 6 største uddannelser det tidligere beskrevne fald i aktiviteten fra 1998 til 1999 på daghøjskoler, åben uddannelse og AMU-uddannelser. Derimod steg aktiviteten på dansk som andetsprog med 50% siden 1993. Det sidste skal ses på baggrund af dels en øget indvandring i forbindelse med konflikten i BosnienHercegovina og dels en ændring i lovgivningen, som har medført, at deltagerne tilbydes et øget antal timer. Tabel 8.2.1
1) Lange kurser er på 12 uger eller mere. Korte kurser er på under 12
uger. Figur 8.2.1 Se evt. noter til uddannelserne under tabel 8.2.1. Særlige opgørelser for voksenuddannelsesområdet I dette afsnit beskrives deltagernes baggrund inden for de forskellige områder af voksenundervisningen. På grund af uddannelsestilbudenes meget varierende indhold og tilskudsordninger henvender de sig til vidt forskellige målgrupper. Denne differentiering er væsentlig at medtage, når deltagernes baggrund skal sammenlignes. De statistiske resultater præsenteres samlet fra figur 8.2.2 til 8.2.8. Daghøjskoler På daghøjskolerne var den overvejende del af deltagerne kvinder. Størstedelen af deltagerne var mellem 20 og 29 år, hvilket svarer til knap hver tredje deltager. Langt de fleste, dvs. over 50%, har afsluttet grundskolen, men også deltagere med erhvervsuddannelse var godt repræsenteret på daghøjskolerne. I alt havde 60% af deltagerne været berørt af ledighed, inden de påbegyndte et daghøjskoleophold. Kun 17% har haft fast beskæftigelse. Lige under 20% kom fra beskæftigelse i den offentlige sektor, og tilsvarende gjaldt for den private sektor. For en stor andel af deltagerne, ca. 60%, var arbejdsstedet ukendt. Størstedelen, knap 50%, af de beskæftigede deltager ved daghøjskolerne, var ansat i gruppen "offentlige tjeneste ydelser". Mens deltagere fra industri og handel samt restaurant udgjorde omkring 30% tilsammen. Den overvejende del af deltagerne, op mod 80%, havde en bruttoindtægt mellem 100.000 kr. og 299.000 kr. Arbejdsmarkedsuddannelserne I AMU-uddannelserne var den overvejende del af deltagerne mænd, hvilket svarede til 60%. Over 55% af deltagerne var mellem 30 og 49 år, og kun en mindre del var under 30 år. Langt de fleste, dvs. over 50%, havde en erhvervsuddannelse som længste uddannelse, mens lidt mere end 30% havde en afsluttet grundskole som længste uddannelse. I alt havde 32% af deltagerne været berørt af ledighed, inden de påbegyndte en AMU-uddannelse, men 65% har haft fast beskæftigelse. 24% kom fra beskæftigelse i den offentlige sektor, mens 60% kom fra den private sektor. Kun en mindre andel af deltagerne, ca. 14%, kom fra øvrige sektorer. Størstedelen, knap 35%, af de beskæftigede deltagere ved AMUkurserne var ansat i industrien. Mens deltagere fra handel samt restaurant og transportbranchen tilsammen udgjorde omkring 20%. En relativ stor andel, svarende til hver fjerde deltager, var ansat inden for offentlige tjenesteydelser. 40% af deltagerne havde en bruttoindtægt mellem 200.000 kr. og 299.000 kr., mens 28% havde en bruttoindtægt mellem 100.000 kr. og 199.000 kr. Almen voksenuddannelse: avu og hf Inden for almenvoksenuddannelse (avu) og hf var over to ud af tre af deltagerne kvinder. Størstedelen af deltagerne ved hf var mellem 20 og 29 år, mens størstedelen af deltagerne ved avu var 50 år eller mere. Her befandt sig flest med højeste uddannelse svarende til grundskoleniveau, mens der på hf var en mere lige fordeling mellem deltagere med højeste uddannelsesniveau svarende til såvel grundskole som almengymnasial eller erhvervsfaglig uddannelse. Lidt mere end 30% af deltagerne ved avu har fast beskæftigelse, hvor tilsvarende mere end 60% enten var uden for arbejdsstyrken eller har været berørt af ledighed. Ved hf havde knap 50% af deltagerne fast beskæftigelse, og 50% havde enten været uden for arbejdsstyrken eller været berørt af ledighed. Af de deltagere, som har været i beskæftigelse, havde relativt flere ved hf end ved avu været ansat i det offentlige. Med hensyn til branche fordelte det sig nogenlunde ens for deltagerne ved såvel hf som avu. Dog kom relativt flere ved hf fra beskæftigelse i offentlige og personlige tjenesteydelser, mens flere ved avu kom fra beskæftigelse i industrien. Over halvdelen af deltagerne ved hf havde en bruttoindtægt under 100.000 kr., mens de fleste deltagere ved avu havde en bruttoindkomst mellem 200.000 og 299.000 kr. Åben uddannelse Inden for de enkelte retninger var der større kønsforskelle. Fx var 60% af deltagerne mænd på de videregående uddannelser, mens op mod 55% af deltagerne på erhvervsuddannelserne var kvinder. Omkring 30% af deltagerne under åben erhvervsuddannelse var mellem 30 og 39 år, mens deltagerne i de resterende aldersgrupper fordelte sig jævnt. På erhvervsuddannelserne havde flertallet, dvs. 56% i forvejen en erhvervsuddannelse, mens 15% kun havde afsluttet grundskolen. 19% af deltagerne havde en mellemlang videregående uddannelse bag sig. I alt havde 18% været berørt af ledighed inden for det sidste år. Tilsvarende havde 77% fast beskæftigelse. Langt størstedelen af deltagerne, ca. 65%, var ansat i privat virksomhed, og det var især inden for finansiering/forretning samt offentlige tjenesteydelser, at deltagerne var beskæftiget. Kun 7% af deltagerne havde en bruttoindtægt mellem 200.000 kr. og 299.000 kr., og størstedelen havde en bruttoindtægt under 200.000 kr. Folkehøjskoler samt husholdnings- og håndarbejdsskoler På husholdnings- og håndarbejdsskolerne var flertallet af deltagerne kvinder. De udgjorde over 90% af deltagerne. De var i det væsentlige under 20 år. På højskolernes lange kurser var størstedelen, 75%, af deltagerne mellem 20 og 29 år. Ca. 10% var under 20, og ganske få var fra 40 år og opefter. Omkring 45% havde en almengymnasial uddannelse bag sig, og hver femte har været berørt af ledighed året før. 47% af deltagerne havde fast beskæftigelse, hvor omkring 50% var ansat enten i offentlig eller privat virksomhed. Heraf var 43% beskæftiget inden for offentlige og personlige tjenesteydelser, mens 23% var beskæftiget inden for handel og restauration. 20% havde en bruttoindtægt mellem 200.000 kr. og 299.000 kr., og 75% havde en bruttoindtægt under 200.000 kr. Undervisning i dansk som andet sprog Ved undervisningen i dansk for voksne udlændinge var der en mindre overvægt af kvinder. 70% af deltagerne var mellem 20 og 39 år. Endnu findes der ingen opgørelser over, hvilke uddannelse deltagerne havde afsluttet i hjemlandet. De foreløbige tal i Undervisningsministeriets materiale viser, at omkring 85% af deltagerne følger undervisning, der forudsætter afsluttet grundskole. Dansk for voksne udlændinge var en forudsætning for at komme ud på arbejdsmarkedet. Derfor vil størstedelen af deltagerne være under offentlig forsørgelse. Omkring 50% af deltagerne fik enten integrationsydelse eller kontanthjælp. En mindre del, ca. 5%, fik dagpenge, mens resten af deltagerne var selvforsørgende, dvs. eksempelvis studerende eller i arbejde. (Tal fremgår ikke af tabeller. Kilde: Sprogskolernes indberetning til Undervisningsministeriet). Specialundervisning og læsekurser for voksne I 1999 deltog omkring 95.000 i amternes tilbud om specialkompenserende undervisning, hvilket var 10.000 mere end året før. I samme periode var antallet af undervisningstimer i årsværk steget med knap 100. Der findes i Undervisningsministeriets materiale ikke oplysninger om deltagernes baggrund. På læsekurserne har antallet af deltagere ligget mellem 5 og 6.000 de senere år, mens undervisningstilbuddet faldt med omkring 200 til knap 400 årsværk i 1999. Blandt deltagerne udgjorde kvinderne 60%, og over 50% af deltagerne var mellem 20-39 år. Kun en mindre del var over 50 år. (Tal fremgår ikke af tabeller. Kilde: ARF's indberetning til Undervisningsministeriet). Den kommunale folkeoplysning/aftenskolen Oplysningerne om deltagerne i aftenskoleundervisningen stammer fra 1996. Over 60% af deltagerne var kvinder. Op mod 90% af deltagerne var mere end 29 år, og 40% var 50 år og derover. Undervisningsministeriets materiale beskriver ikke deltagernes uddannelsesbaggrund og arbejdsmarkedstilknytning. (Tal fremgår ikke af tabellerne. Kilde: Kommunernes indberetning til Undervisningsministeriet). Figur 8.2.2 1) Under Ministeriet for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri. Figur 8.2.3 Figur 8.2.4 1) Foreløbige tal. Figur 8.2.5 Note: Figuren vedrører kun regulær ledighed. Den tid, deltagerne har været aktive i arbejdsmarkedsforanstaltninger, registreres ikke som ledighed hos Danmarks Statistik. som er kilde til disse tal. Figur 8.2.6 Kilde: Danmarks Statistik. Figur 8.2.7 Kilde: Danmarks Statistik. Figur 8.28 Kilde: Danmarks Statistik.
|
![]() |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
![]() ![]() ![]() Til sidens top |