Afbrudspro-
cent |
Beregnes som fuldførelsesprocent
minus 100%. |
|
Afbrudstid,
typisk |
Det antal måneder, som den største
andel af eleverne på en uddannelse vil benytte, fra optagelse til afbrydelse af
uddannelsen. Se eksempel under fuldførelsestid, typisk. |
|
|
Afbrudt
uddannelse |
Det antal elever, der har
afbrudt den givne uddannelse eller uddannelsesgrup pe i perioden fra 1/10 året før til
30/9 i året. |
|
Afbrudt
uddannelse,
fremskrevet |
Det antal elever, der forventes at
afbryde den givne uddannelse eller uddannelsesgruppe i perioden fra 1/10 året før til
30/9 i året. Fremskrivningsfor udsætningen er uændret studieadfærd i forhold til
udgangsåret. |
|
Afgang |
Afgang er summen af afbrudt og
fuldført. Det er dermed det antal elever, der har afbrudt eller fuldført den
givne uddannelse eller uddannelsesgruppe i perioden fra 1/10 året før til 30/9 i året. |
|
Afgang,
fremskrevet |
Det antal elever, der forventes at afbryde
eller fuldføre den givne uddannelse eller uddannelsesgruppe i perioden fra
1/10 året før til 30/9 i året. Afgang er summen af afbrudte og fuldførte forløb.
Fremskrivningens forudsætning er uændret studieadfærd i forhold til udgangsåret. |
|
Almengymna-
siale område |
Gymnasiet (1. til 3. g.), højere
forberedelseseksamen (1. og 2. hf) samt studenterkurser (1. og 2. stud.). |
|
Arbejdsstyrken |
Arbejdsstyrken udgøres af personer (15- til
69-årige) der er beskæftigede eller ledige.
Blandt de beskæftigede i arbejdsstyrken regnes lønmodtagere og selvstændige.
Når beskæftigede bliver opgjort, fraregnes der personer som - har haft mindre end 80
timers arbejde i løbet af året
- ikke er arbejdsløshedsforsikrede
- ikke har en egentlig ansættelse
- ikke har fået indberettet ATP
-bidrag i løbet af året.
De ledige omfatter ikke beskæftigede, der
- er arbejdsløshedsforsikrede
- modtager bistandshjælp og er registrerede som arbejdsløse hos arbejdsformidlingen
eller i kommunen. |
|
Arbejdsstyrken,
senest fuldført |
Det antal personer (15- til 69-årige) i
arbejdsstyrken, beskæftigede eller ledige, der har pågældende uddannelse eller
uddannelsesgruppe som senest fuldført. |
|
Arbejdsstyrken
fuldført
fremskrevet |
Det forventede fremtidige antal personer i
arbejdsstyrken (15- til 69-årige), beskæftigede eller ledige, der forventes at have
fuldført den givne uddannelse eller uddannelsesgruppe som senest fuldført.
Størrelsen er beregnet på baggrund af:
1) studieadfærd
2) demografi
3) overgange ind og ud af arbejdsstyrken for to på hinanden følgende årlige
statusopgørelser.
Der er her tale om en tværsnitsberegning. |
|
Arbejdsstyrken,
i gang |
Antal elever, under uddannelse (15-
til 69-årige), der pr. 1/10 i året er i arbejdsstyrken som beskæftigede eller som
ledige. |
|
Arbejdsstyrken
i gang,
fremskrevet |
Det forventede antal elever (15- til 69-årige),
under uddannelse, der pr. 1/10 i året, forventes at være i arbejdsstyrken som
beskæftigede eller som ledige
Størrelsen er beregnet på baggrund af:
1) studieadfærd
2) demografi
3) overgange ind og ud af arbejdsstyrken for to på hinanden følgende årlige
statusopgørelser.
Der er her tale om en tværsnitsberegning. |
|
Arbejdsstyrken,
uden for |
De personer (15- til 69-årige), der
ikke er tilknyttet arbejdsstyrken som be skæftigede eller ledige. |
|
Arbejdsstyrken
uden for,
fremskrevet |
Det forventede antal personer (15-
til 69-årige), der ikke forventes at være tilknyttet arbejdsstyrken som
beskæftigede eller ledige. |
|
Arbejdsstyrken,
ledige |
Den andel af arbejdsstyrken der ikke var i
beskæftigelse. Se evt. også beskrivelse af AU-modellen. Ledighedsprocent beregnes
som antal ledige/antal i arbejdsstyrken i året. Se også arbejdsstyrken. |
|
AU-modellen |
En beregnings- og fremskrivningsmodel, som
behandler arbejdsstyrken og uddannelsessystemet under ét: Arbejdsstyrke/Uddannelsessystemmodellen.
Det kendetegnende ved denne model er, at fremskrivningsprocessen er bygget op omkring en
række uddan-nelses og arbejdsmarkedsmæssige tilstande samt et antal overgangs- og
fordelingsfrekvenssæt. Dette muliggør en beskrivelse af personernes bevægelser til og
fra forskellige delbestande i uddannelsessystemet og på arbejdsmarkedet. Herved er
det muligt at beskrive den 15- til 69-årige befolknings- og/eller arbejdsstyrkes
uddannelsesmæssige sammensætning nu og i fremtiden. |
|
B |
|
Bachelorud-
dannelses-
området |
Dette uddannelsesområde tilhører LVU-området,
klassificeret på niveau med mellemlange videregående uddannelser. Bacheloruddannelser er
afsluttende treårig uddannelser, som giver erhvervskompetence, men som
oftest fører vi dere til en toårig kandidatuddannelse. Se fx beskrivelse i
tekstafsnit 6 eller under udelte kandidatuddannelser. HA indgår fx også under
dette område. Uddannelserne indgår i hovedgruppen MVU. |
|
Befolkning,
fuldført
uddannelse |
Antal personer i befolkningen med en
given alder, der har den pågældende uddannelse eller uddannelsesgruppe som den
seneste fuldførte. Befolkningen kan også opgøres efter højeste
uddannelse eller højeste uddannelsesgruppe. |
|
Befolkning,
højeste
uddannelse |
Antal personer i befolkningen med en
given alder, der har fuldført den på- gældende uddannelse eller uddannelsesgruppe
som den højest fuldførte. |
|
Befolkning,
fuldført
fremskrevet |
Det forventede antal personer i befolkningen med
en given alder, der vil have den givne uddannelse eller uddannelsesgruppe som den senest fuldførte.
Størrelsen er beregnet på baggrund af:
1) studieadfærd og
2) demografi for to på hinanden følgende årlige statusopgørelser.
Der er tale om en tværsnitsberegning. |
|
Befolkning,
i gang |
Antal i befolkningen, der er i gang
med en uddannelse eller uddannelses gruppe. Opgjort pr. 1/10 i året. Jfr. bestand.
|
|
Befolkning
i gang,
fremskrevet |
Det forventede antal af befolkningen, der vil
være i gang med en uddannelse eller uddannelsesgruppe, opgjort pr. 1/10 i året.
Jfr. bestand, fremskrevet.
Størrelsen er beregnet på baggrund af:
1) studieadfærd
2) demografi
3) overgange ind og ud af arbejdsstyrken for to på hinanden følgende årlige
statusopgørelser.
Der er tale om en tværsnitsberegning. |
|
Befolkningstal |
Danmarks Statistik opgør antallet af herboende
personer, fordelt på alder, køn og regioner pr. 1. januar i året.
Undervisningsministeriet, Statistik- og Informationskontor opgør alderen pr. 31. december
i året. |
|
Befolknings-
prognose |
En beregning som foretages af Danmarks Statistik,
der viser, hvorledes befolkningen forventes at udvikle sig i fremtiden. I prognosen er
indregnet ændringer i fertilitet (fødselsmønster), immigration/emigration, dødelighed
samt flyttehyppighed. (Se evt. befolkningstal). |
|
Bestand |
Det samlede antal elever der befinder sig på den
pågældende uddannelse eller uddannelsesgruppe, opgjort pr. 1/10 i året. |
|
Bestand,
fremskrevet |
Det samlede antal elever, der forventes at være
indskrevet på den pågældende uddannelse eller uddannelsesgruppe den 1/10 i året.
Fremskrivningsforudsætning er uændret studieadfærd i forhold til udgangsåret. |
|
Bestandstavler |
Bestandstavlen for en given uddannelse viser,
hvorledes en årgang studerende ved uddannelsen med tiden fordeler sig på afbrudte
og fuldførte. Se desuden under integreret elevregister regnskabstal. |
|
BNP |
Det beløb (her opgjort i markedspriser), der
står til rådighed for det danske samfund til forbrug og investering minus nettoimport af
varer og tjenester. |
|
Børnehave-
klassedækning |
Den andel, der påbegyndte
grundskolens 1. klassetrin, som gik i børnehaveklassen året før. |
|
D |
|
Demografi |
Demografien beskriver befolkningens nutidige og
fremtidige fordeling på bl.a. køns- og aldersgrupper. Demografien indregnes i
fremskrivningerne for uddannelsessystemet og arbejdsmarkedet. |
|
Dimensionering
|
Fastlæggelse af antal elever, der
kan optages på en given uddannelse pr. år. |
|
DR |
Doktorgrad under DVU. |
|
DVU |
De videregående uddannelser under
ét indeholder følgende områder: KVU, MVU, bachelor, grund- og
basisuddannelser, LVU (herunder supplerende sidefag) og ph.d. |
|
Dødelighed |
Dødelighed angiver sandsynligheden for, at
personer på givne alderstrin dør i en given periode. Dødeligheden bruges til bl.a. at
fortælle noget om den fremtidige befolkningssammensætning og beregnes ud fra kendte tal.
Derved fastsættes forventet dødelighed for hver alder/aldersgruppe. Se evt. befolkningsprognose. |
|
E |
|
Efterkommere |
Efterkommere er født i Danmark af forældre,
som begge er indvandrere eller efterkommere. |
|
Elev/lærerratio |
Antal elever pr. lærer. |
|
Elementarniveau |
Det laveste niveau i Statistik- og
Informationskontorets forspalter. Niveauet betegnes også som
enkeltuddannelsesniveauet, fx uddannelser som arkitekt og folkeskolelærer. |
|
Erhvervsfaglige
uddannelser |
Den overordnede betegnelse for alle
erhvervsuddannelser ekskl. skoleforløb m.v. |
|
Erhvervsfaglige
uddannelses-
område |
Den overordnede betegnelser for alle
erhvervsfaglige uddannelser. Indeholder skoleforløb m.v., EUD, social- og
sundhedsuddannelser (SOSU), landbrugs, husholdnings-, gartneri- og søfartsuddannelser
samt øvrige erhvervsfaglige uddannelser, herunder kortere og længere kurser, tf-kurser
og pgu. |
|
|
Erhvervsfre kvens,
fuldført |
Andel af personer i befolkningen (15-69
årige), med en given ud dannelse (ledige eller beskæftigede). Oplysninger
er for senest eller højest fuldført fuldførte uddannelse eller
uddannelsesgruppe. |
|
|
Erhvervsfrekvens
i gang |
Andel af personer i befolkningen (15-69
årige), med en given igangværende uddannelse i arbejdsstyrken (ledige eller
beskæftigede). |
|
Erhvervsfrekvens
fremskrevet,
fuldført |
Andelen af personer på den
pågældende uddannelse, der er i arbejdsstyrken , beskæftigede eller ledige.
Se evt. erhvervsfrekvens, fuldført. Størrelsen er beregnet på baggrund af:
1) Studieadfærd
2) Demografi for to på hinanden følgende årlige statusopgørelser.
Der er her tale om en tværsnitsberegning. |
|
Erhvervsgym-
nasiale område |
Indeholder højere handelseksamen
(hhx), højere teknisk eksamen (htx), ad gangseksamen til diplomingeniøruddannelserne. |
|
EUD |
De ca. 90 "nye" erhvervsfaglige
uddannelser som blev indført i 1991 og erstatter de "gamle" erhvervsfaglige
uddannelser så som efg- og lærlingeuddannelser. EUD indeholder en række forskellige
erhvervsrettede uddannelser, som overordnet kan opdeles i: merkantile erhvervsfaglige
uddannelser og tekniske erhvervsfaglige uddannelser. |
|
Erhvervskom-
petence-/kom-
pentecegivende
uddannelse |
Fuldført uddannelse som
giver adgang til arbejdsmarkedet, fx erhvervsfaglig uddannelse eller
videregående uddannelse (DVU). |
|
F |
|
Fertilitet |
Fertilitet er fødselsmønster. Man kan udtrykke
den samlede fertilitet som det gennemsnitlige antal børn pr. kvinde, som en
kvindegeneration ville få, hvis den gennem sin fertile (frugtbare) periode fik børn
netop i overensstemmelse med de givne fertilitetskvotienter. |
|
Flyttehyppighed |
Det flyttemønster der gør sig gældende i en
periode for befolkningen. Anven des til regional fremskrivning af befolkningen. |
|
Folkeskole |
Den offentlige grundskole, fra
børnehaveklasse til 10. klassetrin (og 11. klassetrin). |
|
Forløbsmetode |
I en forløbsmetode vælger man at beskrive
enkelte elevårgange under deres samlede uddannelsesforløb, med udgangspunkt i fx de
sidste år i grundskolen til død eller pensionering (eller så langt, som der
foreligger data). |
|
Forløbsunder-
søgelse |
Undersøgelse, hvor der anvendes forløbsmetode. |
|
Forspalte
UVM1999 |
Den seneste forspalte er en valgt gruppering af
uddannelserne på forskellige niveauer. Forspalten UVM1999 (Undervisningsministeriets
1999 opdeling af uddannelsessystemet) er den forspalte, som
Undervisningsministeriets Statistik og Informationskontor oftest arbejder med. Kendetegnet
er, at den er rettet mod uddannelsessystemet og niveauerne i systemet. Der grupperes på
følgende niveauer, og niveauernes koder indeholder følgende antal cifre. |
|
|
Kodecifre |
Struktur/opdeling |
|
|
1 |
Hovedområder 2 |
|
|
2 |
Hovedgrupper 20 |
|
|
3 |
Mellemgrupper 200 |
|
|
4 |
Undergrupper 200x |
|
|
8 |
Enkeltuddannelser yyyyyyyy |
|
|
Forspalte,
sammensætning |
"Sammensætningsforspalten" går ud på
at sammensætte uddannelser, der ligger i naturlig forlængelse af hinanden til én
sammenhængende uddannelse. Det oplagte er fx 1. til 3. g, der sammensættes til én
treårig uddannelse kaldet gymnasiet. Også andre uddannelser sammensættes, fx: |
|
|
1.hf med 2.hf til hf |
|
HD-1.del med HD-2.del til HD |
|
|
En elev, der fx fuldfører 1.g og derefter
forlader gymnasiet, vil i det tilfælde, hvor 1. til 3.g er sammensat, blive registreret
som have afbrudt det samlede forløb 1. til 3.g efter et år. |
|
Fremskrivning |
"Mekanisk fremskrivning" af de senest
kendte udviklingstendenser suppleret med Danmarks Statistiks befolkningsprognoser. |
|
Fuldførelses-
procent |
Procent af alle påbegyndte elever på
uddannelsen, der forventes at fuldføre uddannelsen (dvs. uddannelsesskift i
et forløb betragtes som afbrud). Fuld førelsesprocenten beregnes ved en sammenregning af
den senest observerede studieadfærd for forskellige elevårgange. Afbrudsprocent beregnes
som fuldfø-relsesprocent minus 100%.
Der er tale om en tværsnitsberegning. |
|
Fuldførelsestid,
typisk |
Det forventede antal måneder som den største
andel af de, der fuldfører uddannelsen vil bruge fra optagelse til
fuldførelse af uddannelsen. Eksempel: Der optages 500 personer på en uddannelse ét år: |
|
|
80 fuldfører efter 36 måneder |
|
50 fuldfører efter 48 måneder |
|
200 fuldfører efter 60 måneder |
|
40 fuldfører efter 78 måneder |
|
60 måneder vil her være typisk
fuldførelsestid. |
|
Fuldførelses-/ afbrudstid,
gennemsnitlig |
Det gennemsnitlige antal måneder, der vil
forløbe fra optagelse til afslutning af den pågældende uddannelse. Den
gennemsnitlige tid beregnes for fuldførte og afbrudte hver for sig.
Tiderne fremkommer som sammenregning af den senest observerede studieadfærd for
forskellige studenterårgange.
Der er tale om en tværsnitsberegning. |
|
Fuldført
uddannelse |
Det antal elever, der har fuldført
den givne uddannelse eller uddannelses gruppe i perioden fra 1/10 året året før til
30/9 i året. |
|
Fuldførte,
fremskrevet |
Det antal elever, der forventes at fuldføre
en given uddannelse eller uddan nelsesgruppe i perioden fra 1/10 året før til 30/9 i
året. Forudsætningen for fremskrivningen er uændret studieadfærd i forhold til
udgangsåret. |
|
Fuldtidsledige |
Se Ledige, fuldtids. |
|
G |
|
|
Grund- og
basisuddannelser |
Grund- og basisuddannelser henhører
under DVU. Se evt. beskrivelse i tekstafsnit 6. |
|
Grundskole,
offentlige
og private |
Man skelner ofte mellem offentlige
og private skoleformer, for børneskolen med undervisning fra børnehaveklasse til 10.
klassetrin. Begrebet grundskole dækker over begge ejerformer. Taler man om "folkeskolen",
er der alene tale om offentlige skoler. Grundskolen kan opdeles i folkeskolen, frie
grundskoler og efterskoler. |
|
Gymnasiale
uddannelses-
område |
Er en samlet betegnelse for det almengymnasiale
område og det erhvervsgymnasiale område. |
|
Gymnasie-
frekvens |
Den andel af en ungdomsårgang
(konstrueret ud fra de vægtede aldersgen nemsnit m.v.), der påbegynder fx
gymnasiets 1.g. |
|
H |
|
Hovedområde |
Det øverste område i Statistik- og
Informationskontorets forspalter. |
|
Hovedgrup-
peniveau |
Et overordnet niveau i Statistik- og
Informationskontorets forspalter. |
|
I |
|
Individuelle
ungdomsud-
dannelsesforløb |
Individuelle
ungdomsuddannelsesforløb er i denne sammenhæng erhvervs grunduddannelsen (egu) og
den fri ungdomsuddannelse (fuu). |
|
Indvandrer |
En indvandrer er en person, som er
født i udlandet af forældre (eller kun den ene, hvis den anden er ukendt), der er
udenlandske statsborgere eller født i udlandet. Hvis der ikke findes oplysninger om nogen
af forældrene, og personen er født i udlandet, opfattes personen også som indvandrer. |
|
Institutions-
nummer |
Entydig 6 cifret kode på en
uddannelsesinstitution, hvor de tre første cifre refererer til beliggenhedskommunen, og
de sidste tre er et løbenummer. Se evt. institutionsregisteret. |
|
Institutions-
registeret,
(uddannelses-
institutioner) |
Danmarks Statistiks register over
samtlige institutioner i Danmark hvor specifikke institutionsoplysninger indgår. Fx institutionsnummer
(6 cifret en tydig kode), navn og adresse, skoletype, administrationsforhold,
ejerforhold osv. Registerets oplysninger anvendes til adressesystemer, men bruges
også til statistiske formål, bl.a. som baggrundsregister i tællinger, tilskudssystemer
mv. |
|
Integreret
elevregister |
Udtræk af det integrerede
elevregister stammer fra Danmarks Statistik.
Registeret er individbaseret, og indeholder oplysninger om de uddannelsessø-gendes
uddannelsesadfærd tilbage til slutningen af 1970'erne. Se tillige beskrivelse af integreret
elevregister, enstrengning og hullukning.
For hver person findes der oplysninger om:
- fødselsår
- køn
- uddannelseskode
- institution
- uddannelsens påbegyndelses- og afgangstidspunkt
- uddannelserne er igangværende, fuldførte eller afbrudte Integreret |
|
Integreret
elevregister
enstrengning |
Uddannelsessystemet og
elevbevægelserne i det er meget store og til tider en elevregister, noget
uhåndterlig størrelse. For ikke at få et alt for kompliceret statistiksystem har man
valgt at harmonisere data i grundregisteret. Ved enstregning har man forenklet hver enkelt
persons registrerede uddannelsesforløb, så én person på et givet tidspunkt kun kan
være registreret som værende i gang med én uddannelse ad gangen (nettotal). Denne
uddannelse er udvalgt efter nærmere bestemte retningslinier. (Se evt. hullukning). |
|
Integreret
elevregister,
hullukning |
Når det integrerede elevregister
er enstrenget, sker der en yderligere bearbejd ning af registeret, kaldet
hullukning. Hullukning sker i to situationer. Personer, der skifter institution,
fortsætter på samme uddannelse, omregistreres, så det virker som et sammenhængende
forløb. Personer, der tager orlov, men senere vender tilbage til samme studium,
omregistreres, så det virker som et sammenhængende forløb. Huller over et år plus en
sommerferie. Denne hullukning benyttes i samtlige af Statistik- og Informationskontorets
uddannelsesmodeller. Man har derved altid sammenlignelige data uanset model. Hullukning
muliggør beregning af bruttotal. |
|
Integreret
elevregister,
regnskabstal |
På det harmoniserede og hullukkede
elevregister laves en optælling af elevbe vægelser og tilstande, som kan
observeres i en given periode. Disse optællinger kaldes regnskabstal. Se desuden
dataindholdet under det integrerede elevregister. |
|
K |
|
|
Kandidatud-
dannelses-
området |
Også benævnt LVU.
Kandidatuddannelsesområdet indeholder fx uddannelser som: jura, teologi, arkitekt,
farmaceut, læge, landinspektør m.v. Indeholder også supplerende sidefag m.v. |
|
Klassekvotient |
Antal elever pr. klasse. Svarer til
antallet af elever, divideret med antallet af klasser. |
|
KVU |
Korte videregående
uddannelser. Fx erhvervssprog, søfart, markedsøkonomi, visse tekniske uddannelser og
visse sundhedsuddannelser. |
|
L |
|
|
Ledige,
fuldtids |
Fuldtidsledige er en konstrueret
værdi, hvor alle de ledighedsperioder, der har været for personer med en given baggrund
i en given optællingsperiode sammentælles. Hvis to personer begge har været ledige i et
halvt år, vil de tilsammen udgøre én fuldtidsledig i det pågældende år. Der findes
mange forskellige måder at opgøre ledigheden på, se også ledighedsramte. |
|
Ledighedsramte |
Personer, der har været ledige
(berørt af ledighed) mindst én gang i løbet af året. |
|
LVU |
Lange videregående
uddannelser benævnes kandidatuddannelser. Indeholder også supplerende sidefag. |
|
Lærerløntimer,
gymnasiet |
Ved lærerløntimer i gymnasier
menes:
Skematimer + tillægstimer + rettereduktioner + feriereduktion + afspadsering +
undertimer, dvs. lærernes samlede løntimetal før henlæggelse til timebank og/eller
eventuel udbetaling. |
|
Lærerårsværk |
Antal ansatte lærere omregnet til
lærerårsværk. Hvis flere lærere er ansat på deltid, kan de tilsammen udfylde ét helt
lærerårsværk. |
|
M |
|
Median ventetid |
Den midterste observerede ventetid i
en ordnet talrække. |
|
Mellemlange
videregående
uddannelses-
område |
Det mellemlange videregående
uddannelsesområde består af mellemlange videregående uddannelser (MVU),
bacheloruddannelser samt grund- og basisuddannelser. |
|
MVU |
Mellemlange videregående
uddannelser består af fx folkeskolelærer-, journa-list, fysio-/ergoterapuet- og
sygeplejerskeuddannelser m.v. |
|
N |
|
|
Nettoind-
vandring |
Nettoindvandring er forskellen
mellem indvandring og udvandring. |
|
Normalklasse,
grundskole |
En klasse med elever, som helt eller
delvist modtager folkeskolens almindelige undervisning. Elever, som får supplerende
specialundervisning ved siden af normalklasseundervisningen, medregnes som
normalklasseelever. |
|
Normeret over-
gangsmønster,
fuldførte/
afbrudte |
Det normerede overgangsmønster er et
teoretisk begreb, som konstrueres på baggrund af overgangs- og bestandstavler.
Overgangsmønster viser hvor mange procent af en konstrueret ungdomsårgang (svarende
til eleverne i 8. klasse), der foretager de forskellige overgange i uddannelsessystemet.
Der er tale om en tværsnitsberegningsmetode. Som tværsnitsperiode anvendes
1/10 året før til 30/9 året efter. |
|
|
For at forstå, hvad det normerede
overgangsmønster viser, kan man antage, at man følger eleverne i 8. klassetrin for at
se, hvilke uddannelser de går til i de kommende år. Fx vil næsten alle elever fra 8.
klassetrin fortsætte på 9. klassetrin (99%), og herfra vil måske en tredjedel gå til
gymnasiet. Når eleverne mange år senere har forladt uddannelsessystemet helt, kan man
lave en oversigt over de vandringer, eleverne har foretaget. For ikke at skulle vente på
en sådan opgørelse efter forløbsmetoden, beregner vi i stedet det normerede
overgangsmønster. |
|
O |
|
|
Omverden |
Defineret som værende uden for
uddannelsessystemet. At tilgå omverden betyder, at personen forlader det ordinære
uddannelsessystem og ikke vender tilbage til det igen. |
|
Overgangs-
mønster |
Beregning af overgangsprocenter sker
som en sammenregning af den senest observerede studieadfærd for forskellige
studenterårgange. Beregningen viser adfærden efter hhv. fuldførte og afbrudte
uddannelsesforløb. Fx kan man se, hvor mange (af hver 100, der fuldførte en
uddannelse eller uddannelsesgruppe) der vil forlade uddannelsessystemet (gå til omverden)
og hvor mange der vil påbegynde et nyt uddannelsesforløb.
Der er tale om en tværsnitsberegning. |
|
Overgangs-
procent,
fuldførte/
afbrudte |
Procent af alle fuldførte og/eller
afbrudte på en uddannelse, der inden for 25 starter på en ny uddannelse. Den
uddannelse, der påbegyndes, kan godt være den samme som den, der blev
fuldført eller afbrudt. |
|
P |
|
|
Ph.d. |
Uddannelsessystemets højeste
uddannelsesniveau, som er en overbygning til kandidatuddannelserne. |
|
Prognose |
En prognose har indregnet forskellige
variable parametre, der angiver forventninger til fremtiden, der ikke er udtryk for
mekaniske fremskrivninger af historiske tendenser. Fx opstilles der visse
forventninger til ind- og udvandring i en befolkningsprognose. |
|
Private
grundskoler |
De private grundskoler er en
fællesbetegnelse for: frie grundskoler, specialskoler og efterskoler. |
|
Påbegyndte |
Det antal personer, der påbegyndte
og dermed er i gang med en uddannelse. Påbegyndte kan måles pr. given dato, men også -
som det ses for tilgang - i en periode. |
|
R |
|
|
Reduktion,
grundskolen |
En ikke direkte
undervisningsrelateret del af en grundskolelærers løn. Se lærerløntimer.
Denne oplysning er alene af historisk værdi, da reduktionen ikke mere beregnes. |
|
Regnskabstal |
Se integreret elevregister,
regnskabstal. |
|
Restgruppe,
grundskolen |
Den andel af en ungdomsårgang der
går direkte til omverden efter grundskolen. Af praktiske grunde betegnes
denne gruppe ofte som den "ægte" restgruppe. |
|
Restgruppe,
gymnasiale
område |
Den andel af en ungdomsårgang,
der efter en fuldført gymnasial uddannelse går direkte til omverden. Denne
overgang for dette uddannelsesområde be tegnes ofte som "den gymnasiale
restgruppe". |
|
S |
|
|
Specialarbej-
dere m.v. |
Denne gruppe er den del af arbejdsstyrken,
der ved Danmarks Statistik seneste traditionelle folketælling i 1970 blev indplaceret i
denne gruppe, og personerne her har ikke siden taget en anden uddannelse under de heri
behandlede uddannelsesområder. Det kan nævnes, at der ikke er tilgang til
gruppen, og derfor vil den naturligt forsvinde med tiden. |
|
Special- og
supplerende
undervisning,
grundskolen |
Specialundervisning består fx af
undervisning af handikappede elever i enten specialklasser eller som enkeltelever i normalklasser.
Supplerende undervisning består eksempelvis af bibliotekskundskab eller undervisning i
fritiden. |
|
Studiekompetence |
Uddannelser, som giver adgang til
videre uddannelse. Fx grundskolen og gymnasiale uddannelser m.fl. |
|
Studieskiftere |
Uddannelsessøgende, der kommer fra
et afbrudt uddannelsesforløb. |
|
Studietrins-
tilvækster |
Studietrinstilvækst udløses, når
elever gennemfører et trin eller moduler i et uddannelsesforløb. Begrebet bruges
hovedsagelig i de videregående uddannelser, hvor institutionerne får tildelt ressourcer
efter antal studietrinstilvækster. |
|
T |
|
|
Tilgang |
Det antal af elever, der påbegynder
den aktuelle uddannelse eller uddannelsesgruppe fra 1/10 året før til 30/9 i året. |
|
Tilgang,
fremskrevet |
Det antal elever, der forventes at
tilgå den pågældende uddannelse eller ud dannelsesgruppe fra 1/10 i et år til 30/9
året efter. Fremskrivningsforudsætningen er uændret studieadfærd i forhold til
udgangsåret. |
|
Tværsnitsbe-
regning |
Med en tværsnitsberegning
kortlægger man, hvordan de studerende vil bevæge sig gennem uddannelsessystemet, eller
med andre ord giver man et bud på sandsynligheder for overgange mellem de forskellige
tilstande i uddannelsessystemet i en valgt tværsnitsperiode. Tværsnitsmetoden
står som modsætning til en forløbsmetode. |
|
Tværsnitsme-
tode |
Se tværsnitsberegning. |
|
Tværsnitspe-
riode |
Observationsperiode for bevægelser i
uddannelsessystemet, som løber fra 1/10 i året til 30/9 året efter. Denne periode
på et års længde er den mest anvendte. Man kan principielt vælge en tværsnitsperiode
af vilkårlig længde. |
|
U |
|
|
Udelt kandi-
datuddannelse |
Frem til 1999 er følgende
uddannelser ikke delt i bachelor/kandidatstruktur: Landinspektør-,
dyrlæge-, teolog-, læge-, tandlæge- og civilingeniøruddannelserne. Se tillige bacheloruddannelsesområdet. |
|
Uddannelses-
kode
UFL-modellen |
Uddannelseskoden er en ottecifret
kode, der entydigt refererer til en enkelt uddannelse. Se evt. forspalte. En model,
der bygger på Danmarks Statistiks register, og som beregner ledigheden, fordelt
på uddannelser. UFL står for Uddannelsesfordelt Ledighed. Det kendetegnende for denne
model er, at man har mulighed for at sammenkoble ledighed og uddannelsesbaggrund. Modellen
opererer med forskellige ledighedsbegreber, fx antal ledighedsramte/ledighedsberørte i
det seneste år og ledighedsramte i det seneste år, omregnet til fuldtidsledige. |
|
Undergrup-
peniveau |
Et grupperingsniveau i Statistik- og
Informationskontorets forspalter. Undergruppeniveauet er oftest den fineste
detaljeringsgrad i modellerne. |
|
Ungdoms-
uddannelser |
Herunder henhører gymnasiale uddannelser
og hovedparten af uddannelserne under EUD m.v. |
|
Ungdoms-
årgang |
En ungdomsårgang er det antal
personer, der er født i samme år. Ungdomsårgangen kan opgives som antal 0-årige,
antal 15-årige eller evt. antal 18-årige afhængig af, hvad man vil relatere årgangen
til i uddannelsessystemet. Alderen er opgjort pr. 31/12, således, at fx de 18-årige er
fyldt 18 ved udgangen af året. |
|
Ungdomsår-
gang, 0-årige |
Antallet af nyfødte opgjort pr.
31/12 i året. |
|
Ungdomsår-
gang,
konstrueret |
En konstrueret ungdomsårgang er det
antal personer, der findes på et givet trin i uddannelsessystemet. Fx kan 1. klasse
bestå af børn i alderen 5, 6 og 7 år. De forskellige aldre vægtes efter deres andel af
gruppen, og beregninger kan foretages ud fra kendskabet til aldersklassernes størrelse.
Alderen opgøres pr. 31/12 i året. |
|
Ungdomsår-
gang, norme-
ret overgangs mønster |
Svarer til nytilgangen fra omverden
til grundskolens 8. til 10. klasse Dette svarer stort set til en 8. klasseårgang. |
|
|
Universitets-
lovsinstitu-
tioner |
Omfatter i 1998 følgende
institutioner: KU, ÅU, OU, RUC, AUC, DTU, handelshøjskolerne i: København, Århus og
Syd, Danmarks Farmaceutiske Højskole, KVL og Danmarks Lærerhøjskole. |
|
V |
|
|
Ventetid,
gennemsnitlig
fuldførte/
afbrudte |
Det antal måneder, som fuldførte
og/eller afbrudte på en uddannelse i gennemsnit venter, før de igen starter
på en uddannelse. Der er tale om en tværsnitsberegning. Som tværsnitsperiode anvendes
1/10 et år til 30/9 året efter. |
|
Ventetid,
typisk
fuldførte/
afbrudte |
Det antal måneder som fuldførte og/eller
afbrudte på en uddannelse typisk venter, før de igen starter på en uddannelse.
Dvs. den ventetid som de fleste fuldførte/ har. Der er således tale om en tværsnitsberegning.
Som tværsnitsperiode an vendes 1/10 i året til 30/9 året efter. |
|
Å |
|
|
Årgangsdelte,
fuldt |
Eleverne undervises på adskilte
klassetrin. |
|
Årgangsdelte,
ikke fuldt |
Elever fra forskellige klassetrin
undervises i samme klasse. |
|
Årselever |
En årselev svarer normalt til én
elev undervist på skole i fx 40 uger. På uddannelser, hvor undervisning/elev er kortere
end ét år, sammenlægges forskellige elevers undervisningstid op til de 40 uger,
således at flere personer tilsammen kun udgør fx én årselev. |