|
|
8 Bilag
1. Formålet med denne opgave er, at du lærer at anvende metoden
"processkrivning", samt at du gør dig nogle tanker om begrebet
demokrati/medindflydelse.
Processkrivning er en særlig måde at udarbejde for eksempel et debatindlæg på, og
den kan inddeles i fem dele:
- Brainstorming
- Tænkeskrivning
- Disposition
- Udkast
- Finpudsning.
Læs afsnittet i din grundbog 2.
Du skal skrive om dit syn på demokrati. (Læs også vedlagte bilag.)
Opgaven er individuel.
Produkt:
|
1 A4-side (300 ord) |
Skrifttype:
|
Times New Roman |
Skriftstr.:
|
14 pitch |
Linieafstand:
|
1 |
Tid:
|
De næste 6 dansktimer |
Aflevering:
|
Tirsdag d. 7. marts 2000 |
Bedømmelsesform: |
Aftales på holdet. |
Dette bilag skal du læse som inspiration til dit arbejde med at beskrive dit forhold
til begrebet "demokrati".
Du kan også læse mere om demokrati i din samfundslærebog kapitel 5.
A. |
I "Nu Dansk ordbog" defineres ordet
"demokrati" således: "En statsform hvor folket, gennem folkevalgte
repræsentanter har den politiske magt." (Repræsentativt demokrati) |
|
|
B. |
Cand.pæd.psyk Finn Luff mener, at dagens unge (dig) tænker
sådan: "Giv mig noget der er svaret på det, jeg behøver. Jeg ved ikke, hvad jeg
behøver, men jeg accepterer ikke andre målestokke, end om jeg synes, det føles rigtigt.
Din autoritet som politikker (lærer) accepterer jeg kun, hvis det, du kommer med, er det
der fascinerer mig og giver mig noget." |
|
|
C. |
Journalist Jacob Rosenkrands (29 år) skriver: "
(unge
i dag) er ikke drevet af politisk ideologi, men derimod af et ønske om at sætte konkrete
fingeraftryk på sin dagligdag
" |
|
|
D. |
Det modsatte af demokrati er diktatur (en-mandsvælde). |
Spørgsmål du kan stille dig selv: Hvor har jeg medbestemmelse i min dagligdag? (Hjemme, skole - undervisningen,
job, sportsklub, kommune, folketing, EU). Beskriv, hvor og hvordan du har indflydelse - og
hvor du slet ingen har.
Hvordan er jeg personligt engageret i demokratiet?
Hvordan ser jeg fremtiden for demokratiet? Gider vi at have medindflydelse? Hvilken
rolle spiller Internettet? Får vi for eksempel flere afstemninger om alt muligt (via
nettet eller tv)?
Hvad mener jeg om det, Jacob Rosenkrands og Finn Luff siger om mig og mine
jævnaldrende? Kan jeg kende mig selv?
Tilhørende:
Klasse:
Projekt |
Afleveret - udført |
Dato |
Analyse |
Frit emne |
Personlig |
Kreativt |
Refleksion |
Skriftlige opgaver: |
|
|
|
|
|
|
|
1. Stil om mig selv |
ü |
|
|
X |
|
|
|
2. Praktikrapport |
|
25/11 |
X |
|
|
|
|
3. Tema1* - opgave |
|
|
|
|
|
|
|
4. Bograpport (selvstudie)
a. synopsis - godkendt
b. roman |
|
|
X |
|
|
|
|
5. Litterær periode* opg. I |
|
|
|
|
|
|
|
6. Eksamensstil I |
|
|
X |
|
|
|
|
7. Eksamensstil II (prøveeksamen) |
|
|
X |
|
|
|
|
8. Jobansøgning + CV |
|
|
|
|
X |
|
|
9. Referat fra klassens time |
|
|
|
|
|
|
|
10. Andet: |
|
|
|
|
|
|
|
Mundtlige opgaver: |
|
|
|
|
|
|
|
1. Avisartikel |
|
|
X |
|
|
|
|
2. Litterær periode* opg. II |
|
|
|
|
|
|
|
3. Tema 2* - opgave |
|
|
|
|
|
|
|
4. Billedanalyse |
|
|
X |
|
|
|
|
5. Andet |
|
|
|
|
|
|
|
* Tema 1: Krimi, gys og splatter
* Litterær periode: 1960´erne - 1970´erne
* Tema 2: Humor
Gruppeopgaver markeres med: "GR"
Denne side indgår i publikationen "Demokrati i undervisning og skole"
som kapitel 8 af 8
© Undervisningsministeriet 2001
|
|