Forrige kapitel Forsiden  Næste kapitel
[ Undervisningsministeriets logo ]

4. Lærerens begrundelse for evaluering





Erhvervsskolelærerne har erfaring i at evaluere eleverne fagligt og i at vurdere deres egen daglige undervisning. Det er noget, lærerne gør hele tiden. Læreren høster ny viden og omsætter det dag for dag til ændring af praksis. Men lærerne gør det sjældent systematisk, og læreren delagtiggør sjældent andre i sine overvejelser. Set ude fra opleves lærerne på erhvervsskolerne som privatpraktiserende lærere for egen klasse! Flere undersøgelser (bl.a. Christensen, Albert A.: Tag hånd om skolekulturen - en vej til skoleudvikling på erhvervsskoler, Undervisningsministeriet, 1999) peger imidlertid på, at lærerne på erhvervsskolerne i alt for ringe grad evaluerer og vejleder hinanden eller samarbejder om evalueringen af undervisningen og elevernes læring, og i meget ringe omfang foretager afdelingsbaserede eller skolebaserede evalueringer af undervisningen og elevernes læring. Undersøgelserne og erfaringerne fra dette projekt peger samtidigt på, at mange lærere ønsker at komme i gang med en fælles evaluering. Lærernes begrundelse for et øget samarbejde om evalueringen er, at det eksempelvis vil være hensigtsmæssigt at give eleverne ensartede tilbagemeldinger på deres præstationer og skabe sammenhæng i måden at evaluere eleverne på hos de forskellige lærere, som eleverne møder i dagligdagen på skolen og på de forskellige skoleperioder, som eleven bevæger sig "op" igennem.

Et overordnet sigte med at skabe en fælles evalueringspraksis handler derfor om at skabe en fælles forståelse for såvel lærerrollen som elevrollen.

Erfaringerne fra dette projekt peger desuden på, at lærerarbejdet kan gøres langt mere spændende og inspirerende og bidrage til, at de enkelte lærere bedre mestrer de daglige udfordringer og føler større tryghed. En tryghed og inspiration, som kan blive et resultat af det systematiske arbejde med evalueringsmetoderne og af det tætte samarbejde med kollegaer og ledelse. Et samarbejde, som kan føre til større pædagogisk indsigt hos den enkelte lærer og til en nemmere måde at prioritere og planlægge sit arbejde på. Erfaringerne peger imidlertid også på, at lærerne må tildeles ansvar og autonomi ift. opgaven, hvis kvaliteten skal udvikles.

Men et lærersamarbejde om udvikling af undervisning og forbedring af elevernes muligheder for læring forudsætter, at lærerne er afklarede om, hvordan undervisning defineres, og hvad god undervisning er. Lidt om dette i næste kapitel.

Denne side indgår i publikationen "Selvevaluering" som kapitel 4 af 13
© Undervisningsministeriet 2000

 Forrige kapitel Forsiden  Næste kapitel
Til sidens top