Forrige kapitel Forsiden  Næste kapitel
[ Undervisningsministeriets logo ]

3. Hvorfor skolebaseret evaluering?





Q-strategien har medvirket til at forpligtige skolerne til systematisk evaluering af deres virksomhed, dvs. processer og resultater.

På erhvervsskolerne er der således i de senere år i stigende omfang blevet arbejdet målrettet og systematisk med evaluering af undervisningen og elevernes læring. De fleste skoler har i forbindelse med Q-90 projektet arbejdet med at anvende den kvalitets- og evalueringssystematik, som er indeholdt i Qstrategien (målsætninger, indikatorer, kriterier og verifikationsgrundlag).

En systematik, som sammenkæder evalueringen af skolens undervisning og de aktiviteter og situationer, som knytter sig til elevens læring med de mål og værdier, som er formuleret i love, bekendtgørelser og lokale undervisningsplaner og de mål og værdier, som skolerne i stigende omfang selv sætter for deres virksomhed.

Mange skoler arbejder desuden med at gøre den systematiske evaluering til et væsentligt omdrejningspunkt i hele skolens/ afdelingens udvikling og læring. Dette forudsætter, at skolen er i stand til at fremskaffe dokumentation for, hvordan det "står til" (tilfredshed, effekt, graden af målopfyldelse m.m.) med skolens og lærernes måde at gennemføre undervisningen på og tilrettelægge aktiviteter, som fremmer elevens læring. Når dokumentationen foreligger på en systematisk måde, er det muligt for skolen at evaluere, i hvilken grad resultaterne er i samklang med skolens mål og værdier, og handle herefter.

Hvad gør den enkelte erhvervsskole? Hvorfor gør de det, og i hvilken retning vil skolen arbejde videre med udvikling af elevernes læring og undervisningen? Den systematiske evaluering bliver derfor også til en øvelse for skolen i at tydeliggøre sine mål og værdier og forholdet mellem skolens mål og praksis over for alle, som er interesserede, og som har legitim interesse i at få noget at vide om den enkelte skoles samlede virksomhed.

Lærerne vil komme til at spille en central rolle i den skolebaserede evaluering af undervisning og elevernes læring. Men hvad kan lærernes begrundelse være for at indgå i dette arbejde?

Denne side indgår i publikationen "Selvevaluering" som kapitel 3 af 13
© Undervisningsministeriet 2000

 Forrige kapitel Forsiden  Næste kapitel
Til sidens top