Forrige kapitel Forsiden  Næste kapitel
[ Undervisningsministeriets logo ]

1. Indledning





I dette hæfte præsenteres metoder og værktøjer til, hvordan man kan gennemføre en intern evaluering af undervisningen og elevens læring på egen skole med det sigte at kvalitetsudvikle undervisningen og den enkelte elevs læring.

Lærere (og ledere) og elever på fire erhvervsskoler har afprøvet forskellige metoder. Nogle vil kunne anvendes af den enkelte lærer, nogle vil kunne anvendes af et lærerteam, og andre metoder vil kunne anvendes ved en hel afdelings evaluering af undervisningen og elevernes læring. De lærere og ledere, der har deltaget i dette projekt, har desuden afprøvet, hvordan man på forskellige måder kan arbejde med opfølgning på resultaterne fra evalueringen og eksperimenteret med, hvordan evalueringsarbejdet kan planlægges, gennemføres og evalueres på skolerne.

I hæftet inddrages erfaringer og resultater fra afprøvningen af de forskellige metoder på de fire skoler, herunder overvejelser over de problemer og barrierer, lærerne oplevede i forbindelse hermed.

Evalueringsmetoderne er afprøvet af lærere og ledere på Teknisk Skole Slagelse, Roskilde Tekniske Skole, Hillerød Handelsskole og Slagelse Handelsskole.

Et supplerende værktøjshæfte med titlen "Kvalitetsudvikling af undervisning og elevens læring, redskaber og metoder" indeholder eksempler på de metoder og værktøjer, der er blevet anvendt i dette projekt, og en række praktiske forslag og ideer til de lærere og ledere, som ønsker at arbejde med kvalitetsudvikling af undervisning og elevens læring på egen skole. Hæftet er et supplement til dette temahæfte og kan rekvireres hos DEL på tlf. 35247900 eller fax nr. 35247910.

Begge hæfter er udarbejdet af lektor Albert Astrup Christensen og lektor Susanne Gottlieb fra DEL.

Denne side indgår i publikationen "Selvevaluering" som kapitel 1 af 13
© Undervisningsministeriet 2000

 Forrige kapitel Forsiden  Næste kapitel
Til sidens top