Forsiden  Næste kapitel
[ Undervisningsministeriets logo ]

Forord





Erhvervsskolerne har de senere år i stigende omfang arbejdet målrettet og systematisk med evaluering af undervisningen og af elevernes læring. I forbindelse med Q-90 projektet har de fleste skoler arbejdet med Q-strategiens kvalitetssystematik (målsætninger, indikatorer, kriterier og verifikationsgrundlag) og den lokale selvevaluering på skoleniveau.

Flere undersøgelser peger på, at mange lærere og ledere nu ønsker at komme igang med at arbejde med en mere fælles intern evaluering, også kaldet selvevaluering. Det vil kræve, at ansvaret for undervisningen bliver et fælles anliggende for aktører i undervisningen, elever, lærere og ledelse.

Formålet med selvevalueringen er at kvalificere dialogen og debatten mellem ledelse, lærere og elever om kvaliteten af undervisningen og af elevernes udbytte af undervisningen.

Dette temahæfte præsenterer en del af resultaterne af et for-søgs og udviklingsarbejde, hvor ledere og lærere på fire erhvervsskoler sammen med elever afprøvede en række metoder og værktøjer til selvevaluering.

De deltagende skoler er Teknisk Skole Slagelse, Roskilde Tekniske Skole, Hillerød Handelsskole og Slagelse Handelsskole.

Materialet er udarbejdet af lektorerne Susanne Gottlieb og Albert Christensen fra Danmarks Erhvervspædagogiske Læreruddannelse, som samtidig er forfattere af nærværende temahæfte.

Efter vores opfattelse kan hæftets indhold, eksempler og forslag med fordel anvendes af kontaktlærerne på erhvervsskolerne.

Materialet har været anvendt med held og til deltagernes tilfredshed i kontaktlæreruddannelsen.

Materialet henvender sig derudover fx til kvalitetskonsulenter, lærere og andre, der arbejder med lokal kvalitetsudvikling på skoler.

Undervisningsministeriet har finansieret det oprindelige for-søgs og udviklingsarbejde og udarbejdelse og udgivelse af dette temahæfte. Vi håber, at skolerne kan have glæde af de erfaringer, der videreformidles fra de fire skoler i hæftet.

Afslutningsvis skal bemærkes, at meninger og synspunkter i hæftet naturligvis står for forfatternes egen regning.

Philip Pedersen
Undervisningsministeriet
Uddannelsesstyrelsen
Området for erhvervsfaglige uddannelser
Februar 2000

Denne side indgår i publikationen "Selvevaluering" som forord
© Undervisningsministeriet 2000

 Forsiden  Næste kapitel
Til sidens top