Forrige kapitel Forsiden  Næste kapitel
[ Undervisningsministeriets logo ]

12. Perspektivering: Selvevaluering - en farbar vej





Kan det nytte? Er intern selvevalueringen en vej at gå?

Den norske skoleforsker Tom Tiller (se litteraturlisten) siger, at: "Det kan nytte. Der er mening i, at skoler evaluerer og udvikler sig selv. Men det kræver, at engagerede lærere og ledere indser, at vurderingsarbejdet ikke kan overlades til andre, som står uden for erhvervsskolerne f.eks. inspektørerne udnævnt af ministeren. Hvis vi ikke holder fast i denne indsigt, er risikoen stor for, at centralismen - og de udefrakommende inspektører - igen vinder indpas".

Tom Tiller fremhæver, at alle erfaringer peger på, at ekstern evaluering forringer kvaliteten. Skolerne indstiller sig blot efter de eksterne ønsker og kriterier. Når evalueringsinspektøren er væk, fortsættes i gammel gænge. Det er den alvorligste fare ved ekstern evaluering.

Trond Ålvik (se litteraturlisten) påpeger, at det netop er igennem selvevaluering, at kvaliteten først og fremmest kan forbedres, fordi: "Skolebaseret evaluering foregår på og i regi af den enkelte skole eller institution. Dette indebærer, at det er aktørgruppen i vedkommende institution, som i samråd med hinanden bestemmer, hvor søgelyset skal rettes mod hvordan informationer samles ind og resultaterne bruges (Trond Ålvik, "Skolebaseret vurdering - en indføring". Se litteraturlisten).

Dette synspunkt understøttes af undervisningsminister Margrethe Vestager i en begrundelse for at, vi nu får Danmarks Evalueringsinstitut. Undervisningsministeren siger: "Jeg har lagt stor vægt på, at uddannelsernes selvevaluering er en af hjørnestenene i evalueringen. Selvevalueringerne er som det obligatoriske element i enhver evaluering garant for, at evalueringernes vurderinger vil tage udgangspunkt i de mål, der er opstillet for hver uddannelse, og som institutionerne selv er med til at opstille. På den måde bliver evalueringen en mulighed for at gøre det, som vi alle gør for sjældent i hverdagens travlhed. Simpelthen at sætte ord på, hvad der sker i undervisningen.

Ord, som gør det muligt at udveksle erfaringer på tværs af uddannelsessektoren. Hvad er det, der sker, når undervisningen er så god, at eleverne pludselig ser glimtet af en helt ny verden og helt nye dimensioner? Og hvad er det for barrierer, som står i vejen for, at netop dette mål kan nås? Hvis vi ikke kan sætte ord på denne praksis, så bliver det gode aldrig bedre". (Politikens kronik. Torsdag d. 5. juni 1999).

En konklusion, der bør drages på baggrund af dette projekt, er derfor, at selvevaluering er en farbar vej at gå, at der er uendeligt mange muligheder, - kun fantasien sætter grænser. Men arbejdet må prioriteres og planlægges grundigt, hvis det skal lykkes. Alt kan ikke nås på en gang. Små realistiske skridt, fremfor de altomfattende planer og initiativer.

En anden væsentlig erfaring, der må drages ud af dette projekt, er det nødvendige i, at alle medarbejdere, både ledelse og lærere, inddrages i debatter og beslutninger.

Denne side indgår i publikationen "Selvevaluering" som kapitel 12 af 13
© Undervisningsministeriet 2000

 Forrige kapitel Forsiden  Næste kapitel
Til sidens top