Forrige kapitel Forsiden  Næste kapitel
[ Undervisningsministeriets logo ]

Tekstopgivelser - Undervisningsbeskrivelser

Bekg. nr. 495 af 31. maj 2000, § 23.



Indsendelsesfrist: 14 kalenderdage før påbegyndelsen af de mundtlige/praktiske prøver.
Dette gælder ikke ved »sygeprøver«.

Konvolutten mærkes »Tekstopgivelser«. samt påføres skolekode.Vi gør opmærksom på, at det ikke er nødvendigt at sende tekstopgivelser rekommanderet.

Der udfyldes et blanketsæt for hvert hold i de fag, hvori der afholdes mundtlig eller praktisk prøve.

Der anvendes følgende 3 typer blanketsæt:

  • Tekstopgivelser til fag med mundtlig prøve til folkeskolens afgangsprøve (FSA)
  • Undervisningsbeskrivelser til fag med praktisk prøve til folkeskolens afgangsprøve (FSA)
  • Tekstopgivelser til fag med mundtlig prøve til folkeskolens 10.-klasse-prøve.

På blanketten til undervisningsbeskrivelse anføres med et kryds, hvilket fag blanketten omhandler.

På blanketten til tekstopgivelser anføres, hvilket fag blanketten omhandler. På blanketten anføres desuden oplysninger om lærerens navn, klassens/holdets betegnelse, antal elever, der har indstillet sig til prøve i faget, dato for prøvens afholdelse samt censors navn og navnet på censors skole. Hvis censor er beskikket af Undervisningsministeriet, skrives »B« i rubrikken Censors skole.

Blanketsættets blad 1 indsendes til Undervisningsministeriet senest 14 kalenderdage før påbegyndelsen af de mundtlige/praktiske prøver. Blanketterne indsendes samlet - sorteret i fag. Det er vigtigt, at alle tekstopgivelser fra samme skole sendes i én kuvert. Det vil være en hjælp, hvis tekstopgivelserne ikke hæftes sammen - dog må de gerne hæftes fagvis - eller sendes i et chartek.

Blanketsættets blad 2 fremsendes af skolens leder til censor sammen med opgaverne til prøven, således at materialet er censor i hænde senest 14 kalenderdage før prøven i det pågældende fag. Såfremt der til prøven opgives stof fra kompendier eller andet supplerende materiale, medsendes dette til censor. Blanketsættets blad 3 er skolens kopi. Blanketsættets blad 4 kan enten anvendes som et kladdeskema, der udleveres til læreren til udfyldning, eller som en kopi til læreren.

Iht. § 23 i prøvebekendtgørelsen skal kopi af tekstopgivelserne udleveres til eleverne.

Bestemmelser vedrørende opgivelserne - herunder kilde- og normalside angivelse - til de mundtlige prøver i de enkelte fag er fastsat i prøvebekendtgørelsen.

En normalside er 1300 bogstaver for prosa og 30 verslinier for poesi. Andre udtryksformer, herunder billede, lyd og video, opregnes ikke i normalsider. Kun manus til video og film udregnes således som normalsider.

På blanketten til tekstopgivelser anføres kun oplysninger om det stof, der opgives til prøven.

Såfremt opgivelserne ikke er ens for alle elever på holdet, skal det af blanketten fremgå, hvorledes opgivelserne fordeles på de enkelte elever eller grupper af elever.

Desuden foreligger tekstopgivelser/undervisningsbeskrivelser som edb-blanketter til brug for de skoler, der anvender et edb-elevadministrationssystem, der er godkendt af Undervisningsministeriet.

For de enkelte fag bemærkes i øvrigt følgende:

Dansk

På blanketten til tekstopgivelser anføres de opgivne teksters forfattere og titler (eller eventuelt anden identifikation) med kildeangivelse. For skrevne teksters vedkommende angives desuden normalsideantal for hver enkelt tekst.

  • De opgivne større fiktive værker anføres uden angivelse af normalsideantal nederst på blanketten
  • Til folkeskolens afgangsprøve (FSA) skal tekstopgivelserne omfatte mindst 60 og højst 100 normalsider af kortere tekster, bestående af ældre og nyere prosa og poesi (og evt. drama) samt sagprosa. Desuden opgives der to større fiktive værker, hvoraf mindst et skal være en dansk roman. Foruden teksterne opgives der inden for andre udtryksformer mindst et eksempel på anden fiktion og mindst et eksempel på anden ikke-fiktion. Opgivelserne skal fortrinsvis være af dansk eller anden nordisk oprindelse.
  • Til folkeskolens 10.-klasse-prøve (FS10) skal tekstopgivelserne omfatte mindst 80 og højst 100 normalsider af kortere tekster, bestående af ældre og nyere prosa og poesi (og evt. drama) samt sagprosa. Desuden opgives der tre større fiktive værker, hvoraf mindst et skal være en dansk roman. Foruden teksterne opgives der inden for andre udtryksformer mindst et eksempel på anden fiktion og mindst et eksempel på anden ikke-fiktion. Opgivelserne skal fortrinsvis være af dansk eller anden nordisk oprindelse.

Engelsk

På blanketten til tekstopgivelser anføres de opgivne teksters forfattere og titler (eller evt. anden identifikation) med kildeangivelse. For skrevne teksters vedkommende angives desuden normalsidetal for hver enkelt tekst.

  • Til folkeskolens afgangsprøve (FSA) skal tekstopgivelserne omfatte mindst 30 og højst 40 normalsider
  • Til folkeskolens 10.-klasse-prøve (FS10) skal tekstopgivelserne omfatte mindst 50 og højst 60 normalsider
  • Tekstopgivelserne skal være alsidigt sammensat, dvs. omfatte både skønlitteratur og sagprosa
  • Uden angivelse af normalsidetal skal endvidere anføres ikke-skrevne materialer, fx. billeder, lyd og video *
  • Stof om flere engelsktalende lande skal være repræsenteret i opgivelserne.

Tysk og fransk

På blanketten til tekstopgivelser anføres de opgivne teksters forfattere og titler (eller evt. anden identifikation) med kildeangivelse. For skrevne teksters vedkommende angives desuden normalsidetal for hver enkelt tekst.

  • Til folkeskolens afgangsprøve (FSA) skal tekstopgivelserne omfatte mindst 30 og højst 40 normalsider
  • Til folkeskolens 10.-klasse-prøve (FS10) skal tekstopgivelserne omfatte mindst 50 og højst 60 normalsider
  • Tekstopgivelserne skal være alsidigt sammensat, dvs. omfatte både skønlitteratur og sagprosa
  • Uden angivelse af normalsidetal skal endvidere anføres ikke-skrevne materialer, fx. billeder, lyd og video.*

* En skole må ikke, hverken i forbindelse med prøven og tekstopgivelserne eller den daglige undervisning bruge film/videoer uden at have indgået en aftale med Copy-Dan derom. Hvis skolen har en sådan aftale, kan denne umiddelbart overføres til prøven.

Matematik

På blanketten til tekstopgivelser anføres oplysninger om de faglige emner, der opgives inden for de i prøvebekendtgørelsen nævnte områder. Opgivelserne skal være alsidigt sammensat.

Endvidere anføres en oversigt over de benyttede undervisningsmaterialer, herunder lærebøger, kompendier og andet supplerende materiale, og hvor det er muligt, med angivelse af forlag og forfatter.

Ved anvendelse af computer anføres en oversigt over de benyttede programmer.

Fysik/kemi

På blanketten til tekstopgivelser anføres oplysninger om de faglige emner, der opgives inden for de i prøvebekendtgørelsen nævnte områder. Opgivelserne skal være alsidigt sammensat.

Tekstopgivelserne skal omfatte lige dele kemi og fysik.

Endvidere anføres en oversigt over de benyttede undervisningsmaterialer, herunder lærebøger, kompendier og andet supplerende materiale, og hvor det er muligt, med angivelse af forlag og forfatter.

Håndarbejde

På blanketten til undervisningsbeskrivelse anføres oplysninger om områder, der er arbejdet med, teknikker, der er brugt/lært til at nå det færdige produkt, emner samt organisationsform.

  • Der gives kun oplysninger om teknikker, der er brugt ud over den obligatoriske undervisning
  • Undervisningsbeskrivelsen skal kunne give censor et samlet indtryk af årsforløbet
  • Opgaven skal påbegyndes i undervisningstiden. Antal timer i undervisningstiden skal derfor mindst være 1 lektion og højst 8 lektioner
  • Desuden anføres, hvor mange timer det i alt er besluttet at anvende til den samlede prøveafvikling (prøvetid + undervisningstid).

Sløjd

På blanketten til undervisningsbeskrivelse anføres oplysninger om undervisningen inden for hvert af de fire hovedområder. Undervisningsbeskrivelsen skal kunne give censor et samlet indtryk af årsforløbet.

  • Opgaven skal påbegyndes i undervisningstiden. Antal timer i undervisningstiden skal derfor mindst være 1 lektion og højst 8 lektioner
  • Desuden anføres, hvor mange timer det i alt er besluttet at anvende til den samlede prøveafvikling (prøvetid + undervisningstid).

Hjemkundskab

På blanketten til undervisningsbeskrivelse anføres oplysninger om, hvilke emner og teknikker der er arbejdet med, hvordan undervisningen har været organiseret, samt hvilke perspektiver der har været anlagt på emnerne.

  • Undervisningsbeskrivelsen skal kunne give censor et samlet indtryk af årsfoløbet
  • Endvidere anføres oplysninger om eventuel anvendt litteratur
  • Desuden anføres oplysning om eleverne aflægger prøven enkeltvis eller i grupper.

Antal opgaver til de mundtlige prøver

I henhold til § 25, stk. 2, i prøvebekendtgørelsen, skal opgaverne til de mundtlige prøver samt prøven i faget hjemkundskab alsidigt dække det opgivne stof uden hensyn til antallet af elever. Desuden skal den enkelte elev i henhold til § 26, stk. 1, kunne vælge imellem mindst fire muligheder. Er der tale om grupper af elever, skal hver enkelt gruppe kunne vælge mellem 4 muligheder. Der vil ofte her være tale om, at 2-3 grupper arbejder samtidig. Hver af disse grupper skal også have mulighed for at vælge mellem 4 opgaver.

Denne side indgår i publikationen "Orientering om folkeskolens afsluttende prøver 2001" som kapitel 6 af 20
© Undervisningsministeriet 2000

 Forrige kapitel Forsiden  Næste kapitel
Til sidens top