Forrige kapitel Forsiden  Næste kapitel
[ Undervisningsministeriets logo ]

Brug af computer ved de skriftlige prøver

Bekg. nr. 58 af 28. januar 1998.



Ansøgningsfrist for matematik: 1. marts og 1. september.

Skolen kan bestemme, at elever kan anvende computer ved de skriftlige prøver i fagene, hvis eleverne som led i den daglige undervisning i disse fag har opnået fortrolighed med og selvstændigt arbejdet med computer. Skolens beslutning om elevens brug af computer skal træffes i god tid inden prøvernes afholdelse og kan tages generelt for alle fag eller for enkelte fag, jf. dog § 12 i Bekendtgørelse om anvendelse af computer ved folkeskolens afsluttende prøver nr. 58 af 28. januar 1998.

Undervisningsministeriet udsendte bekendtgørelsen sammen med Vejledning, råd og vink til bekendtgørelsen februar 1998 til alle skoler. Vejledningen er sidst revideret og udsendt 7. oktober 2000.

I Vejledning, råd og vink findes dels et skema til Ansøgning om dispensation vedr. anvendelse af computer ved den skriftlige prøve i problemløsningsdelen ved matematik FSA og ved skriftlig matematik FS10, dels et spørgeskema vedr. anvendelse af computer ved de skriftlige prøver.

Skolens leder skal via de tilsynsførende være opmærksom på, at eleven skal underskrive hvert ark, der afleveres til bedømmelse.

Sidehovedet skal fylde så lidt som muligt på elevens svarark og skal indeholde følgende oplysninger:

-elevens navn
-klasse/hold
-skolens navn
-elevnummer
-prøvens art
-tilsynsførendes initialer.

Skolen skal hvert år inden udgangen af maj indsende ovennævnte spørgeskema til ministeriet (se Bekendtgørelse om anvendelse af computer ved folkeskolens afsluttende skriftlige prøver § 9).

Skolerne har medio oktober 2000 modtaget en revideret Vejledning, råd og vink, hvori der bagest er det omtalte spørgeskema samt skema til dispensationsansøgning for matematik.

Denne side indgår i publikationen "Orientering om folkeskolens afsluttende prøver 2001" som kapitel 12 af 20
© Undervisningsministeriet 2000

 Forrige kapitel Forsiden  Næste kapitel
Til sidens top