Forsiden  Næste kapitel
[ Undervisningsministeriets logo ]

Indledning





Vores hverdag er ikke opdelt i skolefag. De problemer, vi skal løse i vores hverdag, er det heller ikke. Men betragter man en elevs skoleskema, vil man se, at uddannelsessystemet generelt opererer med en fagopdelt verden.

De fag, der traditionelt findes i en gymnasial ungdomsuddannelse, er båret af et videnskabscentreret fagsyn. Det vil sige, at fagene fungerer som indføring i de akademiske discipliner, hvis navne de bærer. Det videnskabscentrerede fagsyn bruger derfor som kriterium for fagenes indhold, at der er overensstemmelse mellem videnskabsfag og skolefag. Dette vil isoleret set gavne elevens eventuelle fortsatte studier i det pågældende fag på de videregående uddannelsesinstitutioner, men ikke nødvendigvis skabe sammenhæng og overblik i elevens ungdomsuddannelse.

Htx-uddannelsen har fra sin begyndelse i 1982 været karakteriseret ved blandt andet at indeholde fag, der er grænseoverskridende i forhold til de traditionelle gymnasiale fag.

Teknologi og teknikfag har dels berøringsflader med hinanden og dels med de øvrige fag i htx-fagrækken. Man kan sige, at de har iboende elementer af tværfaglig art.

Det har derfor oftest været disse fag – især teknologi – der har været omdrejningspunkt i tværfaglige undervisningsforløb.

Bekendtgørelsen indeholder en generel forpligtelse til at planlægge og gennemføre undervisningen tværfagligt; både med hensyn til undervisningens indhold og metode.

Bekendtgørelsen indeholder også specifikke bestemmelser om, hvilke fag der skal indgå i tværfaglige forløb, ligesom den indeholder gennemgående elementer, som kan bruges som udgangspunkt for tværfagligt samarbejde og tværfaglige forløb.

De gennemgående elementer er: tværfaglighed, informations- og kommunikationsteknologi, skriftlige arbejder og internationalisering, som alle bindes sammen af den projektorganiserede undervisningsmetode.

Dette hæfte handler om disse tværgående elementer og indeholder artikler om tværfaglighed, IT, internationalisering, tværskrivning og lærersamarbejde. Hæftet er tænkt som en vejledning og inspiration til htx-lærere.

Hæftet indeholder helt bevidst ikke definitioner på de forskellige varianter af tværfaglighed, idet begrebet tværfaglighed skal forstås bredt.

Følgende har bidraget:

Vibeke Johnsen, Teknisk Skole Hillerød
Claudia Dose, Frederiksberg Tekniske Skole
Vibeke H. Nørgaard, Frederiksberg Tekniske Skole
Kirsten Gjaldbæk, Frederiksberg Studenterkursus
Margrethe Kofoed Jensen, Aarhus Tekniske Skole
Jens Rudkøbing, Svendborg Tekniske Skole
Grete Trudsø Johansen, Fredericia-Middelfart Handelsskole
Morten Thomsen, Teknisk Skole & Teknisk Gymnasium Thy-Mors
Mikael Lassen, Holstebro Tekniske Skole
Ingrid Skytte Andersen, Grenaa Tekniske Skole.

Samt fagkonsulenterne Birgitte Merci Lund, Henrik Kristensen og Jette Halbye.

Jesper Jans
Undervisningsministeriet
Uddannelsesstyrelsen
Området for gymnasiale uddannelser
Februar 2000

Denne side indgår i publikationen "De fire tværgående dimensioner på htx" som kapitel 1 af 6
© Undervisningsministeriet 2000

 Forsiden  Næste kapitel
Til sidens top