[ Billede: Undervisningsministeriets logo ]

 

 

 

Til kapitel 8: Opgaver

10 Opgavebedømmelsesskema

Ved bedømmelse af åbne opgaver er det ofte en hjælp at have et struktureret bedømmelsesskema som grundlag. Det kan anvendes af underviseren selv i rettearbejdet, eller det kan udleveres sammen med den rettede opgaveløsning til den studerende. Det kan også danne grundlag for, at de studerende selv øver sig sammen med underviseren på at vurdere og bedømme enkeltopgaver.

Skemaet refererer til kapitel 8.

Opgave nr._____________    

BEDØMMELSE

Bedømmelsesskala
(afkryds):
Mindre god God Udmærket
Fortolkning af symptomer
|----------------------------|---------------------------|
Problemformulering
|----------------------------|---------------------------|
Løsningsforslag
|----------------------------|---------------------------|
Begrundelse
|----------------------------|---------------------------|
Implementeringsvanskeligheder
|----------------------------|---------------------------|
Systematisk
|----------------------------|---------------------------|
Begrebsanvendelse
|----------------------------|---------------------------|
Helhedsvurdering
|----------------------------|---------------------------|
Bemærkninger
|----------------------------|---------------------------|

 

 
 
 
 
 

 

11 Tjekliste til skriftlige eksamensopgaver

Dette skema kan anvendes i forbindelse med underviserens egne forsøg på at konstruere skriftlige opgaver til brug i undervisningen eller til brug for udarbejdelse af en decentral eksamensopgave. Det anvendes af eksamenskommissionsmedlemmerne til at tjekke den færdige eksamensopgave. Det kan også anvendes i undervisningen, hvor læreren og de studerende sammen kan gå en eksamensopgave igennem med skemaet som grundlag, for at alle kan forstå, efter hvilke principper en sådan opgave er konstrueret. Skemaet er vejledende.

Skemaet refererer til kapitel 8.

Fag: Eksamenstermin:

1. Sammenhæng mellem vejledende fagplan og eksamensopgave

[Billede: Klik af boks] Ligger alle dele af eksamensopgaven inden for fagplanen?

[Billede: Klik af boks] Er opgaven alsidigt dækkende i forhold til fagplanen og emnernes vægtning i fagplanen?

[Billede: Klik af boks] Kan de adskilte opgaver løses uafhængigt af hinanden?

[Billede: Klik af boks] Behandler opgaven i rimeligt omfang praksisnære, aktuelle problemstillinger?

[Billede: Klik af boks] Har delopgaverne forskellige sværhedsgrader, så eksamenspræstationerne kan differentieres (karakterspredning)?

[Billede: Klik af boks] Er taxonomien i opgaveformuleringen mindre end eller lig med taxonomien i fagplanen?

[Billede: Klik af boks] Har man undgået reproducerende spørgsmål, idet alle skriftlige hjælpemidler er tilladte?

2. Spørgsmål

[Billede: Klik af boks] Er spørgsmålene formuleret, så de afspejler den ønskede taxonomi?

[Billede: Klik af boks] Er der tekstmæssigt grundlag for at besvare de stillede spørgsmål?

[Billede: Klik af boks] Benyttes korte og præcise HV-spørgsmål?

[Billede: Klik af boks] Er spørgsmålene åbne, så de ikke kan besvares med ja/nej?

[Billede: Klik af boks] Har man undgået ledende spørgsmål?

[Billede: Klik af boks] Har man undgået dobbeltspørgsmål?

[Billede: Klik af boks] Afdækker spørgsmålene tilsammen helhed og overblik, dybde og nuancering, således at opgaven kan differentiere karakterfordelingen?

[Billede: Klik af boks] Er spørgsmålene formuleret på et taxonomisk niveau, så de afspejler de enkelte delopgavers vægtning i den samlede eksamensopgave?

 

3 . Form og sprogkrav

[Billede: Klik af boks] Er der vægtfordeling på eksamensopgaven?

[Billede: Klik af boks] Er tegnsætning og stavning kontrolleret og rettet?

[Billede: Klik af boks] Er der sket en tilstrækkelig camouflering af navne og taloplysninger?

[Billede: Klik af boks] Har man undgået fremmedord, som ikke er direkte fagudtryk?

[Billede: Klik af boks] Er der kildeangivelse ved anvendelse af tekst og billeder?

[Billede: Klik af boks] Er der korrekt dato på eksamensopgaven?

[Billede: Klik af boks] Foreligger der en kontrolløsning?

4 . Godkendelse

[Billede: Klik af boks]Opgaven er godkendt og klar til trykning

[Billede: Klik af boks]Opgaven skal tilrettes og vil være eksamenssekretariatet i hænde senest den

Eksamenskommissionens underskrifter:

Dato: _________  Underskrift:_____________________

Dato: _________  Underskrift:_____________________

Dato: _________  Underskrift:_____________________

Dato: _________  Underskrift:_____________________

 

 

 


Forsiden | Forrige kapitel | Næste kapitel