[ Billede: Undervisningsministeriets logo ]

 

 

 

Til kapitel 9: Projektarbejde

12 Projektskema 1: Aftale om emne og problem

Når der på holdet i begyndelsen af et semester aftales projektemner, så kan det være en hjælp, at man sammen noterer mere præcist, hvad aftalen går ud på, og hvem gruppen består af. Aftalen er i princippet endelig, men da problemstillingen ofte først mere præcist åbenbarer sig undervejs i projektarbejdet, så vil problemformuleringsafsnittet skulle ændres i takt hermed. Det kan ske ved at vedhæfte bilag til det underskrevne skema. Det er en god sikkerhed. Projektskema nr. 1 kan anvendes til en sådan aftale.

Skemaet refererer til kapitel 9.

Projekskema1: Aftale om emne og problem

 

Projektarbejde i faget:

 

 

Begrundelse for valg af opgave/tema/projektområde:
(skriv med dine egne ord, hvorfor Du/I vælger at interessere Dig/Jer for dette problemkompleks. Begrundelsen må gerne tage udgangspunkt i en personlig interesse, skal være faglig begrundet samt have en nødvendig praksisrelevans)

 

 

 

 

 

 

(fortsæt evt. på blankettens bagside)

Problemformulering (må gerne formuleres som et eller flere spørgsmål/arbejdshypoteser)

 

 

 

 

 

(fortsæt evt på blankettens bagside)

Opgaveløsere: (notér alle navne og adresser samt tlf./fax/e-mail nr. på gruppens koordinator):

 

 

 

Skole: Hold: Gruppe nr.
Godkendelse - underskrift fra gruppens medlemmer Underskrift fra underviseren
 

 

 

 

Sted og dato:____________________________


 

 

Dato for projektets aflevering:____________________

 

 

13 Projektskema 2: Planlægning

Når grupperne i begyndelsen af semesteret er begyndt at planlægge projektarbejdet,

så kan det være en hjælp i arbejdsdelingen og tidsplanlægningen at anvende dette skema. Med hensyn til tidsplanlægningen, så kan underviseren tage det op med hele holdet og måske - bl.a. af hensyn til vejledningen - foreslå bestemte uger til de enkelte faser. Samtidig kan underviseren bruge skemaet til at gennemgå både faseopdelingen og arbejdsdelingens indhold. Det vil være et godt råd, at lade grupperne udfylde skemaet, da det altid er et problem at fastholde både tid og arbejdsdeling indbyrdes i grupper, hvor medlemmerne ikke arbejder sammen hver dag. Det vil også gøre vejledningsarbejdet nemmere, da underviseren så kan følge med i og tage udgangspunkt i skemaet.

Skemaet refererer til kapitel 9.

Projektskema 2: Planlægning

 

Fag:

 

Underviser/lærer

 

Projekttitel/arbejdstitel

 

 

Projektets afleveringsdato - tid - sted

 

 

Projektgruppens medlemmer og koordinator

 

 

Projektfaserne - tidsplanlægning

Uge nr.___ til uge nr.___ Fase 1 - Forberedelsesfasen. Resultat: Formel introduktion og opdeling i projektgrupper.

Uge nr.___ til uge nr.___ Fase 2 - Problemformuleringsfasen. Resultat: Udfyldt og underskrevet projektformuleringsskema 1, afgrænsningsdiskussion og metodevalg afsluttet.

Uge nr.___ til uge nr.___ Fase 3 - Løsningsprocessen. Resultat: Informationen er indsamlet og behandlet, løsningsmuligheder er valgt, konklusion er skrevet.

Uge nr.___ til uge nr.___ Fase 4 - Rapportens udformning. Resultat: Rapport færdiggjort korrekt og kopieret i et antal eksemplarer svarende til antal deltagere på holdet + 2 til underviseren og evt. ekstra eksempl. til interessenter. Evt. udskrift på diskette som afleveres til læreren sammen  med kopi af rapport. Aflevering på bånd/video eller anden form aftales særskilt. Alle holdets deltagere har fået en kopi af rapporten.

Uge nr.___ til uge nr.___ Fase 5 - Behandling af projektrapporten. Resultat: Projektgruppen har fremlagt projektet til diskussion på holdet. Opponentgruppen har mundtligt og evt. skriftligt afgivet sin opponering. Projektet er diskuteret af alle på holdet.

Uge nr.___ til uge nr.___ Fase 6 - Evaluering af projektarbejdet. Resultat: Alle har fået tilbagemelding på egen og andres projektrapporter på en sådan måde, at de kan vurdere deres egen indsats i forhold til fagets mål. Projektskema 3: Evalueringsskema kan evt. benyttes.

Vejledningsaftaler - sted, dato og tid

 

 

 

 

Arbejdsdeling - følgende arbejdsopgaver varetages normalt ved projektarbejde:

Projektgruppens arbejde fx:
Problemformulering, opstilling af arbejdsplan, kalenderarbejde, indsamling af information, behandling af indsamlet information, analyse og vurdering af løsningsforslag og konklusion, deltagelse i vejledning, procesanalyser omkring gruppens arbejde og samarbejde, evaluering af det opnåede resultat, forberedelse til fremlægning, diskussion med opponeneter, hold, lærer, evaluering af det gennemførte projektforløb og konklusion til anvendelse ved forbedring af fremtidige forløb.

Opgaver som enten kan foregå i gruppen eller individuelt - delegeret fx:
Lave aftaler, kalenderarbejde, kontaktarbejde, skaffe ressourcer, finde frem til informationskilder, informationsindsamling, analyse og bearbejdning af information, delarbej-der på løsninger og grovmanus.

Opgavetyper som evt. kan uddelegeres:
Aftaler, ledelse og koordinering, renskrift, redigering, illustrationer, korrektur, layout, produktion fx ved bånd/videooptagelser, praktiske afslutningsopgaver som fx samling, kopiering, aflevering, fordeling, forsendelse.

Hvem tager sig nu af hvad, hvornår og hvordan?
Lav en arbejdsfordelingsplan.

 

14 Vejledende projektbedømmelsesskema

Dette skema kan anvendes som grundlag for bedømmelse af projekter.

Skemaet refererer til kapitel 9.

 

 

Merkonom - og teknomomuddannelserne

Evalueringsskema

 

Projekt: Kvalitetsniveau (sæt x)
Lavt Middel Højt
1 2 3 4
Skriftlig rapport        
Problemformulering        
Systematik        
Konklusion        
Behandling (bredde/dybde)        
Dokumentation        
Selvstændighed        
Argumentation        
Sprog og layout        
Helhedsvurdering        
         
Forelæggelse        
Fremlæggelse        
Forsvar        
         
Opponentindlæg        
Generel kritik        
Detailkritik        
Fremlæggelse        
         
Mødeleder        
Ledelse af mødet        
         
Deltagere        
Aktivitet        
 
Mødeforløb
 
 
Andre bemærkninger
 
 
 
 

 

15 Gruppeskema nr. 1: Observation af fremmende arbejdsorienteret adfærd

Ved projektvejledning kan det være vigtigt at vejlede gruppen om samarbejdet. Der er ikke megen tid til vejledning i de sociale processer. Derfor kan underviseren og gruppemedlemmerne have god nytte af dette skema. Det kan bruges som huskeliste i en diskussioner indbyrdes i gruppen. Det kan også anvende sammen med underviseren. Det enkelte gruppemedlem kan udfylde skemaet efter et eller flere arbejds- og koordineringsmøder, og som sådan vil skemaet udgøre en lille undersøgelse, der senere kan anvendes i gruppens selvevaluering og virke som et grundlag for styrkelse af samarbejdet.

Skemaet refererer til kapitel 9.

Skema 1:
Observationsskema - Fremmende arbejdsorienteret adfærd

1. Hvilken adfærd er fortrinsvis rettet mod at få fuldført gruppens arbejde så hurtigt som muligt?

(eksempler: presser gruppen til at arbejde hurtigt, går i spidsen arbejdsmæssigt, overhører medlemmer der ikke kan følge med, organiserer gruppens arbejde, opsummerer, drager konklusioner etc.)

Hvem gør det? Hvad gør vedkommende?
   
   
   
   
   
   

2. Hvad var virkningen af den arbejdsorienterede adfærd, som du observerede, på gruppen – dens arbejde – og dens enkeltpersoner?

 
 
 
 
 
 

 

16 Gruppeskema nr. 2: Observation af ledelsesfunktionen i gruppen

Ligesom ved gruppeskema nr. 1 kan dette skema benyttes både i vejledningen og i gruppens eget arbejde med at udvikle samarbejdet og effektiviteten. Det kan anvendes på samme måde som gruppeskema 1.

Skemaet refererer til kapitel 9.

Hver gang en af de handlinger, som er nævnt nedenfor, forekommer, så sæt en streg for den person, som foretager handlingen. Senere sammenfattes, hvem der navnlig tog sig af ledelsesfunktionerne: initiativ, regulering, information, understøtning og vurdering. Lad altså disse rubrikker stå tomme i første omgang.

Navn eller nummer

Initiativ
Sætter gruppen i gang
           
Foreslår noget,
når gruppen går i stå
           
Kommer med
nye ideer
           
Regulering
Gruppen holdes til emnet
           
Gruppen holdet et
passende tempo
           
Resumé af
gruppens arbejde
           
Diskussionen
føres videre
           
Information
Oplysning, der er nyttig for arbejdet
           
Meninger
tilkendegives
           
Understøtning
Forslag og ideer støttes
           
Udtryk
for gruppefølelse
           
Mægling i tilfælde
af strid
           
Forsøg på forening
af forskellige synspunkter
           
Vurdering
Skelnen mellem teori og praksis
           
Undersøger, om der
er enighed
           
Undersøger, om forslag
er praktisk mulige
           
Undersøger, hvorledes
gruppen arbejder
           

17 Gruppeskema nr. 3: Observation af fremmende gruppeorienteret adfærd

Dette skema benyttes som skema 1 i vejledningen og i gruppens eget arbejde med at udvikle effektiviteten i samarbejdet.

Skemaet refererer til kapitel 9.

Skema 31:
Observationsskema - Fremmende arbejdsorienteret adfærd

1. Hvilken adfærd synes at have til formål at hjælpe gruppemedlemmerne til at fungere mere effektivt sammen indbyrdes?

(eksempler: holder deltagerne engagerede, udjævner uenighed, understøtter gode idéer, udløser spænding, fremmer samarbejdet etc.)

Hvem gør det? Hvad gør vedkommende?
   
   
   
   
   
   

2. Hvad var virkningen af den gruppeorienterede adfærd, som du observerede, på gruppen – dens arbejde – og dens enkeltpersoner?

 
 
 
 
 
 

 

18 Gruppeskema nr. 4: Observation af hæmmende gruppeorienteret adfærd

Skemaet benyttes om skema 1 i vejledningen og i gruppens eget arbejde med at udvikle effektiviteten i samarbejdet.

Skemaet refererer til kapitel 9.

Skema 31:
Observationsskema - Hæmmede arbejdsorienteret adfærd

1. Hvilken adfærd synes at være mere rettet mod opfyldelse af de enkelte medlemmers egne behov, end mod at hjælpe gruppen til at nå dens mål?

(eksempler: dominerer diskussion, afbryder andre, går i ring, lytter ikke, er meget aggressiv, hænger sig i detaljer, overhører andres synspunkter, undgår at tage medansvar etc.)

Hvem gør det? Hvad gør vedkommende?
   
   
   
   
   
   

2. Hvad var virkningen af den selvorienterede adfærd, som du observerede, på gruppen – dens arbejde – og dens enkeltpersoner?

 
 
 
 
 
 

 

19 Gruppeskema nr. 5: Observation af hvordan afgørelser træffes i gruppen

Det er vigtigt for en gruppes samarbejde åbent at diskutere, hvordan afgørelserne i gruppen træffes. Dette skema kan hjælpe med hertil. Det anvendes som skema 1.

Skemaet refererer til kapitel 9.

Skema 5:

Hvordan træffes afgørelser?

Hver gang gruppen træffer en afgørelse, læg da mærke til hvor mange, der er med til at træffe afgørelsen – notér det i nedenstående skema:

(eksempler på afgørelser: hvem der skal gøre hvad, hvad man skal diskutere, om man skal skifte emne, om man skal afbryde "emnet" for at se på, hvordan gruppen arbejder etc.)

Antal af medlemmer der deltager i afgørelsen Et medlem To medlemmer Mindretal Flertal Enstemmigt
(Alle)
Enighed
(Alle)
Afgørelsen vedrørte: (skriv blot et par stikord)            
 

 

           
 

 

           
 

 

           
 

 

           
 

 

           
 

 

           
 

 

           
 

 

           
 

 

           
 

 

           
 

 

           
 

 

           
 

 

           
 

 

           
 

 

           

Forsiden | Forrige kapitel