[ Billede: Undervisningsministeriets logo ]

 

 

 

Til kapitel 5: Planlægning af undervisning

8 Lektionsplanlægningsblanket 1 og 2

I afsnit 5 vises anvendelsen af denne blanket. De her viste tomme blanketter kan kopieres og bruges af underviseren, hvis han mener at have fordel af at anvende et fortrykt skema i sin undervisningsplanlægning.

Blanketten udfyldes således:

  • Mål: I rubrikken anføres lektionsblokkens målbeskrivelse og/eller oplevelsesbeskrivelse ud fra de målbeskrivelsestermer (fx efter Bloom), som man ønsker at anvende. Desuden noteres her forud, hvordan man forventer at evaluere målene.
  • Materialer: I rubrikken noteres de undervisningsmidler og materialer, som skal anvendes. Brug forkortelser.
  • Min. (minutter): I kolonnen angives den tid, der er tænkt anvendt i de enkelte afsnit. Tiden kan kun være en cirka-tid, da det altid er vanskeligt at vurdere et forløb helt præcist, Men det er vigtigt at tænke tidsdisponeringen igennem forud.
  • Afsnit: I kolonnen noteres kort med overskrift, hvad de enkelte afsnit drejer sig om.
  • Nøglepunkter: Her noteres i stikordsform de oplysninger, som underviseren ønsker og finder nødvendige for at kunne arbejde det aktuelle afsnit igennem.
  • UV-form (undervisningsform): Undervisningsformer og arbejdsmønstre skifter i løbet af en lektionsblok. Derfor er det nødvendigt at notere i planen, hvordan man ønsker at arbejde i det pågældende afsnit.
  • UV-midler (undervisningsmidler og -materialer): Her noteres med anvendelse af behørige forkortelser de midler og materialer, man ønsker at anvende i det enkelte emne og afsnit. Lektionsplanen bør kun være en disposition. Ved alt for detaljerede notater mister man nemt oversigten.

Skemaet refererer til kapitel 5.

Lektionsplan 1

Fag
Dato
Emne
Nr./side
Navn
Klasse/Hold
Mål

 

 

 

 

Materialer

 

 

 

Min. Afsnit Nøglepunkter UV-form UV-midler
 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Lektionsplan 2

Fag
Dato
Emne
Nr./side
Navn
Klasse/Hold
Min. Afsnit Nøglepunkter UV-form UV-midler
 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

9 Kursustjekliste

Selv om man som underviser er vant til at arbejde i forskellige undervisningssituationer, så kan det i visse situationer være en hjælp at bruge en kursustjekliste som dette skema. Rutine kan skabe glemsomhed.

Skemaet refererer til kapitel 5.

Kursus


Dato


Arrangør
Side
Opgaver i forbindelse med planlægning af kursus [Billede: Er ordnet] [Billede: Skal ordnes] Opgaver i forbindelse med planlægning af kursus [Billede: Er ordnet] [Billede: Skal ordnes]  

Opgaver i forbindelse med planlægning af kursus

 

[Billede: Er ordnet] [Billede: Skal ordnes]
Formål og indhold

1. Kursusbeskrivelse

2. Bekendtgørelse

3. Examensregler

4. Fagplan

5. Semesterplan

6. Kursusoversigt

7. Lektionsplan

8. Arbejdsinstruktion

9. Evaluering

10. Implementering

Undervisningsmaterialer

 

1. Informationspapirer

2. Lærebøger

3. Lærebogsblade

4. Håndbøger

5. Opgaver

6. Cases

7. Instruktioner

8. Lærerens undervisnings- materialer

 

Audio-visuelle midler

1. Tavle

2. Kridt

3. Tavlesvamp

4. Tavle/linial/passer/vinkel

5. Film

6. Filmapparat

7. Ekstra pærer til filmapparat

8. Flip Over-stativ

9. Lærred til projektor/lysbilled/film

10. Overhead projektor

11. Transparenter til overhead-projektor

12. Ekstra pærer til overhead-projektor

13. Forlængerledning

14. Floneltavle

15. Ekstra karton til floneltavle

16. Lysbilledapparat

17. Ekstra pærer til lysbilledapparat

18. Lysbilleder

19. Båndoptager

20. Bånd til båndoptager

21. Videoanlæg

22. Videobånd

23. Monitor/TV

24. Videoafspiller

25. Fotografiapparat

26. Højttaler/mikrofon

    Undervisningslokaler

1. Undervisningslokaler

2. Gruppelokaler

3. Inventarplacering

4. Bordopstilling

5. Talerstol

6. Bestyrelsesbord

7. Panelopstilling

8. Udsmykning

9. Tavlebelysning

10. Mørklægning

11. Udsmykning

12. Klima og udluftning

13. Belysningsforhold

14. Askebæger

15. Papirkurve

16. Toiletforhold

17. Tilgrænsende lokaler

 

Kursusmaterialer

1. Deltagerliste

2. Kongresmærker

3. Navneskilte

4. Bordskilte

5. Deltagermapper

6. Notatpapir

7. Program

8. Blyanter/kuglepenne

9. Spritpenne til flip over

10. Spritpenne til overhead projektor

11. Tape

12. Lim

13. Sakse

14. Linialer

15. Tegnestifter

16. Hulleapparat

17. Hæftemaskine

18. Ekstra hæfteklammer

19. Clips

20. Hovedpinepiller

21. Førstehjælpskasse

22. Skrivemaskiner

23. Skrivemaskinepapir

24. Kopimaskine

25. EDB-PC’ere

25. Printer

27. Mobiltlf.

 

 

 

 

    Arrangement/kursusstedet

1. Valg af kursussted

2. Pris

3. Bekræftelse/kontrakt

4. Overnatninger

5. Værelser

6. Lokaler

7. Servering/måltider

8. Transport

9. Antal kursusdeltager

10. Afmeldingsforhold

11. Speciel forplejning

12. Ankomst/afrejse

13. Program til kursussted

14. Deltagerliste til kursussted

15. Kontaktpersoner

16. Anden service

 

Deltagerne

1. Deltagerliste

2. Afbudsliste

3. Program

4. Forberedelsesmaterialer

5. Praktiske oplysninger

6. Bekræftelse

7. Lærere/undervisere

8. Gæster

9. Diverse arrangementer

Diverse

  1. ___________

  2. ___________

  3. ___________

  4. ___________

  5. ___________

  6. ___________

  7. ___________

  8. ___________

  9. ___________

  10. ____________

  11. ____________

  12. ____________

  13. ____________

  14. ____________

 

 

 

 

 

 

 


   

 


Forsiden | Forrige kapitel | Næste kapitel