Til kapitel 4: Lærerrolle og lærerfunktion
7 Observationsskema til lærervejledning
Dette skema anvendes ved udvikling af en lærers undervisning og pædagogik. Skemaet
anvendes, når en lærerkollega kommer til stede og skal observere undervisningen. Det kan
fx foregå således:
1. Kollegaen placerer sig et diskret sted i lokalet med skemaet foran sig som en
huskeliste. I løbet af undervisningen observerer han så her ud fra og noterer om
nødvendigt. Efter undervisningen evalueres med udgangspunkt i skemaobservationen, og der
diskuteres eventuelle problemer og mulighed for forbedringer og gives gode råd.
2. Før kollegaen overværer undervisningen diskuteres hvilke focuspunkter, han skal
koncentrere sin observation om. Det er vanskeligt at observere alting, og hvis der skal
ske en målbevidst udvikling af undervisningen og pædagogikken, så må læreren
koncentrere sin opmærksomhed om enkeltområder. Efter undervisningen diskuteres kun de
valgte focuspunkter, og der opstilles muligheder for forandring og forbedring.
Skemaet refererer til kapitel 4.
Observationsområder
|
|
|
|
Lærerens brug af sig selv:
- Er fagligt "klædt på"
- Er engageret til stede med sin person
- Er aktiv hvor handling kræves
- Bruger sine kommunikationsevner bredt
- Sikrer den løbende dialog med de studerende
Undervisningens organisering og udvikling:
- Sikrer opmærksomhed og koncentration
- Sørger for lektionsblokkens sammenhæng
- Skaber variation
- Sikrer at der kan ske læring og observeres fremgang
- Organiserer med henblik på at udnytte øjeblikket
- Går fra det kendte til det ukendte
- Går fra det konkrete til det abstrakte
- Går fra det enkle til det sammensatte
- Skifter mellem det deduktive og induktive princip
Arbejdsmønstre:
- Vælger gode undervisningsformer i forhold til indlæringsdybder
- Tilpasser undervisningen til de studerendes forudsætninger
- Sikrer undervisningsmålene
- Støtter de studerendes personlige udvikling
- Arbejder rigtigt med lærerrollen i forhold til undervisningsformerne
- Bruger undervisningsformerne rigtigt
- Bruger de tekniske hjælpemidler rigtigt
- Sikrer god opgaveevaluering og feed back
Samspillet med de studerende
- Giver plads for dialogen
- Sikrer motivationen
- Sikrer en meningsfuld sammenhæng
- Giver plads for relevante erfaringer og praksiseksempler
- Samarbejder om tilrettelæggelse af undervisningen
- Stiller faglige og metodiske krav
- Udfolder ledelse i forhold til behovet
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Kryds af i feltet til højre og indtegn til sidst profilen ved at forbinde krydserne
med en gennemgående streg således:
Forsiden | Forrige kapitel
| Næste kapitel |