[ Billede: Undervisningsministeriets logo ]

 

 

 

Til kapitel 3: De studerende

1 Studieteknisk spørgeskema

Dette spørgeskema kan anvendes af de studerende på underviserens foranledning, hvis man ønsker at diskutere en professionalisering af studiearbejdet. Skemaet kan kopieres og udleveres til de studerende til selvudfyldning. Resultatet kan så enten diskuteres imellem de studerende i eller uden for undervisningen, eller også kan læreren tage diskussionen op med de studerende på holdet og gennemgå de enkelte punkter sammen med dem. Det anbefales, at hele spørgeskemaet først anvendes 3-4 uger inde i studiet.

Hvis underviseren ikke ønsker at udlevere skemaet eller at bruge megen tid på sagen, så kan der søges inspiration fra enkeltpunkter i spørgeskemaet til brug ved tilrettelæggelse af undervisningen gennem semesteret.

Skemaet kan af skolen anvendes i forbindelse med et studieteknisk kursus for de studerende. Skemaet refererer til kapitel 3.

 

Uddannelsen og skolen JA NEJ
1. Har du overvejet, hvorfor du melder dig til denne uddannelse?    
2. Ved du, hvad der især karakteriserer merkonom- og teknonomuddannelsernes formål og struktur?    
3. Ved du hvilke uddannelseslinier, du har meldt dig til (altså ikke kun faget)?    
4. Kender du uddannelsens tre fællesfag?    
5. Kan du nævne din linies specialefag?    
6. Har du overvejet hvilket valgfag/suppleringsfag, du kunne ønske dig?    
7. Kan du nævne eksempler på personlige kvalifikationer, som man ønsker at støtte udviklingen af på uddannelserne?    
8. Ved du, hvordan man i undervisningen søger at styrke det anvendelsesorienterede element i uddannelserne?    
9. Har du læst uddannelsens bekendtgørelse?    
10. Har du, og kender du dit fags fagplan?    
11. Har du sat dig ind i fagplanens indlæringsdybder?    
12. Ved du, at skolen har en voksenvejleder, som du kan anvende?    
13. Ved du, om skolen stiller arbejdslokaler og teknisk udstyr fx pc til rådighed som supplement til undervisningen?    
14. Kan du anvende skolens tekniske udstyr (fx PC, kopimaskine)?    
15. Kender du skolens formelle regler (fx adgang, åbningstider, rygeregler, mobiltelefonregler, fraværsregler)?    
16. Har du adresse og tlf. på skolens administration og leder af uddannelsen?    
Studiemiljøet i hjemmet    
17. Har du en fast arbejdsplads til studiearbejdet?    
18. Er belysning og siddestilling i orden på din hjemlige arbejdsplads?    
19. Bliver du ofte forstyrret i dit studiearbejde?    
20. Er der megen uregelmæssig støj omkring dig, når du arbejder med studierne?    
21. Er du udhvilet og frisk, når du studerer hjemme?    
22. Har din familie accepteret, at du bruger fritiden til studierne?    
23. Har du skabt positiv interesse for dine studier hos familie og venner?    
24. Har du én eller flere læsekammerater?    
25. Ved du, hvor lang tid der er beregnet til hjemmestudier pr. fag og pr. lektion?    
Studiemiljøet på kurset    
26. Har du noteret underviserens og studiekammeraternes navne, adresser, telefonnr., evt. faxnummer, evt. e-mail adresse?    
27. Kan du huske navnene på dine studiekammerater?    
28. Kan du huske lærerens(rnes) navn(e)?    
29. Har du fundet en plads i undervisningslokalet, hvorfra du kan se og høre godt?    
30. Er du udhvilet og frisk, når du er til undervisning?    
31. Tør du frit og uden frygt for at virke dum diskutere og stille spørgsmål i undervisningssituationen?    
32. Kan de andre på holdet høre og forstå, hvad du siger, når du stiller spørgsmål og diskuterer?    
33. Har du overvejet, hvordan du kan hjælpe med til at udvikle et godt klima på holdet?    
34. Har du overvejet, hvordan du kan hjælpe med til at udvikle et godt klima i en gruppe (projektgruppe)?    
35. Har du overvejet, hvordan man i en arbejdsgruppe (projektgruppen?) kan fremme den arbejdsorienterede adfærd?    
36. Ved du, hvordan man selv kan medvirke til at løse konflikter i en arbejdsgruppe (projektgruppe)?    
37. Har du sammen med dine medstuderende diskuteret hensigtsmæssige undervisningsformer og arbejdsmønstre med underviseren?    
Læring og grundundervisning    
38. Er du motiveret for studiet?    
39. Er ansvaret for at du lærer noget på kurset mest dit?    
40. Forekommer undervisning og stof meningsfuldt for dig?    
41. Deltager du aktivt i diskussionerne på holdet i undervisningen?    
42. Prøver du aktivt at forbinde teorien med din praksis og dagligdag?    
43. Er det lærerens pligt at organisere undervisningen, således at de studerende kan få lært alt – og derfor måske kun gennemgår de vigtigste emner på klassen?    
44. Ved du, hvordan du som studerende skal arbejde ved klasseundervisning?    
45. Ved du, hvordan du som studerende skal arbejde ved case-undervisning?    
46. Er der case-undervisningens formål at lære den dig problemløsning mere end at lære dig teori ?    
47. Ved du, hvad du som studerende kan lære ved projektarbejdsformen?    
48. Kender du forskel på formålet med en emnediskussion og en meningsdiskussion?    
49. Ved du, hvor hurtigt man normalt glemmer indlært stof?    
50. Ved du hvordan du kan mindske din glemsel og styrke din hukommelse?    
51. Gør du altid dit sturdiearbejde færdigt – dvs. afslutter din lektielæsning og dine opgaver med at tjekke om de krav der ligger til arbejdet er opfyldt?    
52. Prøver du aktivt at forbinde teorien med tidligere gennemgået stof og måske med andre fag, som du er undervist i?    
53. Ved du, hvordan du skal overvinde plateauerne i dit læringsforløb?    
54. Forsøger du aktivt at hente eksempler fra din praksis ind i faget – fx ved at lave små case-beskrivelser?    
55. Prøver du kritisk at vurdere, hvordan du arbejder med studierne og om nødvendigt ændrer på forkerte vaner og arbejdsmetoder?    
Planlægning    
56. Har du et skema over semesterets undervisningstider og eksamenstidspunkt?    
57. Har du en fagplan, og har du gennemgået den på holdet?    
58. Kender du fagets eksamensform?    
59. Har du sammen med læreren og holdet tilrettelagt en forløbsplan – dvs. et overblik over dele eller hele semesterets undervisningsindhold og pædagogiske tilrettelægning?    
60. Har du deltaget i diskussioner om evaluering og revision af forløbsplanen?    
61. Har du planlagt, hvornår på ugen du vil arbejde med studierne ud over i undervisningstiden?    
Repetition    
62. Kender du betydningen af overindlæring?    
63. Repeterer du periodevis i løbet af kurset?    
64. Udarbejder du selv gode resuméer over stoffet?    
65. Repeterer du samme stof på flere forskellige måder (fx ny læsning, diskussioner, samtaler, opgaver)?    
66. Repeterer du ved at gå gamle opgaver igennem?    
67. Repeterer du jævnligt og mundtligt sammen med en læsekammerat?    
Læsning    
68. Læser du næsten altid med samme hastighed uanset hvilket stof, du beskæftiger dig med?    
69. Læser du hvert ord i et afsnit eller en artikel, når du kun vil kende hovedindholdet?    
70. Skaber du dig overblik over et afsnit, før du læser det grundigt?    
71. Læser du midt i teksten, hvis der er brug for det?    
72. Læser du det mest interessante stof først?    
73. Ser du illustrationer, grafer og tabeller igennem, før du læser ind i stoffet?    
74. Læser du konklusionen først, for at få et overblik over tekstens indhold og niveau?    
75. Prøver du at finde en mening med stoffet samtidig med gennemlæsningen?    
76. Systematiserer du teksten med indstregning (overstregning med spritpen) og inddelinger?    
77. Noterer du stikord og supplerende tekstbemærkninger på bogsiderne?    
78. Springer du fodnoter og henvisninger over, når du studielæser?    
79. Læser du ofte mere end en time ad gangen uden at holde pause?    
80. Stiller du ofte dig selv spørgsmål i teksten?    
Notat teknik    
81. Noterer du ofte i løbet af en undervisningslektion?    
82. Noterer du overskueligt og læseligt?    
83. Bruger du det for dig bedste notatsystem?    
84. Renskriver du svært læselige notater senest dagen efter undervisningen?    
85. Ordner du dine notater, så de er lette at finde igen og forstå – også efter 3 måneder?    
Opgaver og projekter    
86. Kender du forskel på løsningskravene til en reproducerende og en producerende opgave?    
87. Sørger du for at lave mange opgaver?    
88. Spørger du underviseren, din læsekammerat og medstuderende, hvis du er i tvivl om en opgaves løsning?    
89. Ser du, og får du diskuteret din læsekammerats/medstuderendes opgaveløsninger?    
90. Gennemgår du gamle opgaver for at lære af evt. fejl?    
91. Ved skriftlige problemløsningsopgaver arbejder du da ud fra denne systematik: analyse, problemformulering, løsning og konsekvensvurdering?    
92. Ved casearbejdet overvejer du da, hvilke krav casetypen stiller til løsning?    
93. Ved casediskussioner bruger du da en god problemløsningssystematik?    
94. Ved casearbejdet forbereder du dig da grundigt til diskussionen?    
95. Er begrundelserne det vigtigste ved caseløsninger?    
96. Ved du, hvorfor man på merkonom- og teknonomuddannelserne arbejder med projekter?    
97. Ved du, hvad der karakteriserer et problemorienteret projekt?    
98. Har du overvejet fordelene ved at deltage i et gruppeprojekt?    
99. Kender du kravene til en god projektopgaveløsning?    
100. Ved du, hvordan man kan fordele opgaverne fornuftigt i en projektgruppe?    
101. Kender du den normale faseopdeling i et undervisningsprojekt?    
102. Ved du, hvordan man evaluerer en projektrapport på merkonom- og teknonomuddannelserne?    
103. Ved du, hvordan man opstiller en god projektrapport?    
104. Kender du reglerne for vejledning fra læreren under projektarbejdet på merkonom- og teknonomuddannelserne?    
Eksamen    
105. Ved du, hvordan man bedst forbereder sig til mundtlig eksamen med oplæg?    
106. Kender du 7-fase modellen til systematisering af den mundtlige eksamination?    
107. Ved du, hvordan du bedst tilrettelægger og gennemfører den mundtlige eksamination med udgangspunkt i projektet?    
108. Ved du, hvordan du bedst tilrettelægger og gennemfører den skriftlige eksamen?    
109. Har du set eksempler på skriftlige eksamensopgaver fra merkonom- eller teknonomeksamen?    
110. Har du set eksempler på oplæg til brug ved mundtlig eksamen?    
111. Har du set eksempler på gode projektrapporter?    
De gode svar er nej ved spørgsmålene nr. 19 - 20 - 68 - 69 og 79. Ved alle andre spørgsmål er de gode svar ja.

2 Tidsplanlægningsskema for den studerende

Dette skema kan anvendes af underviseren og de studerende i forbindelse med en diskussion om planlægning af hjemmestudierne eller selvstudiet. Selv om det er voksne erfarne mennesker, som deltager i uddannelsen, så har de ind imellem behov for at se deres eget tidsforbrug over en uge en smule ovenfra og udefra. Samtidig kan oversigt måske vendes til større indsigt og medføre en god planlægning af studietiden.

Skemaet kan anvendes af underviseren således:

1. Diskussion om tid opstår på holdet (ca. 130 timer skal anvendes pr. fag derhjemme) eller med den enkelte i forbindelse med fjernstudiet. Underviseren tilbyder at udlevere tidsplanlægningsskemaet som grundlag for en diskussion. Skemaet udleveres og udfyldes af de studerende. Disse kan så diskutere resultatet kort med de medstuderende. Resultatet kan tages op i plenum, men så kun i en kort generel præget diskussion. Skemaet kan også tages med hjem til eftertanke og evt. diskussion med familien.

2. Underviseren kan udlevere skemaet og bede de studerende tage det med hjem, og alene eller i fællesskab med familie eller venner prøve at finde en god placering på ugen af tid til hjemmearbejdet.

Skemaet refererer til kapitel 3.

 

Sæt minus i de tidsrum, hvor du er optaget (f.eks. af skole, søvn, måltider, en hobby osv.)

  Mandag Tirsdag Onsdag Torsdag Fredag Lørdag Søndag
0-1              
1-2              
2-3              
3-4              
4-5              
5-6              
6-7              
7-8              
8-9              
9-10              
10-11              
11-12              
12-13              
13-14              
14-15              
15-16              
16-17              
17-18              
18-19              
19-20              
20-21              
21-22              
22-23              
23-24              

Hvor mange timer viser skemaet, at du har tilovers til forberedelse og hjemmearbejde hver uge?

Timer

Navn:

 

3 Studielæsning

Underviseren kan komme ud for, at deltagere, som ikke har modtaget undervisning i flere år, kan have svært ved at komme i gang med en grundig studielæsning. Enten læser de for sjusket og ikke for at lære, eller også læser de måske for grundigt og lærer stort set alt udenad - i hvert fald i begyndelsen af semesteret, hvorefter de ikke kan klare meget mere.

Tekstsiden kan enten overføres til en transparent og gennemgås på holdet med efterfølgende diskussion om læsning, indlæringsniveau (se fagplanen) og læring. De studerende kan samtidig få tekstsiderne udleveret i kopi. Underviseren kan evt. også give de studerende lejlighed til at par notatøvelser - enten ved at han selv gennemgår et fagligt afsnit og bagefter tager en diskussion om, hvad der er, og hvad der burde være noteret, eller ved at de studerende i grupper prøver at notere fra en fremlægning de selv laver.

Skemaet refererer til kapitel 3.

Studielæsning

Der er forskel på at læse og at lære. Hvis du skal lære ved læsning af bøger, artikler m.v., så bør du arbejde på følgende måde:

  1. Dan dig et indtryk af det afsnit, du har fået for, ved at læse overskrifter og afsnitsfremhævelser
  2. Se på illustrationerne og læs underteksterne
  3. Og læn dig så tilbage og tænk på, hvad kapitlet egentlig drejer sig om
  4. Skim derefter kapitlet, dvs. læs det som du læser avis: hurtigt og ikke særlig omhyggeligt, men sådan at du får et rimeligt godt indtryk af, hvad der står. Det tager ikke lang tid – omkring 5-10 minutter.
  5. Læs så hele kapitlet ord for ord – som du ville læse en roman
  6. "Studielæs" til sidst kapitlet ved at trække nøgleord og nøglesætninger ud til et notatark. Det bedste vil være, hvis du selv ejer bogen og i den understreger væsentlige dele.

Så er du færdig med læsning og notat. Det sidste, du bør gøre, er, at du lukker bogen og fortæller højt til dig selv, puden, katten eller din gamle mor, hvad du har lært om kapitlets indhold.

Dit indlæringsniveau er efter denne gennemgang på trin 1 (viden) på vej ind i trin 2 (forståelse) af 6 trin (viden, forståelse, anvendelse, analyse, syntese, vurdering). At studere er hårdt arbejde, men det er dejligt, når man ved!

 

 

4 Notater

Mange studerende har problemer med at notere. Nogen noterer for meget og andre for lidt og en del alt for meget uvæsenligt. De studerende glemmer også, at notaterne skal kunne anvendes selvstændigt ofte flere måneder efter notattidspunktet, derfor skal de være fyldestgørende.

Hvis underviseren ønsker at støtte de studerende i denne sammenhæng, så kan det ske ved henholdsvis at udlevere disse tekstsider, og ved at underviseren selv i sin gennemgang på holdet indretter forelæsning og evt. tavlenotater derefter.

Skemaet refererer til kapitel 3.

Notater

Notater i undervisningen skal helst ske i bogen. Så er alle oplysninger samlet på et sted.

Det er imidlertid ikke altid muligt at notere i bogen - dels fordi notaterne måske fylder for meget, og dels fordi de stammer fra en selvstændig forelæsning og derfor skal noteres i en selvstændig sammenhæng.

Når du derfor skal notere selvstændigt på et løst papir, så gør følgende:

Brug et A-4 ark kvadreret. Opdel papiret i de rigtige felter, som det er vist nedenfor, og notér grundoplysningerne de rigtige steder:

[Billede: opdeling af et notatpapir]

 

Notatpapiret

Når feltet med hovedafsnit er placeret i højre side af papiret og ikke i venstre, som det ofte ses, så er det fordi dine notater skal bruges som en notatsamling, der fylder mange sider (en lille bog). Skal du derfor lave opslag, så er det vigtigt at kunne bladre og derved hurtigt finde hovedafsnittene. Af samme grund er sidenummeret placeret i øverste højre hjørne og datoen øverst midtfor.

Når du noterer, så lav først et grovnotat. Kun de allerdygtigste kan fra en forelæsning eller et klasseforedrag lave et godt notat, der både er læseligt og forståeligt - selv mange måneder efter.

I grovnotatet noteres nøgleord og nøglesætninger samt diverse forkortelser, som du selv kan forstå og huske, når du kommer hjem. Renskriv derefter hjemme grovnotatet til et let læseligt sammenhængende og forståeligt notat - og helst senest dagen efter undervisningen. Så glemmes der ikke så meget.

lyt, vurdér og notér

Når du noterer, skal du ikke begynde straks foredragsholderen begynder. Lyt først, vurdér det fremlagt stof og notér så. Rytmen ser således ud:

[Billede: opdeling af et notatpapir]

 

Sørg for at notaterne opbevares i god orden og i bogens rækkefølge, så er de nemmere at slå tilbage til.

Resuméer

Oversigt forstærker fornemmelsen af sammenhæng i stoffet og styrker hukommelsen. Et resumé er en oversigt over et stykke stof - normalt opstillet punktvis.

På kurserne har du brug for at lave sådanne oversigter i disse situationer:

  • efter hvert afsnit
  • efter læsning af lange artikler
  • for at skabe oversigt over notatsamlingen
  • ved studiekredsarbejdet for at skabe oversigt over den læste litteratur
  • ved eksamen, hvor hele pensum skal benyttes

Den mest aktive form for studielæsning er at lave et resumé over de læste afsnit som afslutning på hjemmearbejdet/hjemmelæsningen. Resuméet vil så indeholde de vigtigste af de understregede nøgleord og nøglesætninger.

Mind map

Hvis du tilhører den gruppe af mennesker, som ikke kan forliges med den foregående notatmetode, så er der også en anden mulighed. Du kan notere som dine tanker løber - dvs. bruge den notatform, som kaldes "Mind Map-notatet", "Sommerfugle-notatet".

Kreativ notatform

Det er en kreativ notatform, som kan benyttes både ved den aktuelle notering under en forelæsning eller et møde og ved opbygning af et resumé til støtte for hukommelsen f.eks. ved repetion af et afsnit eller et helt fag.

Når du noterer, så begynd på midten af papiret med et centralt punkt - f.eks. ved hovedproblemet eller afsnittets overskrift. Tegn så ud derfra hoved-sidelinier med smågrene og notér på eller ved linierne i form af tegninger, ord, opstillinger m.v. det, som du i tankerne støder på under de enkelte hovedpunkter.

Til sidst vil du have en side fyldt med det billede, som du har i dig af fagafsnittet eller problemets omfang. Omstående eksempel på et sådant notat (et resumé) er fra faget Personaleadministration.

[Billede: Eksempel på Mind Map notat fra faget personaleadministration]

Eksempel på Mind Map notat fra faget personaleadministration

 

5 Hukommelse og glemsel

Mange voksne kan have betænkeligheder i forbindelse med studierne. De mener ikke at kunne huske og lære godt nok. Hvis underviseren ønsker at støtte især denne gruppe af studerende, så kan det være nyttigt at udlevere denne tekstside og måske sammen med gruppen eller hele holdet at tale om hukommelse og glemsel.

Skemaet refererer til kapitel 3.

Om glemsel og hukommelse

Det er vigtigt, at kursisten er koncentreret, når der skal læres noget – især i forbindelse med underviserens gennemgang af stoffet. Koncentration kan forstås på flere måder –

her omtales blot den situation, hvor kursisten hører efter underviserens gennemgang. Koncentrationstiden er normalt omkring en 6-7 minutter ved stærk koncentration og omkring en 20-30 minutter ved almindelig koncentration. Dvs. at en underviser ikke må forlænge sin gennemgang herudover uden i det mindste at gentage, eksemplificere og variere meget, ellers falder kursisten fra. Tiderne er især erfarede tider og vil naturligvis være mindre, jo mere træt den studerende er – enten det er ved aftenundervisning eller sidst på en anstrengende dag.

Undersøgelser har vist os noget om, hvornår vi glemmer, og hvor meget vi husker over tid. I princippet ser en kurve over glemsel således ud:

Glemsels- eller hukommelseskurven

[Billede: Glemsels- eller hukommelseskurven]

Glemslen vil normalt være størst i den første tid efter indlæringen og så aftage gradvist over tid – ofte inden for en 8 dages tid. Det interessante ved glemselskurver er, at det er i løbet af de første timer og dage, det meste glemmes. Det betyder i en undervisningspraksis, at man vil styrke kursisternes hukommelse ved at beskæftige sig med samme stofområde i en periode på mere end nogle dage og tage fat i stoffet igen inden for et par dage. Hvor meget der glemmes eller huskes afhænger af, hvad der læres – fx hvor meningsfuldt det er, og af hvor godt det skal læres.

 

6 Variation og koncentration

God indlæring kræver koncentration og derfor også variation i indlæringssituationen. Hvis underviseren ønsker at vejlede de studerende om denne sammenhæng, så kan han uddele denne tekstside og måske supplere med en diskussion på holdet.

Skemaet refererer til kapitel 3.

Om variation og koncentration

Såfremt underviseren vil videregive råd om hukommelse, glemsel og variation til de studerende, så kan han fx sige følgende:

  1. Sørg for at variere indlæringen
  2. Sørg for pauser. Læs ikke i for lang tid ad gangen. Hjernen bliver også træt. Almindelig koncentrationstid er ca. 25 minutter
  3. Del stoffet op, men sørg for at indlære i helheder, i sammenhænge
  4. Lær med forståelse. Mening og forståelse følges ad. Jo mere mening og forståelse, jo bedre indlæring
  5. Sørg for overindlæring. Det er overindlæring, når du arbejder med et stof ud over det punkt, hvor du første gang kan det så godt, som det skal kunnes
  6. Læg mærke til plateauerne. En indlæring forløber ujævnt som vist i denne kurve.

    [Billede: indlæringsforløb]


    Dvs. at du kan komme ud for perioder, hvor du ikke føler, at der sker fremgang, selvom du arbejder godt med stoffet. Det er kun en overgang. Det er derfor vigtigt, at du ikke lader dig slå ud på et plateau. Fortsæt, og indlæringen går igen stærkt.
  7. Læs flere gange om ugen – det sparer tid og giver bedre resultat
  8. Sørg for at være aktiv i undervisningen
  9. Afsæt god tid til læsning
  10. Diskutér stoffet med andre.

Forsiden | Forrige kapitel | Næste kapitel