|
Læring - eleverne skal lære sig nogetLæring er en proces, hvor personen aktivt bearbejder nye informationer med det resultat, at han/hun skaber sig ny viden, færdigheder eller holdninger - viden/kundskaber/indsigt. |
Man lærer noget, når man selv er aktiv og engageret, og når man kan se, at der er en mening i det, man beskæftiger sig med. Eller når man forstår, hvilken sammenhæng ens arbejde indgår i. Begrebet læring er et udtryk for, at eleven har en mere aktiv rolle, og flere individuelle udfoldelsesmuligheder end ved traditionel undervisning.
Lærerne er i undervisningstiden bundet af fagenes formål og centrale kundskabs- og færdighedsområder, de vedtagne læseplaner, godkendte undervisningsmidler og vedtagne principper for undervisningens organisering mv. Inden for disse rammer er det lærerens opgave at tilrettelægge undervisningen, så den enkelte elev får mulighed for læring.
I forhold til undervisningen er lærerne de professionelle voksne. Foruden deres egen "livserfaring" og kendskabet til deres egne fag, kender de lovens krav, til fagenes mål og indhold og til de pædagogiske teorier. Med udgangspunkt i deres kendskab til de enkelte elever, skal lærerne sørge for, at der træffes relevante beslutninger vedrørende undervisningens mål og indhold.
De skal samarbejde med klassen og med den enkelte elev om fastsættelsen af disse mål, og de skal tilrettelægge undervisningen, så vilkårene bliver optimale for den enkelte, og så undervisningen rummer udfordringer for alle elever.
Lærerne må med andre ord leve sig ind i elevernes situation og skabe de nødvendige vilkår for elevernes eget arbejde. De skal altså - inden for de givne muligheder og rammer, der er til rådighed - skabe et læringsmiljø, der skal invitere og stimulere eleverne til aktivitet i forbindelse med undervisningen, og som tager højde for lovens krav om undervisningsdifferentiering ved at tage hensyn til elevernes forskelligheder.
|
Læreren skal i sin undervisning hele tiden have sig to bestræbelser for øje:
Undervisningen skal give eleverne mulighed for faglig fordybelse, overblik og oplevelse af sammenhæng.
Lærerne har altså den opgave at forene hensynet til lovens intentioner, fagenes formål og de centrale kundskabs- og færdighedsområder samt læseplaner med hensynet til de enkelte elevers liv og læring.
Kundskaber og færdigheder er vigtige redskaber, og de skal opfattes som led i den enkelte elevs personlige udvikling. Fagene er altså ikke et mål i sig selv. I forhold til den overordnede formålsparagraf skal fagene tillige hver især bidrage fagets formål og indhold i et samspil med tværgående emner og problemstillinger.
Som led i undervisningens tilrettelæggelse og i den løbende evaluering af elevernes udbytte af undervisningen, kan den enkelte lærer gøre brug af mindre prøver i forbindelse med den daglige undervisning.
På grundlag af deres omfang og indgriben i skolens hverdag, er terminsprøver derimod at betragte som en del af undervisningens organisering. Derfor hører det til skolebestyrelsens kompetence at fastsætte principper herfor.