|
Læseplaner
For hvert af folkeskolens fag og obligatoriske emner, skal der foreligge
en læseplan, der er godkendt af kommunalbestyrelsen. Det gælder
både de fag og emner, skolen skal og kan tilbyde og de fag, som efter
kommunalbestyrelsens godkendelse kan tilbydes efter § 9, stk. 7, dvs.
valgfag i andre praktisk eller kunstnerisk betonede fag eller emner.
I 1995 udarbejdede ministeriet vejledende læseplaner for alle fag
og obligatoriske emner. Som det fremgår, er materialet kun vejledende
og dermed ikke bindende for kommunerne. Men det beskriver ministeriets tolkning
af fagenes formål og centrale kundskabs- og færdighedsområder.
Kommunerne kan selv beslutte, om de vil lade de vejledende læseplaner
være bindende, eller om de vil godkende lokalt udarbejdede læseplaner.
Når en kommunalbestyrelse har godkendt en læseplan, er den
bindende for skolen og dermed for den enkelte lærer.
Skolebestyrelsen udarbejder forslag til kommunalbestyrelsen om skolens
læseplaner i de forskellige fag og emner efter § 44, stk. 8.
Efter § 40, stk. 3, godkender kommunalbestyrelsen skolernes læseplaner
efter forslag fra de enkelte skolebestyrelser. Kommunalbestyrelsen kan dog
vælge, at der skal være den samme læseplan på alle
skoler i kommunen og fx vedtage, at det skal være den, ministeriet
har udarbejdet.
Loven lægger op til, at initiativet til arbejdet med læseplaner
tages på den enkelte skole. Udgangspunktet for dialogen om læseplanerne
for de enkelte fag er dels formålene og de centrale kundskabs- og
færdighedsområder, dels den læseplan kommunen har vedtaget
for faget eller Undervisningsministeriets vejledende læseplan.
Når undervisningens indhold er sat på dagsordenen i skolebestyrelsen,
vil et naturligt udgangspunkt for en drøftelse af det ofte være
ministeriets vejledende læseplaner. Skolebestyrelsen kan udarbejde
et helt eget forslag til læseplaner eller, hvad der er mere normalt,
foreslå ændringer i den vejledende læseplan, så
den understøtter skolens målsætninger og de principper
for undervisningens organisering mv., skolebestyrelsen har vedtaget.
En dialog om læseplanerne og deres indhold kan tilrettelægges
på mange måder. En kunne være følgende:
- Skolebestyrelsen beslutter hvert år at sætte fokus på
to eller tre af de allerede vedtagne læseplaner. Den beslutter sig
for en proces, der sikrer, at både lærerne, skolens leder og
skolebestyrelsen opkvalificerer deres viden om fagenes indhold og muligheder
i de udvalgte læseplaner.
- Herefter tilrettelægges den følgende proces:
- Skolebestyrelsen udvælger de tre læseplaner, der eventuelt
har en nærmere indholdsmæssig sammenhæng, som ønskes
taget op til drøftelse i det kommende skoleår.
- Skolelederen sikrer, at pædagogisk råd og de fagudvalg,
der er ansvarlige for de fag, de tre læseplaner vedrører,
gennemgår de pågældende læseplaner og kommer med
forslag til eventuelle ændringer i indhold eller formulering.
- Sideløbende hermed forpligter skolebestyrelsens medlemmer sig
til at nærlæse de tre læseplaner. Der suppleres med en
arbejdsgruppe, hvor fx to af skolebestyrelsens medlemmer sammen med interesserede
kontaktforældre gennemgår læseplanerne og kommer med
forslag til eventuelle ændringer.
- Fagudvalget og skolebestyrelsens arbejdsgruppe holder fælles
møder under forløbet, og udarbejder et fælles oplæg
til de ændringer man ønsker. Ændringerne forelægges
først pædagogisk råd og derefter den samlede skolebestyrelse.
- Skolebestyrelsen sender forslagene til kommunalbestyrelsen til godkendelse.
Når der vælges en dialogproces, som beskrevet her, opnås
dels en bred debat om indhold, formål og undervisningsmetoder i det
pågældende fag. Dels opnår man, at alle involverede har
- og ikke mindst føler - et medansvar for den pågældende
læseplan, som danner grundlaget for skolens undervisning, hvis den
vedtages af kommunalbestyrelsen.
Arbejdet med læseplanerne giver normalt ikke anledning til de store
ændringer i de læseplaner, der allerede er vedtaget. Men drøftelserne
af læseplanerne giver skolebestyrelsens medlemmer mulighed for at
sætte sig grundigt ind i fagenes primære mål samt en forståelse
for de rammer, der er sat for undervisningens indhold i de enkelte fag.
Forsiden | Forrige Kapitel
| Næste kapitel |
|