Skolelederens ansvar og rolle

 

Ifølge § 45 har skolens leder den administrative og pædagogiske ledelse af skolen og er ansvarlig for skolens virksomhed over for skolebestyrelsen og kommunalbestyrelsen.

Skolens leder er bindeledet mellem skolebestyrelsen og de ansatte, og har en nøgleposition med hensyn til at tegne skolens profil. I forhold til undervisningen har skolelederen det overordnede pædagogiske ansvar, og vedkommende skal sikre, at klasselæreren og klassens øvrige lærere samarbejder, planlægger og tilrettelægger undervisningen, så den lever op til de overordnede mål og krav.

Lederen skal sørge for, at de mål og principper, skolebestyrelsen fastsætter, er i overensstemmelse med de overordnede rammer og lovgivningen, samt at de føres ud i livet og efterleves i skolens hverdag.

Derfor skal lederen arbejde for at stimulere udviklingen af skolens fælles værdier og pædagogiske holdninger ved løbende at drøfte grundlaget for - og målet med - skolens undervisning med de medarbejdere, der varetager pædagogiske opgaver, og sikre, at de kender de retningslinier, der gælder for skolen.

Det er skolelederens pligt at have føling med, hvad der sker på skolen, blandt andet ved at overvære lærernes undervisning, ligesom det er lederens pligt at samarbejde med lærerne om at løse eventuelle problemer.

For at leve op til folkeskolelovens værdier og krav - og for at forberede eleverne bedst muligt til et samfund under stadig forandring, er det nødvendigt, at skolen indstiller sig på at arbejde med en skoleudvikling, hvor der hele tiden arbejdes med ændringer og forbedringer af skolen.

Ligesom det er tilfældet med lærerne, ændrer skolelederens arbejde sig i takt med de ændrede krav. Skolelederen arbejder derfor i stigende grad med opkvalificeringen af det faglige og pædagogiske niveau i undervisningen.

Det sker på mange fronter og med forskellige indfaldsvinkler med

  • kvalificering af den enkelte lærer så fagligheden "opdateres" med folkeskolens nye krav i form af kurser på fx Danmarks Lærerhøjskole, centrene for undervisningsmidler, kommunale pædagogiske centre eller på den enkelte skole
  • kvalificering af skolens samlede lærergruppe. Her arbejdes med udvikling til gavn for lærersamarbejdet både i team og for hele skolen. Det sker for at fremme udviklingen af skolens pædagogiske værdier og holdninger og for at knytte lærernes undervisningspraksis i klasserne med teori og overordnede mål.

Skolens leder har ikke kun ansvar over for skolebestyrelsen i forbindelse med virkeliggørelsen af skolebestyrelsens principbeslutninger mv. Skolens leder har også ansvar over for kommunalbestyrelsen. Skolens leder er en del af den kommunale forvaltning og har dermed et ansvar for, at skolen overholder og efterlever de rammer og retningslinier, kommunalbestyrelsen har fastlagt for den enkelte skole.

 

 

 



Forsiden | Forrige Kapitel | Næste kapitel