Skolelederens ansvar og rolle
Ifølge § 45 har skolens leder den administrative og pædagogiske
ledelse af skolen og er ansvarlig for skolens virksomhed over for skolebestyrelsen
og kommunalbestyrelsen.
Skolens leder er bindeledet mellem skolebestyrelsen og de ansatte, og
har en nøgleposition med hensyn til at tegne skolens profil. I forhold
til undervisningen har skolelederen det overordnede pædagogiske ansvar,
og vedkommende skal sikre, at klasselæreren og klassens øvrige
lærere samarbejder, planlægger og tilrettelægger undervisningen,
så den lever op til de overordnede mål og krav.
Lederen skal sørge for, at de mål og principper, skolebestyrelsen
fastsætter, er i overensstemmelse med de overordnede rammer og lovgivningen,
samt at de føres ud i livet og efterleves i skolens hverdag.
Derfor skal lederen arbejde for at stimulere udviklingen af skolens fælles
værdier og pædagogiske holdninger ved løbende at drøfte
grundlaget for - og målet med - skolens undervisning med de medarbejdere,
der varetager pædagogiske opgaver, og sikre, at de kender de retningslinier,
der gælder for skolen.
Det er skolelederens pligt at have føling med, hvad der sker på
skolen, blandt andet ved at overvære lærernes undervisning,
ligesom det er lederens pligt at samarbejde med lærerne om at løse
eventuelle problemer.
For at leve op til folkeskolelovens værdier og krav - og for at
forberede eleverne bedst muligt til et samfund under stadig forandring,
er det nødvendigt, at skolen indstiller sig på at arbejde med
en skoleudvikling, hvor der hele tiden arbejdes med ændringer og forbedringer
af skolen.
Ligesom det er tilfældet med lærerne, ændrer skolelederens
arbejde sig i takt med de ændrede krav. Skolelederen arbejder derfor
i stigende grad med opkvalificeringen af det faglige og pædagogiske
niveau i undervisningen.
Det sker på mange fronter og med forskellige indfaldsvinkler med
- kvalificering af den enkelte lærer så fagligheden "opdateres"
med folkeskolens nye krav i form af kurser på fx Danmarks Lærerhøjskole,
centrene for undervisningsmidler, kommunale pædagogiske centre eller
på den enkelte skole
- kvalificering af skolens samlede lærergruppe. Her arbejdes med
udvikling til gavn for lærersamarbejdet både i team og for
hele skolen. Det sker for at fremme udviklingen af skolens pædagogiske
værdier og holdninger og for at knytte lærernes undervisningspraksis
i klasserne med teori og overordnede mål.
Skolens leder har ikke kun ansvar over for skolebestyrelsen i forbindelse
med virkeliggørelsen af skolebestyrelsens principbeslutninger mv.
Skolens leder har også ansvar over for kommunalbestyrelsen. Skolens
leder er en del af den kommunale forvaltning og har dermed et ansvar for,
at skolen overholder og efterlever de rammer og retningslinier, kommunalbestyrelsen
har fastlagt for den enkelte skole.
Forsiden | Forrige Kapitel
| Næste kapitel |