|
Kommunalbestyrelsen
Kommunalbestyrelsen har det overordnede ansvar for skolens undervisning,
og - inden for lovens vide rammer - har den pligt til at fastsætte
mål og rammer for skolernes virksomhed og hermed for den enkelte skolebestyrelses
virksomhed. De fleste kommuner har vedtaget en politik for børn og
unge. Hvert år fastsætter politikerne mål for skoleområdet
bl.a. gennem arbejdet med budgettet. Det er disse mål, rammer og bestemmelser,
der, sammen med de penge, der er afsat, danner skolebestyrelsens råderum,
og hermed dens mulighed for at skabe de vilkår for undervisningen
på skolen, der stemmer overens med lokale ønsker og behov.
Eksempel på mål
Overordnede mål
- målene angiver en ønsket udviklingsretning eller tilstand,
men er ellers ikke målbare.
Generelle mål for undervisningen
Forvaltningens mål: Skolen skal tilbyde børnene kundskaber
og færdigheder, der sætter dem i stand til at deltage som aktive
borgere i et samfund, der stadig udvikles.
Specifikke mål for dansk/læsning
Skolens mål: Vi ønsker at give eleverne mulighed for at
udvikle deres læsefærdigheder og inspirere dem til at læse
bøger.
Operationelle mål
- det er muligt at måle, om målene opfyldes. Evt. er der
formuleret resultatkrav/handlingsplaner for hvert mål.
Specifikke mål for dansk/læsning
Skolens mål: 4 gange ugentligt skal der være en lærer
til rådighed på biblioteket efter skoletid, som kan støtte
eleverne i den videre læsningsproces eller give eleverne lektiehjælp.
Effekten af specialundervisningen vurderes. |
Rammer og retningslinier meldes ud til skolebestyrelserne i form af fællesbestemmelser,
styrelsesvedtægter, administrativt grundlag o.lign. og kan fx indeholde
bestemmelser om
- Rammer for klassedannelser - fx at elever fra samme lokalområde
så vidt muligt kommer i samme klasse - tildeling af elevtimetal o.lign.
- Delegationsbeslutninger, fx at skolebestyrelsen har rådigheden
over kontoen for den udvendige vedligeholdelse.
- Kommunens vejledende timefordelingsplan.
I forbindelse med timefordelingsplanen kan kommunen fx vedtage, at alle
elever i kommunen skal sikres det ugentlige timetal, som ministeriets vejledende
timeplan foreslår.
Kommunen kan også nøjes med at kræve, at alle elever
mindst har lovens minimumstal, og herefter lade det være op til den
enkelte skolebestyrelse at vedtage principper for, hvordan skolen vil fordele
resten af de timer, den har fået tildelt. Man kan fx vælge at
styrke de kreative områder eller styrke læsning eller andre
særlige områder, der er skolens mærkesager.
Forsiden | Forrige Kapitel
| Næste kapitel |
|