Kommunalbestyrelsen

 

Kommunalbestyrelsen har det overordnede ansvar for skolens undervisning, og - inden for lovens vide rammer - har den pligt til at fastsætte mål og rammer for skolernes virksomhed og hermed for den enkelte skolebestyrelses virksomhed. De fleste kommuner har vedtaget en politik for børn og unge. Hvert år fastsætter politikerne mål for skoleområdet bl.a. gennem arbejdet med budgettet. Det er disse mål, rammer og bestemmelser, der, sammen med de penge, der er afsat, danner skolebestyrelsens råderum, og hermed dens mulighed for at skabe de vilkår for undervisningen på skolen, der stemmer overens med lokale ønsker og behov.

Eksempel på mål

Overordnede mål

- målene angiver en ønsket udviklingsretning eller tilstand, men er ellers ikke målbare.

Generelle mål for undervisningen

Forvaltningens mål: Skolen skal tilbyde børnene kundskaber og færdigheder, der sætter dem i stand til at deltage som aktive borgere i et samfund, der stadig udvikles.

Specifikke mål for dansk/læsning

Skolens mål: Vi ønsker at give eleverne mulighed for at udvikle deres læsefærdigheder og inspirere dem til at læse bøger.

Operationelle mål

- det er muligt at måle, om målene opfyldes. Evt. er der formuleret resultatkrav/handlingsplaner for hvert mål.

Specifikke mål for dansk/læsning

Skolens mål: 4 gange ugentligt skal der være en lærer til rådighed på biblioteket efter skoletid, som kan støtte eleverne i den videre læsningsproces eller give eleverne lektiehjælp. Effekten af specialundervisningen vurderes.


Rammer og retningslinier meldes ud til skolebestyrelserne i form af fællesbestemmelser, styrelsesvedtægter, administrativt grundlag o.lign. og kan fx indeholde bestemmelser om

  • Rammer for klassedannelser - fx at elever fra samme lokalområde så vidt muligt kommer i samme klasse - tildeling af elevtimetal o.lign.
  • Delegationsbeslutninger, fx at skolebestyrelsen har rådigheden over kontoen for den udvendige vedligeholdelse.
  • Kommunens vejledende timefordelingsplan.

I forbindelse med timefordelingsplanen kan kommunen fx vedtage, at alle elever i kommunen skal sikres det ugentlige timetal, som ministeriets vejledende timeplan foreslår.

Kommunen kan også nøjes med at kræve, at alle elever mindst har lovens minimumstal, og herefter lade det være op til den enkelte skolebestyrelse at vedtage principper for, hvordan skolen vil fordele resten af de timer, den har fået tildelt. Man kan fx vælge at styrke de kreative områder eller styrke læsning eller andre særlige områder, der er skolens mærkesager.

 

 

 

 



Forsiden | Forrige Kapitel | Næste kapitel