Om rollefordelingen og ansvaret for undervisningens
indhold
Gennemgang af rolle- og ansvarsfordelingen mellem de 7 niveauer, der
beskæftiger sig med undervisningens indhold i den kommunale danske
folkeskole:
Folketinget
Folketinget vedtager gennem folkeskoleloven det almene formål for
undervisningen i folkeskolen. Lovens overordnede bestemmelser, der er bindende
for undervisningens indhold, er bl.a.:
§ 1, der bestemmer, hvad der er folkeskolens opgave
§ 5, om, hvilke obligatoriske fag og tilbudsfag skolen skal omfatte
§ 8, om, hvilke fag der skal tilbydes på 10. klassetrin
§ 9, der bestemmer hvilke valgfag mv. den enkelte skole kan tilbyde
§ 15, om antallet af skoledage
§ 16, om elevernes daglige og ugentlige undervisningstid.
Undervisningsministeren
Undervisningsministerens indflydelse på undervisningens indhold
fremgår bl.a. af § 10, § 14, stk. 8, og kapitel 2, Som eksempler
kan nævnes: bindende regler for fagenes formål, centrale kundskabs-
og færdighedsområder samt prøvekravene.
Kommunalbestyrelsen
Kommunalbestyrelsens indflydelse på undervisningens indhold fremgår
især af lovens kapitel 3 og 6. Som eksempler kan nævnes: fastsættelse
af nærmere rammer, herunder de økonomiske, samt vedtagelse
af læseplaner for de enkelte fag.
Skolebestyrelsen
Af lovens kapitel 6 om styrelsen af kommunens skolevæsen fremgår
det, på hvilke måder skolebestyrelsen kan øve indflydelse
på undervisningens indhold, Som eksempler kan nævnes: Principper
for timefordeling, for lærernes fagfordeling og for undervisningens
organisering, godkendelse af budgettet og godkendelse af undervisningsmidler.
Skolens leder
Af § 18 og kapitel 6 fremgår, hvordan skolens leder som den
pædagogiske og administrativt ansvarlige kan påvirke undervisningens
indhold. Som eksempel kan nævnes udmøntningen af lærernes
fagfordeling og skemalægningen.
Lærerne
Den enkelte lærers indflydelse på undervisningens indhold
fremgår af § 5 og § 7. Som eksempler kan nævnes: undervisningens
tilrettelæggelse, løbende evaluering, holddannelse inden for
klassens rammer og anvendelse af konkrete undervisningsmidler.
Lærer-elevsamarbejdet
Af § 13 og § 18 fremgår, hvordan lærere og elever,
gennem evaluering af elevernes udbytte af undervisningen, samarbejder om
de mål, der søges opfyldt, og at de så vidt muligt sammen
skal fastlægge arbejdsformer, metoder og stofvalg.
Forsiden | Forrige Kapitel
| Næste kapitel |