|
Samarbejdet med politikerne
Kompetencefordelingen mellem kommunalbestyrelsen, skolebestyrelsen, forældre
og elever fremgår af folkeskolelovens § 2. Det slås fast,
at den enkelte skole har ansvaret for undervisningens kvalitet, naturligvis
inden for de rammer, kommunalbestyrelsen har fastlagt.
Det fremgår samtidig af § 2, at det er kommunalbestyrelsen,
der fastlægger de mål og rammer, som gælder for kommunens
skoler. Skolebestyrelsens opgave er at fastsætte nærmere principper
herfor samt føre tilsyn med, at det sker. Det er nærmere beskrevet
bl.a. i hæfte 1.
I forbindelse med decentraliseringen og skolernes selvforvaltning, blev
debatten mellem kommunalbestyrelsen og skolebestyrelserne først og
fremmest en debat om kroner og ører og ikke så meget et spørgsmål
om, hvad disse kroner og ører skulle anvendes til.
Kommunalbestyrelsesmedlemmer har derfor oplevet, at de mangler indsigt
i, hvad de enkelte skoler står for, og hvad de tilbyder elever og
forældre.
Denne udvikling er blevet et problem for skolebestyrelserne, idet forudsætningen
for, at de kan sikre kvaliteten ved den enkelte skole, er, at kommunalpolitikerne
har den fornødne indsigt i de enkelte skolers liv.
Med de krav, der stilles til undervisningens kvalitet, er den pædagogiske
debat om, hvilke mål der skal nås, mindst lige så vigtig
som rammedebatten. I mange kommuner arbejdes der derfor i dag med at opkvalificere
den indholdsmæssige del af debatten.
En forudsætning for dette er en kvalitetsvurdering af skolens ydelser.
Det kan ganske vist være svært at måle, om den enkelte
skole rummer den kvalitet, der ønskes. For hvad skal måles,
og hvornår er målet opfyldt?
Her kommer dialogstyring ind som et redskab, der kan hjælpe parterne
med at udtrykke enighed og uenighed med hinanden.
Dialogstyring som eksempel
En forudsætning for dialogstyring er, at det fastlægges
1) hvorfor samtalerne skal føres
2) hvad parterne skal tale sammen om i de kommende år
3) på hvilken måde der skal tales sammen.
Det betyder, at der skal udarbejdes målsætninger for skolevæsenets
virksomhed, og at man efterfølgende systematisk skal drøfte,
om målsætningerne opfyldes eller ej.
Når man i en kommune iværksætter processen med at udarbejde
politiske målsætninger, er det vigtigt at overveje, hvordan
den bedst mulige dialog kan skabes mellem det overordnede politiske niveau,
skolebestyrelserne, skolens personale mv. I den forbindelse skal man især
være opmærksom på, at både politikere og skole-bestyrelsesmedlemmer
føler en høj grad af ejerskab til den politiske målsætning,
der udarbejdes, idet alle parter efterfølgende skal handle inden
for de fastlagte målsætninger.
Man kan anvende tre forskellige målprocesser:
- En proces, hvor det politiske niveau alene fastlægger den politiske
målsætning.
- En proces, hvor skolerne bliver bedt om at udarbejde forslag til en
politisk målsætning.
- En proces, hvor det politiske niveau og skoleniveauet er i en tæt
dialog og således i fællesskab udarbejder forslag til politiske
målsætninger.
En række kommuner har nedsat en styregruppe, der består af
repræsentanter fra skolebestyrelserne. Styregruppen virker direkte
under det politiske udvalg eller under kommunalbestyrelsen og udarbejder
forslag til politiske målsætninger i kommunen.
Når kommunalbestyrelsen har vedtaget de politiske målsætninger,
overlades det til de enkelte skolebestyrelser at udarbejde handlingsplaner
i samarbejde med skolernes ledere og lærere. Her beskriver de enkelte
skoler konkret, hvilke initiativer man i praksis vil tage for at leve op
til den politiske målsætning, der er vedtaget.
Når kommunalbestyrelsen har vedtaget
de politiske målsætninger, overlades det til de enkelte skolebestyrelser
at udarbejde handlingsplaner i samarbejde med skolernes ledere og lærere
|
Processen på den enkelte skole er typisk, at man fokuserer på
en given tilstand. Som eksempel kan nævnes elevernes læsefærdigheder
på et givet klassetrin. På baggrund af den aktuelle viden om
elevernes læsefærdigheder, som man fx kan opnå gennem
forskellige læseprøver, kan der udarbejdes en handlingsplan,
så tingenes tilstand sættes under forandring. På den måde
bliver handlingsplanen et pædagogisk redskab på vej mod en ny
tilstand og dermed en pædagogisk udvikling af skolen i praksis.
Som ved udarbejdelsen af den politiske målsætning er det
vigtigt, at man på den enkelte skole finder frem til en proces, som
accepteres af alle skolens parter. Det skyldes naturligvis, at alle helst
skal føle sig anvarlige for den udvikling, der skal iværksættes
på den enkelte skole. Derfor er det vigtigt, at alle føler
et ejerskab til målene og til de handlingsplaner, der iværksættes.
For at gøre dialogstyringen komplet skal der ifølge loven
afholdes mindst to årlige dialogmøder mellem det politiske
niveau og repræsentanter for skolebestyrelserne for at drøfte
spørgsmål om det lokale skolevæsens vilkår og udvikling,
herunder:
- Hvordan gik det med målsætningerne?
- Hvad har disse ført til på de enkelte skoler?
- Hvad giver det anledning til af nye overvejelser og deraf følgende
nye handlingsplaner?
- Giver disse overvejelser eventuelt anledning til at ændre på
den overordnede politiske målsætning for skolevæsenet?
Hvordan kan de årlige dialogmøder
med politikerne tilrettelægges?
Det fremgår af loven, at kommunalbestyrelsen kan nedsætte
fælles rådgivende organer for kommunens skolevæsen. Hvis
kommunalbestyrelsen ikke har nedsat et fælles rådgivende organ,
skal kommunalbestyrelsen mindst to gange årligt afholde et møde
mellem repræsentanter for skolebestyrelserne og kommunen for at drøfte
spørgsmål om det lokale skolevæsens vilkår og udvikling.
Kommunalbestyrelsen kan beslutte, at andre kan deltage i møderne.
Ved disse møder kan der være repræsentanter fra kommunalbestyrelsen,
skolebestyrelserne, skoleledelserne, personalet, forvaltningen mv. Arbejdsområderne
er som regel beskrevet i styrelsesvedtægten for skolevæsenet.
Her har repræsentanter for skolebestyrelserne mulighed for at gå
ind i en mundtlig dialog med kommunens politikere om den skolepolitik, der
føres.
Tilrettelæggelsen af dialogmøderne med politikerne eller
- om man vil - den årlige evaluering af målsætning, mål
og handlingsplaner er lokalt betinget og ofte afhængig af kommunens
størrelse og dermed det antal skoler, politikerne skal i dialog med.
Jo færre skoler der er i en kommune, jo bedre mulighed er der for
at få en direkte og mundtlig dialog med politikerne. 197 kommuner
i landet har kun op til 6 folkeskoler i kommunen. Så den tætte
dialog mellem kommunens politikere og skolernes bestyrelsesmedlemmer er
i disse kommuner en overkommelig opgave. I en stor del af de resterende
78 kommuner er der af praktiske grunde en højere grad af skriftlig
dialog mellem det politiske niveau og skolebestyrelserne. I de større
kommuner nedsætter man ofte rådgivende organer.
Af samme grund gives der her to eksempler på en dialogmodel mellem
skolebestyrelsen og kommunalbestyrelsen.
Den mindre kommune
I eksemplet fra en mindre kommune tages der udgangspunkt i kommunens
politiske målsætninger. Det viser, hvordan en række krav
og forventninger til politikere, skolebestyrelsesmedlemmer, ledere, lærere,
forældre og elever er indarbejdet i disse målsætninger
for at sikre den efterfølgende dialog.
Et eksempel
Kommunen har fire skoler, og det forudsættes, at kommunalbestyrelsen
via kommunens kulturudvalg har repræsentanter siddende i de enkelte
skolebestyrelser.
Skolepolitiske målsætninger
Overordnede mål vedrørende holdninger og værdier
Forvaltningens mål:
Gennem undervisningsforløb, der tjener til at fremme den enkelte
elevs engagement og selvstændighed, lægges der vægt på,
at eleverne deltager aktivt i arbejdsprocessen.
Skolens mål:
- At læringsmiljøet præges af oplevelse
- At det enkelte barn udvikler sig i overensstemmelse med egne muligheder
- At styrkelse af kundskaber og færdigheder foregår i samspil
med kammerater og lærere
- At udviklede arbejdsmetoder kan bruges videre frem i barnets tilværelse.
Skolebestyrelsen debatterer disse mål med skolens forældre
og lærere, så den til stadighed vurderer, om målene understøttes
af forældrenes forventninger til skolen.
Operationelle mål:
- Lærerne, enkeltvis eller i team, og pædagogisk råd
skal til stadighed sætte mål for og vurdere om undervisningsmetoder,
værdier og normer i skolens hverdag er i overensstemmelse med skolens
mål.
- Skolens mål, prioriteringer og resultater debatteres og vurderes
i dialog mellem kulturudvalg, skolebestyrelser og skoleledelser.
På baggrund af dette beslutter kommunalbestyrelsen de særlige
indsatsområder, således at der sikres et helhedspræget,
dynamisk skolevæsen i kommunen.
For at sikre en stadig debat om disse målsætninger og for
at efterkomme kommunalbestyrelsens krav (formuleret i målsætningen)
om, at skolens parter sætter mål og evaluerer dem, gennemføres
målsætningerne til stadighed i en dialogcirkel mellem kulturudvalget
og den enkelte bestyrelse.
Dialogcirklen kan køre på følgende måde:
August:
Fællesmøde mellem skolebestyrelserne og kulturudvalget.
Oktober:
Kulturudvalget beslutter sine indsatsområder for det kommende år.
December:
Møde mellem kulturudvalget og skole 1.
Januar:
Møde mellem kulturudvalget og skole 2.
Februar:
Møde mellem kulturudvalget og skole 3.
Marts:
Møde mellem kulturudvalget og skole 4. |
Den større kommune
I større kommuner er muligheden for, at kommunalbestyrelsen har
en repræsentant siddende i de enkelte skolebestyrelser næppe
realistisk. Derfor må dialogen sikres på anden vis.
Et eksempel
Inden udarbejdelsen af kommunens overordnede plan for folkeskoleområdet
afholdes temakonferencer omkring centrale områder inden for folkeskolen.
På konferencerne deltager politikere, skolebestyrelsesmedlemmer, skoleledere
samt repræsentanter for lærerne.
Konklusionerne fra disse konferencer danner hovedgrundlaget for det fortsatte
arbejde med udarbejdelsen af planen, der indeholder kommunens visioner,
mål og handlingsplaner for skolevæsenet.
Dette arbejde følges op af den enkelte skolebestyrelse gennem
udarbejdelse af årlige planer for skolen i samarbejde med ledelse
og personale. Planen indeholder en dialog, som beskriver skolens pædagogiske
udviklingsplaner, kvalitetsmål og handlingsplaner.
Denne proces sikrer, at den enkelte skole hvert år forholder sig
til egen praksis i forhold til gældende lovgivning, centrale kundskabs-
og færdighedsområder, læseplaner og kommunens mål
og rammer for skolevæsenet.
En anden del af processen er, at kommunalbestyrelsen giver skolerne en
tilbagemelding på baggrund af den enkelte skoles virksomhedsplan og
skolebestyrelsens årsberetning.
Ud fra skolernes virksomhedsplaner mv. drøftes fælles problemstillinger
i et fælles forum, der består af politikere, skolebestyrelsesmedlemmer
og skoleledere. Disse problemstillinger drøftes i forhold til kommunens
overordnede plan og de budgetmæssige konsekvenser, det indebærer.
Udarbejdelsen af virksomhedsplanen sker ved, at skolelederen og skolebestyrelsen
styrer processen gennem inddragelse af personalet. På fælles
møder sættes nye mål, blandt andet på baggrund
af evaluering af sidste års mål og handlingsplan. Der nedsættes
et udvalg, som udarbejder konkrete handlingsplaner til at nå målene
samt en beskrivelse af, hvordan man evaluerer. Det hele samles og beskrives
af skolelederen som et forslag for næste års virksomhedsplan,
der drøftes og besluttes i skolebestyrelsen. |
Et andet eksempel
Alle skoler indsender hvert år, fx den 1. juni, handlingsplaner
i relation til alle politiske mål. Forvaltningen sammenskriver handlingsplanerne
og udgiver dem i et hæfte. Hæftet returneres som en kvittering
til de enkelte skoler i et antal, der svarer til medlemstallet i skolebestyrelsen.
Skolebestyrelsen kan herefter - ud over at studere sit eget materiale -
sammenligne sig med de øvrige skoler.
Hæftet sendes også til de pædagogiske konsulenter ved
skolens kommunale skolevæsen. Konsulenterne søger fællesnævnere
i de handlingsplaner, skolerne er i gang med at iværksætte.
Derefter træffer konsulenterne beslutning om, hvilke kursusaktiviteter
mv., man ønsker at etablere for at støtte og bakke op om skolernes
arbejde med at udføre handlingsplanerne i praksis. Herudover kan
konsulenterne tilbyde at komme på besøg på skolerne.
På sådan et besøg er der lejlighed til mellem konsulenter,
ledere og lærere at drøfte det forestående arbejde på
den enkelte skole med at føre handlingsplanen ud i livet. Tilsvarende
fører skoledirektøren samtaler med de enkelte skoleledere
om skolens handlingsplaner.
Når handlingsplanerne er færdige og samlet i ovennævnte
kompendium, har det politiske system mulighed for at se resultatet af deres
egen politiske målsætning. Hvis politikerne føler, at
udviklingen på folkeskoleområdet går for langsomt, er
man i stand til at ændre målsætningerne for at fremskynde
processen. På samme måde kan politikerne vælge at ændre
tidligere politiske beslutninger og ændre på målsætningerne
for at sætte skolernes udvikling lidt ned i tempo.
Det følger af den kommunale styrelseslov, at den enkelte kommunalbestyrelse
er forpligtet til at redegøre for indholdet og omfanget af de væsentligste
ydelser, der tilbydes eller vil blive tilbudt kommunens borgere. Redegørelsen
skal desuden indeholde oplysninger om de mål, kommunalbestyrelsen
har sat for udviklingen af de pågældende områder. På
den måde kan enhver borger følge med i de mål og rammer,
der er besluttet for kommunens skoler, dels i redegørelsen i henhold
til den kommunale styrelseslov og dels i vedtægten for styrelsen af
kommunens skolevæsen. |
Forsiden | Forrige Kapitel
| Næste kapitel |
|