|
|
Processen på den enkelte skole er typisk, at man fokuserer på en given tilstand. Som eksempel kan nævnes elevernes læsefærdigheder på et givet klassetrin. På baggrund af den aktuelle viden om elevernes læsefærdigheder, som man fx kan opnå gennem forskellige læseprøver, kan der udarbejdes en handlingsplan, så tingenes tilstand sættes under forandring. På den måde bliver handlingsplanen et pædagogisk redskab på vej mod en ny tilstand og dermed en pædagogisk udvikling af skolen i praksis.
Som ved udarbejdelsen af den politiske målsætning er det vigtigt, at man på den enkelte skole finder frem til en proces, som accepteres af alle skolens parter. Det skyldes naturligvis, at alle helst skal føle sig anvarlige for den udvikling, der skal iværksættes på den enkelte skole. Derfor er det vigtigt, at alle føler et ejerskab til målene og til de handlingsplaner, der iværksættes.
For at gøre dialogstyringen komplet skal der ifølge loven
afholdes mindst to årlige dialogmøder mellem det politiske
niveau og repræsentanter for skolebestyrelserne for at drøfte
spørgsmål om det lokale skolevæsens vilkår og udvikling,
herunder:
Det fremgår af loven, at kommunalbestyrelsen kan nedsætte fælles rådgivende organer for kommunens skolevæsen. Hvis kommunalbestyrelsen ikke har nedsat et fælles rådgivende organ, skal kommunalbestyrelsen mindst to gange årligt afholde et møde mellem repræsentanter for skolebestyrelserne og kommunen for at drøfte spørgsmål om det lokale skolevæsens vilkår og udvikling. Kommunalbestyrelsen kan beslutte, at andre kan deltage i møderne.
Ved disse møder kan der være repræsentanter fra kommunalbestyrelsen, skolebestyrelserne, skoleledelserne, personalet, forvaltningen mv. Arbejdsområderne er som regel beskrevet i styrelsesvedtægten for skolevæsenet. Her har repræsentanter for skolebestyrelserne mulighed for at gå ind i en mundtlig dialog med kommunens politikere om den skolepolitik, der føres.
Tilrettelæggelsen af dialogmøderne med politikerne eller - om man vil - den årlige evaluering af målsætning, mål og handlingsplaner er lokalt betinget og ofte afhængig af kommunens størrelse og dermed det antal skoler, politikerne skal i dialog med.
Jo færre skoler der er i en kommune, jo bedre mulighed er der for at få en direkte og mundtlig dialog med politikerne. 197 kommuner i landet har kun op til 6 folkeskoler i kommunen. Så den tætte dialog mellem kommunens politikere og skolernes bestyrelsesmedlemmer er i disse kommuner en overkommelig opgave. I en stor del af de resterende 78 kommuner er der af praktiske grunde en højere grad af skriftlig dialog mellem det politiske niveau og skolebestyrelserne. I de større kommuner nedsætter man ofte rådgivende organer.
Af samme grund gives der her to eksempler på en dialogmodel mellem skolebestyrelsen og kommunalbestyrelsen.
I eksemplet fra en mindre kommune tages der udgangspunkt i kommunens politiske målsætninger. Det viser, hvordan en række krav og forventninger til politikere, skolebestyrelsesmedlemmer, ledere, lærere, forældre og elever er indarbejdet i disse målsætninger for at sikre den efterfølgende dialog.
Et eksempelKommunen har fire skoler, og det forudsættes, at kommunalbestyrelsen via kommunens kulturudvalg har repræsentanter siddende i de enkelte skolebestyrelser.
Skolepolitiske målsætningerOverordnede mål vedrørende holdninger og værdier Forvaltningens mål: Gennem undervisningsforløb, der tjener til at fremme den enkelte
elevs engagement og selvstændighed, lægges der vægt på,
at eleverne deltager aktivt i arbejdsprocessen. Skolens mål:
Skolebestyrelsen debatterer disse mål med skolens forældre og lærere, så den til stadighed vurderer, om målene understøttes af forældrenes forventninger til skolen.
Operationelle mål:
På baggrund af dette beslutter kommunalbestyrelsen de særlige indsatsområder, således at der sikres et helhedspræget, dynamisk skolevæsen i kommunen. For at sikre en stadig debat om disse målsætninger og for at efterkomme kommunalbestyrelsens krav (formuleret i målsætningen) om, at skolens parter sætter mål og evaluerer dem, gennemføres målsætningerne til stadighed i en dialogcirkel mellem kulturudvalget og den enkelte bestyrelse.
Dialogcirklen kan køre på følgende måde: August: Fællesmøde mellem skolebestyrelserne og kulturudvalget. Oktober: Kulturudvalget beslutter sine indsatsområder for det kommende år. December: Møde mellem kulturudvalget og skole 1. Januar: Møde mellem kulturudvalget og skole 2. Februar: Møde mellem kulturudvalget og skole 3. Marts: Møde mellem kulturudvalget og skole 4. |
I større kommuner er muligheden for, at kommunalbestyrelsen har en repræsentant siddende i de enkelte skolebestyrelser næppe realistisk. Derfor må dialogen sikres på anden vis.
Et eksempelInden udarbejdelsen af kommunens overordnede plan for folkeskoleområdet afholdes temakonferencer omkring centrale områder inden for folkeskolen. På konferencerne deltager politikere, skolebestyrelsesmedlemmer, skoleledere samt repræsentanter for lærerne. Konklusionerne fra disse konferencer danner hovedgrundlaget for det fortsatte arbejde med udarbejdelsen af planen, der indeholder kommunens visioner, mål og handlingsplaner for skolevæsenet. Dette arbejde følges op af den enkelte skolebestyrelse gennem udarbejdelse af årlige planer for skolen i samarbejde med ledelse og personale. Planen indeholder en dialog, som beskriver skolens pædagogiske udviklingsplaner, kvalitetsmål og handlingsplaner. Denne proces sikrer, at den enkelte skole hvert år forholder sig til egen praksis i forhold til gældende lovgivning, centrale kundskabs- og færdighedsområder, læseplaner og kommunens mål og rammer for skolevæsenet. En anden del af processen er, at kommunalbestyrelsen giver skolerne en tilbagemelding på baggrund af den enkelte skoles virksomhedsplan og skolebestyrelsens årsberetning. Ud fra skolernes virksomhedsplaner mv. drøftes fælles problemstillinger i et fælles forum, der består af politikere, skolebestyrelsesmedlemmer og skoleledere. Disse problemstillinger drøftes i forhold til kommunens overordnede plan og de budgetmæssige konsekvenser, det indebærer. Udarbejdelsen af virksomhedsplanen sker ved, at skolelederen og skolebestyrelsen styrer processen gennem inddragelse af personalet. På fælles møder sættes nye mål, blandt andet på baggrund af evaluering af sidste års mål og handlingsplan. Der nedsættes et udvalg, som udarbejder konkrete handlingsplaner til at nå målene samt en beskrivelse af, hvordan man evaluerer. Det hele samles og beskrives af skolelederen som et forslag for næste års virksomhedsplan, der drøftes og besluttes i skolebestyrelsen. |
Et andet eksempelAlle skoler indsender hvert år, fx den 1. juni, handlingsplaner i relation til alle politiske mål. Forvaltningen sammenskriver handlingsplanerne og udgiver dem i et hæfte. Hæftet returneres som en kvittering til de enkelte skoler i et antal, der svarer til medlemstallet i skolebestyrelsen. Skolebestyrelsen kan herefter - ud over at studere sit eget materiale - sammenligne sig med de øvrige skoler. Hæftet sendes også til de pædagogiske konsulenter ved skolens kommunale skolevæsen. Konsulenterne søger fællesnævnere i de handlingsplaner, skolerne er i gang med at iværksætte. Derefter træffer konsulenterne beslutning om, hvilke kursusaktiviteter mv., man ønsker at etablere for at støtte og bakke op om skolernes arbejde med at udføre handlingsplanerne i praksis. Herudover kan konsulenterne tilbyde at komme på besøg på skolerne. På sådan et besøg er der lejlighed til mellem konsulenter, ledere og lærere at drøfte det forestående arbejde på den enkelte skole med at føre handlingsplanen ud i livet. Tilsvarende fører skoledirektøren samtaler med de enkelte skoleledere om skolens handlingsplaner. Når handlingsplanerne er færdige og samlet i ovennævnte kompendium, har det politiske system mulighed for at se resultatet af deres egen politiske målsætning. Hvis politikerne føler, at udviklingen på folkeskoleområdet går for langsomt, er man i stand til at ændre målsætningerne for at fremskynde processen. På samme måde kan politikerne vælge at ændre tidligere politiske beslutninger og ændre på målsætningerne for at sætte skolernes udvikling lidt ned i tempo. Det følger af den kommunale styrelseslov, at den enkelte kommunalbestyrelse er forpligtet til at redegøre for indholdet og omfanget af de væsentligste ydelser, der tilbydes eller vil blive tilbudt kommunens borgere. Redegørelsen skal desuden indeholde oplysninger om de mål, kommunalbestyrelsen har sat for udviklingen af de pågældende områder. På den måde kan enhver borger følge med i de mål og rammer, der er besluttet for kommunens skoler, dels i redegørelsen i henhold til den kommunale styrelseslov og dels i vedtægten for styrelsen af kommunens skolevæsen. |